Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opet apua!

Vierailija
27.06.2011 |

Olen luokanope, erikoistunut äidinkieleen ja kirjallisuuteen (olen tehnyt näistä perus- ja aineopinnot eli cumut). Tilanne on nyt se, että kaupungilta, jolle työskentelen, puuttuu ensi lukuvuodeksi suomi toisena ja vieraana kielenä -opettaja (eli maahanmuuttajalasten suomen kielen opettaja). Minua pyydettiin tai oikeammin minulle osoitettiin tämä työ ensi vuodeksi.

Oppilaat ovat 1.-9. -luokkalaisia, tunnilla on ketä milloinkin, aikataulu riippuu oppilaiden lukujärjestyksestä.

Pakkohan minun on haasteeseen tarttua, vaihtoehtoja ei oikein näytä olevan. Netissä on paljon materiaalia ja oppilailla on Hyvä suomi -oppikirjat.

Onko kellään vinkkejä, mitä materiaalia voisi käyttää? Voisin tutustua materiaaleihin tässä kesän aikana.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisesta opettamisesta? Työ tekijäänsä opettaa, mutta kaipailisin vinkkejä materiaaleihin:)

ap

Vierailija
2/4 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevää olisi hankkia lisämatskuista niitä monistettavia, esim. jotain Takataskuja tai sellaisia. Kun kielitaito ei ole vielä kummoinen, käyvät alalluokkalaisten kirjat aika isoillekin vielä. Pelejä ja muita löytyy myös, netistäkin jopa ilmaisia, katso kustantajien sivuilta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tarkoitat niin materiaali tarkentuu vasta siinä vaiheessa kun tiedät, millä tasolla oppilaasi ovat. S2-opetuksessa kun voi olla suoraan valmistavasta opetuksesta tai sitten suomea äidinkielenään puhuva, mutta kaksikielinen/ ulkomailla asunut suomalainen.

S2-oppikirjasarjoja on monia, eri kustantajien sivuilta löytyy lisää tietoa. Äidinkielenopettajien liitto lienee myös aikamoinen materiaalipankki.

Vierailija
4/4 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

musiikkia ja elokuvanpätkiä. Musiikkiin voi ottaa sanat netistä ja sitten poistaa niistä osa ja tehdä esim kuullunymmärtämisharjoitus ("täytä puuttuvat sanat"). Leffa- tai ajankohtaisohjelmapätkistä voi myös ottaa pätkiä ja tehdä niistä kuullunymmärtämishrjoituksia (eli laitat kysymykset paperille). Netissä on varmaan paljon harjoituksia. Googlaa Osallisena suomessa-projekti ja aikismateriaali.

Lehtiä voi myös käyttää edistyneillä.