Hemmetin virikelapset vievät hoitopaikat todella
tarvitsevilta----Mitä viet lapsesi hoitoon---- On pakko kun pitää maksaa lainaa ja päästä ulkomaille kerran vuodessa--- Miksi hankit omistusasunnon ja mikset pysy kotimaassa?---- No kun itseasiassa en jaksa hoitaa itse omia lapsiani!---- Niinpä niin....
Kommentit (9)
voit hengittää vapaasti.
Mä en oikein jaksaisi tätä keskustelua. Vastustatko lasten päiväkotiin viemistä ylipäätään vai virikelapsia?
Mulla ei ole enää lapsia päiväkodissa, koulussa ne varmaan saa olla sillä välin kun mä olen työssä...
[i
Jos otettaisiin pois kaikki lapset tarhoista joiden äiti on ajan X kotona lapsien kanssa (muutaman kukauden-3 vuotta) tai isä lomautettuna, toinen työttämänä. Niin mitä sinusta tapahtuu jos lapsi on poi tarhasta/tarhassa/pois tarhasta aina sen mukaan kuin tilanne muuttuu perheessä?
Entä kun otataan pois tarhoista kaikki "jotka ei sitä vanhempien työn takia tarvitse"? Suora seuraus on että tarharyhmät tyhjenee.
Tämä taas johtaa ryhmien yhdistämiseen.
Tämä taas johtaa tarhojen yhdistämiseen.
Tämä taas johtaa tarhojen lakkauttamiseen.
KUN perhe tarttee hoitoa muuttuvaan tilanteeseen, ei saada enää hoitopaikkaa. Koska ne on ajettu aivan yhtä koville kuin nyt.
[/quote]
Hoitotakuu vaan käyttöön ja sillä siisti. Tällöin hoitopaikkojen tarvesuunnittelu osuu paremmin kohdilleen.
Mikään ei ole älyttömämpää kuin hoitopaikan varaaminen turhan takia vain siksi että vuonna x tarvitsee taas hoitopaikkaa. Paikat reippaasti kiertoon vaan, niin jokaisella on paremmat tsanssit saada uudestaan se kiva lähihoitopaikka.
Työpaikat niitä todella tarvitseville ja hoitopaikat samoin. Ennen oli ihan asetuksessa sanottu, että etusija päivähoitoon on sosiaalisista ja/tai kasvatuksellisista syistä tarvitseville lapsille. Suurin osa mammoista ja/tai papoista voisi kyllä olla kotona ja hoitaa lapsensa, niin ei tarvitsisi valittaa.
että lapsi olis jäänyt ilman hoitoa kun vanhempi menee töihin??? Missä kunnassa näin on?? Vai voiko syy kenties löytyä peilistä että ollaan hakemusten kanssa liian myöhään liikkeellä?
Nyt jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan, niin se vie hoitopaikkoja myös niiltä, jotka niitä tarvitsevat. Me olemme pian 70-luvun tilanteessa, kun kunnat vain toteavat, että olisihan se kunnallinen hoito ihan kiva asia, muttakaun sitä ei ole pakko järjestää, niin ajateltiin, että säästetään. Virikelapsien poisvienti päivähoidosta ei tuo lisäpaikkoja. Jos lakiuudistus tulee, niin jokainen poistuva virikelapsi tuo kunnalle säästöä, sillä päiväkotipaikka haihtuu sen siliän tien säästöihin. Mielestäni subjektiivinen oikeus on säilytettävä, ja kuntien on vain lisättävä päivähoitopaikkoja. Niitä on liian vähän. Syy ei ole nyt vanhemmissa vaan päättäjissä.
jos otat työn vastaan, joka alkaa vaikka viikon kuluttua, ja olet ollut sitä ennen työttömänä ja hoitanut lapsesi, niin kunta on velvollinen löytämään hoidon. Harva työ alkaa neljän kuukauden päästä. 4kk on aivan älytön aika muutenkin.
kahdessa viikossa jos vaikka työtön saa yhtäkkiä töitä.
Se, että hoitopaikka ei löydykään siitä naapurin päiväkodista, ei ole virikelasten syy. Voitte laittaa hakemuksen siirrosta siihen ja odotella ihan kiltisti. Kukaan ei ole etusijalla.
Ja näitä virikelapsia on oikeasti loppujen lopuksi vähemmän mitä av-mamma luulee. Monilla on siihen hoitoon oikeasti joku syy. Jota ei tarvitse perustella joka kerta kun joku "paremmalla syyllä" oleva tarvitsisi juuri hänen lapsensa paikan
jos otat työn vastaan, joka alkaa vaikka viikon kuluttua, ja olet ollut sitä ennen työttömänä ja hoitanut lapsesi, niin kunta on velvollinen löytämään hoidon. Harva työ alkaa neljän kuukauden päästä. 4kk on aivan älytön aika muutenkin.
ei mun mielestä virikelapset vie mitään paikkoja lapsilta, kaikki lapset aivan varmana pääsevät hoitoon tai itse en ole ainakaan törmännyt tapaukseen jossa lapsi olisi jäänyt ilman hoitoa.
Mihin sinä niitä lapsien hoitopaikkoja tarttet?
Tarve se on aina perheellä. Lapsella on oikeus hoitoon!
Miten sinun tarve on suurempi kuin toisen perheen tarve? Koska et asu omassa tai käy lomamatkalla! :D
Miten se liittyy mihinkään? Töissä molempien lapsien vanhemmat ovat.
Jos otettaisiin pois kaikki lapset tarhoista joiden äiti on ajan X kotona lapsien kanssa (muutaman kukauden-3 vuotta) tai isä lomautettuna, toinen työttämänä. Niin mitä sinusta tapahtuu jos lapsi on poi tarhasta/tarhassa/pois tarhasta aina sen mukaan kuin tilanne muuttuu perheessä?
Entä kun otataan pois tarhoista kaikki "jotka ei sitä vanhempien työn takia tarvitse"? Suora seuraus on että tarharyhmät tyhjenee.
Tämä taas johtaa ryhmien yhdistämiseen.
Tämä taas johtaa tarhojen yhdistämiseen.
Tämä taas johtaa tarhojen lakkauttamiseen.
KUN perhe tarttee hoitoa muuttuvaan tilanteeseen, ei saada enää hoitopaikkaa. Koska ne on ajettu aivan yhtä koville kuin nyt.
Jos jotain pitää tehdä, se on pienemmät ryhmäkoot ja enempi hoitajia. Enempi tarhoihin joustoa! Että sinun lapsi mahtuu sinne pieneen ryhmään. Ja niitä ryhmiä on monta.