Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriä paikalla? Mitä voi tehdä todella pahoille hyttysen puremille? ov

Vierailija
30.06.2011 |

Paukamat ovat siis jättimäisiä, leviävät vähitellen vaan isommiksi ja isommiksi, väri muuttuu epätasaisen punertavaksi ja iho näyttää siltä kuin se olisi pahasti tulehtunut tai hajoamassa. Jos pistää esim. raajaan, niin se turpoaa niin paljon että raajan liikuttaminen on hankalaa ja kivuliasta. Turpoaa siis muualtakin kuin paukamakohdasta, ja kutinan lisäksi ovat todella kipeitä. Paraneminen kestää pitkään, kortisonivoide eikä reseptivapaat allergialääkkeet helpota oloa yhtään.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutina yltyy ylitsepääsemättömäksi niin voit myös ottaa kyytabletin yötä vasten tai vaikka päivästäkin.

Itse ole hyttysten lempiruokaa ja pahimpina kesinä olen ollut yltäpäältä hyttysten paukamilla. Ei ole auttaneet hyttyskarkotteet (karkotti muut paitsi itikat), ei valkosipulin syönti (kävi samoin ku hyttyskarkotteiden kanssa), oli pitkät vaatteet päällä (perkeleet pisti siltikin!!). Kutina oli ihan helvettiä ja söin sekä antihistamiinia (Heinix) sekä sitten iltaisin pahimpaan kutina-aikaan otin kyytabletin. Kyytabletin kortisoni auttoi sisältä käsin paremmin kuin kortisoni voiteet suoraan paukamaan.

Muistathan myös vältellä aurinkoa jos syöt tai käytät kortisoni voiteita. Kortisoni herkistää ihoa auringolle paljon ja suurempi riski siis palaa.

Vierailija
22/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse torjun hyttysenpuremien kutinan etukäteen setiritsiinitableteilla (heinix, cetirizin ratiofarm, histec,...). Toimii myös jälkikäteen mutta ei yhtä tehokkaasti. Jos olen allergiapillerit ottanut niin hyttysenpuremat kutiavat vain ensimmäisen puolen tunnin aikana eikä niistä nouse kämmenen kokoisia punaisia läiskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi allerginen hyttysille ja ei mulla niihin paukamiin auta kortisonivoiteetkaan.

Nämä parhaat auttajat:

- kunnon hyttysmyrkyt käytössä, jolloin hyttyset ei pistä

- vaatteet, jotka suojaa hyttysen pistoilta

- allergialääkitys ennakkoon, jälkikäteen vie kuumeen pois (mulla 3-5 pistoa nostaa kuumeen)

- kortisonivoide, jossa jotain antibiottia vähän rauhoittaa, mutta ei vie kyllä sitä turvotusta pois (esim. Pimafucort)

- jos pistää pahaan paikkaan, kuten kaulalle, niin sitten tablettimuotoista kortisonia, mulla sitä on ihan astmaan määrättynä, mutta tavis saa ilman reseptiä kyytabletin

Jos vahvempaa tarttee, niin se on sit epipen, jonka saa vain lääkäriltä.

valelääkäri melba

Vierailija
24/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut pari kertaa käymään ensiavussa hyttyspistosten vuoksi ja joka kerta on pistetty kortisonipiikki ja annettu kortisonitabletit jatkohoidoksi. Nyt on jo valmiiksi aina mukana kortisonitabletit ja otan niitä jos tilanne muusta hoidosta huolimatta ärtyy pahaksi Muu hoito: jatkuva allergialääkitys, kortisonirasva ja kylmät kääreet

Vierailija
25/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut pari kertaa käymään ensiavussa hyttyspistosten vuoksi ja joka kerta on pistetty kortisonipiikki ja annettu kortisonitabletit jatkohoidoksi. Nyt on jo valmiiksi aina mukana kortisonitabletit ja otan niitä jos tilanne muusta hoidosta huolimatta ärtyy pahaksi Muu hoito: jatkuva allergialääkitys, kortisonirasva ja kylmät kääreet

Vierailija
26/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama vaiva ja mikään kotikonsti tai ilman reseptiä saatava lääke/voide ei auta. Edes tuo kyypakkauksen tabut ei auta. Olen vain kärsinyt pari viikkoa kun on ollut vaikka lautasen kokoinen kipeä kuumottava hyttysenpisto reidessä. Ensi kerralla kun saa voimakkaan reaktion niin menen kyllä lääkäriin jos siitä a-kuurista on ollut jollekin apua niin ehkä auttaa minuakin.

Vierailija
27/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Epipeniä tuskin antavat, sillä sairaanhoitaja jonka kautta yritin saada lääkäriaikaa, totesi ettei hyttysenpisto ole koskaan vaarallinen."

Onko suomalaisella sairaanhoitajalla niin hyva koulutus etta voi lainmukaisesti tehda puhelimessa diagnoosin ja evata potilaalta hoidon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi