lukiokirjat järkyttävän kalliita!
Käytettynä ostettiin ja jo on mennyt yli 300 euroa ja vielä puuttuu 13 kirjaa ekalta vuodelta jane on ilm ostettava uutena.Tietysti myös 150 euroa maksava laskin myös ja vihot,koepaperit yms.En valita,tyttärewn ka 9.7 peruskoulusta,tietysti ne kuuluu hankkia,mutta miten esim työttömien äitien lapset yleensä pystyy menemään lukioonRahastusta tämä on!
Kommentit (48)
etta myos netista loytyy saitteja jotka on nimenomaan suunniteltu tiettyja kursseja varten; kurssimateriaalit, kertaamismateriaaleja ja edellisten vuosien kokeita joilla voi harjoitella. Nama ovat myos ilmaisia.
mutta sinne lähimpään lukioon on 40 km matka.
Asumme tunnin matkan päässä Helsingistä mutta sinne lähimpään lukioon on 40 km matka.
Ja tämän kun uskoisi. :)
Asumme tunnin matkan päässä Helsingistä mutta sinne lähimpään lukioon on 40 km matka.
Ja tämän kun uskoisi. :)
että siellä on edelleenkin paikkoja, joista on pitkä matka lukioon.
Esimerkiksi Salon kaupungissa on nuoria, joilla matkaa lukioon kertyy tuon 40 km verran. Tai siinä melkein vieressä Lohjalla. Matka kouluun mitataan tietä pitkin, ei linnuntietä. Ja lisää pitkiä lukiomatkoja myös Helsingistä pohjoiseen mentäessä.
Minä ostin lukiokirjat täysin itse opintotuellani. Vanhemmat eivät siis maksaneet. Ihmettelen vaan, ettei töissä käyvillä ihmisillä ole varaa osta lapselleen lukiokirjoja.
Missä korvessa te asutte, jossa paikallinen puotipuksu kusettaa teitä kuin vaimoa?
Laadukas scifilaskin maksaa parikymmentä euroa opiskelijalle. 35€ taisi olla oikea hinta.
Siitä laskimesta löytyy sinit, kosinit ja tangentit, kymmeniä erilaisia moodeja erilaisten kaavojen kanssa pelleilyyn yms.
Tiedän useita ihmisiä, jotka saivat pitkästä matikasta laudaturin tällä laskimella. Miten voi siis maksaa joku laskin 150€?
Ette kai ole ostaneet kaikkia lukuvuoden kirjoja etukäteen?? Oppikirjalistoihin saattaa vielä tulla viime hetken muutoksia. Toivottavasti kuitit on tallessa, että saatte palauttaa, jos on tullut ostettua vääriä kirjoja.
Ette kai ole ostaneet kaikkia lukuvuoden kirjoja etukäteen?? Oppikirjalistoihin saattaa vielä tulla viime hetken muutoksia. Toivottavasti kuitit on tallessa, että saatte palauttaa, jos on tullut ostettua vääriä kirjoja.
päästä esim. korkeakouluun opiskelemaan. Voi olla, että valmistuminen maisteriksi kestää muutaman vuoden pitempään, mutta toisaalta opiskelijalla olisi ammatti, jolla voisi itsensä elättää opiskelujen ohessa.
Ammattikouluissa kirjat ovat käsittääkseni ilmaisia, joten se ratkaisisi tuon kirjanosto-ongelman. Siellä saa myös ruokaa ilmaiseksi ja opetus on ilmaista.
Miksi siis mennä lukioon, kun se on niin kallistakin? Eihän yo-tutkintoa edes arvosteta nykyisin.
kirjoja ammattikouluissa! Ihan joutuu ostamaan joko kirjakaupasta ja joitakin kirjoja erikoisliikkeistä.
lähtee yliopistoon.... siellä saattaa yks kirja maksaa sen 100 euroa... tosin sitä saatetaan käyttää monella kurssilla mutta sivuaineiden kirjat mukaan lukien saattaa kirjoihin mennä sievoisa summa. kirjastoissa ei yleensä ole kurssikirjoja montaa kappaletta ja niitä joutuu jonottamaan kauan. huonolla tuurilla saat kirjan kun kurssi loppunut. usein kurssit kestää lukukauden eli kirjan lainaaminen kirjastosta koko tuoksi ajaksi lähes mahdotonta. eli ei ne lukion kirjat niin kalliita oo jos yliopiston kirjoihin vertaa...
materiaalin hankinta tenttejä varten oli varsin edullista. Paperikopion hinta lähinnä. Suurin osa materiaalista oli koulun omaa tuotantoa ja niitattu pahvikansiin.
Missä korvessa te asutte, jossa paikallinen puotipuksu kusettaa teitä kuin vaimoa? Laadukas scifilaskin maksaa parikymmentä euroa opiskelijalle. 35€ taisi olla oikea hinta. Siitä laskimesta löytyy sinit, kosinit ja tangentit, kymmeniä erilaisia moodeja erilaisten kaavojen kanssa pelleilyyn yms. Tiedän useita ihmisiä, jotka saivat pitkästä matikasta laudaturin tällä laskimella. Miten voi siis maksaa joku laskin 150€?
hinta halvimmillaan oli 135 e. Nuo 25-30 euron laskimet ovat leluja, joilla lasketaan yläkoulussa. Tiedän ihmisiä, joilta jäi se laudatur saamatta laskimen puutteiden takia.
onko ajat tosiaan muuttuneet. Itse en ostanut yliopistoaikanani yhtään kirjaa omaksi.
joka kävi lukion kympin laskimella. Sillä rahalla sai funktiolaskimen. Hänellä oli lyhyt matikka. Pitkällä olisi tarvittu parempi.
onko ajat tosiaan muuttuneet. Itse en ostanut yliopistoaikanani yhtään kirjaa omaksi.
eikä suunnilleen kukaan niitä kirjoja osta. Itse ostin yhden, josta on hyötyä tosi monella kurssilla, mutta sitäkin olisi saanut kirjastosta
Ja itselläni oli hyvät opettajat (pieni erikoislukio) vain muutamat vaativat uusimman painoksen kirjasta, osa kursseista mentiin omien muistiinpanojen kanssa ja esim. kielten opettajilla oli sivut vanhasta ja uudesta painoksesta, esim. kotitehtäviksi kirjoitti taululle vp. sivu 35 t: 8 ja up. sivu 43 t: 3
Ja kaverit tekivät niin (olivat eri lukioissa missä minä) että kirjoja ostettiin kimpassa. Samaa kirjaa voi käyttää useampi jos toisella vaikka biologian 1. kurssi syyskuussa ja toisella tammikuussa jne. Lisäksi kirjoja voi ostaa käytettyinä tai lainata kirjastoista (joko julkisesta tai koulun).
Kirjoitin kaksi vuotta sitten lukiosta. Kustansin kirjani pääasiassa itse. Miten tämä onnistui?
- Kirjat aineista, joita en halunnut sen enempää lukea, lainasin kirjastosta
-Kierrätimme kavereiden kanssa samoja kirjoja, eihän nyt jokaisella tarvitse omaa kirjaa olla kun kurssit ovat eri aikoihin!
-Aina käytettyjä kirjoja, puolet halvempia kuin uudet. Ja sitten myydään kaverille eteenpäin ja saa omansa takaisin. Monissa lukioissakin on ilmoitustaulut tms, joissa myydään ja vaihdetaan kirjoja. Meillä oli kioskin yhteydessä kirjojen myyntipiste. Joissain kouluissa on myös erillinen päivä lukuvuoden alussa, jolloin myydään ja ostetaan kirjoja.
-Joka kurssille ei lopulta tarvita kirjaa, eikä ketään kirjattomuuden takia ulos potkita! Varsinkin jos on pelkkä lukukirja niin kaverin kanssa voi katsoa samasta.
-Laskimiakin saa käytettynä, myös graafisia. Koulun kautta tilattuna laskimet halvimpia. Ja itsellä ei ollut graafista laskinta ja kirjoitin kyllä pitkän matematiikan varsin hyvin. Ja ystäväni sai L:n aivan tavallisella 40 euron laskimella.
-Täytin vihkot aina loppuun asti, jokainen aine oli omassa vihkossaan (helpotti kirjoituksiin lukua!)
-Kannattaa ostaa kirjat vasta aikaisintaan 14pv ennen kurssin alkua, jotta ne saa palautettua. Usein tulee viimehetken muutoksia tai sanotaan, ettei kirjaa välttämättä tarvitse.
Ja 34, eipä täällä ole meidän tarvinnut ostaa htään yliopisto kirjaa ja tällä hetkellä siis siellä ollaan...
Eniten ketuttaa se, että kirjoituksetkin maksoivat. Ilmainen koulutus, jota ei voi päästä läpi ennenkuin maksaa tutkinnosta...
etta mika laskin maksaa 150 euroa? Sillahan saa jo melkein tietokoneen? Mun poika kavi Englannissa 'lukion' (6th Form) ja scientific calculator maksaa ehka 15 puntaa, enka oikein osaa kuvitella mita muita toimintoja laskimessa voisi olla? Sittemmin poika on opiskellut diplomi-insinooriksi missa on paljon matikkaa, ja samanlaisella laskimella on laskenut.
Vertailun vuoksi, taalla on opiskelu myos ilmaista ja kirjoja ei kovin paljon kayteta koulussa; joitan kirjoja saa koulusta lainaksi ja kaupasta voi ostaa jokaisen aineen kirjan joka sisaltaa kaiken opetuksessa kaytettavan aineiston, nama maksavat noin 10 puntaa per kirja ja sisaltavat koko 'lukion' (2 vuotta) oppimaaran. Naista kirjoista tulee uusi painos vuosittain, sen mukaan kun aineissa opiskeltavat aihealueet vaihtuvat - esim. historiassa on vuosittain vaihtuvat aiheet. Kirjat eivat ole pakollisia, koulusta saa paljon monisteita ja itse tehdaan muistiinpanoja, mutta niista on kylla hyotya kokeisiin luettaessa. Kouluruoka taytyy maksaa itse.