lukiokirjat järkyttävän kalliita!

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

että Suomessa oppikirjat ovat oikeasti laadukkaita, jos vertaa edes Ruotsiin, saati sitten johonkin Etelä-Euroopan maahan. Näissä oppikirjoja uusitaan harvoin, ja ne ovat täynnä virheitä tai pedagogisesti huonoja. Suomalaisia oppikirjoja itse asiassa käännetään muille kielille, koska ovat niin hyviä.

Laiha lohtu, mutta maksatte edes hyvästä laadusta :)

t. 13

Vierailija

Esim. vuonna 2006 kun lukion opetussuunnitelma uudistui, kaikki kirjasarjat menivät uusiksi. Käytännössä jotkut kirjat tosin vain kosmeettisesti, esim. kuvia vaihdettiin ja kansi oli erivärinen. Sitten mainostettiin kissankokoisin kirjaimin, että "UUSI OPETUSSUUNNITELMA", vaikka ihan hyvin olisi voinut vanhalla vielä jatkaa, kunnes on oikeasti aiheellista päivitettävää.

Silti mielestäni on tärkeintä, että jos päivitettävää tietoa on, ne päivitetään heti eikä ensi vuonna. Ilman muuta. Monen monta kertaa sain kuulla lukiolaisten vanhemmilta, mitä kamalaa ryöstöä lukiokirjabisnes on jne. jne. Turha siitä on kirjakaupalle urputtaa, opettajat ne valitsevat kirjasarjat ja kustantajat uusivat painoksia mielensä mukaan.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Ja matkoihinkin kuluu vain 400 euroa vuodessa.

Jos ei ole valmis maksamaan matkustamisesta ja kaikki on huonosti, niin kannattaa ehkä mennä lähimpään lukioon.

Kai tiedät, että hallitusohjelmassa kaikille nuorille taataan opiskelupaikka. Siellä ei tosin sanota, mistä saadaan rahat, että nuoret pääsevät sinne kouluihinsa, jos vanhemmilla ei ole varaa maksaa. Meillä on, kaikilla ei.

Vierailija

Mielestäni vikaa on myös opeissa. Ei ole mitenkään pakko vaatia uusinta painosta kaikista kirjoista, jos vanhastakin löytyy oleelliset asiat. Tietysti voi sanoa, että minä annan kotitehtävät ja koealueet uuden kirjan sivunumeroiden mukaan, ja ne, joilla on vanha kirja, huolehtivat itse siitä, että lukevat/tekevät oikeat jutut. Lukiossa tämä ei edes ole mikään iso ongelma, koska ainakaan itse en viitsi sen ikäisten läksyjen tekoa vahtia.

Vierailija

etta mika laskin maksaa 150 euroa? Sillahan saa jo melkein tietokoneen? Mun poika kavi Englannissa 'lukion' (6th Form) ja scientific calculator maksaa ehka 15 puntaa, enka oikein osaa kuvitella mita muita toimintoja laskimessa voisi olla? Sittemmin poika on opiskellut diplomi-insinooriksi missa on paljon matikkaa, ja samanlaisella laskimella on laskenut.

Vertailun vuoksi, taalla on opiskelu myos ilmaista ja kirjoja ei kovin paljon kayteta koulussa; joitan kirjoja saa koulusta lainaksi ja kaupasta voi ostaa jokaisen aineen kirjan joka sisaltaa kaiken opetuksessa kaytettavan aineiston, nama maksavat noin 10 puntaa per kirja ja sisaltavat koko 'lukion' (2 vuotta) oppimaaran. Naista kirjoista tulee uusi painos vuosittain, sen mukaan kun aineissa opiskeltavat aihealueet vaihtuvat - esim. historiassa on vuosittain vaihtuvat aiheet. Kirjat eivat ole pakollisia, koulusta saa paljon monisteita ja itse tehdaan muistiinpanoja, mutta niista on kylla hyotya kokeisiin luettaessa. Kouluruoka taytyy maksaa itse.

Vierailija

etta myos netista loytyy saitteja jotka on nimenomaan suunniteltu tiettyja kursseja varten; kurssimateriaalit, kertaamismateriaaleja ja edellisten vuosien kokeita joilla voi harjoitella. Nama ovat myos ilmaisia.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Asumme tunnin matkan päässä Helsingistä mutta sinne lähimpään lukioon on 40 km matka.

Ja tämän kun uskoisi. :)

että siellä on edelleenkin paikkoja, joista on pitkä matka lukioon.

Esimerkiksi Salon kaupungissa on nuoria, joilla matkaa lukioon kertyy tuon 40 km verran. Tai siinä melkein vieressä Lohjalla. Matka kouluun mitataan tietä pitkin, ei linnuntietä. Ja lisää pitkiä lukiomatkoja myös Helsingistä pohjoiseen mentäessä.

Vierailija

Minä ostin lukiokirjat täysin itse opintotuellani. Vanhemmat eivät siis maksaneet. Ihmettelen vaan, ettei töissä käyvillä ihmisillä ole varaa osta lapselleen lukiokirjoja.

Vierailija

Missä korvessa te asutte, jossa paikallinen puotipuksu kusettaa teitä kuin vaimoa?

Laadukas scifilaskin maksaa parikymmentä euroa opiskelijalle. 35€ taisi olla oikea hinta.

Siitä laskimesta löytyy sinit, kosinit ja tangentit, kymmeniä erilaisia moodeja erilaisten kaavojen kanssa pelleilyyn yms.

Tiedän useita ihmisiä, jotka saivat pitkästä matikasta laudaturin tällä laskimella. Miten voi siis maksaa joku laskin 150€?

Vierailija

Ette kai ole ostaneet kaikkia lukuvuoden kirjoja etukäteen?? Oppikirjalistoihin saattaa vielä tulla viime hetken muutoksia. Toivottavasti kuitit on tallessa, että saatte palauttaa, jos on tullut ostettua vääriä kirjoja.

Vierailija

Ette kai ole ostaneet kaikkia lukuvuoden kirjoja etukäteen?? Oppikirjalistoihin saattaa vielä tulla viime hetken muutoksia. Toivottavasti kuitit on tallessa, että saatte palauttaa, jos on tullut ostettua vääriä kirjoja.

Vierailija

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat