Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Minkä maan kirjallisuudesta pidät eniten? Ja esimerkki.

Vierailija
04.07.2011 |

Omani: Venäjä. Vaikkapa Dostojevskin Rikos ja Rangaistus. Kauhea tiiliskivi, jonka kuitenkin luin vähän yli vuorokaudessa, kun ei käsistään voinut laskea.

Jee! Kirjallisuuskeskustelua av:lla! =)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa myöskään nimetä maata. Maanosista latinalainen Amerikka viehättää mua (esim. klassikkojen klassikko, Sadan vuoden yksinäisyys), mutta toisaalta rakastan myös suomalaista kirjallisuutta. Suosikkeja löytyy myös Yhdysvalloista, Norjasta ja Brittein saarilta.

Vierailija
2/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dostojevskin lisäksi ennen kaikkea Anton Tshehov.

Eniten taidan lukea pohjois-amerikkalaista ja brittiläistä kirjallisuutta, koska sitä voin lukea alkukielellä (en osaa esim venäjää). Tällä hetkellä suosikkejani ovat Paul Auster ja Richard Price. Nyt odottaa Jonathan Franzenin Freedom. Hänen romaaninsa Corrections (suom. Muutoksia) oli iso elämys :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten luen kai pohjoisamerikkalaista kirjallisuutta. Maan koko ja käännösten runsaus ja mikä lie "kulttuuri-imperialismi" siihen vaikuttavat. Suosikkejani ovat Margaret Atwood (tiedän, kanadalainen), Paul Auster, Joyce Carol Oates,Jhumpa Lahiri (siirtolaistaustaa), Irving, Doctorow jne. Nytkin on kesken Hustvedtin kirja. Usein sellaiset kirjoittajat, jotka ovat eläneet eri kulttuureissa, ovat mielenkiintoisia.

Viime aikoina olen lukenut hyviä saksalaisia kirjoja, mm. Kathrin Schmidtiä, Daniel Kehlmannia ja Bernhard Schlinkiä. Briteistä tulee mieleen ainakin Ian McEwan, Sarah Waters ja Kazuo Ishiguro.

Kotimaista kirjallisuutta luen ehkä sittenkin eniten, mutta ei ole oikein suosikkikirjailijoita. Oksanen, Itkonen ja Parkkinen herättäisivät eniten mielenkiintoa julkaistessaan jotain.

Klassikoita olen lukenut eniten yllä mainituista maista, venäläinen kirjallisuus ei ole minun juttuni.

Vierailija
4/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut varmaan yhtään saksalaista, ranskalaista tai italialaista kirjaa. Amerikka tuntuu jotenkin kulttuurisesti läheisemmältä kuin vaikka Ranska. Nuo mun suosimat kirjailijat monesti kritisoi sitä amerikkalaista unelmaa.

Vierailija
5/9 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemppareita on paljon ihan klassikoistakin, mutta myös brittiläisiä hömppäkirjoja tulee luettua. Ikisuosikkini tietysti ovat Bronten sisarusten kirjat, erityisesti Kotiopettajattaren romaani sekä saman aikakauden kirjat. Olen myös Agatha Christien kirjojen innokas lukija ja pidän muutenkin 20- ja 30-luvun kirjoista.

Hiukan uudempaa brittiläistä suosikkia edustaa James Clavellin Shogun, joka on myös mieheni suosikkikirja kautta aikojen.

Monet lapsuudensuosikkinikin ovat brittiläisestä kansainyhteisöstä esim. L.M. Montgomeryn kirjat, joista Sininen linna iski 12-vuotiaaseen tyttöön ja kovaa. Myös Katherine Mansfieldin novellit ovat olleet ikisuosikkeja.

Nykykirjailijoista myös Joanne Harrisin tuotanto viehättää ja tottakai Rowlingin iki-ihanat Potterit.

Ranskalaisesta kirjallisuudesta en niin kovasti pidä, suosikkejani ovat kuitenkin Alexander Dumas'n tuotanto, erityisesti Monte Christon kreivi. Outoa kyllä, pidin myös Hugon Kurjista, vaikka en yleensä noin realistissuuntaisesta kirjallisuudesta pidäkään.

Vierailija
6/9 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tykkään kyllä monista brittiläisistä kirjailijoista: Terry Pratchett, Roald Dahl, Peter Mayle, Tolkien, C. S. Lewis, H. G. Wells, Oscar Wilde, Kipling, P. G. Wodehouse jne

Vierailija
7/9 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan innolla varsinkin esikoiskirjailijoita ja haluan lukea kaikki ilmestyneet esikoiset. Mulla on paljon suomalaisia suosikkeja, Anja Snellman, Pirkko Saisio, Pentti Saarikoski, Asko Sahlberg, Kjell Westö, Tuomas Kyrö.

Vierailija
8/9 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkini on vaikkapa Anna Karenina. Rakastan myös Tolstoin novelleja.

Ja sit brittikirjallisuutta, joka käsittelee aikaa 1920 -1950.

Kotimaisista kaikkee vanhaa ( Waltaria, Harmajaa, Sinervoa jne ), uusiasta en oikein...no Itkosta joo ja Rimmistä.

En ole lukenut esim. Tuntematonta sotilasta, koska inhoan sotakirjallisuutta ja murteita.

Vierailija
9/9 |
27.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goethe, Schiller, Thomas Mann, Hermann Hesse, Christa Wolf etc.

ja nimenomaan saksaksi, osa käännöksistä ihan p**stä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi