Antakaa halpoja ruokaohjevinkkejä!
Elikkä siis meidän 4:n hengen perheellä on tässä kuussa käytettävissä noin 100€, joka sisältää bensat, vaipat, ruuat, shampoot ym. Ei kyllä paljon naurata tämä tilanne, mutta pakko olisi jotenkin päin selvittävä sinne seuraavan kuun vaihteeseen :( Olisi tarkoitus tehdä ruokaa(halpaa) pakkaseen reilusti, että sitä on kuitenkin jotakin ravintoa jemmassa, kun rahat ovat täysin loppu. Olemme siis kaikkiruokaisia..
Oliskohan vielä jotain ohjeita, jossa luonnon antimet voisi ottaa hyödyksi? Esim nokkonen, ja tuosta lähilammesta saa ihan hyvin haukea. Ja myöskin sellaisia ohjeita, joihin ei välttämättä tarvitsisi vuokaa, koska aion näitä ruokia pakastaa. Oma pääni on aivan tyhjä, en keksi mitään erityistä. Nyt siis kaivataan jotain TODELLA halpoja reseptejä!!!!!!! AUTTAKAA!!!!!
Kommentit (28)
kävisin hakemassa ruoka-apua leipäjonosta tai seurakunnalta,
Taidankin tehdä noista jokaista. :)
Mutta miten ihminen onkin näin jäärä, että yrittää viimeiseen asti pärjätä omillaan. Minun on ainakin tosi vaikea tunnustaa pärjäämättömyyteni ja pyytää muualta apua. Niin kuin nytkin, kun vielä rahaa vähän on, haluan pärjätä omillani.
Olisikohan jollain vikkejä haukiruokiin?
ihan perinteinen kalakeitto on suhteellisen edullista, jos kalan saa omasta takaa.
Jos teillä on grillaus/savustusmahdollisuutta, niin sekin on hyvä kypsennystapa, lisukkeeksi riisiä ja pakastevihanneksia. (Niistä kannattaa valita kaupan omat merkit.)
Tai ihan pasta kuumana tai salaattina tulee edulliseksi, jos kalan saa järvestä.
Yksi vaihtoehto on myös se, että aamulla tekee esim. mannapuuroa ja illalla puuronjämistä lettutaikinan, johon sitten täytteeksi kalaa ja salaattia.
Taidankin tehdä noista jokaista. :)
Mutta miten ihminen onkin näin jäärä, että yrittää viimeiseen asti pärjätä omillaan. Minun on ainakin tosi vaikea tunnustaa pärjäämättömyyteni ja pyytää muualta apua. Niin kuin nytkin, kun vielä rahaa vähän on, haluan pärjätä omillani.
Olisikohan jollain vikkejä haukiruokiin?
Jos päätät olla jääräpäisesti köyhä, niin ole sitten minun puolestani.
Tämä kuukausi on heinäkuu, joten loppukuusta voi löytää jo kypsiä marjoja. Mitä sinulla on kaapissasi?
Hauki on hyvää, kun sen paistaa. Ota nahka pois, niin on paremman makuista ihan fileenä, myös kalapihveihin, -pulliin ja -murekkeeseen käy. Kalakeittoa saat myös, mausta vaan reippaasti.
Jospa minä kertoisin,mitä älä ainakaan jätä ostamatta jos loppuu: kananmunia, voita (saa makua), ruokaöljyä, maitoa, ryynejä (puuronkeittoon, leivontaan), sokeria, mausteita.
Voi olla, että köyhyyskuurilla joutuu tinkimään terveellisyydestä, mutta yritä edes hyödyntää halpoja sesonkituotteita. Kahvi, hedelmät, juusto ja leikkeleet kannattaa unohtaa.
saavat edes kerran päivässä terveellistä ruokaa. Ihan oikeasti te ette mitenkään selviä satasella koko kuukautta.
Taidankin tehdä noista jokaista. :)
Mutta miten ihminen onkin näin jäärä, että yrittää viimeiseen asti pärjätä omillaan. Minun on ainakin tosi vaikea tunnustaa pärjäämättömyyteni ja pyytää muualta apua. Niin kuin nytkin, kun vielä rahaa vähän on, haluan pärjätä omillani.
Olisikohan jollain vikkejä haukiruokiin?
Jos päätät olla jääräpäisesti köyhä, niin ole sitten minun puolestani.
Tämä kuukausi on heinäkuu, joten loppukuusta voi löytää jo kypsiä marjoja. Mitä sinulla on kaapissasi?
Hauki on hyvää, kun sen paistaa. Ota nahka pois, niin on paremman makuista ihan fileenä, myös kalapihveihin, -pulliin ja -murekkeeseen käy. Kalakeittoa saat myös, mausta vaan reippaasti.
Jospa minä kertoisin,mitä älä ainakaan jätä ostamatta jos loppuu: kananmunia, voita (saa makua), ruokaöljyä, maitoa, ryynejä (puuronkeittoon, leivontaan), sokeria, mausteita.
Voi olla, että köyhyyskuurilla joutuu tinkimään terveellisyydestä, mutta yritä edes hyödyntää halpoja sesonkituotteita. Kahvi, hedelmät, juusto ja leikkeleet kannattaa unohtaa.
Elikkä siis meidän 4:n hengen perheellä on tässä kuussa käytettävissä noin 100€, joka sisältää bensat, vaipat, ruuat, shampoot ym.
Ota yhteyttä sossuun tai seurakunnan diakoniatyöhön, että saisitte edes ruokaa lapsille.
Idiootti 2 ehdotti heti makaronilaatikkoa!
Jauhelihaa pakkaneen täyteen. Kalaa saa myös halavalla. Kalan ja jauhari valmistetaan runsaaseenoliiviöljyyn. Pysyy nälkä loitolla.
Itse pärjääm aamupalalla koko päivän
Aamupalani: 1 muna + 4 rkl tomaattimurskaa (lidl) + 4 rkl papuja + tonnikalaa hieman. Varmasti on terveellistä.
Porkkanaraasteella makeanhimo pois
100€:28=3,55€
Eli 3,55euroa päivää kohti. tekisin ap niin, että laskisin budjetin. laske jokainen vaippa, shampoo yms, mitä teillä on. sitten katsot, että mitä jää ruokaan.
100€:28=3,55€
Eli 3,55euroa päivää kohti. tekisin ap niin, että laskisin budjetin. laske jokainen vaippa, shampoo yms, mitä teillä on. sitten katsot, että mitä jää ruokaan.
pitää ruokkia neljä, vaipottaa yksi tai kaksi, ostaa bensaa jne. en yleensä ole pessimisti, mutta pahaa pelkään, että rahanne loppuvat jo parissa viikossa.
se on saletti
soita diakonille tai painu mustikkametsään (kypsiä on)
ilmoitus vaikka kaupan ilm, taululle myydään tuoretta paikallista mustikkaa (verovapaa tulo)
jos ei tarviisi bensaa ja vaippoja niin voisi vielä pärjätä, jos teillä on kaapit/pakastin täynnä perusmuonaa = perunoita kauraryynejä ym näkkäriä
silloin keskittyisin maidon kerman voin ja tomaattien ostoon
Lapsuuden herkkuruokia. Niin ja perunoita sipulikastikkeella. Nokkospannaria. Mene aamulla aikasin kauppaan ja osta niitä joissa on 30-50% alennus koska päiväys menee silloin.
Kaikista halvinta ruokaa on soija, soijarouheet,-palat,-leikkeleet. Saat niistä tehtyä maukasta ja terveellistä ruokaa kun opetteletvaan maustamaan. Ohjeita on paljon netissä.
sitkeitä ja sisukkaita, niin kaurapuuroa ja makaronia voi kyllä ryydittää ihan ilmaisilla luonnonantimilla. Puuroon mustikat, makaronin kanssa nokkosmuhennosta ja itseongittua kalaa. Kalaa kyllä pitää sitten istua onkimassa lähes koko päivän tuonkokoiselle porukalle.
Hae kirjastosta joku villivihanneksia käsittelevä kirja, syötäviä kasveja on vaikka millä mitalla! Esim. rikkaruohoina pidetyt voikukka ja vuohenputki ovat tosi terveellisiä ja hyviä. Kaupunkialueelta näitä ei voi tosin poimia, pitää mennä vähän rauhallisemmalle paikalle.
Kasvishernekeitto on yksi halvimmista ruoista, ja paljon terveellisempi kuin makaronilaatikko! Herne on hyvin proteiinipitoinen, kun taas makaroni on pelkkää hiilihydraattijauhoa.
Muuhun tuo raha tuskin riittää.
Tai ostatte halvimman putelin mitä kaupasta löytyy.
Vaippoja halvin paketti mitä löytyy kaupasta.
- Tonnikalariisi laatikko ( riisiä, tonnikalaa, munamaitoa, mausteista mielen mukaan)
- italianpata ( makaroonia ( voi keittää lihaliemessä) jauhelihaa / makkaraa, herne,maissi,paprika -sekoitusta ja ketsuppia/tomaattimurskaa)
- jauheliha/makkara -keitto
- Pastaa ja tonnikala kastiketta ( tonnikalaa, porkkanaraastetta, tomaattimurskaa)
(onko ne muuten edes vielä kypsiä). Mä en ainakaan laittaisi rahojani sen varaan, että mustikoita löytyy. Bussilippu edestakaisin paikkaan, josta mustikoita voisi löytyä ja poimia, maksaisi noin 8 euroa. Aika suuri lovi kuukauden budjettiin.
sossu ei jelpi, jos itse on raha-asiat tuohon jamaan ajanut. Siellä lasketaan tulot-hyväksytyt menot, ja jos heidän mukaansa tulot riittävät, niin ne riittävät. Mutta sen diakoniatyön puoleen kandeis ehkä kääntyä.
makaronilaatikko, jossa vähemmän jauhelihaa kuin tavallisesti ja nesteenä lihaliemi. Jauhelihan jatkeena runsaasti sipulia, se on halpaa, jos ei osta niitä uusia nippusipuleita. Vaikka teet vuuassa, on helppo pakastaa lohkoina.
Hinta-arvio: Makaroni 50c, jauheliha 2e, sipulit 20c.
Vanhat perunat jos jostain saa vielä, ovat halpoja. Niistä muussi, josta teet kerroksittain perunalaatikon, väliin sipulia ja tonnikalaa, päällimääiseksi muussi. Hinta-arvio 2e
Hernekeitto itse tehtynä ei maksa kuin euron ( = kuivattu hernepussi) valtava kattilallinen. Katso ohje hernepussissta. Siitä siis vain jätetään se liha pois ja vaikka raastetaan porkkana sekaan. Kasvisversiohernekeitto on hyvää, siihenkin voi laittaa keitettäessä vähän sinappia.
Kasvissosekeitto johon laitat "mitä vaan" sattuu halvimmalla kaupasta saamaan: perunan sekaan vaikka pakastevihanneksia tai purjo, kukkakaali jne. Soseutat kun kaikki kypsiä. Sulatejuusto tai kerma valmiiseen keittoon. Hinta-arvio 3e
Oliko mittää apua?