Milloin voidaan puhua alkoholi ongelmasta?
Missä kulkee se raja, että on ongelmia alkoholin suhteen? Meillä on nyt viimeaikoina kiistelty miehen alkoholin käytöstä, miehen mielestä hänellä ei ole mitään ongelmia alkoholin suhteen kun taas minun mielestäni hän juo liikaa.
Vielä noin 2v sitten mies ei juonut juuri lainkaan, mutta nykyään hän juo seuraavasti: Ma-To iltaisin 2-5 kaljaa, Pe iltaisin 6-8 kaljaa, La ja Su aamuisin 2 kaljaa (on yleensä päivät juomat vkl, mutta haluaa juoda ns aamukaljat.) La iltaisin 8-10 kaljaa ja Su iltaisin 5-7 kaljaa. Väkeviä hän ei juo lainkaan.
Pitäisikö tästä jo huolestua, juoko mieheni liikaa? Hän itse ei koe ongelmaa juomisen suhteen, mutta ei pysty olemaan juomattakaan, ei koe tarvetta olla juomatta. :( Eikä hän edes puhu aiheesta mielellään.
Kommentit (40)
on tullut tapa. Miehesi on riippuvainen alkoholista. Jos tuo jatkuu, niin määrät kasvavat ja kuvioon tulee myös väkevät juomat. Kukaan ei jaksa litratolkulla kaljaa kitata. Keho tottuu alkoholiin ja aikaisempi pullo muuttuu nopeasti 2-3 pulloksi.
Mä join aikoinaan ja aloitin lasillisella viinillä illalla ennen nukkumaan menoa rentoutumistarkoitukseen. Pian huomasin juovani jo puoli pulloa viiniä eikä se tuntunut missään. Sitten se olikin pullo per ilta ja se jo tuntui seuraavana päivänä ahdistuksena. Siitä syntyi kierre, oli pakko saada heti töitten jälkeen juotavaa jotta olo tuntuisi normaalilta.
Lopetin kokonaan kun huomasin mihin elämäni oli menossa, en halunnut juopoksi.
Nyt raittiina huomaan, etteivät kaikki ihmiset juokkaan. On ihmeellistä huomata, että joku tosiaan vaan juo yhden lasillisen jtaki tai on juomatta.
Tämä on vain mun mielipide.
Meillä on samankaltainen tilanne. Miehen pitää viikonloppuiltaisin olla pienessä sievässä. Omasta mielestään on täysin ajokunnossa koko ajan, ei koe tarvetta olla juomatta. Minä olen nalkuttava akka, kun asia häiritsee minua.
Kaikki rahat eivät mene kaljaan ja hänellä ei ole (kai) varsinaista alkoholiongelmaa. Ärsyttää se hälläväliä asenne ja kaikki on kivaa. Ja minä huolehdin ruoat, siivoukset, lapset, koirat jne. sillä välin kun toinen pitää hauskaa.
ollut juomatta viikonloppuna. Joka perjantai on juotava 12 isoa tölkkiä ja se on musta liikaa. Nyt kesällä juo muutaman vielä lauantainakin ja viikolla.
Olen asiasta puhunut ja sanonut että jos olisi joskus viikonlopun ihan selvin päin, mutta ei vain sitä tapohdu. Sanoo viimeistään to tai pe että tällä viikolla en ainakaan, pitää saada rentoutua.:(
Kyllästyttää. Sitten yrittää tyrkyttää sitä juotavaa minullekin, ostelee kaappiin viinipulloja ja siideriä että joisin hänen seurakseen. Saatan ottaa pari lasillista grillatessa sitten mutta ei huvita juoda humalaan niin kuin hän tekee.
Tylsää kun saa taistella asiasta eikä mitään silti tapahdu. Ihan tarpeeksi elämässä juuri tuota alkoholiongelmaa, kun omatkin vanhemmat joi ja juo edelleen.:( Inhoan koko litkua!!
Mies ei halua puhua aiheesta, ei halua lopettaa, koska ongelmaa ei hänen mielestään ole. :( Mitä voin tehdä?
ap
ongelmahan tuo jo on ja ylittää riskirajat. Ja nuo aamukaljat???
että yhteiseloa ei voi jatkaa, jos ei ole valmis asialle mitään tekemään eikä myöntämään. Nuo määrät ovat minun mielestäni todella suuria....
ihan sama onko keppanaa vai kirkasta. Kun juominen on säännöllistä ja pakonomaista, eli jos sitä alkoholia ei ole tarjolla, niin ihminen hätääntyy. Alkoholi hallitsee elämää ja ajatuksia.
Mun mielestä ap:n mies juo aika suuria määriä ja päivittäin, eli hän on alkoholisti.
Tekee neljä olutta/ päivä.
Jos ei pysty lopettamaan ja kokee aiheesta puhumisen kiusallisena, niin ehkä jonkun kellon pitäisi jossain jo soida. Pystyykö olemaan vaikka 2 olutta/viikkoa määrällä ihan vain siitä syystä jos sinä toivot niin asiaa enemmän perustelematta ja jos siis ns. tavisviikko ilman bileitä tai grillikemuja yms. bakkanaaleja.
Jos olut on tärkeämpää kuin puolison toive holittomuudesta edes viikon tai parin ajan, niin taitaa se olla jo aika tavalla addiktio ja siten alkoholismia.
Mitä tulee terveyteen, niin kyllä maksa tekee jossain kohtaa stopin, se vaan ei sitten varoittele etukäteen ,että tietäähän miehesi senkin ja hyväksyy että elämä voipi päättyä aika lyhyelläkin varoajalla jos kunnon tuhon saa tehtyä maksalleen?
iltalehden sivuilla on sellainen testi alkoholinkäytöstä, käys tekeen se miehen puolesta niin saat tietoa miten on.
31-45 pulloa olutta viikossa. Se menee reilusti yli riski rajan (24 annosta miehellä viikossa):
http://vapaatila.net/alko/viinakortti/
Erityisesti alkoholi on ongelma silloin, jos läheiset kärsivät juomisesta (sinä selvästi kärsit), alkoholin takia jätetään asioita tekemättä, läheiset joutuvat peittelemään juomista, rahaa kuluu alkoholiin vaikka sitä pitäisi riittää johonkin muuhunkin, alkoholin takia ollaan pois töistä, alkoholin takia tapahtuu loukkaantumisia, sekaannuksia jne. Minä sanoisin, että miehelläsi on ongelma. Erityisesti se, että aloittaa päivän alkoholilla, on huono merkki.
Tyypillistä alkoholistille on, että omaa ongelmaa ei tunnisteta/myönnetä. Hae itsellesi tietoa ja apua, esim Al Anon on hyvä vertaistukiryhmä.
Pyydä miestäsi tekemään tämä testi:
http://vapaatila.net/alko/viinakortti/
Miun mielestä määrääkin olennaisempaa on ajatus siitä, ettei ilman alkoholia voi rentoutua tai viettää viikonloppuja. Silloin ollaan jo ylitetty joku raja, koska kyllä alkoholia normaalisti käyttävä pystyy olemaan ilman mitään mutinoita vaikka pari viikkoa ottamatta.
Varsinkin nuo aamukaljat kuulostaa pahalta, koska yleensähän loiventavien oletetaan olevan jo alkoholismin merkki.
Vaikeampaa onkin antaa ap neuvoja siitä, mitä voisit tehdä. Itse olen oman alkoholiongelmaisen isäni kanssa tehnyt niin, etten esimerkiksi puhu hänen kanssaan puhelimessa kun on juonut. Sanon vaan ihan nätisti, että puhutaan kun olet selvä. Nykyään ei enää soittelekaan juovuksissa. Jotenkin pitäisi vaan saada viesti perille, että alkoholinkäyttö häiritsee teidän yhteistä vapaa-aikaa, sillä jos mies ottaa viikonloppuaamuna aamuisinkin, niin eihän se samalla tavalla toimintakykyinen ole sinä päivänä.
meillä myös mies juo ja olen siitä nalkuttanut reilun vuoden, mutta määrät vaan kasvaa. Huolestuttavinta kuitenkin on että miehen paino on noussut todella paljon. Rasva on kertynyt keskivartaloon ja maksa-arvot olivat koholla, mutta tämäkään ei herätä näkemään todellisuutta. Pelkään siis miehen terveyden puolesta.
Mies ei halua eikä edes suostu puhumaan hänen juomisestaan. :( Olen monta kertaa pyytänyt, että olisi juomatta vaikka yhden viikonlopun, mutta ei suostu, koska ei hänen mielestään koe tarvetta olla juomatta. Sukujuhlissa ym. juhlissa, joissa alkoholi tarjoilu mies juo "piilossa" ei halua juoda sukunsa ja tuttujen nähden, en tiedä miksi. Mies ei ole huolissaa alkoholin vaikutuksesta terveyteensä, koska hänen mielestään vain väkevät alkoholijuomat ovat vaaraksi terveydelle, kalja ei kuulemma ole vettä vaarallisempaa.
Ja ne aamukaljat mies ottaa yleensä 6-8 välillä aamulla, heti herättyään. Haluaa kuulemma juoda aamukaljan ja rentoutua samalla.
Olen nyt viimeisen parin viikon ajan tehnyt miehelle selväksi että seksiä en harrasta jos hän on juonut yhdenkin kaljan, meillä ei ole ollut seksiä nyt 2 viikkoon, koska mies ei ole ollut yhtään iltaa juomatta. :( Eikä se edes näytä haittaavan miestä, kalja on selvästi tärkeämpää. Mitäköhän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä, onko ero ainut mahdollisuus? Onko oikein tälläisen asian takia rikkoa lapselta perhe?
ap
Mies ei halua puhua aiheesta, ei halua lopettaa, koska ongelmaa ei hänen mielestään ole. :( Mitä voin tehdä? ap
Onko miehesi sukulaisilla kellään ongelmaa alkoholin kanssa?
Mun mielestä tuo kokonaiskulutus ei kuulosta niin paljonlta, mutta se aamujuonti on huolestuttavaa.
Juotko itse?
Hänelle on selvästi arka paikka tuo juonti, jos olet kysynyt sitä ja hänen mielestään ei ole tarvetta lopettaa tai vähentää. Riippuu siitä miten voitte keskustela asiasta ja miten se juominen vaikuttaa suhun. Voitko ehdottaa teille kummallekin viikon taukoa juomisesta? Voitko sanoa että mielestäsi kumpikin otatte hieman liikaa viikkoasolle ja voisitte vaikka terveysmielessä pitää hieman taukoa?
Ymmärrän täysin ärsytyksesi, sellainen kaljanlipitys on tosi ärsyttävää, vaikka humalatila ei nousisikaan kovin korkealle.
Mies ei halua eikä edes suostu puhumaan hänen juomisestaan. :( Olen monta kertaa pyytänyt, että olisi juomatta vaikka yhden viikonlopun, mutta ei suostu, koska ei hänen mielestään koe tarvetta olla juomatta. Sukujuhlissa ym. juhlissa, joissa alkoholi tarjoilu mies juo "piilossa" ei halua juoda sukunsa ja tuttujen nähden, en tiedä miksi. Mies ei ole huolissaa alkoholin vaikutuksesta terveyteensä, koska hänen mielestään vain väkevät alkoholijuomat ovat vaaraksi terveydelle, kalja ei kuulemma ole vettä vaarallisempaa. Ja ne aamukaljat mies ottaa yleensä 6-8 välillä aamulla, heti herättyään. Haluaa kuulemma juoda aamukaljan ja rentoutua samalla. Olen nyt viimeisen parin viikon ajan tehnyt miehelle selväksi että seksiä en harrasta jos hän on juonut yhdenkin kaljan, meillä ei ole ollut seksiä nyt 2 viikkoon, koska mies ei ole ollut yhtään iltaa juomatta. :( Eikä se edes näytä haittaavan miestä, kalja on selvästi tärkeämpää. Mitäköhän tässä pitäisi seuraavaksi tehdä, onko ero ainut mahdollisuus? Onko oikein tälläisen asian takia rikkoa lapselta perhe? ap
Ikävä tilanne sulla. Vastaavaa sivusta seuranneena voin sanoa, että tilanne ei tuolla menolla taida parantua kun vuosia tulee lisää. Ja jos tilanne menee pahemmaksi, niin voit joko "rikkoa" tosiaan perheen ja muuttaa pois lapsesi kanssa, tai sitten jäädä sinne ja viettää elämäsi alkoholin varjossa. Ja ihan vinkiksi: Lapsi tunnistaa jo aika varhain kaljan hajun..
