Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alipainoinen = haukkumasana? - ylipainoinen = neutraali ilmaisu?

Vierailija
05.07.2011 |

Näitä juttuja kun tässä olen muutaman päivän ajan lukenut olen huomannut, että ylipainoisia saa haukkua syöttöporsaiksi ja ties miksi, mutta alipainoista saa sanoa vain hoikaksi (=positiivinen ilmaus).

Miksi ylipainoisia saa haukkua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ylipainoisia voi haukkua siksi että he itse usein ovat saaneet itsensä sellaiseen tilaan. Itse olen alipainoinen, enkä vain liho vaikka mitä söisin.

Vierailija
2/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuolla ketjussa, missä paljon alipainoisten äitejä, niin ei saisi edes käyttää alipaino-sanaa, mikä on ihan neutraali minusta. Ainakin kun vertaa, miten täällä nimitellään lihavia(läskipossu, syöttöporsas, ihrakasa jne.)

Ja moni äiti selittelee, että kyllä syö ja on terve ja se on vain sukuvika tuo laihuus. Jos lihavan äiti sanoo että meidän lapsi syö kyllä terveellisesti ja on terve ja liikkuu, mutta kun tullut sukuunsa, niin paskaa saa niskaansa.

Yksikin lapsi tuolla ketjussa kasvaa kuulemma -7 käyrällä eli hyvin selkeä alipaino!! Äiti sanoi, ettei tarvitse tutkia!

Kertauksen vuoksi. Lihava lapsi voi olla lihava, vaikka söisi melko terveellisesti ja liikkuisi. Osa on toki lihavia siksi, että ruokavalio täysin pielessä(roskaruokaa, herkkuja päivittäin) Ja osalla voi olla sairaus.

Alipainoinen lapsi voi olla hoikka, vaikka söisi paljonkin, se geeneistä kiinni, eikä paljoa voi vaikuttaa. Osa on alipainoisa, koska ruokaa ei kotona syystä tai toisesta saa, tai se on liian vähäenergistä. Osalla voi olla sairaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ylipainoisia voi haukkua siksi että he itse usein ovat saaneet itsensä sellaiseen tilaan. Itse olen alipainoinen, enkä vain liho vaikka mitä söisin.

Samaa voi sanoa lihava, lihon niin helposti, vaikka syön terveellisesti. Sama asia. Oletpa typerä.

Vierailija
4/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisillä on käytöstavat ja tahdikkuus kadoksissa, jos ketään haukkuvat ulkoisen olemuksen perusteella.

Vierailija
5/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sen itsekin.

Anorektikoksi ei tarvitse nimitellä, se on sairaus eikä alipainoisen synonyymi. Alipainoinen voi olla monesta muustakin syystä tai ilman syytä.

En kyllä pidä termiä 'ylipainoinenkaan' haukkumasanana, lihava tai läski on haukkumasanoja.

Vierailija
6/9 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en pidä alipainoinen sanaa haukkumsanana, mutta esim. anorektikoksi haukkuminen on täysin väärin.

Tuntuu kyllä enemmän että alipainoisia saa sanoa ja ihmetellä "voin että kuinka laiha sä oot, söisit nyt jotaki!" mutta jos sanoo ylipainoiselle jotain hänen painostaan ni sitä pidetään heti kauheana käytöksenä. Sitte puöreämmille sanotaan lohdutukseksi " kyllä sitä pitää olla mistä kiinni pitää, laihuus on ihan rumaa". Tuntuu että alipainoisten ajatuksia ei oteta yhtään huomioon ja heitä saa haukkua ja kummastella painoa ääneen. Ihmiset eivään tajua että kaikki eivät todellakaan ole laihuudesta ylpeitä.

Vierailija
7/9 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en pidä alipainoinen sanaa haukkumsanana, mutta esim. anorektikoksi haukkuminen on täysin väärin.

Tuntuu kyllä enemmän että alipainoisia saa sanoa ja ihmetellä "voin että kuinka laiha sä oot, söisit nyt jotaki!" mutta jos sanoo ylipainoiselle jotain hänen painostaan ni sitä pidetään heti kauheana käytöksenä. Sitte puöreämmille sanotaan lohdutukseksi " kyllä sitä pitää olla mistä kiinni pitää, laihuus on ihan rumaa". Tuntuu että alipainoisten ajatuksia ei oteta yhtään huomioon ja heitä saa haukkua ja kummastella painoa ääneen. Ihmiset eivään tajua että kaikki eivät todellakaan ole laihuudesta ylpeitä.

JOs sä et ole elänyt lihavana, niin sä et todellakaan tiedä mitä kaikkea lihava ihminen joutuu kuuntelemaan. Siis ihan joka päivä, vaikka kuinka monessa tilanteessa, lihavaan itseensä kohdistettuna, tai sitten vaan sivukorvalla,"ohoh, onpas toikin julkkis lihonut, onpas ruma nyt, en mä viitsi ottaa enempää, etten liho, jne jne. Tarkoittaen sitä, että kaikki pienetkin eleet, jotka voivat johtaa jonkun lihomiseen, on ihan kamalia juttuja, koska lihavuus on niin hirveää. Ei laihuuteen todellakaan ole samanlaista lähtökohtaista suhtautumista.

Ja joo, itse olen ollut molempia, nyt se laiha.

Vierailija
8/9 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut. Se on aika rankkaa esim. nuorelle, joka ei vaan "lihoa" eikä saa muotoja vaikka miten söisi (itse esim olin sellainen nuorena, join punaista maitoa ja voitelin leivät molemmin puolin että saisin vähän rasvaa nahan alle, mutta kun olin perinnöllisesti tikku niin ei auttanut mikään). Sitten on muka ihan ok puhua miten laihat ovat oksettavia luukasoja joissa ei ole mitään mistä ottaa kiinni. En tietenkään pidä ylipainoisten haukkumista yhtään sen fiksumpana, mutta jollakin lailla "salonkikelpoisempaa" laihojen haukkuminen tuntuu olevan. Facebookissa esim. joskus kiertää viestejä, joissa hehkutetaan tyyliin "kopioi tämä statukseesi jos olet oikea ja muodokas nainen etkä mikään pakkasen raiskaama pulkannaru", ja siitä sitten toiset tykkäilee ja tsemppailee.

Kai se laihuus on sitten niin kohtuuttoman arvostetussa asemassa edelleen, että laihaa ei pitäisi haittaaman tuollaiset haukut. Ja no, totta puhuen eivät ne kyllä henkilökohtaisesti haittaakaan (tosin enpä kyllä enää mikään poikkeuksellisen hoikka olekaan vaan joudun jo vähän katsomaan mitä suuhuni pistän kun iän myötä kilot kertyvät, toisin kuin nuorena). MUTTA periaatteellisella tasolla tuo kyllä häiritsee, sillä se ei mielestäni ole ylipainoisillekaan eduksi että he alentuvat laihoja solvaamalla kohottamaan omaa statustaan. Koska sehän vaan kertoo siitä, miten alhaalta he joutuvat omasta mielestään ponnistamaan, jos kokevat sellaisen oikeutetuksi. (He tuskin kokisivat oikeutetuksi sitä, että alipainoiset hehkuttaisivat itseään haukkumalla ylipainoisia.)

Vierailija
9/9 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Saman olen huomannut. Se on aika rankkaa esim. nuorelle, joka ei vaan "lihoa" eikä saa muotoja vaikka miten söisi (itse esim olin sellainen nuorena, join punaista maitoa ja voitelin leivät molemmin puolin että saisin vähän rasvaa nahan alle, mutta kun olin perinnöllisesti tikku niin ei auttanut mikään). Sitten on muka ihan ok puhua miten laihat ovat oksettavia luukasoja joissa ei ole mitään mistä ottaa kiinni. En tietenkään pidä ylipainoisten haukkumista yhtään sen fiksumpana, mutta jollakin lailla "salonkikelpoisempaa" laihojen haukkuminen tuntuu olevan. Facebookissa esim. joskus kiertää viestejä, joissa hehkutetaan tyyliin "kopioi tämä statukseesi jos olet oikea ja muodokas nainen etkä mikään pakkasen raiskaama pulkannaru", ja siitä sitten toiset tykkäilee ja tsemppailee.

Kai se laihuus on sitten niin kohtuuttoman arvostetussa asemassa edelleen, että laihaa ei pitäisi haittaaman tuollaiset haukut. Ja no, totta puhuen eivät ne kyllä henkilökohtaisesti haittaakaan (tosin enpä kyllä enää mikään poikkeuksellisen hoikka olekaan vaan joudun jo vähän katsomaan mitä suuhuni pistän kun iän myötä kilot kertyvät, toisin kuin nuorena). MUTTA periaatteellisella tasolla tuo kyllä häiritsee, sillä se ei mielestäni ole ylipainoisillekaan eduksi että he alentuvat laihoja solvaamalla kohottamaan omaa statustaan. Koska sehän vaan kertoo siitä, miten alhaalta he joutuvat omasta mielestään ponnistamaan, jos kokevat sellaisen oikeutetuksi. (He tuskin kokisivat oikeutetuksi sitä, että alipainoiset hehkuttaisivat itseään haukkumalla ylipainoisia.)

[/quote]

tarkotin juuri tätä, en vaan osannut pukea näin hyvin sanoiksi.

Just nuorena ja varsinkin murrosiässä jos on se laihin ja pienirintaisin niin alipainoisena oleminen ei tunnu mitenkään hyvältä asialta.

Itse masennuin nuorena siitä että olin "pienin" ja muut olivat periaatteella "oi, kun sä oot tollanen pieni ja laiha söpöliini" vaikka tunsin itsensä ihan yhtä vanhaksi henkisesti, jopa vahemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme