Kiire vuosi tiedossa, miten helpottaa arkea? Pienet ja isot vinkit jakoon!
Tiedossa on kiireinen vuosi (tai todennäköisesti useampikin). Lapsi aloittaa päiväkodissa, me vanhemmat olemme töissä ja opiskelemassa.
Miten toimitte, jotta arki sujuu kitkattomasti ja perheelle jää tiukilla olevasta vapaa-ajasta mahdollisimman paljon. En halua kuluttaa aikaa perusasioiden pyörittämiseen ja ajatteluun yhtään enempää kuin on pakko, vaan haluaisin hoitaa ne mahdollisimman helposti ja automaattisesti. Pienetkin kikat otetaan vastaan.
Itse mietin, että katsotaan koko porukalle valmiit setit arkivaatteita, jotta ei tarvitse miettiä joka päivä onko puhtaita ja mitä laitetaan päälle. Aina sama setti vaatteita puhtaaksi maanantaiksi ja siitä sitten yhdet käyttöön joka päivä. (Tai me aikuiset ei välttämättä joka päivä tarvita puhtaita housuja, mutta tajusitte varmaan idean.)
Toinen ajatukseni oli laittaa kaikki laskut suoraveloitukseen ja yrittää pitää tili sen verran hyvin plussalla, ettei tarvitse jatkuvasti vahtia saldoa.
Muita ideoita?
Kommentit (16)
Kirjoita vaikka paperille, mitä täytyy ehtiä tekemään aamulla ennen töihin lähtöä, het töistä tullessa, ruan jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa.
Esim. nukkumaanmenorutiinit lapsen mentyä nukkumaan voivat olla tavaroiden järjestely 15 min, apk:n tyhjennys, suihkussa käynti, pyykkien ripustaminen, muistilistan kirjoittaminen seuraavalle päivälle. Välttämättä töiden tekemiseen ei kulu pitkää aikaa, ja tällä tavalla tekemättömät työt eivät pyöri mielessä, kun tiedät, että niille on oma aikansa. Järjestä vapaa-aikaa, jonka voit käyttää hyvin omatunnoin. Jos tv on tärkeä, järjestä aikaa sillekin. Olisiko tallentava digiboksi, ohjelmien katsominen netistä tai vain dvd:ltä sittenkin parempi.
Tavaramäärää kannattaa karsia nyt kesällä jos on vielä aikaa. Järjestä jokaiselle perheenjäsenelle eteiseen oma laatikko tai hylly, jossa on ne tavarat, joita aamulla lähtiessä tarvitaan.
Yksi olisi palkata siivoja, mutta minulle on toistaiseksi ollut kunniakysymys tehdä itse.
Toinen olisi tehdä yksinkertaisia ruokia pakkaseen, mutta meillepä tulikin moniallerginen lapsi, jonka ruuan kanssa vain menee aikaa ja ne pakastehommat eivät siinä paljoa auta.
Luen kiitollisena muiden vinkkejä. Sama tilanne edessä.
Luopukaa telkusta. Netistä voi katsoa ohjelmia, mutta minä en ainakaan netin kanssa jymähdä samalla tavalla, kun ohjelmat täytyy itse hakea. Ilman televisiota käytämme mukavammin ja tehokkaammin sen vähän yhteisen ajan kotona.
aamuja helpottaa todella paljon, jos sovitte etukäteen, missä järjestyksessä käytätte kylpyhuonetta/vessaa. Siis meitä on vain mun mies ja minä, mut meil on yks kylppäri/vessa, ja kireelle vetää joskus...:-(
jottei tarvitse aina miettiä, mitä tänään ostaisi ja laittaisi.
Yritän ostaa joululahjoja kesällä ja muutenkin näin lomalla miettiä, mitä lahjoja tulee hankittavaksi. lahjojen miettminen on mukavaa, mutta aikaavievää. Siis lomahommaa.
Meillä on tehty niin kuin edellä on ehdotettu. Lapsille erityisesti on laitettu 1 viikon vaatteet valmiiksi viikonloppuna kasoihin. Myös aikuisten vaatteet ainakin paitojen ja alusvaatteiden osalta. Ehdotan pyykkipäivää. Meillä jossain vaiheessa pestiin kerran viikossa taloyhtiön isolla koneilla kaikki vaatteet. Nyt kun lapset ovat isompia tästä on luovuttu.
Ruokaa kannattaa tosiaan tehdä pakasteeseen. Ruokakaupassa kannattaa käydä vain kerran viikossa (ehkä maidon haku reissu toisen kerran). Tämä säästää ajan lisäksi rahaa, koska joutuu suunnittelemaan ruokia etukäteen.
Telkkarista meillä on luovuttu. Säästää aikaa ihan hirveästi. Netistä katsomme tarvittavat.
Ja vaikka olisi kuinka kiire täytyy yöunista pitää huolta. Työnteko, opiskelu ja lastenhoito on hirveän paljon vaikeampaa väsyneenä.
