Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasta ei saa viedä päivähoitoon vanhempien lomalla, koska...

Vierailija
01.07.2011 |

1. Lapsi tarvitsee lomaa. Jopa silloin kun viihtyy päivähoidossa. Jopa silloin, kun lapsi vaatii päästä päivähoitoon. Loman tärkeyden huomaa esim. siitä, että palattuaan kesälomalta lapset ovat järjestään ottaneet kehitysspurtin ja usein jopa kasvaneet silmin nähden! Suositus on, että päiväkoti-ikäinen lapsi lomailee vuodessa vähintään 6 viikkoa.

2. Heinäkuussa valtaosa päiväkodeista on kiinni ja hoito tapahtuu ns. kesäpäivystyksessä. Useimmiten lähes kaikki aikuiset ja lapset ovat vieraita, talo on vieras ja koko kesäpäivähoito on hakemista, koska aikuiset eivät tunne lapsia, lapset eivät tunne aikuisia ja työntekijät eivät tunne taloa eivätkä toisiaan. Voinette kuvitella millainen stressi se on kaikille.

3. Päivähoito maksaa kunnalle paljon. Kun rahaa syydetään niiden lasten hoitoon, jotka sitä eivät oikeasti tarvitse, se raha on jostakin muualta pois. Vaikkapa hoitajien palkkaamisesta, materiaalihankinnoista, vanhojen päiväkotien peruskorjauksista jne. En kehtaisi.

lh

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me tajutaan. Ja se on ok... jos on pakko.

No juu on, ihan niinkuin jokaikinen muukin kuukausi, jolloin EI ole lomaa. Tammikuu, helmikuu... ja mitä niitä nyt onkaan....

Oma lapsenikin on viikon kesäpäivystyksessä. Koska on pakko. Koska olen itse siellä kesäpäivystyksessä. Eli en tosiaan kritisoi sitä, että hoitoa oikeasti tarvitsevat sinne lapsensa vievät. Miten monelle mutkalle minun pitää tätä rautalankaa oikein vääntää sinulle?? Itse en pidä lastani sekuntiakaan pidempään siellä kun on pakko. ap

Itsehänsä vauhkoot ton pakko-sanas kanssa joka välissä. Heinäkuusssa sama pakko kuin muissakin kuukausissa. Ei mitään eroa. Ymmärtääkö hän?

Älä vauhkoa, kuola lentää tänne saakka.

Vierailija
22/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin monissa muissakin työpaikoissa, kaikki eivät ole poissa samaan aikaan. Eli päiväkoditkaan eivät mitenkään menisi kiinni heinäkuuksi, hoitajien lomat levitetään peräkkäin pidemmälle ajanjaksolle ja pätkitään niin, että kesään saa kaikki sen pakolliset 2 viikkoa.

Näin jää vain jäljelle kohdat 1 ja 2.

Kunnilla ei ole paljoa rahaa. Eikä nämä lomalaisten päivähoitoa kuormittavat lapset ainakaan kunnan varoja lisää... että turha luulo, että käytännöstä luovuttaisiin. Heinäkuussa on suurin osa lapsista pois anyway, joten on luontevinta että valtaosa hoitajistakin lomailee silloin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siellä kuolat ihan omasta takaa :DDD

Rauhotu nyt hyvä ihminen!!

Vierailija
24/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siellä kuolat ihan omasta takaa :DDD

Rauhotu nyt hyvä ihminen!!

huutomerkkejä noin rauhallisen ihmisen tekstiksi.

Mutta se siitä. Hyvää kesää kaikille töissä tai ei. Kunhan ette vie lapsianne hoitoon jos olette lomalla.

ap

Vierailija
25/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodeissa olisi oikeudenmukaista myös niille lapsille, jotka täyttävät kesäkuun lopulla tai heinäkuussa kolme vuotta. On ikävä laittaa lapsi heti ensin varahoitopaikkaan ekana hoitopaikkanaan. Ja miksi juuri näissä kuukausissa syntyneiden lasten on määrä kärsiä, mikseivät saa tasapuolisesti samanlaista päiväkotilähtöä kuin muutkin. :(

Vierailija
26/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä jo naapurin pennutkin kyselee miksi sejase on päiväkodissa kun me kerran ollaan kotona. Juu, V***U!! Niin ollaan, koska me kummatkin tehdään TÖITÄ kotona!! Idiootit kuvittelette, että yrittäjä se voi lomailla koska lystää. Voin kertoa, että tänä kesänä mulla ei ole ollenkaan lomaa, puolisolla 5 päivää.