En halua pahentaa tilannetta, mutta oletko varma ettei miehesi juo sinulta salaa enemmän kuin sinun edessäsi? Nuo aamukaljat eivät kuulosta rentoutumiskaljoilta vaan krapularyypyiltä. Mistä hän on mielestään niin stressaantunut vkl-aamulla, että heti herättyään tarvitsee rentoutumista pullosta?
Meillä myös on ongelmaa tuon juomisen kanssa. Kaikkea on ollut aamukaljoista lähtien. Päivittäinen/viikottainen määrä on ollut päätähuimaava viime aikoina, nyt on pari kuukautta ollut mietoa yritystä olla välillä juomatta mutta silti melkein joka päivä menee salaryypyt vaikka vaadin täyttä juomattomuutta, viikonloppuisin ei edes yritä esittää olevansa juomatta. Viinoja ostetaan samaan tahtiin kuin ennenkin vaikka sanoo ettei halua menettää perhettään. Rakastan miestä vielä ja siksi toivon vielä että hän tajuaisi raitistua. Mutta olen jo sanonut kaiken mitä voin sanoa, ei ole mitään mitä voisin sanoa että hän lopettaisi tuon tolkuttoman läträämisen. Itselläni oli viinaan menevä isä, olin niin toivonut omille lapsilleni paremman isän. Miten luopuisin toivosta? Olen suunnitellut eron jo lähtemisen valmiiksi, nyt tarvitsisin sen toivon kuolemisen ja voimia lähteä.
Kun näin tämän viikonlopun viinalastin määrän, meni jotenkin voimat ja tuli turta olo. Tekisi mieli itkeä mutta en jaksa.
Minä tunnustan. Minulla on vakava alkoholiongelma. Bisse loppui ja en jaksa lähteä pubiin.
Vierailija kirjoitti:
on tullut tapa. Miehesi on riippuvainen alkoholista. Jos tuo jatkuu, niin määrät kasvavat ja kuvioon tulee myös väkevät juomat. Kukaan ei jaksa litratolkulla kaljaa kitata. Keho tottuu alkoholiin ja aikaisempi pullo muuttuu nopeasti 2-3 pulloksi.
Mä join aikoinaan ja aloitin lasillisella viinillä illalla ennen nukkumaan menoa rentoutumistarkoitukseen. Pian huomasin juovani jo puoli pulloa viiniä eikä se tuntunut missään. Sitten se olikin pullo per ilta ja se jo tuntui seuraavana päivänä ahdistuksena. Siitä syntyi kierre, oli pakko saada heti töitten jälkeen juotavaa jotta olo tuntuisi normaalilta.
Lopetin kokonaan kun huomasin mihin elämäni oli menossa, en halunnut juopoksi.
Nyt raittiina huomaan, etteivät kaikki ihmiset juokkaan. On ihmeellistä huomata, että joku tosiaan vaan juo yhden lasillisen jtaki tai on juomatta.
ai miten niin kukaan ei jaksa kaljaa kitata litratolkulla?
sinä et taida tietää kaljasta sitten mitään.
Kyllä jaksaa läpi elämän ja ei totu keho ikinä.
Joo hei. Omasta kokemuksesta:
Vaihtamalla paranee.
Kaljaa juo ja haluu erota. Se ei vaan enään jaksa ja haluaa muuta .. vaikka väittääkin toisin. Näin se vaan on.
Varsinkin nuo aamukaljat kuulostavat tosi huolestuttavilta. Jokapäiväinen alkoholinkäyttö ei myöskään ole hyvä.