Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on salaisuutesi eri salasanojen ja tunnuslukujen muistamiseen?

Vierailija
05.07.2011 |

Tuntuu, että lisää salasanoja ja tunnuslukuja tulee koko ajan lisää ja lisää... Millä ihmeellä näitä pitäisi kontrolloida?!?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikkiin niihin paikkoihin, joihin voi itse valita salasanan tai tunnusluvun laitan aina sen saman sanan tai luvun, perään sitten varvittaessa numero tms.

Periaatteessahan tämä ei ole suositeltava tapa. Toisaalta en mitenkään muistaisi kaikenlaisia erilaisia lukuja ja sanoja. Sana ja numero ovat kyllä valittu niin, että ovat vaikeasti keksittävissä, mutta jos siis joku kerran saa sen selville niin sitten se sopii kaikkialle...

Vierailija
2/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisen tarinan, joka koskettaa minua ja johon muodostuu tunneside. Silloin tunnarin muistaa aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka av:lle pitäisi kirjautua kahdeksankirjaimisella salasanalla, loppuosa olisi av. Keskellä on kolmimerkkinen osa, joka on sama kaikissa salasanoissa. Se on ns. vaikea, eli kirjain jne. Palstan aihe on vauvat, ja asuin itse vauvana vaikkapa Puistotiellä. Otan ajattelemastani sanasta kolme ensimmäistä kirjainta.

Salasana olisi siis vaikka puiQ7bav, omaa salasanani perusosaa en tässä tietenkään paljasta. Nyt tarvitsee muistaa, että av:n salasanan kysymyksenä oli osoite vauvana. Yleensä on aika helppo muistaa, mikä se kysymys olikaan. Salasanavihkokin on käytössä, mutta siihen voi kirjoittaa vain kysymyksen.

Vierailija
4/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikalla kaikki liittyvät mun harrastukseen, kotona nimiin ja vapaa-aikaan lempipuihin.

Mul on ihan yx ja sama jos joku saa mun salasanan selville.

Vierailija
5/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina sama kuin pankkikortin tunnusluku. Aiemmin mulla se oli 0945, oli helppo muistaa kun se oli "varttia vaille yhdeksän". Nykyinen luku on vaan ns. selkärangassa.

Harvemmin tarvittavat salasanat jne. olen kirjoittanut muistiin.

Vierailija
6/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelimen PIN-koodina, talon hälytysjärjestelmän koodina, hotellin tallelokeron koodina,... ihan joka paikassa. Ja se koodi on alunperin yhden pankkikortin tunnusluku, mutta kyseinen pankkikortti ei ole enää käytössä.

Vierailija
7/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitan kalenterin puhelinluetteloon. Keksin jonkun tekaistun nimen ja pistän siihen normaalin näköisen puhelinnumeron, jonka esim. ensimmäiset, viimeiset tai keskimmäiset numerot ovat ko koodi. Luettelossa on kymmenittäin numeroita, joten aika vaikea sieltä on kenenkään muun sitä koodia löytää.

Vierailija
8/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina sama kuin pankkikortin tunnusluku. Aiemmin mulla se oli 0945, oli helppo muistaa kun se oli "varttia vaille yhdeksän". Nykyinen luku on vaan ns. selkärangassa.

Harvemmin tarvittavat salasanat jne. olen kirjoittanut muistiin.

Paitsi että se ei ole varttia vaille yhdeksän vaan kymmenen. Moni käyttää kellonaikaa, ja tavallaan muodostaa sen viisarikellon muotoon ja muistaa sen siitä.

Toinen keino ovat laskutoimitukset, eli esimerkin luku oli 09-4=5. Kun lukuja on monta, muistamista helpottaa se, että ensimmäinen numero on kirjoitettu johonkin.

Kolmas konsti on kirjoittaa se muistiin ja naamioida vaikka osoitteeksi.

Vierailija
9/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

intiaanikieliset pitkät paikannimet. Niitä varioin ja pätkin ja pistän väliin lempinumeroni. Jos en muista jotain salasanaa, viimeistään kolmannella yrittämällä tulee oikea.

Vierailija
10/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitättömiin palveluihin joihin aina silloin tällöin tarvitsee salasanaa käytän jotain kirosanaa ja numerosarjaa. Kulli1234 riittää oikein hyvin:)

Sitten eri palveluihin tarvittavia, etenkin missä voi tilata jotain, käytän koodattua salasanaa.

maijal oli karitsa, karitsa, maijal oli karitsa lumivalkea = m0kkm0kl72 eli etukirjaimet lauseesta ja o:t koravattu nollilla, perään vielä oma syntymävuosi

tuon koodin avaimen olen säilönyt pöytäkoneen työpöydän kryptattuun fileen.

koodi voi olla myös seuraavanlainen: naapurinpoika+Sukunimen eka+ joku sana mistä tulee tietty luku mieleen eli vaikka äiti. salasana olisi silloin malli JesseK1951

Kolmannen tason salasana on kuukausittain vaihtuva kuten sähköpostin salasana. Vaihdan sen myös aina kun olen jossain muualla kuin omalla koneellani lukenut sähköpostit.

Se on tallennettu puhelimeen ja kotona paperille, mutta myös muistiin. Se on tietyllä tavalla aina sama, pikkaisen muuntuva ja ehkä vähän monimutkaistuvakin. Sitä logiikkaa on vaikea selittää, mutta siinä on juokseva numerointi ja juokseepa myös aakkosetkin. Pohjana muistisääntö naapurinrouvantyttönimi+nimi+kuukausi...

Tärkein sääntö tietenkin on olla käyttämättä kahdella forumilla samaa salasanaa, koska aina halutessaan forumin ylläpitäjä näkee salasanan. Enkä käytä samoja nikkejäkään eri palveluissa.

Vierailija
11/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitan kalenterin puhelinluetteloon. Keksin jonkun tekaistun nimen ja pistän siihen normaalin näköisen puhelinnumeron, jonka esim. ensimmäiset, viimeiset tai keskimmäiset numerot ovat ko koodi. Luettelossa on kymmenittäin numeroita, joten aika vaikea sieltä on kenenkään muun sitä koodia löytää.

käytän tuota useinkin

ihan aitoja nimiä käytän mutta sellaisia joista vain itse tiedän etteivät ole oikeita

Vierailija
12/12 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poimin niistä tietyn kaavan mukaan kirjaimia ja numeroita ja sitten vielä muunnan täysin oman kaavani mukaan vokaalit konsonanteiksi ja numeroiksi.

Mainittakoon, että ÄOni riittäisi hyvin mensaan.