Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä tehnyt elintenluovutustestamentin?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös hoitotestamentti tehtynä.

Vierailija
2/15 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös nykyään mene niin, että erikseen pitää KIELTÄÄ elinten luovutus ja oletusarvona on että niitä saa ottaa? Vai oliko tämä muutos vasta tulossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos sellainen tilanne tulee, multa saa viedä kaiken mikä kelpaa.

Vierailija
4/15 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka mennään jossain samassa kolarissa kaikki. Mulla on lompakossani meistä kaikista elintenluovutustestamentti.

Lisäksi tutut tietää, että kaikki saa viedä ja loput jämät sitten voi polttaa. Mieluiten ei niin mitään hautakiveä tai hautaa kenenkään vaivoiksi, eli jonnekin yhteismaalle voi ripotella meikäläisen tuhkan.

Ja ajattelin kyllä sanoa, jos joku sukulainen ei ole antanut tietoa elintenluovutuksesta ja multa tullaan kysymään, että ottaa vaan. Eihän se enää kuolleena tajua, että puhutaanko sen puolesta totta, jos ei ole itse mitään lapulle laittanut. Mitä ihmettä se kuolleena enää tekee niillä munuaisilla ja keuhkoilla, ei niin mitään!

Vierailija
5/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvittaessa otetaan, jos ei ole erikseen kieltänyt. eli mitään elintenluovutustestamenttia ei enää tarvitse (itselläni kyllä vanhaa perua sellainen on lompakossa). Jos ap ei halua luovuttaa, kannattaa lompakkoon laittaa kieltotestamentti tai mikä sen nimi nyt olisikaan.

Vierailija
6/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elimet menee jakoon nykyisin ilman testamenttiakin.

Vierailija
7/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitotestamentin myös. Sen lisäksi mulla on vielä kortti, jossa sanotaan etten halua mitään uskonnollista hautajaisiini. Mieluiten ei hautajaisia ollenkaan eikä hautaa.

Vierailija
8/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen saa kiellettyä?

Laittaa sinne lompakkoon kiellon, kertoo lähiomaisille ja niin edelleen.

Keskitettyä rekisteriä odotellessa, sen jälkeen riittää kun sen ilmoittaa rekisteriin.

Vierailija
10/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1994 tein sen, ja siitä asti on sama läpyskä kulkenut rahapussissa.

saavat viedä ihan kaiken, mitä vietävissä on -miun puolesta.

nytkin luovutan verta säännöllisesti, olen luuydinluovutusrekisterissä, olen luovuttanut ja menen luovuttamaan munasolujani. kyllä ne elimetkin saa mennä, jos sellainen tilanne tulee. mitä minä niillä teen?

Vierailija
11/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene jos omaiset kieltää...

Vierailija
12/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsi, jolla on vakava munuaissairaus, saattaa tarvita siirron myöhemmin elämässään. Elimistä on paljon hyötyä eläville ihmisille, kuollut taas ei niitä enää tarvitse.

Vierailija
13/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa sairauksia.

Vierailija
14/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsi, jolla on vakava munuaissairaus, saattaa tarvita siirron myöhemmin elämässään. Elimistä on paljon hyötyä eläville ihmisille, kuollut taas ei niitä enää tarvitse.

Tsemppiä teille. Minulla on ystävä, aikuinen nainen, joka odottaa siirrännäistä. On ollut jo pari vuotta sairaslomalla, koska käy 3-4 kertaa viikossa dialyysissä. Omalla vauvallani epäiltiin raskausaikaan munuaisvikaa, mutta pelko ilmeni turhaksi.

Minulla on testamentti ja myös kaikki lähiomaiseni tietävät, että olen halukas luovuttamaan.

Uudessa laissa on aikamoinen tuo porsaanreikä, että omaisilta kysytään kuolleen oma tahto (eli käytännössä omaiset voivat kieltää, vaikka eivät tietäisi kuolleen omaa tahtoa), eli käytännössä tilanne on lähes sama kuin aikaisemminkin. Aikaisemminhan, jos testamenttia ei ollut, kysyttiin lupa omaisilta.

Vierailija
15/15 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo parikymmentä vuotta sitten. Nyt lainsäädäntö on onneksi muuttunut ja elimiä voidaan aivoluolleelta ottaa, ellei henkilön tiedetä vastustaneen asiaa. Suomessa on kuollut kymmeniä ihmisiä vuodessa turhaan elinsiirtojonoihin, kun siirtoelimiä ei ole saatu hankalan lain takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän