Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiranpentu puolustaa ruokaansa - apua!

Vierailija
05.07.2011 |

Meillä on 4,5 kk ikäinen uroskoira. Luonteeltaan se on oppivainen ja miellyttämishaluinen, mutta sen verran itsenäinen ja yritteliäs, että sitä täytyy selkeästi muistuttaa paikastaan laumassa siitä huolimatta, että se arkirutiineissa on selvästi koira ihmisiin verrattuna (esim. ei ikinä syö ennen ihmisiä).

Ongelmana on, että syödessään se murisee, jos ihminen tulee lähelle. Tulkitsen sen sinänsä ymmärrettäväksi ruoan puolustamiseksi, mutta haluaisin kitkeä tavan. Koira saa syödä rauhassa, mutta ehkä tein sen virheen, että aiemmin otin siltä välillä ruoan pois, kun minulle oli joku koiraihminen sanonut, että koira pitää totuttaa siihen. Meidän koira tuntui menevän asiasta hämilleen, ja lopetin pois ottamisen. Nyt olemme koittaneet kitkeä murinaa siten, että seisomme lähellä hiljaa ja annamme sen syödä - koitamme totuttaa ruokaa uhkaamattomaan läsnäoloon.

Miten asiassa kannattaa menetellä? Muuten pärjäämme koiran kanssa ihan ok.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttää kädestä ruoan kunnes tajuaa että te annatte ruokaa ette varasta sitä hältä.

Toivottavasti ruokaa antaessanne olette pyytäneen/käskeneet odottamaan kunnes te annatte luvan syödä.

Vierailija
2/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädestä ongelmitta, kun opetamme sitä. Se myös osaa tosi hyvin istua ja odottaa useiden sekuntienkin ajan lupaa syödä. Tämän oppi tosi äkkiä ja toimii lastenkin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira odottaa ruokaansa ja syö vasta luvan saatuaan, miksi siltä pitää viedä se kuppi?

Mutta joo, jos haluat kitkeä murinan, niin tarjoile ruoka vaikka niin, että istut lattialla kuppi sylissäsi. Jos koira haluaa syödä, sen on suvaittava ihmisen läheisyys.

Muriseeko koira muissa tilanteissa, puolustaako esimerkiksi lelujaan?

Vierailija
4/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kannattais varmaan istua eikä seistä sen koiran luona koska olet uhkaava siellä yläilmoissa hänen ruokansa luona.

Vierailija
5/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti oikeassa ruoan viemisestä. Ikävä kyllä tajusin sen liian myöhään.

Ei murise muuten kuin ihan satunnaisesti esim. niissä meillä tosi harvinaisissa vetoleikeissä, joissa kiihtyy vähän liikaa. Ei puolusta leluja, ei muutakaan. On oikein ihmiseen päin kallellaan oleva luonne, joskin siis sen verran yrittäjähenkinen, että paikkansa pitää olla selvä. Ei siis kovin nöyrä, joskaan ei dominanttikaan. Luulen, että ongelmani on itseaiheutettu.

Mitä mieltä olet siitä meidän koittamasta "seisomme lähellä ilman että viemme ruokaa pois" -keinosta? Voisiko se olla vaihtoehto kuppi sylissä istumiselle (pelkään, että hauva hämmentyisi tästä).

Vierailija
6/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ensin syötettiin kuppi sylissä. Sitten, kun se toimi, seisottiin hiljaa vieressä. Sitten siirryttiin siihen, että laitettiin välillä koiran kuppiin vähän lisää ruokaa. Näin koira pikku hiljaa tottui siihen, että vaikka ihminen oli lähellä kuppia, ei ollut pelkoa ruoan menettämisestä.

Meillä tehtiin siis aikoinaan se sama virhe, että vietiin kuppi välillä pois. Pehmeäluonteinen koira sitten oppi siitä, että ruokaa pitää puolustaa. Vei jonkin aikaa, ennen kuin koira oppi taas luottamaan, mutta kun sitkeästi jatkoi, se oppi kyllä - sen jälkeen ei ollut ikinä ongelmia, vaikka välillä lapset vahingossa pääsivät koskemaan koiran kuppiin (yritettiin kyllä pitää lapset erossa syövästä koirasta varmuuden vuoksi, mutta pari kertaa silmä vältti pahalla hetkellä).

Sitkeyttä, siis!

Vierailija
7/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaus seisomiseen / istumiseen tulikin jo. Totta tämä, olin unohtanut uhkaavuuden, sillä ei muuten mitenkään pidä meitä uhkaavina (koska emme sitä ole).

Vierailija
8/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sain jo tarvitsemani vastauksen. Eli istumaan, antamaan lisää, ja sitten vasta seisomaan.

Kiitos kaikille! Ap

Vierailija
9/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoan "viemisellä" ei ole tarkoitus kiusata tai nöyryyttää lemmikkiä. Kysymys on tästä: KOiran ruokakuppi on monesti lähellä ihmisten jalkoja tai muuten paikassa vaikkapa keittiössä, jossa ihminen joutuu menemään vaikka kahvinkeittimen luo. Tällöin on tärkeää, ettei koira koe uhkana ihmisen liikuskelua ruokakuppinsa luona.

Toinen seikka: Koskaan ei tiedä varmaksi saako lemmikki kurkkuunsa tai ruokakuppiinsa vahingossa jotain, vahingollista, silloin omistajan on saatava kurkistaa koiran kurkkuun tai kuppiin kesken sen syömisen.

Meillä nyt 11 viikkoiset pennut ja olemme heti opettaneet ne pois ruokaherruudesta: RAuhallisesti ja ystävällisesti toimien, otetaan ruokapala pois suusta ja annetaan takaisin, otetaan kuppi pois välillä ja muka "tarkistetaan" se. Tätä emme tietenkään tee kuin ehkä 3 kert. viikossa ja silloinkin koiraa kehuen ja rauhallisesti liikehtimällä.

Emme kiusaamalla ja härnäämällä. Joskus on käynyt niin, että ruoan sekaan on joutunut vaikka luunpala ja se on saatava pois koiran kurkusta tai ruokakupista.

Vierailija
10/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saksanpaimenuros, toinen sellainen, eli on kokemusta näistä ennenkin. Tämä nykyinen on ollut kovempi pala kuin ensimmäinen.

Antaa ruoat ja lelut ja kaikki, irti-komennolla avaa heti suun, oli siellä mitä hyvänsä.

Mä kyllä en sietäisi tuota murinaa yhtään, menisin ja ottaisin ruoan jos musta siltä tuntuisi. Mun nenille ei koira - ainakaan oma -hypi. Ja en siis käytä fyysisiä rangaistuskeinoja, mutta jos oma koira mulle murisee siitä, että olen ottamassa siltä ruokakuppia (vaikka sinänsä miksi ottaisin, mutta siis oli syy mikä hyvänsä, vaikka se että jostain syystä mun pitäisi ottaa siltä se ruokakuppi, vaikka tajuan että vihkisormus meni sinne pöperön sekaan!), niin en kyllä siedä ja jää sitä katselemaan vaan OTAN kupin ja piste.

Vierailija
11/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pennusta ei vielä oikein tiedä, millainen sen luonteesta tulee, mutta minustakin tuntuu, että ongelma on itse aiheutettu ja koira murisee epävarmuuttaan. Sehän on nyt muuten siinä iässäkin, että on epävarma ja reagoi yliherkästi omistajaansa.

Tuo kädestä syöttäminen ja kupin pitäminen sylissä on ihan ok. Sen lisäksi voit käydä lisäämässä koiran kuppiin pieniä herkkuja sen syödessä. Näin koira ei enää assosioi ojentuvaa kättä siihen että sen ruoka viedään, vaan luot myönteisen mielikuvan.

Kupin vieressä seisominen on keinotekoinen tilanne, ja sen koira ymmärtää. Koska tilanne on keinotekoinen myös sinulle, ap, et mitenkään saa kehonkieltäsi niin rennoksi ja huolettomaksi kuin mitä haluat, ja juuri kehonkieltäsi koira lukee. Jos haluat olla samassa tilassa, niin istu ja tee jotain joka oikeasti saa sinut keskittymään muuhun kuin koiraan ja rentoutumaan; lue vaikka jotain erityisen hyvää lehteä tai kirjaa ja juttele muiden perheenjäsenten kanssa. Kun itse rentoudut, koirakin rentoutuu.

Vierailija
12/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikkapa yksinäisille vanhuksille yhtä paljon huomiota ja rakkautta kuin koirilleen niin maailma olisi paljon parempi paikka.

Vierailija
13/13 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa namit,ruoka lelut yms ihmiselle jos tämä niin haluaa.

Koiran paikka lauman arvoasteikossa on aivan viimeisenä.

En lähtisi mitenkään palkitsemaan tuota käytöstä lisäämällä kuppii ruokaa. Viestität tällä että murisemalla saa nameja ja lisää ruokaa.

Miksi ihmeessä pitäisi syöttää lattialla istuen kuppi sylissä. Et sinä ole koirasi palvelija.

Kuppi pois jos murisee ja takaisin vasta kun lopettaa ei toivotun käytöksen.

Koirasi pyrkii vain taistelemaan määräysvallastaan. Älä anna periksi missään vaiheessa. Iminen määrää koska koira syö ja kuinka paljon. Ihmisen kuuluu saada ottaa kuppi pois halutessaan ilman että koira regoi siihen negatiivisesti. ihmisen kuuluu saada liikkua koiranlähellä kun tämä syö ilman että koira reagoi siihen mitenkään.