Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa nyt, olenko huono äiti?

Vierailija
28.06.2011 |

Olen nuori noin vuoden ikäisen lapsen äiti. Kaikki on sujunut tähän asti tosi hyvin ja nautin äitiydestä, MUTTA

minua vaivaa lähes jatkuvasti ajatus töihin paluusta ja lapsen laittamisesta hoitoon. Alustavasti olemme suunnitelleet mieheni kanssa että palaisin vakituiseen työpaikkaani kun lapsi olisi reilu 1,5-vuotias.

Syyt tähän ovat taloudellisia, tuohon asti voisin laskujemme mukaan olla kotona (meillä on asuntolaina). Toki nautin työstäni ja olen aina saanut siitä mielihyvää, mutta lapsen syntymän jälkeen se ei ole tuntunut enää lainkaan niin merkitykselliseltä.

Tarkemmin ei olla vielä suunniteltu, mutta lapsen mummo on ehdottanut, että hän voisi hoitaa lasta kotonamme ainakin aluksi joitakin kuukausia. Hoitopäivät eivät olisi kovin pitkiä johtuen minun ja mieheni limittäisistä tuövuoroista.

Minusta vain tuntuu nyt siltä, että teen väärin kun en hoida lasta itse vaikka se ei tässä elämäntilanteessa oikein olekaan mahdollista. Tai periaatteessa kai olisi, mutta joutuisimme taloudellisesti niin tiukille, että se tuskin palvelisi perhettämme yhtään sen enempää. Koen asiasta huonoa omatuntoa ja olen salaa kateellinen äideille, jotka voivat hoitaa lapsiaan kotona pitkään. Monilla tuntuu nykyään olevan kovinkin teräviä mielipiteitä työssäkäyviä äitejä kohtaan.

Kaipailisin vertaistukea. Asiallisia kommentteja, kiitos:)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä on vain ja ainoastaan teidän perheenne sisäinen asia, johon muiden mielipiteillä ei saa olla vaikutusta. Hyvä äiti olet vaikka lapsi on hoidossakin. Lapsen kannalta se, että häntä hoitaa mummo on ihan hyvä vaihtoehto. Se taas sitten on ihan eri asia, että jos sinusta tuntuu pahalta ettet voi hoitaa lasta kotona, niin onko taloudellinen tilanne todellakin niin tiukka, ettei kotonaoloaikaa voi mitenkään pidentää?

Kotiin jäämisen/töihin palaamisen syyt on jokaisella perheellä omanlaisiaan, ja aina niistä saa tuntea syyllisyyttä jos kuuntelee muita. Esimerkiksi meillä minä hoidan lapsia kotona koska meillä ei ole minkäänlaisia turvaverkkoja, ja miehen työ-ja opiskelutilanteen vuoksi on järkevintä että olen kotona, sillä muuten ollaan henkisesti niin tiukulla että lapset eivät voisi hyvin. Jos olisi joku kultainen keskitie, olisin mielelläni silloin tällöin töissä, mut nyt jaksetaan kaikki paremmin, kun toinen voi ottaa päävastuun perheestä kunnes mies valmistuu.

Vierailija
2/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono äiti ei olisi niin huolestunut kuin sinä :)

Tämä tunne vaivaa minuakin, vaikka olen 30v. Joudun palamaan töihin samoista syistä, kun lapsi on 1,5v. Meilläkin mummo tarjoutui apuun, joten ei tunnu nyt niin kauhealta.

Älä ajattelee tätä asia tältä kannalta, yritä ajatella positiivisesti. Saa leikkikavereita, vaihtelua, paljon ulkoilua jne (vaikka äitikin pystyy tarjoaman tämän kaiken kotona). Jos tämä asia vaivaa sinua, suositteleen vielä keskustelemaan asiasta neuvolassa.

Älä vaan välitä muiden mielipiteistä, mitä teet väärin tai oikein. Jokaisella ihmisellä on oma näkemys. Elämäntilannetkin on ihan erilaiset. Onnea teille ja toivottovasti löydän mielenrauhaa

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olet vieläpä järjestellyt asioita ajatellen sitä, mikä olisi lapselle parasta.

Kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että kun käyt töissä, niin varmistat, että pystyt tarjoamaan lapsellesi myös materiaalisesti mahdollisimmat hyvä olosuhteet nyt ja tulevaisuudessa.

Ja varsinkin, kun hoidosta ei tule edes kokoaikaista, niin kuulostaa siltä, että pärjäisitte erittäin hyvin.

Vierailija
4/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole huono äiti, kaukana siitä. Uskoisin, että perheenne voi hyvin, jos kaikki sen jäsenet voivat hyvin, myös äiti. Hyvää äitiyttä on monenlaista, tärkeintä on, että olet läsnä.

terv. ikuinen kotiäiti, joka nyt (viisaampana ja vanhempana = 45 v.) valitsisi toisin

Vierailija
5/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli heti luottavaisempi mieli tulevaisuuden suhteen. Pitkälti luonteestani tämä johtuu, otan helposti muiden kommenteista itseeni. Eniten maailmassa haluaisin kuitenkin olla hyvä äiti lapselleni.

Ehkä ne asiat järjestyy:)

ap

Vierailija
6/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä henkisesti läsnäolemista..

Onnea valinnoillesi ap, varmasti asiat järjestyvät

kaikkien kannalta hyvin!

Vierailija
7/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää tosiaan niin kuin teidän perheellenne sopii.

Jäin kuitenkin miettimään, olisiko teidän vielä mahdollista miettiä tuota taloudellista puolta uusiksi, jos sinun kuitenkin tekisi mieli olla kotona. Ihan vain siksi, että jos se sopii sinulle ja nautit siitä, niin olisi toisaalta harmi jättää mahdollisuus käyttämättä.

Asuntolainan lyhennystä voi pienentää määräajaksi, vaikka puoleksi vuodeksi tai vuodeksi. Aika monesta asiasta voi säästää, kun kyse ei kuitenkaan ole koko loppuelämästä, vaan korkeintaan vuodesta tai parista. Itse huomasin, että äitiyslomalla ja hoitovapaalla kului loppujen lopuksi aika vähän rahaa. Aikaa pystyi käyttämään tarjouksien ja kirpparien kiertelyyn, ruuan valmistukseen itse yms. Kun palasin töihin, tulojen myötä myös menot kasvoivat.

Vierailija
8/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mahtaa johtua, että ei hetkeäkään käy pienessä mielessä se vaihtoehto, että isä hoitaisi? Ei se olisi taloudellisestikaan niin mahdoton ajatus, kun miehen verotus pienenisi.

Olisihan sinun lapsesi joka tapauksessa kotihoidossa siinäkin tapauksessa, että mummo hoitaisi, ja saisitte myös kotihoitotuen.

Vierailija
9/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mahtaa johtua, että ei hetkeäkään käy pienessä mielessä se vaihtoehto, että isä hoitaisi? Ei se olisi taloudellisestikaan niin mahdoton ajatus, kun miehen verotus pienenisi.

Olisihan sinun lapsesi joka tapauksessa kotihoidossa siinäkin tapauksessa, että mummo hoitaisi, ja saisitte myös kotihoitotuen.

öö, selvennä mulle, että jos äitikään ei voi olla kotona, kun taloidellisesti tiukkaa, niin miten ihmeessä se isä sitten voisi? Ehkä, jos äitillä on on paljon parempi palkkaa, kun miehellä. Mutta ihan samalla tavalla pelkälle kotihoidontuelle se mieski jäisi.

Meillä on vielä niinpäin, että miehelläni on paljon parempi palkka kuin minulla, että kuolisimme varmaan nälkään, jos hän jäisi kotiin, ja minä menisin töihin.

Ap, mulla sama ongelma, en millään haluaisi mennä töihin, ennenku nuorempi laps täyttää 2v, mutta valitettavasti tekee jo nyt tiukkaa, vaikka olen vielä äitiyslomalla, joten voi olla, että haaveeksi jää kotiäitiys :(

Mutta, jos oikeasti ei nyt ihan +-0 mene, niin mieti, onko kotona oleminen sinulle niin tärkeää, että pystyt itse tinkimään jostakin? Se on kuitenkin aika, mitä et koskaan saa takaisin.

Vierailija
10/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö, selvennä mulle, että jos äitikään ei voi olla kotona, kun taloidellisesti tiukkaa, niin miten ihmeessä se isä sitten voisi? Ehkä, jos äitillä on on paljon parempi palkkaa, kun miehellä. Mutta ihan samalla tavalla pelkälle kotihoidontuelle se mieski jäisi.

Meillä on vielä niinpäin, että miehelläni on paljon parempi palkka kuin minulla, että kuolisimme varmaan nälkään, jos hän jäisi kotiin, ja minä menisin töihin.

Ap, mulla sama ongelma, en millään haluaisi mennä töihin, ennenku nuorempi laps täyttää 2v, mutta valitettavasti tekee jo nyt tiukkaa, vaikka olen vielä äitiyslomalla, joten voi olla, että haaveeksi jää kotiäitiys :(

Mutta, jos oikeasti ei nyt ihan +-0 mene, niin mieti, onko kotona oleminen sinulle niin tärkeää, että pystyt itse tinkimään jostakin? Se on kuitenkin aika, mitä et koskaan saa takaisin.

Siis meillä ihan sama homma, miehellä suuremmat tulot, tosin nekään eivät kovin suuret mutta jokainen sentti on tarpeen. Menoista ei oleellisesti ole mahdollista enempää tinkiä, kaikki ylimääräinen on jo laskettu pois.

ap

Vierailija
11/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin minun mielestäni. Jos sellaiseen on tilaisuus ja välit mummoon hyvät niin antakaa ihmeessä mummon hoitaa ja jättäkää päiväkotiin meno myöhemmäksi. Ja hyvä äiti varmasti olet vaikka päiväkotiinkin lapsenne menisi, tietenkin :)

Itse olen onnellinen, että minun on ollut mahdollista olla kotona näin kauan ja töihin aion vasta kun lapsi täyttää sen kolme, eli loppuvuodesta, valitettavasti. Toki ihana mieheni minulle sanoi, ettei minun tarvitse ikinä mennä töihin jos en halua, mutta kaippa se omalle hyvinvoinnillekin tekee hyvää, en kyllä kaipaa mitään muuta kuin lasten kanssa kotona oloa. Koitan nauttia viimeisistä kuukausista.

Vierailija
12/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa keskustelu on tästä asiasta sellaista, että äiti saa tuntea syyllisyyttä tekipä miten vaan. Jos olet kotiäitinä, olet yhteiskunnan loinen, eikä lapsesi saa tarpeeksi virikkeitä ja lapsikontakteja. Jos taas menet töihin olet tunteeton ja tavoittelet vain rahaa. Usko pois, sellaista vaihtoehtoa ei olekaan, jota ei joku arvostele!

Tee hyvällä mielellä se päätös, jonka näät parhaaksi.

Hyvää kesää teidän perheelle!

Vierailija
13/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka arvostelisi äidin työhön menoa. Minusta ainakin olisi outoa että työhön koulutettu aikuinen nainen leikkisi yhden lapsen kanssa kotona päivät pitkät. Ymmärrän kyllä jos uskonto vaatii ettei voi ehkäistä ja lapsia tulee vuoden välein, silloin on ehkä vaikea lähteä töihin, tosin tunnen monia jotka käyvät aina joka lapsen välissä pari kuukautta töissä ennen seuraavaa äitiyslomaa.

Vierailija
14/14 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... palata töihin kun vauva on reilun vuoden ikäinen. Isä saa pitää vielä sitten isäkuukauden ja lapsi menisi hoitoon siis n. 1 v + 2-3 kuukauden ikäisenä. Pari kuukautta pidempäänkin voisi olla kotona, mutta luin jostain, että päivähoitopaikkaa kannattaa hakea heti elo- tai syyskuun alusta, koska silloin vapautuu eniten paikkoja, joten vähän pakko ois silloin hakea. Ihan ajattelin siksi palata töihin, että pääsen jatkamaan uraani, vaikka taloudellisesti meillä olisi kaikki mahdollisuudet pitää minut kotona vielä pitkään. Tekisin kyllä ensi varmaan lyhennettyä työpäivää. Että et ole ap huono äiti ainakaan minuun verrattuna...