Kuntoilun voi integroida hyötyliikunnaksi esim. pyöräily töihin. Tai kävely päiväkodista rattaiden kanssa. Hyväkuntoisena jaksaa paremmin :).
ja arjen rutiini takkuavat. Ennen tuntui, että kaikki menee pilalle, mutta nyt olen laskenut ne etukäteen mukaan kuukausisuunnitelmiin. Aina viikko tulee olemaan kotona lasten kanssa, emme vain tiedä, mikä viikko se missäkin kuussa on. Jos ei näin käy, niin se on iloinen ylläri, joka tuo lisää aikaa. Sairasta lasta hoitaessa voi esim. järkätä kaappeja, kun on kuitenkin pakko nyhjätä kotona.
Toinen vinkkini on rentoutua lasten kanssa. Eli iltaruuan jälkeenvaan kattellaan pikkukakakkosta, lökoillään lattialla (lapset saa toki leikkiä omiaan) tms ilman esim paineita leikittää lapsia tai tehdä kotitöitä. Tällöin vanhemmatkin saa levätä työpäivän jälkeen. Ja tällaisen lepäilyn jälkeen voi olla taas tehokas ja vaikka opiskella muutaman tunnin tai harrastaa liikuntaa lasten mentyä nukkumaan n.20.
moniallergisen kanssa. Meillä on onneksi tuo taival jo helpottamassa, mutta tiedän kuinka rasittavaa se voi olla. Kakkoselle kuitenkin vinkiksi ehdotan, jos et ole jo keksinyt, että kannattaa miettiä ravitsemuksellisesti monipuolisia "naposteluruokia", joita voi syöttää kiiretilanteessa vaikka reissussa. Ravitsemusterapiat yms. ravatessani havahduin, ettei ruoan tarvitse aina näyttää ns. oikealta ruoalta, riittää, että maistuu ja se on ravitsemuksellisesti tasapainoista. Eli jos vaikka riisi käy, riisin ei tarvitse olla aina lämpimässä ruoassa, riisikakkukin käy. Ja sen päälle saa kätevästi rasvalisän. Sopivista kasviksista riippuen niitä voi ottaa sormin naposteltavaksi ja sopivaa lihaa ohuina siivuina joko leivän päälle tai sitten napostelupaloina. Tai vaikka Vatajan nakkeja, jos ne käyvät.
Ollaan järjestetty työaikojamme limittäin, jotta lapsen hoitopäivät olisivat lyhyet, joten vessaongelmaa meillä ei aamuisin ole, kun lähdetään eri aikaan.
Toisaalta seurauksena on se, että yleensä kun ollaan lapsen kanssa, ollaan yleensä kaksistaan ilman toista vanhempaa, eli kaikki kotityöt, kauppareissut yms. tehdään lapsen kanssa.
Ja lapsi on vielä aika vähäuninen, joten lapsen nukkumaanmenon jälkeen ei ehdi esim. opiskelemaan, joka kyllä tulisi tarpeeseen.
Kaikki "kunniakysymykset" olen päättänyt unohtaa, joten siivoojan palkkaisin vaikka heti, mutta valitettavasti rahapuoli voi tehdä tiukkaa.
t. ap
on helpottanut mun elämää huomattavasti vaikka en kärsikkään isoista menkoista. Päivässä menee vain kaksi kolme kertaa menkkojen hoitoon kun siteillä saa olla toimissa vähän väliä :)
Perheen kanssa on kiva myös katsella yhdessä elokuvia, vaikka sitten niitä lasten elokuvia.
Mä olen ostanut näin kesällä samanlaisia vaatteita kasa päin. Pikkareita lapselle henkkamaukalta isot kasat ja aikuisille sukkia ja kalsareita myös. Tehtävän jako miehen kanssa ja suunnitelmat mitä halutaan harrastaa. Tiistaina ja torstaina käyt sä ja ke pe miehes. Hyvät perus ruuat ylös mistä toinen tykkää ja mistä toinen.
että toinen vei ja toinen haki, sillä tarha oli kävelymatkan päässä.
Nyt olemme muuttaneet ja saimmekin tarhapaikta automatkan päästä. Meillä on vain yksi auto/ajokortti, joten jouduimme menemään joka aamu yhtä matkaa ja hakemaan lapset yhdessä.
Se olikin yllättävän hyvä ratkaisu. Meillä on siis molempien työpaikat tarhan lähellä, tosin lapset olivat kahdessa eri paikassa hoidossa.
Illalla laitoimme olkkarin lattialle kunkin lapsen vaatteet pinoihin. Meillä on ylipäätään kaapeissakin vain sellaisia vaatesettejä, jotka käyvät hoitoon. Isommat lapset pukivat itse ja taaperon puki se, joka ehti.
