Ihmettelen, että filosofian maisteri
saa pienemmän palkan, kuten esim. merkonomi pohjainen kirjanpitäjä??
Kommentit (10)
Tarkoittaako ap, että filosofian maisteri saa pienen palkan KUTEN merkonomiksi kouluttautunut, kirjanpitäjän hommia tekevä henkilö vai että filosofian maisteri saa pienemmän palkan KUIN merkonomiksi kouluttautunut, kirjanpitäjän hommia tekevä henkilö? Ok. Ehkä tämä on nyt vittumaista pilkun nylkytystä. Oletan ap:n tarkoittavan jälkimmäistä mainitsemistani merkityksistä.
Filosofian maisteri ei ole ammatti. Se on tutkintonimike. Filosofian maistereita valmistuu monilta erilaisilta aloilta. FM voi tehdä esimerkiksi toimittajan, tiedottajan, kustantajan, opettajan, museoalan, arkeologin, kääntäjän, tulkin ja tutkijan töitä. Ammattien kirjo on hyvin laaja. Tämän vuoksi ei ole aivan totuudenmukaista yleistää, että FM:ksi kouluttautunut saisi huonompaa palkkaa kuin merkonomiksi kouluttautunut.
Sinällään ei ole mikään suuri uutinen, että akateeminen (yliopisto-) koulutus on Suomessa kokenut merkittävän inflaation. Monilta aloilta valmistuu enemmän opiskelijoita kuin kyseisen alan töitä on markkinoilla tarjolla. Monet ammatit (klassikko on esim. putkimies), joihin riittää ammatillisen tason koulutus, saattavat olla paljonkin rahakkaampia kuin yliopistokoulutusta, erityisesti humanististen alojen koulutusta, edellyttävät ammatit.
että jos ei ole ihan palavaa intohimoa tiettyä alaa kohtaan, niin työllistymis- ja palkanansaintamielessä kannattaa silloin hankkia jokin suorittavan portaan ammatti, mielellään mahdollisimman monipuolinen sellainen.
Tietysti monet filosofian maisterit ovat opettajiksi valmistuneita myös.
voi lisäksi olla lukenut vaikka tietotekniikkaa, joten tarkennapa ap vähän mitä tarkoitat
huono palkka verrattuna merkonomin koulutukseen, merkonomi saattaa saada 4000 ekee kuukaudessa, jos on kirjanpitäjä.
huono palkka verrattuna merkonomin koulutukseen, merkonomi saattaa saada 4000 ekee kuukaudessa, jos on kirjanpitäjä.
huono palkka verrattuna merkonomin koulutukseen, merkonomi saattaa saada 4000 ekee kuukaudessa, jos on kirjanpitäjä.
"merkonomi saattaa saada 4000 ekee kuukaudessa, jos on kirjanpitäjä.
[/quote]
Enpä tiedä yhtää kirjanpitäjää jolla 4 tonnia kuussa palkka. Jotkut yrittäjäkirjanpitäjät voi tietysti olla poikkeus.
Sitä tarkoitin, että maisterilla on erittäin huono palkka verrattuna merkonomin koulutukseen, merkonomi saattaa saada 4000 ekee kuukaudessa, jos on kirjanpitäjä.
Maisterin pätevyydellä voi saada useita erilaisia työpaikkoja, joissa on erilaisia palkkauksia.
oikeaa työtä ja omaa oikean ammatin....