Onko teidän 6-7-vuotiaalla jo pelkkä koroke autossa?
Tuli mieleeni, kun tuo nykyinen istuin (Britax Evolva) pitäisi kallistaa, koska lapsi on yli 120cm, mutta hän ei halua matkustaa niin. Joten, korokkeen ostaminen lienee ajankohtaista. Tuntuu vaan niin hassulta, kun nuo katselemani mallit tuntuu niin tökeröiltä.
Joten, mistä saa kunnollisen ja hyvin pehmustetun korokkeen?
Kommentit (46)
että lain mukaan lapsella pitää olla turvaistuin tai koroke 135cm asti.
Liikenneturvan sivuilta kopsattu
"Lain mukaan alle 135 cm pitkien lasten on autolla matkustettaessa käytettävä heidän painonsa mukaan määräytyvää turvalaitetta. Turvalaitteiden käytön on todettu parantavan merkittävästi lasten liikenneturvallisuutta. Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135, on käytettävä lapsen painon mukaan määräytyvää lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Lapselle turvallisin paikka autossa on takapenkillä oleva turvaistuin."
mahtunut istuimeen. Nyt on 5-vuotias ja hinkuisi korokettakin pois, kun pituutta on siis jo pitkälti yli 120 senttiä.
...korokkeen pääasiallinen tehtävä EI ole suojata lasta. Sen tehtävä on nostaa lasta siten, että turvayvö on lapselle oikealla kohdalla.
Korokkeen tehtävänä ON suojata lasta nostamalla häntä ylöspäin jotta vyö olisi oikealla korkeudella.
varsinkin siellä syrjäkylillä ihan eri kuin nykyään ja tosiaan ihmisiä kuoli ja vammautui vaikka turvavyötä käyttämällä olisi selvinnyt ruhjeilla tms. Itse perustelen turvavyöistuimen käytön 7-vuotiaalle sillä, että hän on arvokkainta mitä minulla on enkä ikinä antaisi itselleni anteeksi jos hän vammautuisi sen sijaan että sivutörmäyssuojat olisivat vammautumisen estäneet.
Meillä tuon ikäiset istuneet turvavyöistuimissa. Itse asiassa melkein 140 cm kolmannelle menevä istuu edelleen toisessa autossa turvavyöistuimessa, ja ihan hyvin mahtuu. Ei olla otettu selkänojaa pois (saisi), sillä minusta ja lapsesta selkänojan (niskatukien jne.) kanssa on mukavampi ja turvallisempi lapsen matkustaa. Meillä ei pelkkää koroktta ole juuri käytetty, lahinnä joskus tilapäisessä tarpeessa.
Meillä kolmannelle menevä on 138cm, ekalle menevä 125cm ja molemmat istuvat vielä turvavyöistuimissa (Britax Kid Plus). Säätää pystyy vielä, joten vanhempikin istuu varmasti vielä vuoden päästäkin.
Turvallisuus ennen kaikkea, lapsen tahto on tuossa täysin toissijainen asia.
7-vuotiaalle turvavyöistuimen tai turvavyön käyttämistä. Se on ihan itsestäänselvyys meillä ja odotan aina että kaikilla on turvavyö kiinnitettynä ennenkuin starttaan auton.
Pyöräilykypärän käyttöä minun piti aiemmin perustella, kun kaveri ajoi ilman. Minä perustelin just samalla tavalla kuin joku täällä kertoi, että hän on minulle kaikkein arvokkainta maailmassa ja jos kaatuu, niin pää menee murskaksi kuin kananmuna ja tätä en halua. Joten siitäkään ei tarvitse nykyään edes keskustella.
Eli meillä neljä lasta ja kaikille ei saataisi nykyiseen autoon erillisiä lastenistuimia edes mahtumaan. Ihan pienenä ovat istuneet siinä sitterissä tai mikä lie irrotettava kaukalo ja vähän isompina suuremmassa turvaistuimessa, joita meillä käytössä yksi kappale. 4v alkaen ovat viimeistään olleet pelkkien turvavöiden varassa.
Tarkoitin stressaamisella sitä että minun mielestäni meillä Suomessa niinkuin monessa muussakin länsimaassa aletaan mennä jo vähän liiallisuuksiin turvallisuuden maksimoimisen kanssa. Tyyliin porukan täytyy ajaa isommalla ja sitäkautta enempi luontoa saastuttavalla autolla, jottei tule pipi kolaritilanteessa.
Meillä koetetaan säästää ajamalla hiukan pienemmällä autolla mahdollisuuksien mukaan myös pienemmällä tilannenopeudella ja jos huono tuuri käy, niin toivottavasti ei jäädä kitumaan vaan katumaasturi jyrää kerralla sileäksi ;)
Terv. se 70-lukulainen maaseudulta
Eniten siihen lasten turvallisuuteen voi varmasti vaikuttaa ajotavallaan mutta nämä turvaistuin mammat luulevat että muoviset turvaistuimet pelastaa vaikka rekan alta...
Uskomatonta välinpitämättömyyttä! Entäs jos käykin niin että oletkin sitten ainut kolarista selvinnyt teidän perheessä, eikö ketään tule ikävä?!
Eli meillä neljä lasta ja kaikille ei saataisi nykyiseen autoon erillisiä lastenistuimia edes mahtumaan. Ihan pienenä ovat istuneet siinä sitterissä tai mikä lie irrotettava kaukalo ja vähän isompina suuremmassa turvaistuimessa, joita meillä käytössä yksi kappale. 4v alkaen ovat viimeistään olleet pelkkien turvavöiden varassa. Tarkoitin stressaamisella sitä että minun mielestäni meillä Suomessa niinkuin monessa muussakin länsimaassa aletaan mennä jo vähän liiallisuuksiin turvallisuuden maksimoimisen kanssa. Tyyliin porukan täytyy ajaa isommalla ja sitäkautta enempi luontoa saastuttavalla autolla, jottei tule pipi kolaritilanteessa. Meillä koetetaan säästää ajamalla hiukan pienemmällä autolla mahdollisuuksien mukaan myös pienemmällä tilannenopeudella ja jos huono tuuri käy, niin toivottavasti ei jäädä kitumaan vaan katumaasturi jyrää kerralla sileäksi ;) Terv. se 70-lukulainen maaseudulta
Jos ei halua olla viimeisen päälle tarkka (vertailla eri istuimien ominaisuuksia jne.) mielestäni on selkeää ja tärkeää kuitenkin noudattaa liikennesääntöjä. Ne on kuitenkin asiantuntijat (toivottavasti) laatineet ja lastenkin takia olisi tärkeää aikuisen näyttää mallia.
Suomessa kuolee nykyisin n. 400 ihmistä vuodessa liikenteessä, mikä on kuitenkin paljon enemmän kuin vaikkapa hukkumalla.
Eli meillä neljä lasta ja kaikille ei saataisi nykyiseen autoon erillisiä lastenistuimia edes mahtumaan. Ihan pienenä ovat istuneet siinä sitterissä tai mikä lie irrotettava kaukalo ja vähän isompina suuremmassa turvaistuimessa, joita meillä käytössä yksi kappale. 4v alkaen ovat viimeistään olleet pelkkien turvavöiden varassa. Tarkoitin stressaamisella sitä että minun mielestäni meillä Suomessa niinkuin monessa muussakin länsimaassa aletaan mennä jo vähän liiallisuuksiin turvallisuuden maksimoimisen kanssa. Tyyliin porukan täytyy ajaa isommalla ja sitäkautta enempi luontoa saastuttavalla autolla, jottei tule pipi kolaritilanteessa. Meillä koetetaan säästää ajamalla hiukan pienemmällä autolla mahdollisuuksien mukaan myös pienemmällä tilannenopeudella ja jos huono tuuri käy, niin toivottavasti ei jäädä kitumaan vaan katumaasturi jyrää kerralla sileäksi ;) Terv. se 70-lukulainen maaseudulta
Se että itse ajaa varovasti ei tarkoita sitä ettei joku juoppo aja vaikka rekalla sun päälle! Joten onnea teille ja pienelle autollenne. Me kiusataan lapsia turvaistuimilla ja ellei mahduta yhteen autoon mennään kahdella. Ja sellaisilla maatrureilla tosiaan, sillä jos joku törmää meihin, niin mun pääasiallinen päämäärä on se että mun lapset on parhaimmassa mahdollisessa turvassa. Itsekäs kun olen.
...korokkeen pääasiallinen tehtävä EI ole suojata lasta. Sen tehtävä on nostaa lasta siten, että turvayvö on lapselle oikealla kohdalla.
Korokkeen tehtävänä ON suojata lasta nostamalla häntä ylöspäin jotta vyö olisi oikealla korkeudella.
------------------------------------
Jaahas jaahas, no jatketaan pilkuttamista...:
"Suojaaminen" ei ole oikea sana kuvaaminen korokkeen tekosia tuossa tilanteessa. Korokehan ei itsessään suojaa juurikaan, vaan se turvavyö hoitaa tässä tapauksessa "suojaamisen".
Eli olen nähnyt "kolaripipin", kun itsekin olen ensimmäisen autoni edelläajavan perään 40-vauhdissa törmännyt ja olin huolissani edelläajaneen voinnista, kun sillä oli vanhempi auto, josta kuljettajan penkki antoi myöten..
Pelkällä säikähdyksellä selvittiin ja sen jälkeen on kilometrejä kertynyt kohta puolisen miljoonaa.
Ymmärrän kyllä roolini kasvattajana ja sen vuoksi olen käyttänyt turvavyötä yleensä aina kun lapsia kyydissä. Tuo nihkeyteni tyrvaistuinten käyttöön liittyy lähinnä nykyiseen autoomme, johon ei kunnolla kaikille isoa istuinta mahdu ja ne korokepenkit tuntuvat jotenkin hupaisilta ja pyörivät aina lattialla. Ehkä meilläkin ajettaisiin säännösten mukaan, jos se olisi pelkästä 1,5 sekunnin napsautuksesta kiinni, mutta auton vaihto isompaan tietää auttamatta kulujen ja päästöjen lisäystä kun suurin osa kilometreistä kertyy mulla kuitenkin yksin työn perässä ajaen niin nykyinen auto on saanut toistaiseksi riittää.
Hiukan tosiaan huvittaa tän palstan tiukkapipoisuus. Ehkä olen sitten kovin poikkeava kun en jaksa turhaan stressata täytämmekö jokaista uutta sääntöä.
PS. Kännykkäänkin olen puhunut ajaessa vaikka nykysäännöillä sekin on kiellettyä ilman niitä handsfree vermeitä, eikä omatunto soimaa senkään vertaa kuin tuosta turvaistuin asiasta.
yllätys yllätys; ratin ja penkin välistä. Se provosoitumaton, hyvän itsetunnon omaava ja toiset huomioonottava vanhempi.
Se että itse ajaa varovasti ei tarkoita sitä ettei joku juoppo aja vaikka rekalla sun päälle! Joten onnea teille ja pienelle autollenne. Me kiusataan lapsia turvaistuimilla ja ellei mahduta yhteen autoon mennään kahdella. Ja sellaisilla maatrureilla tosiaan, sillä jos joku törmää meihin, niin mun pääasiallinen päämäärä on se että mun lapset on parhaimmassa mahdollisessa turvassa. Itsekäs kun olen.
Onneksi ei ole mitään pahempaa sattunut, KOP KOP.
Viimeksi Juhannuksena kun läksimme tanssi/kokkopaikalta kotia kohti oli vieraammekin mukana, eli meitä oli 9-henkeä ja ajomatkaa parikymmentä kilsaa per sivu. Mietimmekö, josko olisimme ajaneet reissun kahteen kertaan, kun ei sattunut tuttuja olemaan samaan suuntaan lähdössä. Lähdimme kuitenkin koko porukalla ajamaan pari poikaa peräkontissa istuen ja matkalla oli tietty poliisin puhallusratsia. Ei muuta kuin hyvää matkaa toivottivat ja ajoimme varovasti kotiin..
Tämä ei ole kovin tavallista, mutta joskus tulee joustettua kun vaihtoehtona olisi ollut laittaa osa lapsista kovin väsyneenä nukkumaan/itsekin olisin joutunut väsyneenä ajamaan sitä väliä, joten riskihän sekin on.
T. 70-luvulla syntynyt
tyttö täyttää just 6v ja takuulla istuu vyöistuimessa vielä useamman vuoden! Istuin ostettiinkin vasta 6kk sitten. Mekin asumme maalla ja kauhulla olen katsellut miten melkein kaikki muut lapset matkustaa autossa ties miten. Vielä lapsi ei ole kysellyt miksi hän on istuimessa vaikka muut eivät ja sitten kun kysyy niin takuulla aion vastata että jotkut vanhemmat eivät välitä lapsiensa turvallisuudesta pätkääkään!
yllätys yllätys; ratin ja penkin välistä. Se provosoitumaton, hyvän itsetunnon omaava ja toiset huomioonottava vanhempi.
sen on huommanut aina näissä liikennekeskusteluissa.
Ei tää ollut mikään provo vaan ihan vakavissaan kerroin omasta tavastamme liikkua Eli meillä neljä lasta ja kaikille ei saataisi nykyiseen autoon erillisiä lastenistuimia edes mahtumaan. Ihan pienenä ovat istuneet siinä sitterissä tai mikä lie irrotettava kaukalo ja vähän isompina suuremmassa turvaistuimessa, joita meillä käytössä yksi kappale. 4v alkaen ovat viimeistään olleet pelkkien turvavöiden varassa.
Tarkoitin stressaamisella sitä että minun mielestäni meillä Suomessa niinkuin monessa muussakin länsimaassa aletaan mennä jo vähän liiallisuuksiin turvallisuuden maksimoimisen kanssa. Tyyliin porukan täytyy ajaa isommalla ja sitäkautta enempi luontoa saastuttavalla autolla, jottei tule pipi kolaritilanteessa.
Meillä koetetaan säästää ajamalla hiukan pienemmällä autolla mahdollisuuksien mukaan myös pienemmällä tilannenopeudella ja jos huono tuuri käy, niin toivottavasti ei jäädä kitumaan vaan katumaasturi jyrää kerralla sileäksi ;)
Terv. se 70-lukulainen maaseudulta
olis mahdollisuus pelastua lentämällä ikkunasta ulos, eikä kuristua turvavyöhön, joka kulkee väärällä korkeudella.
ja mahtuu vielä just ja just vanhaan istuimeensa. Olenkin tässä nyt pohtinyt, että onko turvallisempaa hankkia sellainen selkänojallinen korokeistuin (josta sen nojan saa halutessaan pois) vai ostaako suoraan se koroke?