Työtön työnhakija
Teen tällä hetkellä vuorotteluvapaan sijaisuutta. Sopimukseni päättyy syyskuussa. Ensimmäisenä työttömyyspäiväni olen matkalla, joten silloin en voi ilmoittautua työkkäriin. Kävinkin perjantaina kysymässä työkkärissä, että voinko ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ennakkoon, sillä tiedän jo sopimukseni päättymispäivän. Sieltä sanottiin, että työttömäksi ei voi ilmoittautua ennakkoon, vaan ilmoittautua voi aikaisintaan ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Mol:n sivuilla lukee seuraavasti: " Ilmoittaudu työ- ja elinkeinotoimistoon työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Tee näin myös työvoimakoulutuksen ja työllistämistukijakson jälkeen. Työnhakusi astuu voimaan siitä päivästä, kun ilmoittaudut työ- ja elinkeinotoimistoon. Voit ilmoittautua asiakkaaksi jo ennen työttömyyden alkua. " Työvoimnatoimiston työntekijä kävi varmistamassa asian vielä esimieheltään, joka oli sanonut että ennakkoon ei voi ilmoittautua... Neuvottiinko minua väärin, vai ymmärränkö työkkärin sivuilla lukevat tiedot väärin???
En siis kuitenkaan ole etsimässä työtä työkkärin kautta, minulla on työpaikka jo tiedossa. Sen vastaanottamikseksi minun tarvitsee olla työtön...
Kommentit (11)
Työsuhde vaan alkaa seuraavan päivänä kun loma lopppuu, joten ei ehdi tulemaan työttömyyspäivää joka kuulemma vaaditaan...
työnhakijaksi ilmoittautumisen voi hoitaa ensin sähköisesti, ja sitten on vielä viikko aikaa käydä paikan päällä työkkärissä.
Katso mol.fi-sivuilta "sähköiset palvelut" tms. kohta!
mutta työtön työnhakija olet vasta sitten, kun olet käynyt henkilökohtaisesti TE-toimistossa.
Mutta ilmoittautuessasi netin kautta ennakkoon, on sinulla muistaakseni viikko (tai 5 arkipäivää) aikaa käydä TE-toimistossa ilmoittautumassa työttömäksi, jolloin työttömyysjakso alkaa takautuvasti ilmoittamastasi päivästä.
Ilmoittautumisella ei ole mitään merkistystä, jos et hae työttömyyskorvausta.
Kun uusi työsi alkaa pian, tuskin ehtisit sitä saada vaikka ilmoittautuisit ajoissa, jos sinulle lasketaan lomapäiviä.
Ongelma on vaan siinä, että seuraavana päivänä alkaa työ. Ja pointti on se, että olen ollut työtön ennen kuin työni aloitan. Työttömyyskorvausta en ole hakemassa.
Kiitos tiedoista! Eli voin ennakkoon ilmoittautua työnhakijaksi, mutta työttömäksi voin ilmoittautua tietyn ajan sisällä ilmoituksen tekemisestä? Ja työttömyys alkaa takautuvasti, kun olen käynyt henkilökohtaisesti TE-toimistossa?
Työstäsi on kertynyt myös lomia, joten olet varmaan virallisesti lomalla tuon yhden päivän. Et hae työttömyyskorvauksia, joten miksi sinun täytyisi ilmoittautua TE-keskukseen yhden päivän työttömyyden vuoksi ?
Koska vuorotteluvapaan sijaisuuteen palkattavan henkilön on oltava työtön. Eihän tässä muuten ongelmaa olisikaan.
että hallitusohjelmaan otettiin selvitettäväksi miten vuorotteluvapaa systeemi saataisiin lakkautettua. Järjestelmä rakennettiin alunperin työnjakamiseen työssäkäyvien ja työttömien kesken.
Mutta oikeasti työttömät eivät sitä kautta työllisty ja pääse työmarkkinoille, vaan järjestelmää käytetään ap:n tapauksen tapaiseen avustuksilla keinotteluun.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2011 klo 13:01"]
että hallitusohjelmaan otettiin selvitettäväksi miten vuorotteluvapaa systeemi saataisiin lakkautettua. Järjestelmä rakennettiin alunperin työnjakamiseen työssäkäyvien ja työttömien kesken.
Tämä on totta. Tiedän nytkin yhden tapauksen jossa tällä keinotellaan. Rehellisesti ei haeta työtöntä ihmistä keplotellaan että henkilö on päivän työttömänä.
Mutta oikeasti työttömät eivät sitä kautta työllisty ja pääse työmarkkinoille, vaan järjestelmää käytetään ap:n tapauksen tapaiseen avustuksilla keinotteluun.
[/quote]
mitä väliä??
menet sitten kun ehdit.