Minä käyn usein illalla suihkussa ja aamulla korkeintaa pikasuihkussa. Mies käy suihkussa aamulla. Minä syön aamupalan autossa, mies töissä ja lapset tarhassa. Meillä oli herätys klo 7 ja jo puolen jälkeen olimme kaikki autolla. Lapset saivat katsoa aamuisin puoli tuntia lastenohjelmia pukiessaan.
Illalla tultiin kotiin viideltä. Toinen alkoi laittaa ruokaa ja toinen pötkötteli sohvalla lasten katsoessa Pikku Kakkosta. Aika vuoropäivin teimme ruuan.
Kaupassa ollaan aina käyty vain noin kerran viikossa. Käytiin joko lasten kanssa (aika harvoin), tai sitten toinen odotti lasten kanssa autossa tai sitten kävin erikseen viikonloppuna tai illalla.
Meillä ei kyllä jäänyt aikaa omille harrastuksille. Olimme aika puhki illalla, kun lapset oli saatu sänkyihin, mutta silloin voisi tosiaan opiskella tai lähteä lenkille.
Me ei tehty ruokia pakkaseen, sillä syömme muutenkin arkena tosi simppliä ruokaa: pastaa & jauhelihakastiketta, kalapuikkoja & lohkoperunoita, pinaatti/verilettuja jne.
Kaikki ylimääräinen roina ja liiat (=käyttämättömät) lelut aiheuttavat sotkua ja ylimääräistä siivoustarvetta. Kun tavaraa on vain tarpeen mukaan, siivoukseen kuluu paljon vähemmän aikaa.
Eteisen säilytysjärjestelmät kannattaa miettiä kunnolla järkeviksi ja sellaisiksi, että lapset saa itse otettua omat tavaransa ja laitettua ne paikalleen.
Nettikaupasta voi ostaa (ainakin pk-seudulla) ruokatarvikkeita (säilykkeet, murot, ym). Nopeuttaa kauppareissuja paljon, kun käy vain hakemassa tuoreet ainekset. Lisäksi nettiin tallentuu kauppalista, jonka voi nopeasti tilata uudelleen sellaisenaan tai muokkauksen jälkeen. Tämän ehtii tehdä töissä kahvitauolla :)
Harrastuksia, jos lapsilla on, niin järkevä määrä.
Jos aikuiset harrastaa liikuntaa niin kuntosali, jossa on lapsiparkki on kätevä - varsinkin, kun työajat limittäin.
Ja lopuksi paras: pidä rima alhaalla! Kodin ei tarvitse kiiltää, eineksiä voi käyttää, jne.
Rima on varmaan jo riittävän alhaalla siisteyden suhteen, mutta organisointia täytyykin parantaa.
Kuntosali+lapsiparkki on jo käytössä, mutta voi olla, että omat harrastukset jäävät tosi vähiin, kun hoidon aloitus voi olla muutenkin rankkaa. Lapsi sen verran pieni, ettei mielestäni ole pakko olla vielä varsinaisia harrastuksia, joten ainakaan syksylle en ota lapselle mitään. Käydään sitten mitä aika antaa myöden kavereilla, Hoplopissa jne.
Ns. kuivatarvikkeet haen muutenkin kaupasta muutaman kerran kuussa isot määrät kaapit täyteen.
Päiväkoti on kuljetusten takia vähän hankalassa paikassa. En tiedä olenko ihan kaheli, kun harkitsen jopa muuttoa sen vuoksi. Säästäisi puolesta tunnista tuntiin aikaa päivässä kuljetuksissa.
t. ap
silloin arki sujuu hyvin.
Illalla katsotaan vaatteet valmiiksi aamuksi, niin ei tule mitään kitinöitä vaatteista. Aamupalan saavat vasta päiväkodissa, joten ei tarvi itse alkaa laittaa aamupalaa lapsille.
Illalla teen helppoa ruokaa kiusauksia, keittoa tai jonkun kastikkeen. Sit kun tullaan kotiin on nopeaa lämmitää ruoka tai keittää vaikka makaronia. Oolannin pakaste perunamuussi on muuten yliveto. Olen laittanut koko nestemäärän punaista maitoa, niin tulee todella hyvä muussi.
Kaupassa käydään vain kerran viikossa.
Tarjouksesta hamstraan aina säästöpaketit vessapaperia ja talouspaperia.
Ainakin helpottaa toi meidän ruoka arpajaiset- systeemi. Eli siis mulla on kaksi purkkia joissa toisessa on valmiiksi ruokalajeja (ja tarvike lista osotoslistan tekemistä varten). Kerran viikossa arvon viikon ruuat ja laitan käytetyt toiseen purkkiin. ja kun alkuperäinen on tyhjä niin sit taas vaihtoon...
ei tarvii miettiä että mitäs sitä nyt taas keksis, eikä joka viikko tule tehtyä jauheliha kastiketta. Ja ostoslista on helppo tehdä kun on tarvikelistat samassa lapussa ja vaan nopeasti kopsaa tarvittavat ostos listaan.
En ole ap, mutta nostan, jos tulisi lisää vinkkejä :)