Menisittekö töihin jos käteen jäisi 180 euroa enemmän kuin työttömänä?
Kyseessä osa-aikatyö 25h/vko. Tällä hetkellä saan työmarkkinatukea n. 500 ja asumistukea 100 euroa. Jos menen töihin, en saa enää tuota asumistukea ja päivähoitomaksu nousee yli sadan euron, eli käteen jää n. 780 euroa. Summat siis per kuukausi.
Kommentit (20)
Menen siis töihin jos vain ottavat.
Työttömyys vain tekee sen, ettei oikein enää viitsisi mitään. Olin ennen reipas, mutta nyt ilmeisesti todellinen työn vieroksuja. Toivottavasti nyt pääsisi tuohon työhön, että saisin oman reippaan itseni takaisin.
useimmiten työterveyshuolto, lomarahoja, työkokemus ja sitä kautta paremmat mahkut työhön jatkossa, työkaverit, sosiaaliset suhteen jne
useimmiten työterveyshuolto, lomarahoja, työkokemus ja sitä kautta paremmat mahkut työhön jatkossa, työkaverit, sosiaaliset suhteen jne
Muistathan, että työmatkakulut saa vähentää verotuksesta, pk-seudulla sillä saa n. 400 euron vähennyksen jos asuu Vantaalla ja käy Hesassa töissä.
että työn takia täytyy viedä alle 3v hoitoon tai olisi vaikkapa juuri koulun aloittava ekaluokkalainen kotona joka sitten joutuisi olemaan yksin kotona en tuon summan takia töihin menisi (ellei työ olisi juuri se mitä haluan ja jatkossa kentien kokopäiväinen tms), mutta jos lapset isommat niin sitten menisin jo ihan siksikin että pysyisin työelämässä mukana ja saisin itselleni enemmän sosiaalista elämää.
Oleellista ei ole kuinka paljon enemmän saat, vaan se, että töistä saamasi raha ei ole enää yhteiskunnan tukea vaan itse ansaittua työtuloa!
Aivan kamalaa miten sitä on jotenkin jumiutunut näihin työttömän omiin pikku kuvioihin ja nyt kun ehkä töihin pääsisi, se alkaa tuntua ihan hirveältä. En olisi uskonut, että työttömyys minuun vaikuttaa tällä tavalla, mutta niin vain kävi.
Harmittaa vain, kun muu perhe aloittaa juuri kesälomailun ja minun pitäisi nyt mennä sitten töihin. Mutta toivotaan, että riittää aurinkoa myös minun vapaapäiville, että saadaan vähän nauttia kesästä koko perheen voimin.
Tsemppiviestit ovat edelleen tervetulleita. Olisi niin helppo jäädä vain tämänhetkiseen päämäärättömään tilanteeseen vellomaan.
Todellakin menisin töihin!! Ei työttömänä kotona olo nyt niin herkkua olisi, etteikö työnteko veisi voiton. Kyllähän työstä nyt on paljon muutakin hyötyä kuin vain se rahallinen palkka; Kuuluminen työyhteisöön, rutiini, saa tehdä jotain hyödyllistä, ei jää rumia tyhjiä aukkoja cv:hin ym ym.
Ja vielä jos sinunkin tapauksessasi jo 25 h/vko töillä tienaa 180 € enemmän kuin työttömänä ollessa, niin ilman muuta! Kyllä ensisijainen ansaintakeino täytyy olla työnteko eikä sosiaalituet veronmaksajien kustannuksella!
Kokopäivätyöhön en lähtisi, mutta osa-aikaiseen oikein mielelläni
Tiedän tosi monia sellaisia, jotka eivät mene, ja yllätys yllätys ovat sitten vielä yli kolmikymppisinä työttöminä.
Jos olisivat aiemmin ottaneet työn "joka ei kannata", olisivat jo aikaa sitten päässeet tasolle, jossa sitä palkka jääkin käteen monta sataa enemmän.
Olin itse kaksi vuotta töissä, joka ei kannattanut taloudellisesti. En saanut markkaakaan enempää, mitä olisin saanut sossusta.
Nyt olen ollut työelämässä 15 vuotta ja kuussa jää käteen verojen jälkeen 2400 euroa.
Ei ne rahavirrat siellä kotona istumalla kasva, kyllä palkan eteen on tehtävä töitä. Aika monella tosiaan voi mennä useampi vuosi, että pääsee sen sossutason yläpuolelle, mutta kyllä sekin päivä koittaa.
Ensin ajattelin vastata että en menisi, mutta taidanpa päätyä siihen kyllä-vaihtoehtoon kuitenkin.
Mitä pidempään olet työttömänä, sitä hankalampaa sinun on jatkossa saada työtä. Vaikka osa-aikatyö onkin ikävää jos haluaisi saada kokopäivätyötä niin kyllä sekin on tyhjää parempi. Raha ei ehkä tässä ole se merkitsevin tekijä, vaan se että pääset taas pois tuosta passiivisuuden ja päämäärättömän vaeltelun kierteestä. Pienikin työpätkä on taas lisä sinun työhistoriassasi ja ehkä juuri se tekijä, jolla saat jatkossa kokoaikatyötä.
Itsetunto nousee, uusia kokemuksia, sosiaalisia suhteita. Ja vähän enemmän sitä rahaa.
on tämänhetkisistä tuloistasi, niin siinähän tulee huima korotus!
Lisäksi saat työsuhteessa ainakin joitakin etuja, ja osa-aikainen työ voi vieläpä olla pehmeä lasku takaisin työelämään, taatusti saat seuraavan työpaikan huomattavasti helpommin.
a) Ihmisen kuuluu tehdä oma osansa yhteiskunnassa. (Hui, mä kuulostan ihan kokoomusnatsilta, mitä todellakaan en ole vaan kukkahattutäti!)
b) Töissäkäynti terävöittää arkea ja tekee hyvää sielulle.
c) CV:ssä "työttömänä" on huonompi vaihtoehto kuin lähes mikä tahansa muu.
d) Mikä vain työ voi antaa ideoita ja mahdollisuuksia saada parempaa työtä tulevaisuudessa.
olis se mun mielestä paljon kunniakkaampaakin elättää itsensä omalla työllään kuin yhteiskunnan tuilla. Ja aiemmat kirjoittajat ovat muutenkin vastanneet fiksusti, paljon on asioita joiden takia kannattaisi valita toi töihin meno.
Silloin saisin kuitenkin pariksi seuraavaksi vuodeksi hankittua ansiosidonnaista päivärahaa.
Päivähoitomaksussakin säästää jos ei ole kokopäivähoidossa kun itsekin osa-aikatyötä teet.
Kannattaa tarkkaan laskea sitten,että työaikaa tulee riittävästi seuraavia 500 ansiosidonnaista työttömyyspäivää varten.
Palkasta viis. Aikuisen ihmisen kuuluu käydä töissä.
täyspäiväisenä en (kun tulee kuitenkin lisäkuluja esim. liikkumisesta, työajan syömisistä jne.)
että paremmin palkatun työn saaminen on helpompaa työttömänä kuin töissä ollessa? Nimittäin ei ole. Jonain päivänä sun on kuitenkin aloitettava ruohonjuuritasolta ja sekin vaikeutuu mitä pitempään et tee mitään työtä.