Onko normaali käytäntö ottaa epiduraali pois ennen ponnistusvaihetta?
Ja muutenkin, onko normaalia, että kaikki kivunlievitys otetaan pois juuri ennen ponnistusvaihetta? Ja jos otetaan, kuinka paljon naisen pitää olla silloin auki?
Kommentit (31)
Minun piti kätilön mielestä odottaa, että epiduraalin vaikutus lakkasi. (Siis olin saanut piikin, eikä katetria ollut käytössä.)
Vaikka olin siis täysin auki ja tunsin ponnistustarvetta + supistukset, vaikkakin lievinä. Silloin kyllä aloin ponnistamaan ihan surutta, ilman kätilön suostumusta. Tuli hän sitten mukaan "ottamaan koppia", kun terve poika syntyi.
Edelleenkään en tajua, miksi epiduraalin vaikutuksen alaisena ei saisi ponnistaa, jos kerran on ponnistuksen tarvetta ja supistukset tuntuvat. Ihmeellisiä käytäntöjä.
minunkin piti odottaa vaikka olin täysin auki. tosin ponnistuksen tarvetta en tuntenut, mutta empä tuntenut silloinkaan kun ponnistin.
Oli traumaattinen synnytys kipujen kannalta, enkä enää koskaan voisi kuvitella synnyttäväni alateitse.
Luulen, että jos olisin alottaut ponnistuksen jo silloin kun olin auki, ei olisi ollut niin paha synnytys. Mielestäni oli turhaa odotella sitä,e ttä puudutus ei enää tehonnut.
ponnistusvaiheen epiduraalitilan kivunlievitystä, itse olen saanut x 2 ja oli ihan tiedossa että lapsi syntyy pian, lähinnä oli epävarmaa ehtiikö epiduraali edes vaikuttaa.
kun olin 9cm auki ja juuri kun puudute alkoi vaikuttamaan niin alkoikin ponnistusvaihe. Tuo oli ensimmäinen annos puudutetta. Varmaan uskalsin ponnistaakkin kunnolla kun oli kunnon kivunlievitys. Vauva oli aika iso ja päänympäryskin 37cm ja puoli tuntia meni tuossa. Ihan loistavasti toimi, en ymmärrä alkuunkaan miksi pitäisi odottaa että puudute lakkaa, outo kätilö jollain ollut...
monella on virtsaputki revenyt sen katetrin takia ap. ehkä olit onnekas. itse en saanut kivun lievitystä ollenkaan koko synnytyksen aikana. vaikka käynnistetty synnytys joten tiesivät missä mennään. oli aika traumaattista sekin.
Sitähän tuikataa elimistöön annos, vähän kuin ottaisit Buranan. Himppa vaikea sitä on poistaa yhtäkkiä. Epiduraalin vaikutus kestää n. 3-4 tuntia.
ettei epiduraalia anneta ponnistusvaiheeseen. Itse olen synnyttanyt 2x Belgiassa ja taalla sita kylla annetaan myos siihen. Ihan hyvin ovat nuo synnytykset myos menneet, eli kyseessa on maakohtainen ero eika mikaan kiveen kirjoitettu saanto.
katetria mihinkään pois oteta ennen kuin synnytys on päättynyt. Mulla jäi istukka kiinni ja piti mennä leikkuriin synnytyksen jälkeen. Leikkaussalissa siitä samasta katetrista pistettiin epiduraalia niin paljon, että koko navanalainen osa kroppaa meni ihan tunnottomaksi. Ei siis tarvinnyt sohlata enää uudelleen katetria kiinni.
Minut katetroitiin ekassa synnytyksessä toiveestani, ja putkihan otettiin pois. Ethän sinä normaalistikaan kuse koko aikaa. Sitten lopussa tarvittiin pariin vetoon imukuppia, niin taas katetroitiin. Eikä se montaa hetkeä vienyt. Ihan kuin vessassa kävisi.
Nyt meni kyllä vellit ja puurot taas jollain sekaisin...
Niin, epiduraalikatetri ja virtsakatetri ovat tosiaan kaksi aivan eri asiaa.
Ja epiduraali voidaan siis antaa kertapistoksena tai laittaa katetri, jota kautta epiduraaliannoksia voidaan tarvittaessa helposti antaa useampia (mutta katetrinkaan kautta ei puudutusainetta mene jatkuvalla syötöllä, vaan yksittäisannoksina).
virtsakatetri laitetaan usein kun on epiduraalikatetrikin koska tunto voi mennä tuossa kivunlievityksessä. elikkä jos virtsakatetri jää ponnistusvaiheessa sisään voi tulos olla kamala.
yleensä epiduraali on tarkoitettu avautumisvaiheen kipuun, ponnistusvaiheessa haittaa vaan äidin työtä.
googletapa vaan
Samalla ihmisella voi siis olla seka epiduraali- etta virtsakatetri samanaikaisesti. Mutta se _epiduraalikatetri_ ei kylla kenenkaan virtsarakolle tee yhtikas mitaan...
epiduraali puudutus ainetta ei anneta enää ponnistusvaiheessa mutta ei sitä katetria yleensä poisteta siinä ennen ponnistusta jos tarvitaankin myöhemmin..
yleensä epiduraali on tarkoitettu avautumisvaiheen kipuun, ponnistusvaiheessa haittaa vaan äidin työtä.
janna kylla ei tunnu haittaavan monessa muussa maassa kuin Suomessa, ovatkohan suomalaiset jotenkin poikkeuksellisen herkkia epiduraalille? ;-) Itsella takana siis 3 synnytysta, ekassa ei epiduraalia ponnistusvaiheessa, hemmetin vaikea synnytys, laakari seisoi jo pihtien kanssa mutta miten kuten vauva tuli ulos, paa tosin synnytyskanavassa pahasti venahtaneena ja hapenpuutteesta karsineena. 2x reilu epiduraali myos ponnistusvaiheessa, molemmat lapset tulivat ulos liki "itsestaan" ilman minkaanlaisia vaikeuksia...
väittänyt että epiduraalikatetri rikkoisi jonkun alapään höhlä =)
nro 21 ja muutama muukin.
En oikein tunnistanut, milloin oli supistus. Mulla on pitkä ja muista syistä kuin supistuksista kivulias ponnistusvaihe (2 h) ja loppuajasta olin jo vähän sekaisin. Mun piti kattoa monitorista, koska supistaa ja muistan loppuajasta huutaneeeni muutaman kerran "onko nyt supistus?". Siis tulihan se vauva sieltä, eikä ollut epiduraalin (vaan väärän tarjonnan ja heikkojen supistusten) syytä, että vauva ei meinannut tulla, mutta kyllä se epiduraali vaan haittasi sitä ponnistusta.
juuri ponnistusvaihetta ennen, sitäköhän nyt tarkoitat? Epiduraali ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole ponnistusvaiheen kivunlievitys, sillä juuri laitettuna voimakas puudutus ilmeisesti saattaa vaikeuttaa ponnistusvaihetta.
Kyllä minulla silti molemmissa synnytyksissä epiduraalista on ollut apua myös ponnistusvaiheessa.
Minun piti kätilön mielestä odottaa, että epiduraalin vaikutus lakkasi. (Siis olin saanut piikin, eikä katetria ollut käytössä.)
Vaikka olin siis täysin auki ja tunsin ponnistustarvetta + supistukset, vaikkakin lievinä. Silloin kyllä aloin ponnistamaan ihan surutta, ilman kätilön suostumusta. Tuli hän sitten mukaan "ottamaan koppia", kun terve poika syntyi.
Edelleenkään en tajua, miksi epiduraalin vaikutuksen alaisena ei saisi ponnistaa, jos kerran on ponnistuksen tarvetta ja supistukset tuntuvat. Ihmeellisiä käytäntöjä.