Rahan lahjoittaminen
Mies haluaa lahjoittaa sairaan isänsä hoitoihin 7000 euroa meidän yhteisiä rahoja. Jokainen sentti on ansaittu omalla työllä ja ne oli meidän asuntosäästöjä, nyt asutaan vuokralla.
Minun on jotenkin tosi vaikea sulattaa asiaa, että mies noin vain lupaa asian minunkin puolestani. Oma asunto on ollut minulle tosi iso unelma ja inhoa tätä vuokraläävää, jossa nyt asumme.
Miehen mielestä olen kylmä ja tunteeton ihminen ja on valmis eroamaankin asian vuoksi.
Mitä ihmettä tässä oikein pitäisi tehdä? Antaa vain rahat kiltisti? Itse voisin toki lainata rahat, mutta miehen mielestä olisi kohtuutonta vaatia mitään velkakirjaa asiasta, kyseessähän on kuitenkin vakavasti sairas ihminen ja hänen puolisonsa.
Minusta tuntuu niin väärältä, sillä olen rahat tosiaan itse ansainnut, ollaan tehty pitkää päivää ja lapset olleet tarhassa. Tietenkin sairauden hoito on tärkeämpi asia kuin asunnon osto, mutta siltikään en osaa noin vain antaa rahoja.
Kommentit (37)
miksi miehen veljen ei tarvitse myydä omaisuuttaan tai ottaa velkaa?
Pitääkö meidän rakastaa enemmän, kun meillä on sattumalta rahaa tällä hetkellä tilillä, ne "minun rakkaat säästöni"?
t. ap
miehesi antaa isälleen 3500 euroa ja sinä pidät säästössä 3500 euroa.
Tee perheen menoista realistinen menoarvio. Avaa taloustili, jonne kumpikin teistä siirtää puolet summasta. Lopuilla rahoillanne kumpikin saa tehdä mitä haluaa, mies voi ottaa vaikka lainaa isänsä hoitoihin ja maksaa kulut.
Jos asunnonvaihtoa suunnittelette, niin sitten avaatte oman säästötilin sitä varten ja säästätte kumpikin saman summan.
Haluaako tämä miehesi isä itse nuo hoidot? Lainaahan siis pyysi miehesi äiti. Ihan vaan tuli mieleen ettei vaan ole kyse siitä että puoliso haluaa "hinnalla millä hyvänsä" pitää miehensä vielä hetken elossa? Siis ihan vaan aattelen kun itselläni on sairas isä joka on tehnyt itselleen mm elvytyskiellon.
eli mieheni isä.
Rahoja ei voi säästää, vaan ne pitää antaa nyt heti.
Asuntoa varten olemme säästäneet lisäksi miehen ASP-tilille. Sen mies nyt uhkaa purkaa ja ottaa rahat sieltä.
T. ap
nyt asumme väliaikaisesti vuokralla, kun uutta ei ole vielä löytynyt. Mutta tämäkin on ihan järjetöntä, maksamme vuokraa 1300 euroa kuussa.
T. ap
Siitä tulee meillä vain riitaa, sillä minä en jaksa huolehtia huolloista ja renkaidenvaihdosta eikä mies halua ajaa korttia.
Siitä saisimme ainakin tuon 7000 ja voisimme ostaa jo nyt neljän huoneen asunnon parempien yhteyksien päästä.
Mutta nyt kyllä uuvuttaa ajatuskin auton myymisestä. Olen tosiaan viimeisilläni raskaana ja sekin tässä surettaa, ettei mieheni suo minulle ajatustakaan, koska murehtii omaa äitiään.
T. ap
Olen tosiaan viimeisilläni raskaana ja sekin tässä surettaa, ettei mieheni suo minulle ajatustakaan, koska murehtii omaa äitiään.
Hhhhmmm... Eli provo siis. Eikö kannata keksiä jotain muuta lauantai-illan iloksi?
palasin töihin alkuvuodesta ja nyt olen viimeisilläni raskaana.
Ihmisen raskaus kestää reilut yhdeksän kuukautta. Nyt on viikko 32.
Mutta onhan tässä toki kaikki provon ainekset, ei siinä mitään.
Ilmeisesti myymme auton. Sitten on kyllä pakko muuttaa paikkaan, jossa on kauppa ja julkiset ihan vieressä. Ja sellaiset asunnot, jos haluaa vielä kelvollisen koulun, maksavat ihan maltaita.
Mutta joo, tuohon suuntaan siis edetään.
T. ap
Ei mies voi sinun rahojasi luvata, mutta toisaalta, jos mies antaa omat rahansa, niin sinulle avioliitossa jää elatusvelvollisuus.
Viimekädessä kuiten kyse in on sinun ja miehesi erilaisista arvomaailmoista. Tiedän, että minulle ja miehelleni ei tulisi tuommoisesta ongelmaa, mutta mä kyllä vaatisin velkakirjan siinä tapauksessa, että miehellä olisi sisaruksia. Ei niin, että olettaisin, että saisin ne rahat joskus takaisin, mutta en antaisi rahoja kyllä kuolinpesään enää jaettavaksi vaan sille oikeasti tarvitsevalle vain.
niin kannattaa muistaa paljon puhuttu lahjavero. Mieluummin velaksi oikealla velkasopimuksella. Ja jos rahat ovat teidän molempien, ei mies voi yksinään luvata sinun osuuttasi rahoista pois.
Muuten yleisesti olen sitä mieltä, että rahaa voi silloin lahjoittaa jos on oikeasti ylimääräistä. Jos kyseessä olisi oma mieheni.. Muussa tapauksessa pidän hölmönä, että vetää oman talouden tiukalle antamalla rahaa pois.. Vaikka ymmärränkin, että haluaisi sairaita vanhempiaan auttaa.
Tiedän, että jos miehen veli tarvitsisi rahaa, se saisi sitä koska vain vanhemmiltaan. Miehen veli ei edes tiedä, että olemme lahjoittamassa noin suuren summan.
Minäkään en usko, että saamme rahoja koskaan takaisin, mutta haluaisin velkakirjan juuri siitä syystä, etten todella halua tukea miehen veljen bisneksiä, joita miehen vanhemmat ovat auliisti rahoittaneet.
Miehen vanhemmat ovat lähes täysin varattomia, joten perinnönjaossa ei kukaan lapsista saa juuri mitään.
Ja kyllä, kyse on erilaisista arvomaailmoista. Minä olen tehnyt kovasti töitä omistusasunnon eteen, mutta miehille on ihan sama, asutaanko omassa tai vuokralla. Ja miehelle on ihan sama, jääkö omille lapsillemme mitään perintöä meidän jälkeemme. Itse taas haluaisin lapsille hieman helpomman alun kuin itselleni, sillä itse en ole koskaan saanut yhtään rahaa vanhemmiltani.
Ja siis meillä on rahaa sen vuoksi, että myimme juuri omistusasuntomme, koska tarvitsimme isomman. Sikäli rahat eivät ole ylimääräisiä, vaan ne on tarkoitus käyttää uuden asunnon hankintaan. Ja todella tarvitsimme isomman, sillä asuimme kaksiossa kolmen lapsen kanssa.
Ehdotin velkakirjaa juuri siitä syystä, että yli 4000 lahjoituksesta menee lahjavero ja sen maksaminen nyt olisi varsin typerää. Ehdotin myös, että mies voi vaikka lahjoittaa sen 3500 ja minä lainaisin 3500, vaikka käytännössä emme kyllä saisi kumpaakaan summista takaisin.
T.ap
Käykö hän yksityisellä hoidossa? Eikö julkisen puolen maksukatto ole alhaisempi?
Ja tiedän toki, että 7000 euroa on pieni summa verrattuna asunnon hintaan, mutta kyllä sen säästäminen vie jonkin aikaa normaalilta ihmiseltä, saatika sitten suurperheeltä. Harvoin asuntoa ostetaan kokonaan käteisellä, vaan lainan saantia varten säästetään pieni summa, esim. 10 %.
Minusta tuntuu myös väärältä, ettei muiden sisarusten tarvitse osallistua kustannuksiin millään tavalla.
T. ap
T. ap
jolla voidaan mahdollisesti jonkin verran pidentää elinikää, mutta ei parantaa varsinaista sairautta.
Minua itseäni arveluttaa eniten se, ettei elämänlaadusta ole mitään takeita. Miksi pitkittää elämää, jos mahdollisesti joutuu makaamaan sängyssä kipulääkkeiden voimin?
Ja ongelma on, että itse en haluaisi maksattaa vastaavaa hoitoa muilla, jos siis kyse olisi minun omasta elämästäni. Eri juttu tietenkin olisi, jos minulla olisi itselläni tarvittavat rahat.
T. ap
Eikö miehesi sisarukset voi todellakaan osallistua rahallisesti ollenkaan ? Miksi vain teiltä kysytään rahaa ? Kannattaisikohan miehesi silmät avata ? Ymmärtääkö miehesi, että hoito ei paranna hänen isäänsä ? Todella hankala tilanne...
Toinen sen sijaan pistää kaiken rahan menemään heti autoihin, matkoihin ja hevosiin. Me sen sijaan olemme eläneet säästeliäästi ja saaneet siksi pesämunaa asuntoa varten.
T. ap
varten lainaa jostain muualta kuin teidän perheeltä. Älä anna periksi !
neljä pientä lasta? Asuntolainaa ei juuri tällä hetkellä ole, sillä emme ole vielä edes ehtineet ostaa sitä asuntoa.
Se tässä tuntuukin niin väärältä, kun meillä on kuitenkin neljä lasta elätettävänä.
T. ap