Ihan kamalaa. Olen rakastunut paljon vanhempaan mieheen.
Olen itse 32v ja mies on 51v. En voisi koskaan kuvitella mitään vakavaa suhdetta noin vanhan kanssa, mutta silti olen ihan rakastunut häneen. Meillä on äärettömän hauskaa yhdessä, kaikki sujuu loistavasti.
Itse kuitenkin haaveilen vielä joku päivä perheestä, suht samanikäisestä kumppanista ja lapsista. En halua joskus hoitaa mitään vanhaa pappaa... ja silti hänen kanssaan on niiiiin ihanaa...
On tämä elämä outoa!
Kommentit (42)
älä välitä panettelijoista, pelottelijoista ja muista katkeruuden kylväjistä - heillä ei ole hyvä olla.
Sinulla on vielä monia vuosia mahdollisuus tulla äidiksi, miehellä se on mahdollista vielä pidempään kuin sinulla. Mitä taas tulee noihin tutkimustuloksiin, piru niissä lukee Raamattua. Valtaosa kaikista raskauksista tuo mukanaan terveen lapsen, ja äidin ikä on sittenkin kriittisempi tekijä kuin isän - äitihän se synnyttääkin, kuten kaikki tiedämme. Jos maailmassa välttäisimme kaikki riskit, emme tupakoisi, joisi kahvia, alkoholia ja energiajuomia, emme ulkoilisi liikennepäästöjen pahimpaan aikaan, emme urheilisi ylipäätään, emme paastoaisi, emme söisi juuri muuta kuin biodynaamisesti viljeltyjä ituja - ja sitten kärsisimme aliravitsemuksesta, vitamiinien ja proteiinin puutteesta, mutta siittiötuotantoa olisi silti monilla miehillä.
Ikä ei ole sairaus. Eikä se ole tosi rakkaudelle hidaste, saati este.
Kaverini mies oli 52, oikein hyviä isijä ovat ja lapsetkin on ihan täyspäisiä:-
Vanha isä on riski
2.6.2008
Isäksi ei ehkä kannata ryhtyä enää vanhoilla päivillä, vaikka paukkuja riittäisikin. Yli 45-vuotiaana lapsen saaneiden isien lapset kuolevat saavuttamatta aikuisikää kaksi kertaa todennäköisemmin kuin nuorempien isien lapset, tuoreessa tutkimuksessa väitetään.Vanha isä
Suomessa ensi kertaa isäksi tulevien keski-ikä on nykyisin noin 31 vuotta. Ensisynnyttäjien keski-ikä vuonna 2006 oli 28 vuotta.
Tutkimuksen kohteena oli kaikkiaan 100 000 vuosina 1980–1996 syntynyttä lasta, joista tähän mennessä 830 on kuollut alle 18-vuotiaana. Suurin osa lapsista oli kuollut alle vuoden ikäisinä. Näin laajaa tutkimusta isän iän vaikutuksesta lapsen terveyteen ei ole aikaisemmin tehty.Synnynnäisiä vikoja ja lisääntynyttä tapaturma-alttiutta
European Journal of Epidemiology –lehdessä raportoidun tutkimuksen mukaan vanhojen isien lasten kuolemat liittyivät usein synnynnäisiin vikoihin, kuten sydämen ja selkärangan epämuodostumiin, mikä lisäsi pikkulapsikuolleisuutta.
Myös tapaturmaisten kuolemien määrä oli keskivertoa suurempi, minkä tutkijat ajattelevat johtuvan siitä, että lapset sairastivat muita useammin tapaturma-alttiutta lisääviä sairauksia, kuten autismia, epilepsiaa ja skitsofreniaa.
Tutkijat uskovat, että syy lapsen sairauksiin piilee vanhenevan isän laadultaan heikkenevässä spermassa.
Jo aikaisemmin on tiedetty, että vanhemmalla iällä isäksi tulevilla on neljä kertaa suurentunut riski saada Down-lapsi, ja että yleensäkin sperman laatu heikkenee iän myötä.
Suurin osa ikääntyviä vanhempia käsittelevistä tutkimuksista on tähän mennessä keskittynyt tarkastelemaan vanhojen äitien aiheuttamia ongelmia. Tässä isätutkimuksessa sekä äidin ikä että sosioekonomiseen taustaan liittyvät eroavaisuudet on otettu huomioon.
luulis, että esim. 55-vuotiaan isän tapauksessa yllämainitut riskit ovat suuremmat kuin 46-vuotiaan jne. Ei kai se 45-v voi olla "rajapyykki", jolloin riskitaso saada lapsi, joka kuolee ennen aikuisikää nousee 2:een verrattuna alle 45-vuotiaana lapsen saaneeseen :). jos tutkimuksessa ei ole ko. asiaa katsottu, tärkeää olisi ainakin saada tiedää minkä ikäisiä isiä tuossa on ollut mukana: 45-50 vuotiaita vai 45-70-vuotiaita, siinä vissi ero!
Vanha isä on riski
2.6.2008
Isäksi ei ehkä kannata ryhtyä enää vanhoilla päivillä, vaikka paukkuja riittäisikin. Yli 45-vuotiaana lapsen saaneiden isien lapset kuolevat saavuttamatta aikuisikää kaksi kertaa todennäköisemmin kuin nuorempien isien lapset, tuoreessa tutkimuksessa väitetään.Vanha isä
Suomessa ensi kertaa isäksi tulevien keski-ikä on nykyisin noin 31 vuotta. Ensisynnyttäjien keski-ikä vuonna 2006 oli 28 vuotta.
Tutkimuksen kohteena oli kaikkiaan 100 000 vuosina 1980–1996 syntynyttä lasta, joista tähän mennessä 830 on kuollut alle 18-vuotiaana. Suurin osa lapsista oli kuollut alle vuoden ikäisinä. Näin laajaa tutkimusta isän iän vaikutuksesta lapsen terveyteen ei ole aikaisemmin tehty.Synnynnäisiä vikoja ja lisääntynyttä tapaturma-alttiutta
European Journal of Epidemiology –lehdessä raportoidun tutkimuksen mukaan vanhojen isien lasten kuolemat liittyivät usein synnynnäisiin vikoihin, kuten sydämen ja selkärangan epämuodostumiin, mikä lisäsi pikkulapsikuolleisuutta.
Myös tapaturmaisten kuolemien määrä oli keskivertoa suurempi, minkä tutkijat ajattelevat johtuvan siitä, että lapset sairastivat muita useammin tapaturma-alttiutta lisääviä sairauksia, kuten autismia, epilepsiaa ja skitsofreniaa.
Tutkijat uskovat, että syy lapsen sairauksiin piilee vanhenevan isän laadultaan heikkenevässä spermassa.
Jo aikaisemmin on tiedetty, että vanhemmalla iällä isäksi tulevilla on neljä kertaa suurentunut riski saada Down-lapsi, ja että yleensäkin sperman laatu heikkenee iän myötä.
Suurin osa ikääntyviä vanhempia käsittelevistä tutkimuksista on tähän mennessä keskittynyt tarkastelemaan vanhojen äitien aiheuttamia ongelmia. Tässä isätutkimuksessa sekä äidin ikä että sosioekonomiseen taustaan liittyvät eroavaisuudet on otettu huomioon.
luulis, että esim. 55-vuotiaan isän tapauksessa yllämainitut riskit ovat suuremmat kuin 46-vuotiaan jne. Ei kai se 45-v voi olla "rajapyykki", jolloin riskitaso saada lapsi, joka kuolee ennen aikuisikää nousee 2:een verrattuna alle 45-vuotiaana lapsen saaneeseen :).
Niin ja pysyy siis samanlaisena hamaan hautaan asti.
huomioonotettavia ja punnittavia asioita on,mutta minulle ontärkeintä olla ja elää sen ihmisen kanssa jota rakastan ja jonka kanssa elämä on onnellista. Toivon teille kaikkea hyvää!
on yhdessä melkein 20 vuotta nuoremman naisen kanssa. Suvussa tämä tapaus on melkoinen vitsi. Surullista toki asianosaisten kannalta, mutta monien on vaikea ymmärtää, mitä yhteistä heillä voisi olla.
Erityisen vaikea asia tämä on tuon miehen jo aikuisille lapsille.
että jotkut voi asettua toisten yläpuolelle niin, että heidän elämänsä on vitsi. Aika hurjaa. Toivottavasti mun elämä ei sitten näytä vitsiltä. Mulle kun tämä on ihan totisinta totta.
minä kun olen 22 ja mieheni 41, miehelläni tosin ei ollut lapsia ennestään.
Niin miksi se ei käy? Mieheni on mua kymmenen vuotta vanhempi ja ulkomaalinen, mutta ei se ole mikään este. Yhdessä olemme olleet jo liki 20 vuotta ja edelleen viihdymme yhdessä. Elämätäällä on arvaamatonta, ei voi pelätä etukäteen, koskaan ei tiedä mitä vi tapahtua, kenelle tahansa....
on yhdessä melkein 20 vuotta nuoremman naisen kanssa. Suvussa tämä tapaus on melkoinen vitsi. Surullista toki asianosaisten kannalta, mutta monien on vaikea ymmärtää, mitä yhteistä heillä voisi olla. Erityisen vaikea asia tämä on tuon miehen jo aikuisille lapsille.
Mies löytänyt naisen jonka seurassa viihtyy. Miksi se olisi vitsi.
Naiset ovat kateellisia nuorelle kauniille naiselle kun itse ovat ryppyisiä ja miehet ovat kateellisia miehelle kun sillä on nuori kaunis nainen.
Älkää sekoittako vitsiä ja kateellisuutta. Muistakaa olla rehellisia tuntemuksissanne.
Meillä kanssa ikäeroa 17 vuotta, enkä kyllä koskaan ole kokenut sitä ongelmana. Onpahan aikuinen ja elämää nähnyt kumppani,ja ikäerosta huolimatta olemme niin samalla aaltopituudella, ettemme ole koskaan miettineet että ikäero olisi liian suuri.
Ajattelemme samalla tavalla, olemme asioista suurelta osin samaa mieltä, meillä on samat tavoitteet elämässä ja asiat samassa tärkeysjärjestyksessä.
Varsinkin on asuttu ja eletty yhdessä jo pitempään, niin en itse ikäeroa mieti/muista ollenkaan.
Tulevaisuus tuo mitä tuo tullessaan, onhan tosi että mieheni vanhenee vierelläni, mutta toisaalta, vaikka seurustelisin samanikäisen/ himpun vanhemman miehen kanssa, ei se merkitse että olisi jotenkin turvassa elämän riskeiltä, sairauksilta ym.
Ajattele vaikka, jos pelkäät miehen vanhenemista, ja sitä että joudut häntä vanhana hoitamaan, tuskin kukaan muu on osannut varautua äkillisiin sairauksiin jotka voivat vaikka osaltaan tehdä omasta (samanikäisestä) miehestä hoidettavan vihanneksen.
Elämä on riskinottoa, mutta vain jos uskaltaa ottaa riskin tehdä elämästään niin täydellistä ja hyvää kuin itse haluaa, voi elää täysillä ja katumatta!
Vähän eri asia olla 22v ja 39v kuin 32v ja 51v. Ap kun haaveilee vielä lapsista...
Itse olin miehen tavatessani 32v, mies siis 45v. Epäröin ensin ehkä muutaman viikon...Nyt olemme olleet naimisissa jo 8 vuotta.
No eipä se nyt niin kamalaa ole. Itse en myöskään ollut koskaan ajatellut alkavani suhteeseen paljon vanhemman miehen kanssa.
Hän on myös 51 vuotias ja itse olen vähän alle 30 vuotias. Ja nyt olen raskaana ja miehellä on ennestään 3 lasta. Hän on vähän asiasta sekaisin ettei hän kuvitellut tieten tekevän enään lapsia mutta niin vain sitten kävi..
Ja hän nyt miettii asiaa. Onhan se niin että ikäero on suuri, mutta rakkaus ei katso ikää, kun se kohdalle sattuu..
Tuttavapiirissäni on n. 65-vuotias mies, jolla on kaksi pientä lasta, toinen 2 v. ja toinen 4. Ihan terveitä mukuloita.
älä välitä panettelijoista, pelottelijoista ja muista katkeruuden kylväjistä - heillä ei ole hyvä olla.
Sinulla on vielä monia vuosia mahdollisuus tulla äidiksi, miehellä se on mahdollista vielä pidempään kuin sinulla. Mitä taas tulee noihin tutkimustuloksiin, piru niissä lukee Raamattua. Valtaosa kaikista raskauksista tuo mukanaan terveen lapsen, ja äidin ikä on sittenkin kriittisempi tekijä kuin isän - äitihän se synnyttääkin, kuten kaikki tiedämme. Jos maailmassa välttäisimme kaikki riskit, emme tupakoisi, joisi kahvia, alkoholia ja energiajuomia, emme ulkoilisi liikennepäästöjen pahimpaan aikaan, emme urheilisi ylipäätään, emme paastoaisi, emme söisi juuri muuta kuin biodynaamisesti viljeltyjä ituja - ja sitten kärsisimme aliravitsemuksesta, vitamiinien ja proteiinin puutteesta, mutta siittiötuotantoa olisi silti monilla miehillä.
Ikä ei ole sairaus. Eikä se ole tosi rakkaudelle hidaste, saati este.
tai pieni pienempi pienin. Esimerkiksi liikenne on paljon pienempi riski kuin tupakointi -> liikun autolla, mutta en tupakoi. Liikennekäyttäytyminenkin vaikuttaa kolaririskiiin. (Puhuit saasteista). No ennemmin asun Kuopiossa kuin Meksikocityssä (voin valita tämän asian, kaikki ei voi). Urheilu on varmasti paremmaksi kuin liikkumattomuus. Ehkä naisen olisi parempi/terveellisempää tms. saada lapsi 22-vuotiaana kuin 38-vuotiaana, mutta ennemmin 38-vuotiaana kuin 45-vuotiaana.
Toki yksilöissä (siis miehissä) on hirveästi eroja terveellisyydessä ja siihen tulevaan lapseen vaikuttavassa sperman laadussa. Itse uskon, että yleisesti ympäristömyrkyt ja kemikaalit ovat heikentäneet tätä laatua, ehkä myös ihmisen liiallinen puuttuminen luontoon (hedelmöittymishoidot...). Poikkeukset myös vahvistavat säännöt. Ap voi olla sellainen ihminen, että hän ei ajattele näin kuin minä (riskit) ja jos itselläni olisi elämäntilanne samalla tavalla kuin ap.lla niin en saattaisi miettiä miehen mahdollisuuksia isäksi (itsellänikin on 13-v vanhempi mies ja ajattelen, että sitä viimeistä lasta pitäisi alkaa yrittämään kohta puoliin, mies 43-v) ja saattaisin alkaa suhteeseen.
Ja aika jännä muuten, että kirjoitat aliravitsemuksen ja vitamiinien puutteen ei-riskiksi :)
minä olen 28 ja mies 46 ja meidän kohdalla ikäeroa ei huomaa mitenkään. Yhteisiä lapsiakin haluttaisiin vielä.
Ei kannata liikaa miettiä mitä muut ajattelee, riittää että itse on onnellinen.
Vanha isä on riski
2.6.2008
Isäksi ei ehkä kannata ryhtyä enää vanhoilla päivillä, vaikka paukkuja riittäisikin. Yli 45-vuotiaana lapsen saaneiden isien lapset kuolevat saavuttamatta aikuisikää kaksi kertaa todennäköisemmin kuin nuorempien isien lapset, tuoreessa tutkimuksessa väitetään.
Vanha isä
Tutkimuksen kohteena oli kaikkiaan 100 000 vuosina 1980–1996 syntynyttä lasta, joista tähän mennessä 830 on kuollut alle 18-vuotiaana. Suurin osa lapsista oli kuollut alle vuoden ikäisinä. Näin laajaa tutkimusta isän iän vaikutuksesta lapsen terveyteen ei ole aikaisemmin tehty.
Synnynnäisiä vikoja ja lisääntynyttä tapaturma-alttiutta