Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haittaa on, jos yli 1-vuotiasta vielä imettää?

Vierailija
27.06.2011 |

Kysyn vaan! Kun tuntuu olevan niin helvetin kiellettyä ja omituista!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se oli kyllä aivan naurettavaa näin jälkikäteen ajateltuna. Tosin mulla olikin mt-ongelma(masennus ilman hoitoa). Toisia lapsia imetin 1v tasan ja 6kk ja se oli paras aika. Jos vielä saisin lapsia en jaksais imettää yhtään. Tylsää puuhaa ja aikaa vievää.

Vierailija
22/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidemmällekin olisin voinut imettää. Mä vaan menin uskomaan neuvolan vakuutteluja siitä, miten lapsi alkaa syömään paremmin kunhan imetys loppuu ja elämästä tulee sen myötä niin kovin valoisaa ja ihanaa...

Höpö höpö. Puoli vuotta imetyksen lopettamisesta oltiin juostu pari kk lääkärissä, punnituksissa, verikokeissa, ravintoterapeutilla ja kaiken maailman vastaavissa paikoissa, koska lapsen paino teki syöksylaskupudotuksen alasuuntaan heti imetyksen loputtua. Olisi pitänyt vaan jatkaa, niin olisi painon kehityskin saanut jatkua mallillaan. Erityisenä huomiona tähän väliin lisäisin, että näissä verikokeissa yms. kokeissa, lääkäri- ja ravintoterapeuttikäynneillä ei ole selvinnyt yhtään mitään sellaista, mikä selittäisi tämän lapsen painokäyrän syöksylaskun. Ainoa, mitä selvisi, oli asia, jonka itse huomasin kolmen viikon sisällä imetyksen lopettamisesta - lehmän maito ei sovi tämän(kään, ei sovi myöskään esikoisen) lapsen elimistölle. Mitään muuta syytä ei näyttäisi olevan, kuin se, että imetys loppui.

Seuraavaa imetän vaikka kouluikään asti, jos siltä tuntuu. Kuulemma viimeistään 8-vuotiaana häviää nännin imemiseen tarvittava imuote lapselta kuin lapselta. Nyt kun on kahden lapsen kanssa ensin kuunnellut neuvolaa ja lääkäreitä, ja huomannut, ettei todellakaan kannata, teen tasan tarkkaan jatkossa juuri kuten itsestä tuntuu oikealta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidemmällekin olisin voinut imettää. Mä vaan menin uskomaan neuvolan vakuutteluja siitä, miten lapsi alkaa syömään paremmin kunhan imetys loppuu ja elämästä tulee sen myötä niin kovin valoisaa ja ihanaa...

Höpö höpö. Puoli vuotta imetyksen lopettamisesta oltiin juostu pari kk lääkärissä, punnituksissa, verikokeissa, ravintoterapeutilla ja kaiken maailman vastaavissa paikoissa, koska lapsen paino teki syöksylaskupudotuksen alasuuntaan heti imetyksen loputtua. Olisi pitänyt vaan jatkaa, niin olisi painon kehityskin saanut jatkua mallillaan. Erityisenä huomiona tähän väliin lisäisin, että näissä verikokeissa yms. kokeissa, lääkäri- ja ravintoterapeuttikäynneillä ei ole selvinnyt yhtään mitään sellaista, mikä selittäisi tämän lapsen painokäyrän syöksylaskun. Ainoa, mitä selvisi, oli asia, jonka itse huomasin kolmen viikon sisällä imetyksen lopettamisesta - lehmän maito ei sovi tämän(kään, ei sovi myöskään esikoisen) lapsen elimistölle. Mitään muuta syytä ei näyttäisi olevan, kuin se, että imetys loppui.

Seuraavaa imetän vaikka kouluikään asti, jos siltä tuntuu. Kuulemma viimeistään 8-vuotiaana häviää nännin imemiseen tarvittava imuote lapselta kuin lapselta. Nyt kun on kahden lapsen kanssa ensin kuunnellut neuvolaa ja lääkäreitä, ja huomannut, ettei todellakaan kannata, teen tasan tarkkaan jatkossa juuri kuten itsestä tuntuu oikealta.

Minusta tuntuu että meidän tyttö olisi ihan samanlainen. Siis että hän vain on pienisyömänen ja imetyksen lopettamisesta olisi vain haittaa...

Olen myös kohdannut neuvolan(+muu ympäristö) osalta tuota samaa että kyllä ne syömisasiat auvoisaksi muuttuvat kunhan vaan imetyslopetetaan. Itse en usko asian olevan niin. Meillä itseasiassa terkkari olisi halunnut että lopetan imetyksen jo monta kk ennen 12kk:n ikää ja lopulta myöntyi siihen että imetän vuotiaaksi asti. Itse samaan aikaan kysyin meidän omalääkäriltä että onko imetys tosiaan jo lopetettava kun neuvola siihen niin painosti. Tämä lääkäri sanoi ettei näe mitään estettä imetykselle (ja sen jatkamiselle vaikka 3v asti :)) kun tyttö kasvoi kuitenkin niin tasaisesti omalla käyrällään.

Ainut mikä minua nyt hermostuttaa on se kun tyttö syksyllä 2v:nä on menossa päiväkotiin niin kuinka ruokailut siellä sujuvat jos vielä imetän.

Vierailija
24/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa imetys jatkui 1 v 3 kk:n ikään asti, toisen ja kolmannen kanssa 1 v 10 - 11 kk:n ikään asti. Mielestäni todellakin kannattaa imettää lasta noin parivuotiaaksi asti, jos siihen vain on mahdollisuus.

Vierailija
25/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että meidän tyttö olisi ihan samanlainen. Siis että hän vain on pienisyömänen ja imetyksen lopettamisesta olisi vain haittaa...

Olen myös kohdannut neuvolan(+muu ympäristö) osalta tuota samaa että kyllä ne syömisasiat auvoisaksi muuttuvat kunhan vaan imetyslopetetaan. Itse en usko asian olevan niin. Meillä itseasiassa terkkari olisi halunnut että lopetan imetyksen jo monta kk ennen 12kk:n ikää ja lopulta myöntyi siihen että imetän vuotiaaksi asti. Itse samaan aikaan kysyin meidän omalääkäriltä että onko imetys tosiaan jo lopetettava kun neuvola siihen niin painosti. Tämä lääkäri sanoi ettei näe mitään estettä imetykselle (ja sen jatkamiselle vaikka 3v asti :)) kun tyttö kasvoi kuitenkin niin tasaisesti omalla käyrällään.

Ainut mikä minua nyt hermostuttaa on se kun tyttö syksyllä 2v:nä on menossa päiväkotiin niin kuinka ruokailut siellä sujuvat jos vielä imetän.

Kokeile, miten imetys ja päiväkodin syömiset sujuu. Luultavasti siitä ei ole mitään ongelmaa - itse lähdin töihin, kun poikani, eli tämä mainittu toinen lapseni, oli 1v 3kk, ja imetys jatkui tosiaan senkin jälkeen edelleen. Poika tajusi jo tuolloin, että kun äitiä ei näy, ei tissiä ole tarjolla, ja tyytyi vesimukiin (lehmänmaitoa ei suostunut juomaan).

Jännä muuten, kun usein kuulee niitä tarinoita miten neuvolassa painostetaan imettämään mahdollisimman pitkään, mutta mullekin on alettu toitottaa vierottamisesta heti, kun lapselle on tullut 3 kk mittariin - ei ole kyllä minkäänlaista aavistustakaan ollut mistään imetysmyönteisestä ilmapiiristä. No, mä sitten lopulta lakkasin vaan kertomasta, että edelleen imetän, eikä neuvolan tätikään sitä kysynyt. Vasta, kun painokäyrä romahti, kerroin, että ainoa muutos missään on imetyksen lopetus.

