***LOKAVAUVAT 2011*** heinäkuussa
Kommentit (34)
mä katoin et Vaniliini aikaisin liikkeellä et vastahan on kesäkuun puolväli, ohhoh, eipä ookkaa..
menee aika niin nopeesti, mut voi luoja kun se matelee !! :)
mansikoita täälläkin mussutetaan parhaillaan, pitihän kuiten googlata et onko suosituksia niiden syömisestä, en minä tiedä miten mansikkaa viljellään ja käytetäänkö myrkkyjä. mut jos kerta säkin, niin mäkin sit !
ostin myös ruohosipuli-maksamakkaraa leivän päälle, 150g paketti ja perustelin itselleni et viikossa saa syödä 200g. no, yhen illan ja seuraavan aamun laitoin sitä leivälle, nannaa, mutt ei jotenkaan vaan uskalla tai halua syödä.
huomenna töihin, pitkä saikku takana; issias ja selkävaivaa sekä supisteluja. on kyllä niin iso pala hampaan kolossa neuvolatätin ja työterveyslkrin takia ; töihin olisi kyettävä koska ei tähän aikaan vielä kannattaisi jäädä kotiin, vaihtelet asentoa usein ..
AII PERKELE, suoraan sanottuna.
vanhainkodissa siis töissä, ja mummojen siirrot rankkoja kun eivät itse ota jalkoja alleen ja me kuiten nostellaan ne aamulla sängystä, viedään vessaan, takaisin p-tuoliin, levolle, vessaan, takaisin p-tuoliin. yksin tai kaksin, vaik ois kakskin mut esim vessat niin pieniä ett se toinen on vaan näön vuoksi siinä. turhauttavaa !!
raskaus ei oo sairaus mutt on vähän eri asia nostella 90kilosia ihmisiä kun istua esim tietokoneen ääressä työkseen rv 25. toki kaikissa ammateissa huonot puolensa raskauden aikana, mutta väitän silti, että rankempaa hoitajilla on kun ollaan vastuussa itsen lisäksi myös siitä vanhuksesta ja sen TURVALLISESTA siirtymisestä.
kiitos ja anteeksi, heti helpotti ! :D
joko alkaa pikkuisten vaatekaapit täyttyä muilla ?
ja joko on kummit kysytty ?
miekin vein tänään pohjolaan vakuutushakemuksen, ja ainii tulikin mieleen et piti taas soittaa sinne labraan, sokerirasitusta varten. ei voi aina kaikkee muistaa, mutku muistais ees joskus jotain.. toissapäivänä unohin käyttää koiran ulkona iltapäivällä :D
Voihan mahtava mikä ilma :) harmi vuan kun alkaa olla jalat niin hurjannäköiset suonikohjujen taaatta (puolikkaan golf-pallon kokoisia möykkyjä ympäri jalkaa) ettei ilkiä millään shortseilla kulkea,,,vaikka eihän sillä PITÄS olla mittään merkitystä, mutta viimoiseen saakka koitan niitä kuitenkin peitellä.
Tännään oli neuvolan lääkäri ja käsittämätöntä mikä sijainen oli, huh!! Pyysin josko olis voinut laitttaa lähetteen nuista kohjuista jo sairaalaan, kun siinä mennee kuitenkin monta kuukautta ennen kuin ne sinne kuttuuvat näytille niin ei: hoono soomi tohtori sanoi vuan, ettei nuori tyttö leikata, vanha mummo leikata, arg!!! Kohdunsuu oli pehmentynyt, mutta kuitenkin kiinni vielä,,,kuulemma normaalia keskiraskaudessa,,,ja minusta kun se ei kovin normaalilta tunnu, kun miettii näitä viikkoja??? Ja kun neljäs on kuitenkin jo tulossa ja suht pienellä ikäerolla. Onneksi on kahen viikon päästä kysille aika ja siellä onneksi tutkiivat tuas uuvestaan. Jollakin tavalla jäi tuosta käynnistä aika hämmentävä olo. Rasitus supistuksia kuulemma on, kun kippeitä jo oovat ja sekin on kuulemma normaalia!? Ärsyttää tämmönen touhu!!!! Töitä en kyllä uskalla ottaa vastaan ennen kuin on "oikea" lääkäri tutkinut kunnolla tuon tilanteen.
Mirr: kyllä sinun kannttaa kuunnella ommaa kroppaa ja jäädä tarvittaessa saikulle jos yhtään tuntuu siltä! Antaa terkkarin puhua mitä vuan, itehhän sitä jokkainen tietää omat voimavaransa.
Vesipullo takataskussa pitäneen koittaa nauttia ihanista kesäpäivistä :)
Mukavia kesäpäiviä kaikille!!
Juuliska ja mahakaveji 26+1
Eli juuri uutena palsalle löytänyt, 27 v vanha, LA 10.10, esikoinen
Eli uutena loikkaan tässä vaiheessa mukaan odottajien joukkoon. Vointi on helteeseen nähden OK, ei erityisiä vaivoja tai huolia, lapsi kasvaa ja oma olo on tasaantunut pitkien pahoinvointien jälkeen.
Joku kyseli, joko vaatekaappi on alkanut täyttyä. Juu, minun vaatekaappini on :) Anoppi kävi eilen pudottamassa meille 3 masutuubia, bola-korun, imetystarvikkeita ja putiikin lahjakortin :/ Ei nyt tarvitsis oikeastaan vielä, mutta onhan se kiva että lähipiiri elää hengessä mukana :) Vinkiksi masutuubeja sun muuta näppärää itselleen hankkiville, anoppi kävi tyhjentämässä pompoli.net kaupan alelaareja. Ei paha hinta, ja noi bambuiset liivinsuojat on kaverin käytössä hyväksymät. Onneksi ei tuonut vielä vauvanvaatteita tai vaippoja.
Onko muilla jo ajatukset liikkuneet siihen suuntaan, että yrittäisivät täysimetystä - sitten joskus :)
Kuuma! ei kyllä muuta jaksa tehdä kun lueskella ja vettä lipitellä varjossa. isommat lapset lähtivät isovanhempien mökille 2 viikoksi,on niin kumman hiljaista???? vauvatarvikkeet olen jo hankkinut,pinnasängyn ja sitterin käytettynä,vaunut vielä ostamatta. len nyt ollut saikulla jo 2 viikkoa,2 viikon päästä alkaa virallisesti kesäloma, mulla nivuset ihan julmetun kipeät.
voikaahan paksusti
ollikolli rv 26+3
Pitkästä aikaa jaksan istua alas ja kirjoitella tänne :) Muutama vko sitten alkoi supistukset lääkärineuvolan jälkeen ja olin Tayssissa sit estolääkityksessä ja tipassa yhden yön. Vauva ei tullut pihalle, eikä myöskään näyttänyt kumpaa sukupuolta on ;) Vähän säikähdin kyllä kun supistukset oli kovia ja säännöllisiä 8min välein!
Vauvalle ostetaan ensi viikolla sänky ja kirjahylly/hoitopöytä, saa esikoinen olla vielä pinnasängyssä ens kevääseen :)Tuplia mennään katsoon myös ens viikolla ja voipi olla et tarttuu jo mukaan :)
Mahassa liikutaan paljon ja liikkeet näkyy jo paidan läpikin :D Turvotusta on nyt muutamana päivänä ollut vähän mut onneks ei vielä sen pahemmin ja hitto vie 1kg tullut painoa. Olis ollut kiva jos ei vielä nousis. Miten muilla noussut paino? Itsellä edellisestä oli noussut rv 24 vkolle jo 6kg mut nyt onneks vasta 1kg :)
Synnytys ei pelota periaatteessa, synnytystapa-arvio elokuun alussa Tayssissa. :) Olis kiva jos ryhmässä näkyis vielä listas et mikä on synnytyssairaala :)
Aurinkoisista ja kuumista keleistä "nauttien"! :D
Luru & pötkylä 23+1
Kiristelee inhottavasti ja puhisen liikkuessa koko ajan. Siltä itsestä tuntuu. Näin tutun sattumalta laivalla kotimatkalla, joka kehui rohkeaksi. Vielä uskalsin lähteä reissuun. Nauroin, että pitäisi vielä kolme kuukautta uskaltaa. Olen siis melko kookas jo. Tulevalla viikolla on neuvola, jossa toivottavasti saan jotain kokoarviota. :)
Jalat eivät tykkää helteistä yhtään. Turvottaa isosti. Hankin kengikseni reinot, jotka ovat ainoat jalkaan mahtuvat kengät. Onneksi on kesäloma. Päivät kuluvat aika nopeasti, kun liikkuminen on niin hidasta. Pienet reissut vievät aikaa. :)
Vauva liikkuu toisinaan villisti ja paljon. Hiljaiset päivät tuntuvat epämiellyttäviltä. Alkaa miettiä, mikä on pielessä. Onneksi on aina liikkeet jatkuneet viimeistään seuraavana päivänä kunnolla.
