Millaiset ovat rippijuhlat? Voiko ne järjestää
ravintolassa/kahvilassa vai onko se liian maallinen ympäristö? Olin ajatellut tarjota jonkun kevyen lounasmenuun viineineen ja kakkuineen ihan lähisukulaisille (isovanhemmat, kummit). Tulisiko pyytää muita, esim jotain lapsen kavereita? Tulevatko vieraat kirkkoon josta jatketaan juhlatilaisuuteen? Ja miten juhlava se tilaisuus oikein on?
Kiitos vastaajille. Lapsia on vain yksi enkä itse ole koskaan käynyt rippijuhlissa.
Kommentit (3)
kuten kaikki muutkin.
Hyvin voi tarjota ravintolalounaanrippujuhlan kunniaksi ja se, keitä te kutsutte vieraiksi on ihan teidän oma asia. Isovanhemmat ja kummit on hyvä, lapset kavereita voi pyytää jos ovat kovin läheisiä eikä heillä ole juuri samaan aikaan omia juhlia ja jos haluatte ja jos rahat riittää.
Ja kyllä, yleensä tapana on, että kaikki vieraat tulevat ensin kirkkoon. EI niin kuin koulujen kevätjuhlissa että voin 2 vierasta/päähenkilö, vaan kirkkoon ovat aina kaikki tervetulleita (loput katselee ikkunoista, jos ei mahdu sisään)
Lahojen määrällä ja arvollahan ei oikeasti ole mitään tekemistä sen kanssa, miten hienot juhlat järjestetään. Eihän esim presidentin itsenäisyyspäivävastaanotollekaan viedä lahjaksi yhtään mitään (öh siis normaalisti ei, se jokuhan viimeksi vei lapsensa piirustuksen, mutta noin yleensä ei).
Olen siis yh, ja meillä on vain kaksi pientä huonetta, siksi en järjestä kotona. Kummeilla on aika isot perheet eivätkä kaikki mahtuisi meille. Vaihtoehtona voisi olla seurakunnan tilat, mutta sitten pitäisi tarjoiltavat kuskata sinne eikä minulla edes ole autoa (no vanhemmat saattaisivat auttaa). Olen kuitenkin säästänyt tätä varten joten ravintolaan olisi hyvin varaa.
Jotenkin ristiäisiin verrattavissa, eli yleensä vain lähipiiri käy kahvilla, siis kummit, mummit, muu lähisuku ja naapurit.
Yleensä mennään ensin kirkkoon, ainakin vanhemmat ja kummit ja sen jälkeen juhliin. Olet vissiin lapsesi synttärit aina jossain hoplopissa järjestänyt, kun ei tule mieleen kotona järjestää.
Rippijuhlat eivät ole vielä yhtä suuri rahan- ja lahjankeräysjuhla kuin ylioppilasjuhlat tai häät, mutta aika lähellä aletaan olla jos sinäkin jo ravintolalounasta viineineen suunnittelet.
Millaiset valmistujaisjuhlat järjestäisit lapsellesi sitten muutaman vuoden kuluttua? Jokseenkin samalla mallilla, mutta ehkä vieraita vähemmän.