Päiväkotiin ei välttämättä ole tarvis edes kertoa imetyksestä, mutta siitä kannattaa mainita, että lapsi on vähäruokainen ja nirso :) Tosin nämä nyt yleensä näkevät niin monenlaista syöjää, että harvoin kaiketi kiinnittävät erityisesti huomiota minkäänlaisiin syöjiin, ja toisaalta: joskus lapset syövät paremmin päiväkodissa kuin kotona. Näin on ollut mun lasteni kohdalla, vaikka päiväkodissa eivät olekaan olleet, mutta kerhossa ja kyläillessä.

Vierailija
26/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää meidän tosiaan vielä jatkaa tuota imetystä kun tyttö sinne hoitoon menee. Vaikkakin sitten vähemmässä määrin :) Onhan siitä imetyksestä hyötyä sitten kun tyttö siellä hoidossa on että ei niin helposti saisi kaikkia tauteja (toivottavasti) :)

Vierailija
27/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta imettää jotain 2-vuotiasta lasta. Ei sen ikäinen kuulu tissille, yök!! Sairasta ja pervessiä!

Vierailija
28/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta imettää jotain 2-vuotiasta lasta. Ei sen ikäinen kuulu tissille, yök!! Sairasta ja pervessiä!

nyt oikein juurta jaksaen, mikä siinä on sairasta. Kiitos.

PS. Tiesitkö, että WHO suosittaa imetystä länsimaissakin 2-vuotiaaksi asti?

Vierailija
29/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rientää kahvia keittelemään/hössöttämään. Imetys on tyhmän näköistä. Lapsi pitää saada sitä paitsi mahdollisimman nopeasti yökylään, ja mitä aikaisemmin muuttaa pois kotoa niin sen parempi.

Vierailija
30/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän siis edelleen yli kaksivuotiasta. En näe, että imetyksestä olisi "todellisia" haittoja. Kuitenkin meillä on myös ollut sitä, että lapsi on pienisyömäinen. Kuitenkin pikkuhiljaa kun ikää on tullut lisää on alkanut syödä enemmän kiinteitä. Luulen myös, että omasta lapsestani ei mitään suursyömäriä tulekaan vaan on vähän sellainen nirson sorttinen kun itse olen (alle vuoden ikäisenä rinnasta vieroitettu jos sillä nyt tähän on vaikutusta). Mutta siis meillä ainakin on välillä lapsella vähän sellaista pelaamista, että syö silloin ruokia kun huvittaa ja välillä enemmän rintaa. Mutta en ole huolissani kun kuitenkin ruokia kohtuudella menee ja tiedän, että rintamaidostakin saa paljon hyödyllistä.

Suurin haitta on mielestäni ihmisten imetysihmettelyt vaikken niistäkään ole ottanut kovaa stressiä. Muistaakseni ihmettely imetyksen kestosta tosin alkoi kun lapsi oli noin puolivuotias (ja meillä kiinteätkin aloitettiin jo 4 1/2 kk iässä suosituksen vastaisesti, mielestäni ihan älytöntä tuo ihmettely!) Myös neuvolassa sanottiin alle vuoden iässä, että voisin ruveta lopettelemaan ja hammashoitolassa varoiteltiin imetyksestä ja erityisesti yöimetyksestä (imetän edeleen välillä myös öisin). Kummassakaan paikassa ei ole kyllä tullut mitään täystyrmäystä mutta kuitenkin tuollaista on kommentoitu.

Lisäksi meillä ainakin tuntuu, että lapsi on kovasti minussa kiinni huolimatta siitä, että isänsä viettää hänen kanssaan paljon aikaa. Tilanne voisi toki olla sama muutenkin mutta luulen, että imetyksellä on asiaan vaikutusta. Tavallaan näin kuuluu ollakin mutta kulttuurissamme, jossa oman ajan saaminen on ihanne ja kieltämättä sitä kaipaan itsekin on joskus hiukan raastavaa kun pienen on niin vaikea olla erossa äidistä. Tässä asiassa tosin ihan mahdoton tietää mikä on imetyksen osuus asiaan.

Itse olen ehdottomasti taaperoimetyksen kannalla enkä sitä kadu yhtään. En kuitenkaan odota, että kaikki tekisivät samoin. Toivoisin kuitenkin, että ihmisillä olisi enemmän oikeaa tietoa asiasta omia valintoja tehdessään. Mielenkiintoisia ovat esimerkiksi tutkimustulokset siitä, että pidempään imetetyillä lapsilla on keskivertoa harvemmin aikuisena paino-ongelmia ja ovat älykkäämpiä kuin ei taaperoimetyt.

Vierailija
31/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten aiemmin kirjoitinkin: se on perverssiä!

Vierailija
32/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueppa uudelleen. kuten aiemmin kirjoitinkin: se on perverssiä!

tietää tästä asiasta vähemmän kuin joku kouluttamaton av-mamma? Okei.

Vierailija
33/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pidempäänkin, jos äiti ja lapsi haluaa.

Vierailija
34/36 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä menee nyt kyllä ihan ohi aiheen mutta miten teillä on taaperot syöneet kun olette vielä imettäneet?

Meillä on 1,5v tyttö joka on hyvin pienisyömäinen. Olen joutunut toppuuttelemaan tissittelyä toivossa että tyttö alkaisi syömään runsaammin. Olen nyt kahden vaiheella että täytyykö minun nyt tehdä "väkivaltainen loppu" tälle meidän imetykselle että tyttö alkaisi syödä paremmin vai jatketaanko samaan malliin... Tyttö kasvaa pitkänä ja hoikkana niin kuin isänsä.

lapsentahtisesta enemmän äidintahtiseksi joskus lapsen yksivuotissynttäreiden jälkeen, kun meilläkin oli se meininki, että lapsi täytti mahansa rintamaidolla ja söi muuta vaihtelevalla menestyksellä. Aluksi imetin aina aterioiden jälkeen ja nukkumaan mennessä (päikkäreille ja yöunille) ja kun lapselle alkoi 1,5-vuoden iässä kelvata äidinmaidon lisäksi myös lehmänmaito, imetin pääsääntöisesti kolme kertaa vuorokaudessa, eli unille mennessä ja kerran aamuyöllä klo 4-5 aikaan. Meidän lapsi alkoi syödä selvästi paremmin sen jälkeen, kun rintaa ei saanut aina kun halusi. Meidänkin lapsi on hoikanlainen, eikä mikään todella kova syömään, mutta ihan ok hän syö/söi jo taaperoimetysaikana ja kasvu on ollut tasaista. Kun imetys jäi kokonaan pois, eivät ruokamäärät enää lisääntyneet, eli nuo kolme imetystä päivässä (loppuvaiheessa 1-2 imetystä) eivät ilmeisesti vaikuttaneet lapsen ruokahaluun mitenkään.

Mutta sitähän ei voi etukäteen tietää, alkaako huonosyömäinen lapsi syömään paremmin, kun imetys vähenee/loppuu. Osa alkaa, osa ei.

Vierailija
35/36 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli imetys loppui hieman ennen kahden vuoden ikää.

Vierailija
36/36 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiskansat, siis luonnossa olevat vierottavat lapsen kolmevuotiaana, se on siis se luonnollinen tapa. Ja taatusti lapsesta kasvaa itsenäinen hyvä yksilö. Nykyaika on vääristynyttä, toimitaan joidenkin ihmeellisten normien mukaan vaikka maapallon toisella puolella olisi taas aivan erilaiset normit. Saa ajatella itsekin, eikä lapsen tarvitse itsenäistyä vielä 1-vuotiaana. Imetyksestä on vain hyötyä niin kauan kuin sitä jatkaa. Kolme vuotta on muutenkin lapsella raja jossa aletaan olla sosiaalisia ja omat valmiudet kehittyvät kovaa vauhtia.  Luonto on viisas ja tietää, ihmiset vaan sotkevat asioita. t:Nina

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi