Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Down riski 1:30

Vierailija
05.07.2011 |

Onko muita odottajia, joilla ollut tämä tulos verikokeesta? Nyt itseäni harmittaa, kun minulle ei pystytty tekemään niskapoimu-arviota ekassa ultrassa,koska olin liian myöhään liikkeellä!! Otin neuvolaan heti yhteyttä, kun huomasin olevani raskaana, mutta silti eka ultra tuli liian myöhään tuon sikiön niskapoimuarvion kannalta. Tämä raskaus oli yllätys, ja minulla erittäin epäsäännölliset kuukautiset, joten itse en pystynyt sanomaan milloin olen raskautunut. Olo olisi niiiin paljon helmpomi, jos olisi tiedossa tuo niskapoimu-ultran tulos. Joten nyt sitten ainoaksi mahdollisuudeski jää nämä muut seulontakokeet, jotka kuulemma voivat olla tosi epämiellyttäviä. Ennenkaikkea pelkään keskenmenonriskiä, koska en missään nimessä aio tehdä raskauden keskeytystä. Omatuntoni ei kestäisi sitä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity iloitsemaan raskaudesta. Tuon laskutavan mukaan sinulle syntyvän ei-downlapsen todennäköisyys on 29/30. Ja useita downeja tuntevana voin kertoa, että myös down-lapsen kanssa voi elää ihan yhtä onnellista ja antoisaa elämää, kuin minkä tahansa muunkin lapsen kanssa. On olemassa paljon tukitoimia, joiden avulla myös aikuinen down voi elää hyvinkin itseohjautuvaa ja tasapainoista elämää. Aina lasta odottaessa on riski, että jotakin menee pieleen. Kehitysvammoista down on sieltä "parhaimmasta" päästä. Tsemppiä odotukseen!:)

Vierailija
2/3 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska odotin vauvaa yksin (mies jätti jo alkuraskaudessa ) niin menin vielä lapsivesipunktioon. Terveen pojan kromosomit ja nyt reipas 6-vuotias :).

Luin vasta myöhemmin tuosta punktion keskenmenoriskistä - olikohan se 1 % luokkaa. Ei ollut mikään ikävä tutkimus edes vaikka neula navasta kohtuun tökkästiinkin- oli hyvä ja ystävällinen lääkäri tekemässä tutkimusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako enää seuloa, jos et kuitenkaan keskeytystä tekisi? Downit ovat oman kokemukseni mukaan todella ihania ihmisiä, avoimia ja välittömiä. En ole vielä tavannut downin syndroomaista, joka ei olisi ollut erittäin tunteellinen ja empaattinen (paitsi yksi, joka ei osannut itseään ilmaista, sillä hän oli myös autisti). Ja kyllä, olen tavannut paljon downeja työni puolesta. Down lapsi on lapsi siinä missä muutkin ja kehitysvammaisetkin asuvat aikuisina asuntolassa tai tuetussa asunnossa. Downit ovat ennenkaikkea yksilöitä yksilöiden joukossa, jokaisella omat mieltymykset, tavat ja luonne. Mutta "tavallisissa" ihmisissä olen tavannut ilkeitä ja välinpitämättömiä ihmisiä liian monta, downeissa en yhtään.

Onnea odotukseen! Älä liikaa stressaa riskiluvuista ja muista, että tilanteessasi 29 saa ei-down lapsen (en puhu terveistä/normaaleista, sillä down ei periaatteessa ole sairaus ja ei ole olemassa "normaalia" ihmistä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi