Minä käytän tuoksuvia pyykinpesu- ja huuhtelutaineita. Näytä olevan ainoa tällä palstalla
Kommentit (76)
Ensimmänen näistä asioista puhunut henkilö oli lääketeollisuudessa työskentelevä kemisti. Kovaa tiedettä edustava tiedenainen, ei ole rastoja hänellä.
niin käytän minäkin :). Ja reilusti käytänkin. Rakastan tuoksuvaa pyykkiä.
Hajusteettomat pyykinpesuaineet perheessämme käytössä ja hajusteetonta huuhteluainetta käytän vain ja ainoastaan lakanoiden pesuun.
On olemassa oikeasti ihmisiä, jotka eivät ihan aikuisten oikeasti voi käyttää hajusteellisia pyykinpesuaineita ja huuhteluaineita.
Ja nämä minun tuntemat atoopikot ja allergiset ovat hysteeristen siivousneurootikkojen lapsia, jotak eivät kestä muutenkaan yhtään mitään.
Hajusteiden riskit
Esimerkiksi parfyymeissä käytettävien keinotekoisten tuoksujen sisältämiä myrkyllisiä kemikaaleja on tutkittu, ja tulokset ovat olleen hätkähdyttäviä. Niistä on löydetty jopa kaksikymmentäkolme tunnettua syöpää aiheuttavaa ainetta. Osa tästä luettelosta löytyy osoitteesta: www.immuneweb.org/articles/perfume.html. Tämä tarkoittaa, että näissä hajusteissa on mahdollisesti jopa kymmeniä syöpää aiheuttavia aineita. Tämän vuoksi huuhteluaineiden käyttö voi olla hyvin vaarallista terveydelle.
Mulle on ihan sama käytättekö hajusteellisia vai hajusteettomia. Itse käytän hajusteetonta, mutta en missään nimessä aio alkaa haukkumaan teitä jotka käytätte hajusteellisia. En myöskään toivo että te oikeassa elämässä haukkuisitte minuta ties miksi kun en tee niin kuin te teette. En minäkään aioi teitä haukkua valinnoistanne.
Itse ostan suurimman osan vaatteista huutiksesta tai kirpputorilta ja kyllä monet ovat varsin hajustettuja, ensin pitää pestä jo senkin takia, että haisevat niin pahalta.
Itse en ikinä ostaisi jotain omoja ja bioluvileja omaan kotiini mutta kaikki tyylillään. Anopin luona minä pesen meidän pyykin niillä koska siellä on näitä aineita ja kun laittaa melko vähän näitä aineita voi lopputuloksen sietää. Jos yhtään on kenelläkään perheenjäsenistä taipumusta allergiaan minusta ehdottomasti ekologiset ja mahdollisimman hajustamattomat pesuaineet käyttöön. Mutta kukin perhe elää siinäkin tahallaan. Minä en halveksu mutta ihmettelen kyllä välillä pesuaineelta haisevia ihmisiä.
Jaksan vaan ihmetellä miehiä, jotka suostuvat tuoksumaan kesäniityltä, kun vaimo tykkää pyykätä hajusteilla.
vaikka käytän hajusteetonta pesuainetta.
Teillä on pesukoneessa jotain vikaa, jos pyykki haisee. Tai sitten pesette liian matalissa lämpötiloissa tai ette kuivaa pyykkiä kunnolla.
Melko keskiaikaista yrittää peittää lian ja hien hajua hajusteilla...
kuivaushuoneesta tarttuu välillä omaankin pyykkiin ihan järkyttävä haju. Siitä en pidä. Mun mielestä voisi vähän ajatella muitakin jos kuivaa pyykkinsä yhteisissä tiloissa.
Yksi lapsen kaveri haisee kans melkoisen järkyttävältä ja se haju pysyy jonkin aikaa meillä, jos hän on ollut pidempään leikkimässä. Ei kuitenkaan haittaa erityisesti.
Mulle on ihan sama käytättekö hajusteellisia vai hajusteettomia. Itse käytän hajusteetonta, mutta en missään nimessä aio alkaa haukkumaan teitä jotka käytätte hajusteellisia. En myöskään toivo että te oikeassa elämässä haukkuisitte minuta ties miksi kun en tee niin kuin te teette. En minäkään aioi teitä haukkua valinnoistanne.
Oikeasti hajusteallergisia on todella vähän. Älkää vaan matkustako esim. Thaimaahan tai Intiaan, kuolisitte varmasti hengenahdistukseen jo lentokoneestä päästyänne.
Maailma olisi toisaalta parempi paikka ilman kukkahattutätejä. Joten lisätkäämme hajusteiden käyttöä, josko tuo fyysisesti heikko nipotuslajike kuolisi sukupuuttoon!
Ps. aiheuttaako hajusteet tosiaan hedelmättömyyttä? HEI! Kehitysmaiden ongelmat on ratkaistu. Jaetaan sinne naisille hajuvesipulloja ja kehotetaan käyttämään runsaasti raskausaikana. TADAA - kehitysmaihin ei synny enää lisää ihmisiä, ja nälänhätä ja muu kurjuus häviää.
ehkä ymmärrät orgaanisen kemian vaikutukset!
nimim. kukkis
Hajusteita sisältävien huuhteluaineiden käyttäminen oikeastaan päällystää vaatteet kemikaaleilla, jotka sitten kulkeutuvat vaatteista hien mukana käyttäjien iholle. Mitä enemmän kehosi hikoilee, sen tehokkaammin kemikaalit siirtyvät ihollesi. Koska monet näistä kemikaaleista ovat liuottimia, ne tunkeutuvat tehokkaasti solukalvojen läpi kehon kudoksiin, myös hermostoon. Terveydestään huolehtivien kuluttajien kannattaa sen vuoksi välttää tunnetuillakin merkeillä myytäviä huuhteluaineita tai jopa hajuvesiä ja parfyymeja, jos niiden valmistuksessa on käytetty myrkyllisiä kemiallisia hajusteita. Nämä kemikaalit voivat aiheuttaa syöpää, maksavaurioita, Alzheimerin tautia ja muita kroonisia sairauksia.
Lisää huuhteluainetta kaikille lapsille!
vaikkei hajusteita käytetä. Siinä vaiheessa jos pyykki alkaa haista tunkkaiselta suoritan koneen puhdistuksen kuumalla pesulla sitruuanhapolla, tarkistan nukkasihdin jne. Nämä konstit ovat riittäneet vallan hyvin perheessämme, jossa kone on lapsen kestoilun vuoksi pyörinyt ahkerasti. Koneen puhdistusvinkkejä löytyy kyllä netistä hyvin. Musta on tärkeäpää selvittää syy jos pyykki alkaa haista eikä peittää sitä hajusteita. Vaikka aiemmin kirjoitinki, että kukin tavallaan niin silti minusta jos pyykin haju hajusteettomilla aineilla on syynä hajusteiden käyttöön kannattaa pohtia taustalla olevaa ongelmaa ja pyrkiä ratkaisemaan se. Huuhteluaineeksi voi laittaa myös etikkaa jos haluaa huuthteluainetta käyttää.
ehkä ymmärrät orgaanisen kemian vaikutukset! nimim. kukkis
olet ollut hysteerinen tiukkapipo ja ihan turhaan.
Yksikään syöpälääkäri ei kehota ihmisiä välttämään tuoksullisten pyykinpesuaineiden käyttöä. AV-mamma toki tietää paremmin, onhan hän lukenut netistä jonkun random-tutkijan mielipiteitä ja pitää häntä jumalanaan. AV mamma on toki myös sentään sairaanhoitaja tai kauppaopiston käynyt, joten kyllähän nyt sillä koulutuksella on tarpeeksi kriittista silmää tutkimusten lukemiseen! Tai peräti AV mamma on valmistunut filosofian maisteriksi ja kokee olevansa pätevä kemisti ja lääkärikin ja tietää nämä asiat paremmin kuin syöpäsairauksien erikoislääkärit.
Esimerkkejä kemikaaleista, joiden käyttö voi olla vaarallista
Bentsyyliasetaatti: todettu yhteys haimasyöpään.
Bentsyylialkoholi: ärsyttää ylempiä hengitysteitä.
Etanoli: mainittu Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston EPA:n ongelmajätteiden luettelossa, voi aiheuttaa keskushermoston häiriöitä.
Limoneeni: tunnettu syöpää aiheuttava aine.
A-terpineoli: voi aiheuttaa hengitysvaikeuksia, myös tappavan keuhkopöhön, sekä keskushermostovaurioita.
Etyyliasetaatti: EPA:n ongelmajätteiden luettelossa mainittu huumausaine.
Kamferi: aiheuttaa hermostollisia häiriöitä.
Kloroformi: hermomyrkky, nukutusaine ja syöpää aiheuttava aine.
Linaloli: huumaava aine, joka aiheuttaa keskushermoston häiriöitä.
Pentaani: kemikaali, joka tiedetään haitalliseksi hengitettynä.
koska mieheni kanssa pidämme partavedestä ja hajuvedestä. Tulee aika sotku jos on montaa tuoksua yhdessä.
se cocktail on monen mielestä vissiin tosi hieno! :( Siihen päälle ihovoiteet, hiustenmuotoilutuotteet, deodorantti jne. yrps! Ja kaiken pohjalta haisee hiki, näin kuumalla!
Minä tykkään aidoista, LAADUKKAISTA tuoksuista, en mistään pyykkipulverien hajuista :D Jos haluan itseeni tuoksua, suihkaisen tuoksuttoman dödön jälkeen laadukasta parfyymia suihkauksen. Hieltä en haise, vaikken turhaa altistakaan itseäni kemikaaleille. En tajua, kenen mielestä noi pesuaineet tuoksuvat HYVÄLTÄ. Hyvä ruoka tuoksuu hyvältä, luonnon jotkut tuoksut ovat hyviä jne. Mutta että joku helvetin halpis pyykkipulveri! Mieluummin ei tuoksu miltään (= puhdas) kuin halvalle pesuaineelle.
Tosin monet peittävät noilla voimakkailla pesuaineilla jotain hajuja esim vanhassa talossa. Naapurissa pari hometaloa ja muksut haisevat niin voimakkaille pulvereille, että kun ovat hetken meillä leikkimässä, koko huone haisee. Eikä haise hyvälle, vaan keinotekoiselle kemikaalille, yök. No, ehkä se homeen haju olisi vielä pahempi? Sääli vain, kun noiden lasten nenät valuu melkein aina. Ei tuu sit vanhemmille mieleen välttää turhia hajusteita lapsilla..
...minä käytän mielummin hajuvettä.
vaan asiantuntijoita, joilla on koulutus.