Te jotka nautitte lukemisesta
Antakaa neuvoja miten pääsen alkuun! Mitä te luette? Miten opitte lukemaan kaunokirjoja?
Olen yrittänyt nyt kesällä lukea kirjallisuuden klassikoita, mutta ne on ihan he*vetin tylsiä! Mielummin lukisin vaikka tietosanakirjaa kuin Seitsemää veljestä! Enkä ymmärrä vanhaa suomea, ihme sanoja. Nukahdan jo parin sivun jälkeen. Mikä mussa on vikana?
Chic littiä voisin lukea vaikka kuinka paljon! Mutta se ei ole oikeaa kirjallisuutta. Tai dekkarit.
Kommentit (28)
Sinuhe egyptiläinen oli tarinana hirmu mukaansatempaava. Tosin siitä on muutama vuosi kun oon sen viimeksi lukenut, en osaa sitä sen enempää analysoida. Muistaakseni se kieli oli ihan selkeää, hauskaa ja eläväistä.
Mutta näissä kirjajutuissa jokaisella on oma makunsa. Ja ei kai kukaan pakota lukemaan mitään sellaista, mitä ei halua.
http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautomaatti.html
Tuossa on Hesarin klassikkoautomaatti, mistä saa tietoa klassikkoteoksista. Ehkä sen avulla löytäisit jotain itseäsi kiinnostavia teoksia?
Pitääkö se lukeminen aloittaa 130 vuotta vanhasta kirjasta? Chick litin ja seitsemän veljeksen väliin mahtuu reilut 100 vuotta kirjallisuutta.
Valitse sellainen kirja, mistä itse pidät. Kun olet lukenut 10 chick litiä, niin alat ehkä kaivata jo jotain muuta.
miten ihmeessä määrittelet "oikean kirjallisuuden"?
Siis luuletko tosiaan, että kirjallisuudesta nauttivat ihmiset tahkoavat päivät pääksytysten jotain seitsemääveljestä ja odysseiaa ja rikostajarangaistusta? Kevennä nyt hiukan, ihminen hyvä!
Eiköhän lukeminen ole parhainta silloin kun siitä nauttii itse, eikä silloin ole väliä mitä lukee. Kirjallisuutta ne sarjakuvatkin on, siinä missä joku chic lit-romaanikin.
Sellainen ihminen on jotenkin falski, joka kehuskelee lukeneensa kaikki klassikot.
mukaansa tempaavia, kunhan lukee aikansa... täällä pohjan tähden alla on tällainen, 7 veljestä mun mielestä valitettavasti ei, sinuhe on kans helppo vasta-alkajalle
mutta lue sata sivua ensin vaikka väkisin, että pääsen juttuun mukaan ja älä tankkaa jokaista sanaa erikseen vaan lue soljumalla, vaikket jokaista sanaa tajuaisikaan
Mma Ramostwe- ja Rei Shimura-kirjat olleet aika kivoja, esimerkiksi.
Klasikkoja on moneen menoon ja nyt vahempana osasin nauttia Seitsemästä veljeksestäkin. Vaativat kuitenki eri tavalla keskittymistä kuin kevyempi kirjallisuus ja sitä aikaa keskittyä ei minulla juuri nyt ole. Olen nukkunut aika monta yötä jopa Harry Potter kainalossa.
historiaa ja tieteellistä kirjallisuutta, että meilekin 10v meni sen jälkeen hömpän parissa =)
Lue kunnon nykykirjallisuutta. Esimerkiksi Finlandia-ehdokkaista voit aloittaa, niistä löytyy moneen lähtöön. Uusia kotimaisia: Riikka Pulkkinen, Tuomas Kyrö, Sofi Oksanen. Lisäksi Pirkko Saisio, Anja Snellman, Juha Itkonen...
Sinuhe egyptiläinen oli tarinana hirmu mukaansatempaava. Tosin siitä on muutama vuosi kun oon sen viimeksi lukenut, en osaa sitä sen enempää analysoida. Muistaakseni se kieli oli ihan selkeää, hauskaa ja eläväistä.
Mutta näissä kirjajutuissa jokaisella on oma makunsa. Ja ei kai kukaan pakota lukemaan mitään sellaista, mitä ei halua.
<a href="http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautomaatti.html" alt="http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautomaatti.html">http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautomaatti.html</a&…;
Tuossa on Hesarin klassikkoautomaatti, mistä saa tietoa klassikkoteoksista. Ehkä sen avulla löytäisit jotain itseäsi kiinnostavia teoksia?
Itse luen aika laidasta laitaan, vähän fiiliksen mukaan. Mullakin on monet klassikot lukematta ja pelkäsin pitkään tarttuakaan mihinkään venäläisiin klassikoihin. Mutta kyllä mä suosittelen esim. Dostojevskia. Ne tarinat on mielenkiintoisia, vaikkakin teksti siinä mielessä vaikeaa, että dialogia on sivutolkulla eikä missään sanota kuka nyt sanoi mitäkin. Hankalaa siis, jos luet vaikka bussissa, etkä aina saa luettua yhtä kokonaisuutta kerralla.
Jos haluat nimenomaan klassikoita, niin voithan alkaa lukea vaikka Nobel-palkittuja. Ne on ainakin asiantuntevan raadin mukaan merkkiteoksia.
3
Esimerkiksi Riikka Pulkkisen Totta / Raja teokset ovat mielestäni helppolukuisia (ja kuitenkin tasokasta tekstiä) ja myös Oksasen Puhdistus on mielestäni helppoa luettavaa. Luen itse paljon mutta enimmäkseen nykykirjallisuutta. Sinuhe on esimerkiksi vielä lukematta. Kannattaa aloittaa siis lukemistreenit mieluummin taidokkaasti kirjoitetuista tulevista klassikoista kun jostain 7 veljeksestä (jonka olen lukenut mutta on kirja joka vaatii keskittymistä paljon)
lukutoukka vm 77
Tuskin kaikkia klassikoita olen lukenut, koska kielitaitoni ei riitä esim persiaksi tai kiinaksi lukemaan heidän klassikoitaan ja kaikkia ei ole käännetty suomeksi, mutta jos otetaan esimerkkinä kirjat, jotka ovat mainittu lukioiden äidinkielenkirjoissa, niin ne olen lukenut kaikki. Samoin kaiken näiden kirjailijoiden suomennetusta tuotannosta. yläasteella olin jo lukenut lähdes kaikki ns. suomalaiset klassikot: Minna Canth ym. Olen myös ehtinyt lukemaan dekkareita, chik lit-romskuja, sarjakuvia, lehtiä, elämäkertoja, ym.
Mutta kärrynpyörää enkä kieppiä ole koskaan oppinut. Ehkäpä nämä, jotka osaavat ne liikkeet ja myös voivat kertoa sen, ovat myös falskeja...
Siis luuletko tosiaan, että kirjallisuudesta nauttivat ihmiset tahkoavat päivät pääksytysten jotain seitsemääveljestä ja odysseiaa ja rikostajarangaistusta? Kevennä nyt hiukan, ihminen hyvä!
Eiköhän lukeminen ole parhainta silloin kun siitä nauttii itse, eikä silloin ole väliä mitä lukee. Kirjallisuutta ne sarjakuvatkin on, siinä missä joku chic lit-romaanikin.
Sellainen ihminen on jotenkin falski, joka kehuskelee lukeneensa kaikki klassikot.
jos ei ole paljon lukenut. Kokeile "hyvää nykykirjallisuutta" ja tässä olikin jo aika hyvä lista:
Lue kunnon nykykirjallisuutta. Esimerkiksi Finlandia-ehdokkaista voit aloittaa, niistä löytyy moneen lähtöön. Uusia kotimaisia: Riikka Pulkkinen, Tuomas Kyrö, Sofi Oksanen. Lisäksi Pirkko Saisio, Anja Snellman, Juha Itkonen...
Voisin lisätä siihen vielä esim. Anna-Leena Härkösen, Petri Tammisen, Virpi Hämeen-Anttilan ja onhan noita. Kokeile, niin löydät suosikkikirjailijasi. Pikku hiljaa kannattaa sitten siirtyä vaikeampiin teoksiin.
Miten monta tuntia luet viikossa? Miten maltat ottaa ajan lukemiseen?
Tuskin kaikkia klassikoita olen lukenut, koska kielitaitoni ei riitä esim persiaksi tai kiinaksi lukemaan heidän klassikoitaan ja kaikkia ei ole käännetty suomeksi, mutta jos otetaan esimerkkinä kirjat, jotka ovat mainittu lukioiden äidinkielenkirjoissa, niin ne olen lukenut kaikki. Samoin kaiken näiden kirjailijoiden suomennetusta tuotannosta. yläasteella olin jo lukenut lähdes kaikki ns. suomalaiset klassikot: Minna Canth ym. Olen myös ehtinyt lukemaan dekkareita, chik lit-romskuja, sarjakuvia, lehtiä, elämäkertoja, ym.
Mutta kärrynpyörää enkä kieppiä ole koskaan oppinut. Ehkäpä nämä, jotka osaavat ne liikkeet ja myös voivat kertoa sen, ovat myös falskeja...
Jos klassikot eivät kiinnosta, älä lue niitä. Lue sitä, mikä ihan oikeasti kiinnostaa - vaikka sitten niitä dekkareita ja chick litiä. Ei siinä ole mitään hävettävää. Kirjallisuudentutkimuksessa on pyritty jo pitkään eroon jaottelusta korkeaan ja matalaan kirjallisuuteen.