Pitäkää huoli omista asioistanne, sosiaalipummit! Me niitä veroja maksetaan joilla teidän toimeentulotuki katetaan.

Vierailija
27/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset noin viikon verran päiväkodissa lomani ajan? Olen tätä miettinyt, että pitääkö ihan ls-tapauksena tms. Toisaalta lomani on tänä vuonna pitkä ja lapset eivät olisi olleet noita minun "lapsivapaapäiviäni" varahoitopaikassa.

Taustaa: olen tällä hetkellä totaaliyh (lapsien isä syöpähoidoissa pidemmän aikaa, ei kykene nykyään ottamaan lapsia luokseen kuin muutamaksi tunniksi), eikä tukiverkkoja tänä vuonna (ensi vuonna taas on). Työssäni toimin lastenkin parissa joten varmasti tekisi hyvää olla välillä ihan hiljaisuudessa muutama hetki.

Mutta silti rupesin miettimään, että mitäköhän siellä päiväkodissa on yksinhuoltajuudestani puhuttu...

Muuten on asiat kunnossa, ei käytetä huumeita, alkoa yms.

Vierailija
28/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottahan toki heinäkuussakin hoitoa oikeasti tarvitaan. Ap ja minä, väsähänyt päikyn täti, tarkoitettinkin varmaan sitä tilannetta, että vanhempi/vanhemmat lomailee, mutta lapsi on hoidossa. Kun se haluaa/ kaipaa seuraa/ kaipaa virikkeitä...

Ärsyttää vaan tää HEINÄKUU. Itselläni on tänä vuonna nyt heinäkuu lomaa. Mutta entäs ensi vuonna? Miten ihmeessä edes kehtaan ehdottaa ensi vuonna, että taas tarttis lomaa heinäkuuksi. Meillä kun on muitakin ihmisiä töissä, jotka myöskin haluaisivat pitää heinäkuussa lomaa.

Raivostuttaa tää HEINÄKUU!!!!

'

Mulla on kaksi kollegaa, joilla kaikilla on päiväkoti-ikäiset lapset. Eli meidän kolmen kesken jaetaan lomat niin, että aina joku meistä kolmesta on paikalla. Joskus vaan jonkun on pakko olla heinäkuussa töissä. Me pystyttiin onneksi viime vuonna järjestämään niin, että mies piti lomansa heinäkuussa, mutta meillä oli perheen yhteistä lomaa silloi vain viikko, kun mun loma oli pääosin elokuussa. Ei sekään kovin kiva juttu ollut. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt koettaa järjestää edes kaksi viikkoa perheen yhteistä lomaa.

Vierailija
29/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siellä kuolat ihan omasta takaa :DDD Rauhotu nyt hyvä ihminen!!

Varsin messevä määrä nauruhymiöitä ja huutomerkkejä noin rauhallisen ihmisen tekstiksi. Mutta se siitä. Hyvää kesää kaikille töissä tai ei. Kunhan ette vie lapsianne hoitoon jos olette lomalla. ap

Niin, mutta hei, ei sun tartte pelätä että ne sinne sulle asti hyökkää, kuten ei se kuolakaan täältä tullut netistä sinne teille tullut.... Hyvää yötä.

Vierailija
30/50 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko virikehoidossa talvella vai kesällä jos lapset kerran tarttee kavereita ja virikkeitä sekä laadukasta varhaiskasvatusta. Kesällähän on väljempää kun niin monet lomailee. Meidänkään napurissa olevassa päikyssä on vain vajaa puolet normaalista. Niin ja ne lapsethan on siellä kun mammat ei jaksa hoitaa vauvaa ja sitä isompaa kun pitää välillä saada hengähtää ja vauva valvottaa. Kai ne lapset samalla lailla huutaa ja valvoo kesällä kuin talvellakin. Ja jos syy on mt-tai muut vastaavat ongelmat niin eihän ne ongelmat mihinkään kesäksi katoa. Tädeillä vaan siellä päikyssä on oma lehmä ojassa kun syyllistävät kesällä hoitoon tulevia lapsia kun haluaisivat itse sen heinäkuun lomailla.

Vierailija
31/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekemättömiä papaeritöitä! Anna mun nauraa... Uskotko itse tuohon? Jätä ainakin lisäsiittämiset väliin!"

Tiedätkö kuinka paljon paperitöitä teettää hankkia erityislapsille kaikki heidän tarvitsemansa apu? Jokaiseen hakemukseen pitää olla monta liitettä jne. Kelan kaavakkeen täyttämiseen liitteineen menee helposti 6 tuntia. Ja niitä kaavakkeita riittää. Tottakai jokainen tarvittava tukitoimi pitää anoa kirjallisesti ja vieläpä eri paikasta. Lausuntojen perään pitää soitella, niitä pitää hakea, kopioida ja viedä eteenpäin.

Vuoden aikana olen hakenut vammaistukea x2, kuntoutuksia x2, apuvälineitä x3, mahdollisuutta lapsien kannalta turvallisempaan asuntoon, henkilökohtaista avustajaa päivähoitoon, invalupaa, avustajakorttia, jne.

Ja moni asia myönnetään vain vuodeksi kerrallaan. Välillä vain 6-9 kuukaudeksi. Sitten taas saat hakea samaa asiaa uudelleen. Se todella teettää paperityötä. Sinulla ei taida olla kokemusta avun hakemisesta vammaiselle. Kaikki ei tosiaan tule yhdeltä luukulta tai pelkällä puhelinsoitolla.

Vierailija
32/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joitakin erityislasten vanhempia, joilla ei riitä resurssit noihin kaavakkeiden täyttelyyn, ja lapsella ei siten ole kaikkia tarvittavia tukitoimenpiteitä. Sekö olisi mielestäsi parempi ratkaisu?

Et voi kuvitellakaan, miten monimutkaisia asiat voivat toisinaan olla. Osaatko edes heti sanoa, mistä ja miten saa invaluvan, ilmaiset vaipat, kuntoutukset, vammaistuet, avustajakortin, sopeutumisvalmennuskurssin, tulkin opettamaan vaihtoehtoista kommunikointia, puhelaitteet, tietokoneen kommunikointiin, ohjelmat tietokoneeseen (kuvaohjelmat yms), avustajan päivähoitoon, liikkumisen apuvälineet, taksikyydit...

Turha kuvitella, että olisi joku ihminen, joka järjestäisi kaiken tämän. Tai edes kertoisi, mitä etuuksia lapselle kuuluu. Kaikki tieto pitää itse etsiä, ja vielä selvittää, miten se menee omassa kunnassa, sillä kuntakohtaisia eroja on, mistä palveluita haetaan. Nykyisin kaikenlisäksi monet hakemukset otetaan vastaan ainoastaan paperilla. Ei enää puhelinsoitto riitä. Ja toki liitteitä ja lausuntoja pitää olla. Niidenkin hankkiminen on työlästä.

Vierailija
33/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko virikehoidossa talvella vai kesällä jos lapset kerran tarttee kavereita ja virikkeitä sekä laadukasta varhaiskasvatusta. Kesällähän on väljempää kun niin monet lomailee. Meidänkään napurissa olevassa päikyssä on vain vajaa puolet normaalista. Niin ja ne lapsethan on siellä kun mammat ei jaksa hoitaa vauvaa ja sitä isompaa kun pitää välillä saada hengähtää ja vauva valvottaa. Kai ne lapset samalla lailla huutaa ja valvoo kesällä kuin talvellakin. Ja jos syy on mt-tai muut vastaavat ongelmat niin eihän ne ongelmat mihinkään kesäksi katoa. Tädeillä vaan siellä päikyssä on oma lehmä ojassa kun syyllistävät kesällä hoitoon tulevia lapsia kun haluaisivat itse sen heinäkuun lomailla.

menetkö joululounaalle oman perheesi luo vai jonkun vieraan perheen luo? Sosiaalista kanssakäymistä on molemmat ja ravintoakin tulee napaan. Jotenkin vain luulen, että se uppo-oudossa pöydässä istuminen voisi olla sinulle stressaavaa... mutta eihän nyt toki lapselle ole ihmissuhteiden pysyvyys tärkeää, eikä muutos voi stressata. Vai?

Vierailija
34/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lapsi tarvitsee lomaa. Jopa silloin kun viihtyy päivähoidossa. Jopa silloin, kun lapsi vaatii päästä päivähoitoon. Loman tärkeyden huomaa esim. siitä, että palattuaan kesälomalta lapset ovat järjestään ottaneet kehitysspurtin ja usein jopa kasvaneet silmin nähden! Suositus on, että päiväkoti-ikäinen lapsi lomailee vuodessa vähintään 6 viikkoa.

lh

missä tuollainen suositus on, että lapsen pitäisi lomailla _vähintään_ 6 viikkoa vuodessa? Meillä tänä vuonna limitettiin lomia sekä on pidetty syys- ja talviloma joten 6 viikkoa lomaa tulee lapselle reilusti täyteen mutta kaikille ei lie mahdollista.

Vierailija
35/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan, että tuo toinen kohta halutaan väkisin ymmärtää väärin...

1. Lapsi tarvitsee lomaa. Jopa silloin kun viihtyy päivähoidossa. Jopa silloin, kun lapsi vaatii päästä päivähoitoon. Loman tärkeyden huomaa esim. siitä, että palattuaan kesälomalta lapset ovat järjestään ottaneet kehitysspurtin ja usein jopa kasvaneet silmin nähden! Suositus on, että päiväkoti-ikäinen lapsi lomailee vuodessa vähintään 6 viikkoa. 2. Heinäkuussa valtaosa päiväkodeista on kiinni ja hoito tapahtuu ns. kesäpäivystyksessä. Useimmiten lähes kaikki aikuiset ja lapset ovat vieraita, talo on vieras ja koko kesäpäivähoito on hakemista, koska aikuiset eivät tunne lapsia, lapset eivät tunne aikuisia ja työntekijät eivät tunne taloa eivätkä toisiaan. Voinette kuvitella millainen stressi se on kaikille. 3. Päivähoito maksaa kunnalle paljon. Kun rahaa syydetään niiden lasten hoitoon, jotka sitä eivät oikeasti tarvitse, se raha on jostakin muualta pois. Vaikkapa hoitajien palkkaamisesta, materiaalihankinnoista, vanhojen päiväkotien peruskorjauksista jne. En kehtaisi. lh

Vierailija
36/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaa vuodessa tuli vähintään 10 viikkoa, kun vanhemmat pitivät lomansa eri aikoihin. Lisäksi oli ylityövapaita ym.

Kovaa työtähän nämä järjestelyt teettivät, mutta mitäpä sitä ei omien lapsiensa eteen tekisi.

-ei ap

Vierailija
37/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lh

missä tuollainen suositus on, että lapsen pitäisi lomailla _vähintään_ 6 viikkoa vuodessa? Meillä tänä vuonna limitettiin lomia sekä on pidetty syys- ja talviloma joten 6 viikkoa lomaa tulee lapselle reilusti täyteen mutta kaikille ei lie mahdollista.

Eihän se 6 viikkoa ole kuin esim. 4 viikkoa kesällä, 7 satunnaista vapaapäivää ja viikko jouluna. Ei tosiaan kovin hulppea määrä. Ja kun useimmiten perheessä on kaksi aikuista jotka lomiaan viettävät, niin limittäminen on mahdollista.

Vierailija
38/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku onnistui alkaa vänkäämään vastaan ja lopulta tappelemaan lähinnä itsekseen? Sekopää...

Vierailija
39/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuden viikon loma lienee SUOSITUS, ei kiveen kirjotettu ehdottomuus. Jos kuuden viikon loma onnistuu, hyvä. Jos ei, niin ei voi mitään. Deal with it, hölömöt.

Vierailija
40/50 |
02.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten stressaantumisesta minitsit. Meillä lomat on monta kertaa olleet niin, että heinäkuussa on tarvittu kesäpäivystystä. Mutta miten ovat lapset siihen reagoineet? Ovat innolla odottaneet sitä! Heille se on vaihtelua, ei pakollinen velvollisuus. Eli näinkin voi olla.

Mun mielestä on kyllä järkevää keskittää päivystys ja meidän alueella on päätetty, että se on joka kesä samassa päiväkodissa. Näin se sujuu paremmin, kun kaikki osapuolet oppivat miten homman saa toimimaan. Ei tarvitse joka vuosi opetella eri talon tavoille. On se toki kaaosta varmaan silti, en sitä väitä.

Lähinnä halusin tuoda esille sen, että lasten osalta kesäpäivystys on meillä ollut positiivinen kokemus.