Mutta aika menee pelottavan nopeasti. Tulokkaan huonetta laitan kuntoon ja vaatekorit täyttyvät hyvää vauhtia. Kirppislöytöjä suurin osa. Kestovaippoja ostin kaverilta, joten meillä mennään niillä. Ainakin vielä uskon niin.
Mimmi ja Tikru 26+4
Töissä olen sinnikkäästi vielä ollut, vaikka supistelut on lisääntyneet. Edelleen lähinnä kiristelyä ja epämiellyttävää tunnetta, mutta kipeitäkin on ollut. Tänään ajattelin kuitenkin antaa periksi ja soittaa neuvolaan sairausloman toivossa. Viime lääkärinlassa sovittiin lääkärin kanssa, että heti soitan jos olo niin vaatii. Alaselkäkin tahtoo työpäivän jälkeen olla juntturassa, joten alkaahan näitä vaivoja olla :)
Turvotuksia ei edelleenkään onneksi ole, joten tsemppiä teille turvottelijat! Vauva liikkuu vilkkasti ja potkii välillä jo kipeästikin. Maha on valtava näille viikoille ja vielä pitäisi kasvatella 3kk... Mun mielestä aika matelee vaan ja syksyyn tuntuu olevan ikuisuus.
Valmisteluja en ole oikeastaan vielä aloittanut. Vaunujen kankaat pesin, mutta siinä kaikki. Pinnikseen pitäisi ostaa patja ja vaatteitahan meillä ei ole jäljellä enää, mutta en nyt vielä jaksa innostua niistä. Kuluis nyt aika nopeammin!
Nyt näyttäisi ilmat vähän viilenevän, jospa se auttaisi teitä turvottelijoita. Itse nautin edelleen helteistä :) Ihanaa heinäkuuta!
Rupis rv 26+6
Ihanaa kun on ollut lämmintä, vaikka ei ihan koko ajan aurinko paistakaan. :) Yläkerrassa on helpotuksena yöksi viilennin, joka puhaltaa 17 asteista ilmaa koko päivän. Se auttaa ainakin nukkumisongelmiin. Vähän täälläkin on turvottanut, tai ei varsinaisesti, mutta jalat tuntuvat tosi väsyneiltä. Illalla huomaa kyllä että pohkeet vähän turvottaa.
Vauva on taas liikkunut hyvin pienen lepotauon jälkeen. :) Jännittävintä on silloin kun vauva potkii kylkeen päin kun siinä näkyy niin selvästi pieni jalka/kantapää pystyssä. :) Niitä on hauska tunnustella.
Lauantaina onkin sitten esikoisen 1-vuotis synttärit. Olen kovin jo miettinyt täytekakkua, taidanpa lähteä vähän erikoisliikkeisiin katselemaan kakkutarvikkeita ja muita ideoita juhliin. :) Harmittaa kamalasti kun kameran muistikortti veti viimeiset henkäykset viime viikolla ja hävisipä siinä sitten kuvia siitä lähtien kun tyttö oli 6kk ikäinen. Onneksi olin syntymäkuvat ja muut pikkuvauva-ajan kuvat siirtänyt koneelle. Kyllä silti harmittaa. :( Pääasia kuitenkin että itse tyttö on täällä. :)
Täälläkin olen vaatekaapin jo järjestänyt pojalle valmiiksi. Lähinnä siellä on tytön äitiyspakkauksen vaatteita ja muita tytön vanhoja mitkä menevät myös pojalle. Vielä ei ole tullut oikeen osteltua, pitäisi varmaan kirppareille mennä tekemään löytöjä. Äitiyspakkauksen pitäisi tulla myös, luultavasti tällä viikolla postissa. :) Saa taas hypistellä pieniä vaatteita ja tajuaa taas vähän paremmin että vauva on oikeasti tulossa. :) Ajatella että enää kolme kuukautta laskettuun päivään. Toivon kyllä salaa että poika päättäisi tulla vähän aiemmin, muttei kuitenkaan liian aikaisin. Tyttö tuli laskettuna päivänä, saa nähdä milloin tämä päättää tulla. Mielummin tietysti myöhässä kuin ihan liian aikaisin, vauvalle aina parempi jos viihtyy masussa pidempään. :)
Tuplia täytyisi mennä katselemaan, eiköhän sitä kerkeä. Miehelläkin on tänään viimeinen työpäivä ja sitten alkaa kesäloma! Johan sitä onkin odotettu! :) Ensi viikon viikonloppuna lähdetään koko perhe kylpyläänkin! Ihanaa! Tyttökin pääsee vähän uiskentelemaan.
Noista sänkyasioista. Me taidetaan ostaa tytölle ns. ison tytön sänky ja vauva saa sitten muuttaa tytön pinnikseen. Täytyy vaan katsella että onko tyttö valmis muuttamaan lasten sänkyyn ihan vielä silloin. Muuten täytyy sitten pitkittää sitä niin että nukuttaa vauvaa vaikka äippäpakkauksen laatikossa sen aikaa. Ei viitsisi kahta pinnistä ostaa kun ei niillä sitten pian enää mitään tee.
Turvakaukalo löytyy, pitäisi varmaan hakea varastosta ja pestä kankaat siitä.
Hyviä vointeja!
Vaniliini 27+0 (hui, niin se aika vaan menee!)
Täällä vietellään nyt sairaslomaa. Supistelut ei ole aiheuttaneet mitään isompia muutoksia, mutta lääkärin (ja omastakin) mielestä nyt on syytä huilata vähän aikaa. Menen sitten vielä pariksi viikoksi takaisin töihin ennen kesälomaa, jos kunto kestää. Päivittäin supistelee useaan otteeseen ja muutenkin on tukala olo iso mahan vuoksi. Mutta helteistä en edelleenkään valita :)
Äitiyspakkausta en sittenkään ottanut, kun on niin selkeästi poikavoittoinen. Siskon luona sitä kyllä ihastelin ja onhan siellä söpöjä vaatteita :) Varsinkin toppahaalariin tykästyin. Siskolta saan sitten tytölle sopivat vaattet kun on jääneet heidän vauvalle pieneksi. Meillä vaatteiden ja tavaroiden kierrätys toimii loistavasti :)
Viimeksi kirjoittelin etten ole vielä mitään vauvahankintoja aloitellut. Nyt kotona ollessa on iskenyt kamala malttamattomuus saada kaikki äkkiä kasaan =D Eilen jo hätyyttelin miestä kaupoille, mutta ei sitten lähdettykään kiertelemään. Jospa tänään jo onnistuisi ;) Tekisi mieli hankkia kaikkea ihanaa tyttömäistä, mutta kun siihen ultraan ei oikein uskalla 100% luottaa... Ja kun oikeasti me ei edes paljon mitään tarvitakaan, mutta kun mä haluuuuun =D
Meinaatteko hankkia imetyspaitoja? Itse ajattelin ja tarvitsisinkin nyt vinkkejä hyviin, mutta suht edullisiin. H&M:ssä olen nähnyt vain isoja kokoja ja materiaalikin tuntui jotenkin "veltolta". Ja toiseksi mistä kannattaa ostaa kestoliivinsuojat? Niistä ei ole aiempaa kokemusta itsellä, mutta haluaisin kokeilla niitäkin.
Lämmintä loppuviikkoa ja jakselkaahan :)
Rupis 27+2
hellurei kaikille !
meillä viikkoja 26 ja rapiat pääle, töitä käyty kokeilemassa ja yllättäen taas lepäillään ; alaselkä kovin ärtynyt ja rasittunut, näkisittepä sen kun työpäivän jälkeen otan päikkärit enkä pääse sängystä ylös, se on semmonen 5minuutin systeemi ennenku on aamutossut jalassa ja mamma pääsee liikkeelle, joka sekin kovin kipeää. ja yksinhän tämä ei onnistu, jotenka kerrasta oppineena en enää mene päikkäreille jos ukko ei ole kotona, tulee pitkä ilta maata sängyssä noin muuten vaan.
äitiyspakkausta odotellaan saapuvaksi .. ja vauvaa ;) ei malttaisi odottaa.
nivusissa alkaneet liitoskivut, nannaa.
viime yönä istuttu puoli neljältä googlen mailmassa ja haettu tuloksia sanoilla "vähentyneet liikkeet". eipä neuvolassa kukaan mitään oikeen tohon kommentoinu kun sydänäänet kuuluivat hyvin ja kovasti kaveri potki sitä anturaa. mutt ittellä surku kun tää on ollu tosi tosi tosi liikkuvainen, ja pitkin päivää niin eilisestä päivästä liikkeet selvästi vähentyneet ja lieventyneet. toki liikkuu ja ilmottelee itsestään mutt musta jotenkin erikoista, kun yölläkään ei herätessä tule heti runtua kun menee vessaan niinku yleensä.
viime yönä useasti heräsin muuten myös siihen, että teki mieli raapia navan alapuolelta, ja etenkin kun olisi masun sisältä saanut raavittua niin olisi ollut parempi..
varmaankin mitättömiä juttuja, ensikertalaiselle outoja.
jos saan vähän olla laiska niin kysympä tässä enkä neuvolakuulumisten puolella ;
kohdunsuu viikolla 17 4,5cm pitkä, nyt tänään lkri merkinnyt 2cm .. ? hä mitä miksi, normaali ?
kuinka moni suunnittelee jäävänsä pidemmäksi aikaa kotiin ? onko isäkuukaudesta ollut kotona puhetta ? mulle on sanottu sen sata kertaa et älä suunnittele kun ei ikinä tiedä miten käy, mut munhan pitää tietää kaikki asiat heti kun niistä on vaan mahdollista sopia ..
ite tahtoisin olla pitkään kotona ja olis kiva kun ukko vois pitää isäkuukauden ni voitas molemmat olla siinä kohtaan .. rahastahan se on kiinni, saapi nähhä.
Ompa taas vierähtänyt aikaa kun oon viimeksi lukenut saati kirjoittanut, mutta kävin kaikki viime kuulta lukematta jääneet läpi sekä tämän kuun jutut. Jotenkin on vaan ollut niin kiireinen, että tosi vähän ehtinyt olla koneella.
Moni on jo joutunut jättämään tai ainakin vähentämään työntekoa. Mullakin on nyt ollut päivittäin suppareita, tosin kivuttomia, mutta ei kovin mukavia kuitenkaan. Työni ei kauhean raskasta ole vaikka hoitoalalla olenkin. Meillä ei kotihoidossa kaikki asiakkaat ovat oikeastaan aika vähän autettavia. Nyt on mukaan tullut myös vähän selkäkipua. Jotenkin olen vaan niin huono hakemaan saikkua, kun olen muutenkin sijainen, vaikka eihän sen pitäisi vaikuttaa. Tämän kuun loppuun on enää töitä niin yritän sinnitella sinne. Toki jos olo pahenee niin pakko jäädä pois aikasemmin.
Oli myös puhetta synnytyksistä. Mua pelottaa tuleva synnytys ihan kauheasti. Esikoisen synnytys kesti 2tuntia 20 minuuttia. Meiltä menee kuitenki se 45min ajaa sairaalaan niin siellä sairaalassa ei tosiaan ehditty kauaa olla ku tyttö oli jo maailmassa. Ehdin kuitenkin saada kohsunkaulan puudutteen joka auttoi kivuissa tosi paljon. Toinen mikä mua pelottaa tulevassa synnytyksessä on mahdollinen lapsen iso koko. Itse olen ollut yli 4 kiloinen, siskoni kaikki lapset yli 4 kiloisia ja yksi jopa yli 5 kiloinen. esikoinen oli 3900g. Maha on ihan järkyttävän iso, vaikka rakenneultrassa kyllä mittasi ihan normi kokoiseksi (sillä hetkellä ainakin), sf mitta oli pari viikkoa sitten 23, katsoin että esikoisella samoilla viikoilla 21. Neuvolatäti sanoikin että maha ainakin kasvaa ihan yläkäyrillä. Neuvolantäti jotenkin vaan ohitti ton mun synnytyspelon toteamalla että ei ne aina toiset tuu nopeammin ku ensimmäiset. Joo tiedän mut silti pelottaa jos tuleekin ja aijon kyllä avautua jatkossakin tästä asiasta neuvolassa.
Mutta nyt nukkumaan, on tullut vähän liikaa valvottua ja aamusin on niin kamalan väsy, onneksi viikonloppuvapaa edessä
terveisin Eve 26+0
Mulle muuten laakari sanoi, etta ne harjoitussupistukset on suoraan yhteydessa nestehukkaan. Eli kesakuumalla kun puuhailee vaikka vaan kotona, eika muista koko aikaa juoda, tulee helposti paljonkin supistuksia. Lihaskramppeja nekin siis on. Kesalla kuulemma syntyy paljon enemman keskosia kuin talvella!
Noista vahentyneista liikkeista tuli mieleen, etta vauvan kasvaessa, kohdussa taitaa olla myos vahemman tilaa liikkua? Vai oonko ihan vaarassa.
Meille tuli eilen äitiyspakkaus ja päivä menikin oikeastaan niitä järjestellessä ja ihaillessa. Viime viikolla käytiin neuvolassa ja kaikki oli hyvin hemoglobiini oli hienosti lähtenyt nousuun, ja pikkuisella kaikki hyvin.
Minulle on tullut kipuja välillä mahaan kävellessä, ne eivät ole suppareita, mutta kipu on niin voimakas että meinaa itku päästä ja joutuu pysähtymään. Neuvolassa sanoivat vain ettei ole mitään vaarallista ja voi jatkaa kävelyä, kuitenkin pieni pelko päässä jatkuvasti kivuista ja kävelystä.. Onko muilla tälläistä ollut?
Noista vähentyneistä liikkeistä, itse soitin viime kuun lopussa päivystykseen yöllä, kun oli paljon vähemmän liikettä sekä "vaimeampia" kuin normaalisti. Eivät ottaneet vastaan, mutta aamulla sitten heräilinkin pikkuisen mekastukseen masussa. Olivat vissiin vain niitä hiljaisempia kausia. Painoa täällä on kertynyt kaiken kaikkiaan 7 kiloa, miten muilla?
lokamamma ja pikkuinen 25+5
mulla painoa tullu viitisen kiloa.
mutkun ton cokiksen juonnin sais jotenkin lopetettua ! ei vaan onnistu.. joka päivä tekee mieli. heikko ;)
mulla ei oo mitään havaintoa mitä tuo minun lapseni tuolla puksailee mut vaikuttas siltä et liikkeiden väheneminen onkin niiden siirtymistä selän puolelle ? eilen illalla kun mekastus alkoi niin mietin että eipä näy masussa mittää vaikka moukkuu tulee mutt tajusimpa sitten että niitähän tulee selän puolelle. jännä odottaa millonka ne muuttuu niiksi "ootas vaan kun se ei enää tunnu kivalta vaan sattuu"-potkuiksi ;)
kattelin äitiyskortin käyrää ett ylärajalla sf ompi .. mitähän sekin tarkottaa ? voisko joku selittää sillee yksinkertasesti miksi sitä mitataan ja onko siitä pääteltävissä mitään vauvan koosta tms..
Oli mukava perjantai, kun sai hommaksi ihastella pakkauksen vaatteita. Meille odotetaan tyttöä ja silti värit vaatteissa miellyttävät. Olen ostanut ja saanut sinisävyisiä vaatteita muutenkin. Ja tulokas lykitään sinivalkoisissa vaunuissa kuin äitinsä aikanaan. :) Pakkaus yllätti, vaikka tiesi sen olevan laaja.
Painoa tulee tasaisesti lisää. Tähän mennessä noin 8 kiloa. Kuulostaa paljolle. Pitkään tosin olin turvoksissa ja siksi kankea. Vaatteet pienenivät nopeasti ja oli jotenkin tosi nuhjuinen olo. Nyt paino on siirtynyt selvästi vatsaan ja on "notkeampi" olo. Se on ihan mukavaa, kun on niin lämmin ilma. :)
Minullakin on välillä on kovia kipuja kävellessä. Irvistellen eteenpäin. Lääkärikäynti oli juuri ja kaikki on ihan kunnossa. Kiinni olen kokonaan ja muutenkin ilmeisesti ok, joten olen ajatellut niiden olevan liitoskipuja tms. Tuntuu vaan kävellessä tosi häijylle ja hidastaa tahtia.
Olin aamulla sokerirasituksessa ja nyt on koko päivän ollut nälkäinen olo. Kaksi viikkoa mittailen verenpainetta, kun se heittelee liiaksi. Toivottavasti tasoittuu, eikä täst' seuraa mitään myrkytysoireita.
Mukavaa viikonloppua!
Mimmi33 ja Tikru 27+2
eikö se sf-mitta kerro kohdunpohjan korkeudesta. Kai sillä vähän katotaan miten vauva kasvaa mut siihen vaikuttaa kai myös lapsiveden määrä ja se onko kohtu eteen vai taaksepäin kallistunut, sekä myös mittaaja. en osaa muuta siitä sanoa ja korjatkaa muut jos olen väärässä.
mä en ole vielä edes saanut kelan lappuja postiin. mää en aatellukaan edes äitiyspakkausta ottaa vaan ostan rahalla jotain vauvalle tarpeellista. Tosin meillä melkein kaikki jo on. Paitsi turvakaukalo, sen ehdin tutulle myydä tilaa viemästä mut ostan käytettynä yhdeltä toiselta tutulta melko uuden edullisesti. Mutta eiköhän sitä saa vauvaan kulumaan sitä rahaa :).
Nämä helteet on ihan kauheita. Mä en voi töissä juoda niin paljon kun oikeasti janottais, koska olen töissä kotihoidossa ja paljon asiakkaiden luona. Sitten pitäisi jatkuvasti rampata vessassa ja asiakkaiden luona en sitä halua tehdä. Joten pitää aina miettiä millon pääsen toimistolle ja juoda sen mukaan. Ei todellakaan hauskaa :(.
Täällä vauva liikkuu ihan hirveästi ja vielä ei onneksi ole kertaakaan tullut tunnetta, että ompa hiljaista. Toki näillä viikoilla vielä hiljaisiakin hetkiä on mutta kertaakaan en ole vielä huolestunut. Ehkä kiireitäkin on ollut sen verran, että ei aina muista edes onko vauva millon viimeksi liikkunut. Mutta tulee kyllä niin tasaseen tahtiin potkuja, että kova vilske siellä käy. Esikoinen oli kans kova liikkumaan masussa ja on sitä edelleen :). saa nähä tämän kans sitten... :D.
Tähän asti on aika menny ku siivilläja viikot vaan vierineet, nyt jotenkin aika pysähtynyt. Miten sitä jaksaa oottaa lokakuulle, että saa pienen syliin?
Hyviä viikonloppuja mammat
Eve rv26+1
Apua näitä ilmoja, sais muutamaksi päiväksi hellittää nämä helteet! Pahimmilta turvotuksilta oon kuitenkin tähän saakka selvinnyt (kop kop). Hyvä kaveri neuvoi juomaan sitruunavettä, joka auttaa kuulemma turvotuksiin ja tietenkin perinteinen ananas, mutta vielä mennään vesilinjalla :) painoa on tullut n. 6kg. Heti tosin alkaa nousemaan jos ei joka päivä käy pientä (0.5-1 km) kävelylenkkiä tai pyöräilemässä. Supistukset on kyllä jo tosi napakoita ja useaan ottesseen pittää pysähtyä hengittelemään, ei mukavaa ei!
Neuvolalääkäri kehoitti liikkumaan oman voinnin mukaan ja nyt tiistaina kun on kysillä aika kuulen sitten siltä lääkäriltä uuden ohjeistuksen ;) Mies on ollut tosi paljon töissä, joten lasten kanssa on pakosta tullut liikuttua ehket enemmän kuin olo antais aina myöten, mutta kun niin kurjalta tuntuisi kieltäytyä tämmösillä ilmoilla rannalle lähdöstä ym.
Vauvan tarvikkeita ei olla vielä mittään ostettu. Nuorimmaisen neidin kaikki pienet vaatteet kerkesin antaa jo pois, mutta meillä on nyt ystäväpiiriin syntynyt aika monta vauvaa ja onneksi kierrätys onnistuu tällä tavalla. Turvakaukalo meillä jäi nuorimmaiselta, tuplarattaita pitäneen rueta katsastammaan jossain vaiheessa :) Nuorimmaiselle rinsessalle ostetaan uusi "isojen tyttöjen sänky" ja pinnasänky jää sitten vauvalle.
Liikkuvainen otus tämä meijän uusin tulokas on. Joku kirjoitti niistä liikkeiden vähenemisestä...meillä oli muutama viikko sitten semmoinen hiljaisempi jakso ja liikkeet tuntui aikaisempaa "tahmeilta". Muutamien päivien jälkeen "vanha rytmi" alkoi tuas tuntumaan. Minusta kun tuntuu, että meillä on kaveri laskeutunut jo aikas alas,,liikkeet tuntuu tosi alhaalla ja istuessa maha tuntuu jo aikas alhaalla olevan (tai sitten minä vuan kuvittelen). Terkkari sanoi, ettei syytä paniikkin, kun edellisestä synnytyksestä on niin vähän aikaa ja vatsalihakset (jos semmoisia on edes koskaan ollutkaan :D) ym kiinnikeet antaa herkemmin periksi, kun ensisynnyttäjällä ja vauva saattaa tosiaan olla jo aikas varhaisessa vaiheessa "lähtökuopissa". Jotenkin vuan hirvittää (ja tässä kirjoittaa mamma joka oottaa neljättään ja hysterisoi joka asiaa :D) kun kaikki tuntuu tapahtuvan näinkin "pienillä" viikoilla. Pitäneen mennä hetkeksi pötköttelemään, että tuas jaksaa mennä :)
Koittakeehan jaksella hyvin helteistä huolimatta!
Juuliska 27+4
Kuuma on ja olo meinaa olla tuskainen! Töissä olen vielä sinnitellyt, vaikka ei enää kaikkea pystykään tekemään. Mulla on viikon verran lonkka/issias vihoitellut, kait se on sitä lantion löystymistä...Kaikenlainen kumartuminen on tuskaa ka käveleminenkään ei enää herkkua ole. Illat menee lepäillessä työpäivän jälkeen, kotihommia yritän tehdä mutta tahtia on pitänyt hiljentää. Onneksi enää tämä heinäkuu töitä, sit kesäloma, sairasloma ja äitysloma! :)
Mulle painoa tullut n. 7 kiloa, mut siitä en ole huolissani, tulee sen mitä tulee! Luotan siihen että imetys sit tehokkaasti kiloja vähentää! :) Onko muuten muilla maidontuloa rinnoista? Mulla on tullut jo pitkään, iltaisin on rintaliiveissä tuhrua ja joskus sitä ihan valuu...Kait se on kohta liivinsuojia hankittava!
Äitiyspakkausta en ole vielä saanut, sitä kyllä odotan kovasti! Muuten hankinnat alkaa olla hyvällä mallilla, sain kaverilta vaatteita ym. tarviketta ostettua halvalla. Onko muut tehneet isille "isyyspakkausta"? Minä olen sellaista miehelle väsännyt, ajattelin sitte antaa kun äitiyspakkauskin tulee! :) Pakkauksessa on kaikenlaista vauvatarviketta isän käyttöön, ja mm. paita "Isä on todella väsynyt", sekä syntymän juhlistamiseen juomaa ja sikareita äidin hemmottelua suklaalla unohtamatta! En malttais odottaa että saan sen miehelle antaa, uskon että tulee yllättymään positiivisesti! :D
Mites muilla on ollut neuvolakäyntejä? Mua vähän ihmetyttää oman paikkakunnan toiminta, vasta 3 neuvolakäyntiä takana ja viikkoja kuitenkin jo 24+2! Joka kerralla on lisäksi ollut eri terkkari...tosi turhauttavaa kun aina saa selitellä samat asiat...Lääkärineuvola olisi seuraavaksi vasta 3 viikon kuluttua, sitä ennen sokerirasitus ja veriryhmävasta-aineet. Onneksi vauva liikkuu reippaasti, niin ei niin paljoa huoleta nuo harvat neuvolakäynnit...
Tulipas pitkästi omaa napaa... :) Koitetaan jaksaa helteistä huolimatta! :D
Päätinpä uuden pinon laittaa kun heinäkuussahan kohta jo mennään. Helteetkin tuli takaisin niin heinäkuuksi voisi jo sanoa ilmojen perusteella. :)
Masussa on ollut pari päivää vähän hiljaisempaa, toivottavasti kaikki siellä kuitenkin hyvin. Ehkä poika kerää taas muutaman päivän voimia että jaksaa temmeltää taas viikon. :D
Lauantaina olisi sitten kakkukahvit tiedossa isänisän luona, ikää tulee 70 vuotta täyteen. Hurjaa kyllä että joku sinnekin asti pääsee, vaikka pääseehän moni siitäkin vielä kymmeniäkin vuosia eteenpän. Silti kuulostaa hurjalta!
Ensi viikolla on sitten taas täällä synttärijuhlat kun tyttö täyttää vuoden! :) Voi että, melkeen itku tulee kun vuosi on mennyt siitä kun tuon ponnistelin maailmaan. Nopeasti aika on mennyt.
Kävin keskustassa ostamassa torilta vähän suomalaisia herneitä ja mansikoita, niitäkin kun on niin hetken tarjolla. Sitten kävin tekemässä vakuutushakemuksen syntyvälle lapselle. Kallistunut oli taas tuokin vakuutusmaksu. Viime vuonna tytölle otettaessa oli halvempi.
Nauttikaa taas helteistä ja juokaa paljon! Hyviä vointeja lokamammoille ja tietysti vauvoillekin! :)
Vaniliini 26+0