Jos kuitenkin haluat laajentaa lukemasi kirjallisuuden valikoimaa, älä hyppää heti mahdollisimman kauas lempikirjallisuudestasi. Etsi jotain sellaista, missä on edes vähän yhtäläisyyksiä dekkareihin ja chick litiin. Esimerkiksi Jane Austenin tuotanto voisi sopia sinulle paljon paremmin kuin Seitsemän veljestä. Dekkarit puolestaan on genre, jonka sisältä löytyy varmasti myös yhteiskunnallisesti kantaa-ottavaa ja vakavahenkistäkin luettavaa.
ei ole pakko mitenkään ja varsinkaan aloittaa niistä. Waltarin historialliset romaanit luin kyllä kaikki ja tykkäsin valtavasti.
Lue ihan mitä tahansa, joka voisi kiinnostaa. Lue helppoa, lue hömppää, lue rakkausromaaneja, historiallisia romaaneja. Ihan mitä tahansa. Tulet huomaamaan, että nälkä kasvaa syödessä ja kiinnostukset vaihtelevat aikakausittain vaikka scifistä filosofiaan.
Kysy neuvo kirjastin ihmisitä ja ystäviltä mitä hyviä kirjoja ovat lukeneet.
Esim. chick lit sisältää usein romantiikkaa ja ihmissuhteita. Etsiydy saman teeman klassikoiden ääreen. Voisit kokeilla Jane Austenin "Ylpeyttä ja ennakkoluuloa" tai "Järkeä ja tunteita" taikka Charlotte Bronten "Kotiopettajattaren romaania".
Toisaalta kaikki ihmiset eivät välitä klassikoista (vaikka niissä on runsaasti valinnan varaa). Chick lit ja dekkarit ovat kirjallisuutta siinä missä dostojevskit ja tolstoitkin.
Lukeminen todella puuduttava harrastus
Olen lukenut koko ikäni ja tykkään lukemisessa mm. siitä, että kirja sulkee omaan maailmaansa, avaa mulle ihan oman kuvaston tapahtumista, paikoista ja henkilöistä.
Tykkään myös hyvästä kielestä. Monet bestsellerit on käännetty tosi huonosti (kts. esim. Paholainen pukeutuu Pradaan), joten lukemisesta on silloin nautinto kaukana!
Suuret klassikot ovat sitä syystä, ne ovat kestäneet aikaa ja maailman muuttumista ja aina vain uuden ajan lukijat löytävät niistä itsensä. Eivät ne kuitenkaan mikään suorite tai pakkopulla ole! Klassikot voivat myös tulla luo eri elämänvaiheissa, niitä kannattaa yritellä. Ja kirjan voi myös jättää kesken. :)
Klassikoiden "chick lit" on tietty jane Austen, oletko lukenut? Ylpeys ja ennakkoluulo, Järki ja tunteet, Emma ...
Jos haluat lukea hyviä nykyromaaneja, kokeile vaikka Margaret Atwoodin Nimeltään Gracea. Ruotsalainen Kerstin Ekman on myös mun mielestä mukaansatempaava, hieno kirjailija ja suomennokset ovat laadukkaita.
Suomalaisista dekkaristeista Joensuu on paras, mutta Pirkko Arhippa ja Outi Pakkanen ovat kivaa hömppää.
Lukeminen on ihan oikeasti älyttömän mukavaa!
Yritin Seitsemän veljeksen lisäksi lukea Sinuhe egyptiläistä, mutta se oli myös tylsä ja Työmiehen vaimo oli myös ankea. Kaikki jäi kesken! Olen lukenut Jane Ausininin Ylpeys ja ennakkoluulo ja Järki ja tunteet. Ne oli kepeää kirjallisuutta ja tykkäsin. En edes tullut ajatelleeksi että ne on klassikoita!
Lukeminen alkaa tympiä, kun niin moni kirja jää kesken. Olisi ihanaa jos kirja veisi mukanaan, eikä lukeminen tuntuisi työläältä.
Mitä hyötyä lukemisesta?
Etkö sä tee mitään kivaa pelkästään sen takia että se on kivaa? Vaikkei siitä ole mitään hyötyä?
Mä en jaksaisi elää elämääni pelkästään hyödyn tavoittelussa.
merkkiteokset vielä lukematta. Täällä Pohjantähden alla on kyllä tarkoitus vielä kesän aikana lukea.
Chick lit iskee minuunkin aika hyvin, samoin dekkarit. Välillä luen enemmänkin "oikeaa" kirjallisuutta, siis sellaista palkittua tai muuten arvostetumpaa.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että se mitä luet ei ole niin tärkeää kuin se, että luet :)