Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätä lapsi autoon odottamaan

Vierailija
03.07.2011 |

Lueskelin noita aiempia viestejä kaupassa kiljuvista kakaroista ja tuumailin ratkaisuja asiaan.

Järkevintähän olisi jos vanhempi itse saisi lapsen hiljentymään (se auktoriteetti....) mutta omankin kokemukseni mukaan näin ei ikävä kyllä useinkaan ole.

Muutaman kerran olen joutunut puuttumaan asiaan lapsen häiriköidessä ja vanhemman vain hyssytellessä, kipakka käskyni on tehonnut heti ja lapsi on jäänyt alta kulmain katselemaan.

Huvittavinta on ollut se, että kun lapsi on saatu käyttäytymään kunnolla, alkaa vanhemman kärtyäminen ja selittely. Siihen ei muuta voi sanoa kuin että jos et itse opasta lastasi käyttäytymään kuten julkisella paikalla pitää, sen tekee silloin joku toinen. Tällöin hiljenee myös vanhempi :D ja kaikilla on taas kaupparauha.

Mutta miksei lasta voisi jättää autoon odottamaan? Pienet lapset olisivat täysin turvassa kaukalossa kiinni sidottuna. ja auto tietysti lukittuna ettei kukaan nappaa lasta mukaansa.Poislukien tietysti hellepäivät.

Ainoa riski tässä on jo auto syttyy itsestään tuleen ja tämähän on todella todella harvinaista. Enemmän loukkaantumisriskejä lapset kohtaavat päivittäin.

Isompien lasten kanssa merkkaa sitten se, miten hyvin he tottelevat vanhempiaan. Eli jos isi käskee istua autossa ja odottaa, silloin istutaan autossa ja odotetaan. En tiedä saako auton ovet ulkopuolelta ns lapsilukkoon. Nykyajan vilmavaltterit kun tarvitsevat kaikki mahdolliset suojamekanismit ja tahot, vaikka helpointa olsi opettaa lasta tottelemaan kun vanhempi käskee

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin 20 vuotta sitten.Silloin tehtiin moni asia eri tavalla kuin nyt. Voisin isomman jättää hetkeksi, 2-vuotiastani en todellakaan jätä.

Vierailija
22/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI saa jättää lasta/lapsia autoon!!

<a href="http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nainen-hyokkasi-vasaran-kanssa---ikku…" alt="http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nainen-hyokkasi-vasaran-kanssa---ikku…">http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nainen-hyokkasi-vasaran-kanssa---ikku…;

Muhoksella ainakin kannattaa varoa vihaista mammaa!

vauvan ja isomman keskenään autoon, että itse pääsee shoppaamaan... vittuako siinä sitten hysteerisenä hilluu, kun on itse tietoisen riskin ottanut ja lapset autoon jättänyt.

Ja mun mielestä on vielä täysin kohtuutonta jättää isompi vauvan kanssa, kun ne vauvat tuppaa alkamaan huutaa ihan kunnolla, ja siinä on isommalla muksulla konstit aika vähissä, jos vauva huutaa aivan hysteerisenä pää punaisena vieressä. Siin ävoi isommalla myös mennä hermo, ja yirttää sitten saada vauvaa hiljaiseksi väärin keinoin, esim. peittämällä suu tms.

Todella honoa äitiyttä muhoksen mammalta. TOivottavasti lukee tämän ja häpeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää huutamaan keskenään sinne autoon, tulee joku ap:n kaltainen tollo ja tekee ls-ilmon.

Vierailija
24/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa jännä ketju tämä.

ettekö opeta lapsia olemaan koskaan yksin? pikkuvauvat nyt ymmärrän että ovat aina äidin tai isin helmoissa mutta isommat?

muistan omasta nuoruudestani 20 v sitten odottaneeni monesti autossa kun äiti kävi kaupassa tai apteekissa mutta olinkin semmoinen lapsi etten tykännyt paikoista missä oli paljon ääntä ja ihmisiä enkä tykkää vieläkään. toki onnistuu ihan hyvin mutta käyn vain kun on pakko.

minusta tuli ihan tavallinen duunarimamma ei jäänyt psyykkisiä traumoja. ehkä olisi jäänyt jos minut olisi pakotettu kauppaan tms paikkaan, olsin varmaan huutanutkin kurkku suorana. onneksi minun äiti oli ihana ja viisas äiti, kiitos hänelle siitä.

vähän myöhäisemmältä ajalta kuin milloinkaan 0-4-v iältä. 5-vuotiaallekaan ei vielä välttämättä tuollaisista mielikuvia jää, joten on pikkasen vajaata lähteä vertailemaan 3-vuotiaan ja vaikka 8-vuotiaan fiiliksiä autossa odottelusta.

Mutta sinähän toki oletkin ihan tavallinen duunarimamma, joten eipä sitä kapasiteettia enempään taida ollakaan.

PS: Oletko ihan varma, ettei yksikään lapsi tykkää olla mukana kaupoissa sun muualla? Kyllä mun lapset ainakin tykkää, vaikkeivät aina mallikelpoisesti käyttäydykään.

Vierailija
25/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-3 -vuotiaille ei selitellä mitään eikä kysellä lapsen mielipidettä vaan vanhemmat päättää.

Itse voisin hyvin jättää tuonikäisen autoon kiinnisidottuma turvaistuimeen ja auto lukkoon, muta arvaan että pian olis poliisi ja sossutädit perässä kun `lapsi on jätetty heitteille`

Hankkikaa ny edes alkeellisimmat lastenkasvatustiedot ennenkuin alatte niitä kersoja maailmaan väsäämään.

Vierailija
26/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-3 -vuotiaille ei selitellä mitään eikä kysellä lapsen mielipidettä vaan vanhemmat päättää.

Itse voisin hyvin jättää tuonikäisen autoon kiinnisidottuma turvaistuimeen ja auto lukkoon, muta arvaan että pian olis poliisi ja sossutädit perässä kun `lapsi on jätetty heitteille`

Hankkikaa ny edes alkeellisimmat lastenkasvatustiedot ennenkuin alatte niitä kersoja maailmaan väsäämään.

hani ny edes alkeellisimmat lastenasvatustiedot ennenuin alat niitä kersoja maailmaan väsäämään.

Vierailija
27/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut sitä todistamassakin...ikinä en jättäisi alle kouluikäistä lukkojen taakse autoon.

Vierailija
28/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekat muistikuvat on noin nelivuotiaana tuosta autossa odottamisesta, eikä silloin ollut autonovet lukossa.... muista kun eräs tyttö tuli pyytämään leikkimään en lähtenyt ja juteltiin siinä auton vieressä sitten kunnes tytön äiti tuli ja alkoi kysellä (ikä, missäs äiti tai isä on jne jne).

Vierailija
29/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaikka miten huutaisivat, ja siihen tulisi joku vieras ihminen lapsiani oikomaan, huutaisin minä järjestysmiehen tai kauppiaan paikalle välittömästi. Minun lapsiani ei uhkaile kukaan.

Vierailija
30/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 4- ja 6-vuotiaat. Meillä usein toinen vanhemmista jää lasten kanssa kotiin jos ei ole pakko ottaa lapsia mukaan kauppaan tms paikkaan. Kyllä meidänkin lapset ovat tuossa 2-3vuotiaana huutaneet ja kiukunneet, mutta lienevät sitten ihmelapsia koska ovat aina hiljentyneet ja rauhoittuneet käskystä. Ehkäpä vanhempien esimerkki siis todella on vaikuttanut :-D, ollaan kummatkin hiljaisemmanpuoleisia ihmisiä, mutta jämäköitä silloin kun sitä tarvitaan. Lapset saa leikkiä nauraa ja ilakoida, mutta ei joka paikassa. Vakava ilme ei tarkoita samaa kuin vihainen ilme. Jos lasta on ensin nätisti pydetty lopettamaan riekkuminen ja näin ei ole tapahtunut, luuletteko todella että lapsi tottelee toista hymysuin ja vienolla äänellä sanottua käskyä?Jos luulette, ette tiedä ihmispsykologiasta yhtään mitään. Jokainen täydellä järjellä varustettu ymmärtää, että en odota kaikilla autoa olevankaan, pohdiskelin tätä asiaa sen tiimoilta kenellä auto on.

-kaikilla ei ole autoa

-kaikilla ei ole sitä puolisoa ollenkaan tai sitten ei ole juuri kauppa-aikaan paikalla

-joillakin on useampi kuin kaksi lasta

-lapsilla on erilainen tempperamentti ja eri ikäkausiin kuuluu vanhempien vastustaminen

- kaupassa ei ole missään kielletty että lapsi ei saisi kiukuta ja pitää ääntä, joten et sinäkään voi sitä kieltää

- Suomessa lapset opetetaan turhaan vaikenemaan jo lapsena, ei siksi ihme, että ovat tuppisuita jurottajia aikuisenakin

jos hermot ei kestä kaupassa käyntiä niin kantsii ottaa rauhoittavia tai laittaa mies kauppaan, niin ei tarvitse mennä sinne ollekaan.

Vierailija
31/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edelleen, kaikilla ei ole autoa.

Vierailija
32/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa aiheuttaa häiriötä yleisellä paikalla. Sen sanoo jo laki.

Lapsilla ei ole sen kummempaa oikeutta aiheuttaa häiriötä julkisella paikalla kuin aikuisellakaan. Kirkuva, joka paikkaan koskeva ympäriinsä juoksenteleva lapsu aiheuttaa pahimmassa tapauksessa vaaratilanteita itselleen ja muille. Vastuu on tällöin yksinomaan vanhemmilla.

Häiriö pyritään lopettamaan tavalla tai toisella. Myös sivullisilla on oikeus lopettaa häiriö riksolain puitteissa.

Jos vanhemmat eivät saa lasta asettumaan sen tekee joku toinen. Ja on suotavaa että tarvittaessa tilanteeseen sivulliset puuttuvatkin.

Minäkin puutun jos näin tarvitaan, soisin kuitenkin ettei tarvitsisi.

Vierailija
33/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassa eikä siihen komentaminen auta. Jos ei tätä siedä voi voi...en todellakaan jätä 2v lastan autoon :D

Vierailija
34/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa aiheuttaa häiriötä yleisellä paikalla. Sen sanoo jo laki. Lapsilla ei ole sen kummempaa oikeutta aiheuttaa häiriötä julkisella paikalla kuin aikuisellakaan. Kirkuva, joka paikkaan koskeva ympäriinsä juoksenteleva lapsu aiheuttaa pahimmassa tapauksessa vaaratilanteita itselleen ja muille. Vastuu on tällöin yksinomaan vanhemmilla. Häiriö pyritään lopettamaan tavalla tai toisella. Myös sivullisilla on oikeus lopettaa häiriö riksolain puitteissa. Jos vanhemmat eivät saa lasta asettumaan sen tekee joku toinen. Ja on suotavaa että tarvittaessa tilanteeseen sivulliset puuttuvatkin. Minäkin puutun jos näin tarvitaan, soisin kuitenkin ettei tarvitsisi.

niin katsotaan tuleeko paikalle paikalle ja laittaa lapsen vanhempineen putkaan järjestyslain rikkomisesta. ;-DDDDD

Vierailija
35/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa aiheuttaa häiriötä yleisellä paikalla. Sen sanoo jo laki. Lapsilla ei ole sen kummempaa oikeutta aiheuttaa häiriötä julkisella paikalla kuin aikuisellakaan. Kirkuva, joka paikkaan koskeva ympäriinsä juoksenteleva lapsu aiheuttaa pahimmassa tapauksessa vaaratilanteita itselleen ja muille. Vastuu on tällöin yksinomaan vanhemmilla. Häiriö pyritään lopettamaan tavalla tai toisella. Myös sivullisilla on oikeus lopettaa häiriö riksolain puitteissa. Jos vanhemmat eivät saa lasta asettumaan sen tekee joku toinen. Ja on suotavaa että tarvittaessa tilanteeseen sivulliset puuttuvatkin. Minäkin puutun jos näin tarvitaan, soisin kuitenkin ettei tarvitsisi.

ettei huomaa olevansa käräjillä esim vapauden riistosta.

Vierailija
36/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla ei ole sen kummempaa oikeutta aiheuttaa häiriötä julkisella paikalla kuin aikuisellakaan. Kirkuva, joka paikkaan koskeva ympäriinsä juoksenteleva lapsu aiheuttaa pahimmassa tapauksessa vaaratilanteita itselleen ja muille. Vastuu on tällöin yksinomaan vanhemmilla.

Häiriö pyritään lopettamaan tavalla tai toisella. Myös sivullisilla on oikeus lopettaa häiriö riksolain puitteissa.

Jos vanhemmat eivät saa lasta asettumaan sen tekee joku toinen. Ja on suotavaa että tarvittaessa tilanteeseen sivulliset puuttuvatkin.

Vierailija
37/37 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit hiljentää huutavan, kuljuvan / itkevän lapsen äänet? Ne on normaaleja ääniä, kuuluu elämään.

Itse olet vastuussa tekemistäsi vaaroista, ei siihen auta se että katseesi kiinittyy muualle. Et seuraa mihin vaikka ajat!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan