Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sectio vai alateitse minun tapauksessani?

Vierailija
29.06.2011 |

Minulla on yksi lapsi, reilu 2v vanha nyt. Häntä synnytin pitkään, kunnes päädyttiin sectioon, kun ei homma edennyt. Lapsi oli syntyessään iso eli 4,5 kg ja iso pää.

Nyt olen uudelleen raskaana ja terkkari sanoi, että voisin periaatteessa saada suoraan section, jos haluaisin, koska aiempi kokemukseni oli tuollainen kuin oli (oli hyvin traumaattinenkin kokemus) + minulle on tehty jo yksi sectio + lapsen isä on yhtä iso kuin ekankin kohdalla, sama mies kun on, ja minä yhtä pieni.

Alatiesynnytys kiinnostaisi periaatteessa, mutta toisaalta en haluaisi taas repiä itseäni turhaan. Viimeksi sain molempien lapsensaantitapojen huonot puolet. Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha arpi voi reveta supistuksissa jos alateitse synnytat

Vierailija
2/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarpeen mukaan käynnistys hyvissä ajoin, mutta jos synnytys ei etene, herkästi sektioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras vaihtoehto.

Vierailija
4/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
5/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti, koolla.

Vierailija
6/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti, koolla.

Vierailija
7/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti, koolla.

Caesarean section

Vierailija
8/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä viikoilla esikoinen syntyi? Jos oli noin iso jo laskettuna päivänä niin en lähtisi yrittämään, mutta jos taas meni reilusti yli, niin sitten voisi harkita jotain sellaista ratkaisua, että yrittäisi saada sektion sovittua lasketulle päivälle. Eli normisynnytys, jos syntyy ajoissa eikä vielä ehdi kerätä niin paljoa massaa tai sitten sektio heti jos uhkaa mennä yliaikaiseksi, jolloin lapsi tietysti kasvaa isommaksi.

Ja tietysti ultran kokoarvio loppuvaiheessa, en luottaisi kätilön käsikopelolla tekemään arvioon.

Vierailija
9/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oli niin yliaikainen kuin vaan voi olla. Jotain tuollaista arviohommaa tai kompromissia tulen varmaan harkitsemaankin. Tosin tuon meidän muksun pää oli sen verran kookas, että se kyllä hirvittää, vaikkei yliaikainen olisikaan. Viime kerralla painoarvio oli paria päivää ennen käynnistystä 3700 g ja oli sitten tosiaan sen 4,5 kg...

ap

Vierailija
10/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on tietysti aika tärkeä asia sekin että oliko sektion syynä epäsuhta lantio / vauva tai oliko hän huonossa asennossa? tai jotain muuta? kannattaa mennä keskustelemaan asiasta gynekologien kanssa, neuvolasta laittavat lähetteen. Mielestäni on todella hienoa juttu että et ole sulkenut pois alatiesynnytystä. Jos lantiosi on tilava ja mahdollisuus olisi alatiesynnytykseen on mun ehdotus että yrittäisit. Painoarivota voisi tehdä aikaisemmin ja tarv käynnistää vähän etuajassa vaikkakin sponttaani alku toki on parempi. Mutta aloita keskustelulla äitipolilla. Hyvää vointia ja nauti raskaudesta. t kätilö

Vierailija
11/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin, jos lapsi tulee maailmaan jossain Suomen isoista liukuhihnasairaaloista. Niissä ei koskaan voi luottaa siihen, että joku oikeasti välittää ja ottaa asiakseen.

Mulla oli samantapainen juttu, ja toisella kerralla valitsin suunnitellun sektion. Oli ihanaa kokea lapsen ensihetket ja olla itsekin tolkuissaan. Puhumattakaan huomattavasti nopeammasta toipumisajasta verrattuna pieleen menneeseen alatiesynnytykseen.

Sinun se on tietty oma valinta. Itse en omalta kohdalta päätöstäni katunut.

Vierailija
12/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika yllättynyt näistä teidän kommenteistanne + myös siitä terkkarin kommentista. Jotenkin automaattisesti oletin, että kaikki painostavat hirveästi alatiesynnytykseen. Tietty sekin mietityttää, et section jälkeen on vähintään sen viikon aika toimintakyvytön + esikoisen nostelu tuskin käy laatuun muutamaan viikkoon eli et miten tuo alkuaika handlataan. Mut tietty jos nyt ihan tohjoksi repeän ja esim. vanha haava repeää, tilanne on silti sama.

Vierailija
13/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta, saman kokoisilla sisaruksillakin voi olla erikokoiset päät. Kokoarvion mukaan päättäisin, mutta suunniteltu sektio on kyllä hyvä vaihtoehto. Saat ainakin suurimmalla todennäköisyydellä positiivisen synnytyskokemuksen.

Vierailija
14/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa yliaika ja pitkittynyt synnytys, iso koko jne... päädyttiin sektioon. Toisen kanssa halusin yrittää alateitse, ja lapsi syntyikin jo viikolla 38+6, pienempikokoisena. Alatiesynnytys onnistui, mutta repeämiä tuli silti. Jälkiviisaana olisin kyllä valinnut sektion! Alatiesynnytyksestä toipuminen oli huomattavasti hitaampaa minun tapauksessani.

Vierailija
15/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna pyytäisin neuvolasta lähetteen sokerirasitustestiin, koska olet yhden ison vauvan saanut. Sinun kannattaa käydä keskustelemassa ja lähete tehdään synnytystapa-arvioon tapauksessasi varmasti. Jos synnytys pelottaa, pääset myös pelkopolille. Jos vauva on pienempi kokoisempi, yrittäisin alateitse, jos yhtä suuri niin sitten sektio.

Kiinnitä huomiota ravitsemustottumuksiisi: karsi turha sokeri pois, vähennä huonojen hiilareiden saantia, hedelmiä, marjoja kohtuudella, rasvaa kohtuudella, kasviksia ja kuitupitoista ruokaa reilusti, älä anna painon nousta liikaa. Näillä tekijöillä voit jonkin verran vaikuttaa siihen, ettei vauvasta kasva liian suurta.

Onnea odotukseen ja synnytykseen!

t. th

Vierailija
16/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytys menee taas yliaikaiseksi. Eriasia sitten jos synnytys käynnistettäisiin tai lähtisi käyntiin itsestään hyvissä ajoin, ennen kuin ehtisi vauva kasvaa kovin isoksi.

Mutta kovin suurta en tuollaisen kokemuksen jälkeen edes yrittäisi alakautta :)

Vierailija
17/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilavuus selvitetty, että minkäkokoinen mahtuu tulemaan? Sen nyt voit ainakin pyytää selvitettäväksi.. plus vaatisin nuo koon seurannat ja tarvittaessa käynnistyksen ison koon takia, vaikka käynnistys on niin syvältä.

Mutta tärkeintä tässä on se, että sinun ei tarvitse tätä asiaa päättää nyt tässä heti. Seuraat tilannetta sinne 38 viikoille ja teet sitten päätöksesi. Tsemppiä.

Vierailija
18/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi edellinen ei tullut ulos. Minulla lapsi ei koskaan laskeutunut ja oli avosuinen tarjonta. Siksi sektio ponnistusvaiheessa. Toisessa kävin synnytystapa-arviossa ja lapsi syntyi ihan normaalisti, tosin hitaasti hänkin. Oli samankokoinen kuin edellinen, mutta oikein päin. En lähtisi sinuna enää käynnistykseen, tuskin sitä suosittelevatkaan, koska siinä on enemmän riskejä kuin alatie-yrityksessä muuten. Jos arvioivat pieneksi lapseksi, lantion ok-kokoiseksi, niin miksipä ei alatiesynnytystä? Tai sitten sektio suunnitellusti, jos pitkäksi menee. Minulla alatiesynnytyksestä toipuminen tosin oli pitempi kuin sektiosta, mutta alku oli helpompi.

Vierailija
19/19 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys kiinnostaisi periaatteessa, mutta toisaalta en haluaisi taas repiä itseäni turhaan. Viimeksi sain molempien lapsensaantitapojen huonot puolet. Mitä tekisitte tilanteessani?

Minä sanoin vastaavassa tilanteessa sekä neuvolassa että synnytystapa-arviossa, että alakautta, jos saisin valita, mutta tietenkin lasta vaarantamatta ja etten halua toista yhtä ikävää kokemusta.

Tämä lapsi oli selvästi esikoista pienempi ja siinä vaiheessa, kun menimme synntyssaliin, oli synnytys edennyt jo yhtä pitkälle, mitä esikoisen kanssa yleensäkään päästiin ennen kuin lääkäri 20 tunnin jälkeen kaivoi veitsen esiin. Kätilö katsoi papereitani, totesi, että sitä oli näemmä edellisessä synnytyksessä yritetty yhtä jos toista, huonolla menestyksellä, mutta että nyt kaikki näyttää olevan paljon paremmalla mallilla jo heti lähdössä.

Muutaman tunnin kuluttua lapsi oli maailmassa ja kaikki tuntui jotenkin niin helpolta, sekä synnytyksessä että synnytyksen jälkeen. Pääsi heti itse hoitamaan lasta, imetys lähti helposti käyntiin, lisämaitoja ei tarvittu, vaikka oli ollut ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes, ja kotiinkin päästiin kahden eikä neljän yön jälkeen.

Eli siis, minä tilanteessasi odottaisin, mitä synnytystapa-arviossa sanotaan. Jos lapsi näyttää taas kovin isolta, niin silloin sektioon, muuten alatiesynnytystä kannattaa harkita. Kuukauden nostelukielto sektion jälkeen ei ole oikein kiva juttu, jos talossa on parivuotias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä