Voiko kaupunkia "painostaa" antamaan pienempi vuokra-asunto?
Asun nyt lapsen kanssa 77 neliöisessä kolmiossa ja 1000 euron nettopalkastani menee vuokran maksuun 510 euroa, koska en saa näin isoon asuntoon tarpeeksi asumistukea?
Ei ole kivaa, kun jää suunnilleen toimeentulotuen verran käteen kuussa (vai vähemmänkin), vaikka käyn töissä!
Pienempi asunto ollut haussa jo monta kuukautta, mutta mitään ei ole kuulunut.
Kommentit (32)
justnytheti tai ei, mutta ihmetyttää vaan tuo asenne että jonkun muun pitäisi se asunto järkätä jos rahat eivät riitä kun itse et kerran halua tehdä kuin tiettyjä työaikoja.
Tässä maassa on paljon sekä perheitä että yh:itä joiden ammatit/työajat ovat poikkeavia. Jos jokainen niistä/heistä vinkuisi yhteiskuntaa apuun heti kun työajat eivät omaan elämäntilanteeseen sovikaan, niin aika kalliiksi tulisi.
justnytheti tai ei, mutta ihmetyttää vaan tuo asenne että jonkun muun pitäisi se asunto järkätä jos rahat eivät riitä kun itse et kerran halua tehdä kuin tiettyjä työaikoja. Tässä maassa on paljon sekä perheitä että yh:itä joiden ammatit/työajat ovat poikkeavia. Jos jokainen niistä/heistä vinkuisi yhteiskuntaa apuun heti kun työajat eivät omaan elämäntilanteeseen sovikaan, niin aika kalliiksi tulisi.
Vuokranantaja, jolla asun omistaa tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia vuokra-asuntoja. Olen asunut 20 vuotta heidän asunnoissaan! Miksen siis voisi kaiken tuon vuokran maksettuani heille pyytää tarpeisiini paremmin sopivaa asuntoa?
ap.
justnytheti tai ei, mutta ihmetyttää vaan tuo asenne että jonkun muun pitäisi se asunto järkätä jos rahat eivät riitä kun itse et kerran halua tehdä kuin tiettyjä työaikoja. Tässä maassa on paljon sekä perheitä että yh:itä joiden ammatit/työajat ovat poikkeavia. Jos jokainen niistä/heistä vinkuisi yhteiskuntaa apuun heti kun työajat eivät omaan elämäntilanteeseen sovikaan, niin aika kalliiksi tulisi.
Vuokranantaja, jolla asun omistaa tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia vuokra-asuntoja. Olen asunut 20 vuotta heidän asunnoissaan! Miksen siis voisi kaiken tuon vuokran maksettuani heille pyytää tarpeisiini paremmin sopivaa asuntoa? ap.
siinä nyt niin ihmisiä raivostuttaa, jos joku pyytää isolta vuokranantajalta uutta, paremmin tarpeisiin soveltuvaa asuntoa? Useinhan perheet pyytävät isompaa, kun perheenlisäystä tulee, joten tarpeisiin sopivan asunnon hakeminen ei liene tavatonta. Mikä teitä mammoja oikein riepoo?
Ihmettelee tätä ketjua sivusta seurannut.
että ymmärtävät ettei ap ole ainoa joka niitä kaksioita tarvitsee? Ja ap ei myöskään suostune muuttamaan mihin tahansa vapautuvaan kaksioon, vaan etsii asuntoa tietyltä alueelta jne. Miksi hänen pitäisi olla erityisasemassa saamaan se toivomansa kaksio jos jonoa on? Ei häntä varmaan kiusallaan jonossa pidetä! Voi olla pariskuntia jotka muuttavat töihin/opiskelemaan paikkakunnalle, tai esim. väkivaltaisesta suhteesta eronnut yh, tai vaikka tulipalossa asuntosa menettänyt äiti+lapsi joilla on suurempi tarve saada se kaksio vert. ap jolla on asunto.
Ap haluaa edullisemman asunnon koska kokee että liian iso osa tuloistaa menee asumiseen, on monia ihmisiä joilla menee vielä huonommin ja joilla se kaksion tarve on vielä isompi, miksi ap valittaa?
Niitä varmaan on eniten, mutta myös kysyntä on suurin. Jos ajatellaan isompia asuntoja, niin niitä usein tarjolla, koska vaikkapa opiskelija harvoin haluaa muuttaa, tai on rahaa muuttaa, kolmioon. Kaksiot taas kelpaavat kaikille: niille jotka asuvat yksin, pareille oli sitten opiskelijoita tai eläkeläisiä, kaveruksille jotka asuvat kämppiksinä, sekä yh-vanhemmille ja pienillee perheille esim. äiti&isä +1-2 lasta.
että ymmärtävät ettei ap ole ainoa joka niitä kaksioita tarvitsee? Ja ap ei myöskään suostune muuttamaan mihin tahansa vapautuvaan kaksioon, vaan etsii asuntoa tietyltä alueelta jne. Miksi hänen pitäisi olla erityisasemassa saamaan se toivomansa kaksio jos jonoa on? Ei häntä varmaan kiusallaan jonossa pidetä! Voi olla pariskuntia jotka muuttavat töihin/opiskelemaan paikkakunnalle, tai esim. väkivaltaisesta suhteesta eronnut yh, tai vaikka tulipalossa asuntosa menettänyt äiti+lapsi joilla on suurempi tarve saada se kaksio vert. ap jolla on asunto.
Ap haluaa edullisemman asunnon koska kokee että liian iso osa tuloistaa menee asumiseen, on monia ihmisiä joilla menee vielä huonommin ja joilla se kaksion tarve on vielä isompi, miksi ap valittaa?
En ole kyllä koskaan asuntoa hakiessani pohtinut, että voi ei, mä en voi hakea tätä asuntoa, kun joku muu voi tarvita sitä kipeämmin kuin minä. Hienoa, jos te muut olette niin epäitsekkäitä, että asutte itseänne tyydyttämättömissä asunnoissa vain sen takia, että ette veisi asuntoa joltain toiselta tarvitsevalta.
riepoo tuo asenne, että on itse valittu tehdä vain tiettyä työvuoroa ja sitten valitetaan, että joutuu muuttamaan pienempään asuntoon kun asumistukea ei saa tarpeeksi - ja siihen päälle vielä märssytään siitä, että sitä asuntoa ei kukaan järjestä.
En nyt väitä, että ap:n pitäisi se lapsi jättää illoiksi ja öiksi yksin, mutta samassa tilanteessa on moni muukin. Sitten joko hommataan se hoitaja/hoitopaikka ja mennään töihin tai sitten tehdään pelkkää päivävuoroa - jolloin vastaavasti myöskään valiteta siitä, että asumistuki ei riitä mukavaan asumiseen tai että tai että kaupungilla ei ole tarjota heille sopivankokoista asuntoa. Valintakysymys.
siinä nyt niin ihmisiä raivostuttaa, jos joku pyytää isolta vuokranantajalta uutta, paremmin tarpeisiin soveltuvaa asuntoa? Useinhan perheet pyytävät isompaa, kun perheenlisäystä tulee, joten tarpeisiin sopivan asunnon hakeminen ei liene tavatonta. Mikä teitä mammoja oikein riepoo?
Ihmettelee tätä ketjua sivusta seurannut.
noin ajattele, mutta vuokra-asutnoja välittävillä (varsinkin kaupungin asunnoista ym. jos kyse) on kiireellisyys järjestys asunnon saajissa. Jos minä nyt haen asuntoa kaupungilta ja koska halua isomman/pienemmän, minulle sanottaneen ei ole, laitetaan sinut jonoon. Mutta jos tulipalo tuhoaa kotini, niin katto pään päälle järjestyy välittömästi. Niin julkisilla kuin myös ykstyisillä yrtityksillä on AINA vapaita asuntoja, ja niitä HÄDÄSSÄ oleville voidaa VÄLITTÖMÄSTI antaa. Mutta jos ei ole kiireellinen tapaus saa odottaa ja pitkäänkin. Ja tämä on ihan reilua ja järkevää, koska esim. yksi vuorokausi turvatalossa maksaa kunnalle paljon enemmän mitä maksaa se että järjestetään naiselle +mahdollisille lapsille kunnan vuokra-asunto.
Eli tavis vuokralaisen ei todellakaan tarvitse miettiä tarvitseeko joku asutnoa kipeämmin kiun hän, sillä siitä huolehtivat muuta tahot, ja jos asutno annetaan tarjolle niin silloin on siellä jonossa se ensimmäinen joka sen "ansaitsee", joko yhtäkkiä tai sitten vuosien odottamisen jälkeen.
Täytyy sitten varmaan ottaa yhteyttä sossuun, jotta maksavat minulle toimeentulotukea? Jospa sieltä sitten auttavat kaupunkia antamaan pienemmän asunnon?Ei minulla tässä hätää ole niin kauan, kuin se pienempi asunto järjestyy. En vaan olisi halunnut sosiaalituen varaan, mutta juuri laskin, että minullapa taitaakin olla oikeus saada sieltä muutama huntti kuussa.
Ja mikä se sinun sosiaalinen ongelmasi oli, johon tarvitset sosiaalialan ammattilaisen apua? Asunnonhaku? Missähän onnelassa asut, kun oletat moisen kuuluvan sosiaalialan hommiin ja sossujen siihen ylipäätään joutavan? Eiköhän sos. alan ammattilaisilla ole vähän toisenlainen työnäky ja työnkuva kuin laiskojen passaaminen.
Ja mikä HÄTÄ sinulla oikeasti on sen asuntosi kanssa? Se vuokra on oikeasti pieni isoimpien kaupunkien perheasunnoksi.
käteen saa lapsilisän+elatustuen ja opintuen sekä asumistuen =ei paljon mitään. Opintolaina (nostaa sitä tai ei) lasketaan tuloksi. Suurin osa menee asumiseen, ja töitä vaikea tehdä jos lastaan haluaa nähdä.
Ja on TUTKITTU FAKTA, että asumistukea saavat asuvat PAREMMIN mirä työssäkäyvät, koska asumistuki ym. mahdollistavat sen että voi asua isommassa asunnossa. Kun ITSE maksaa omista tuloistaan sen vuokran, niin silloin asuu ahtaammin, esim. työsskäyvä kolmen lapsen yh, vert. kolmen lapsn kotona oleva yh. kaverini vuokta on yli 800€/kk ja maksaa itse siitä parisataa kuussa, jos saa ns. keskivertoa palkkaa ei ole varaa asua tuollaisessa asunnossa kolmen lapsen kanssa, vaan asuu ahtaammin.