Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haittaa on, jos yli 1-vuotiasta vielä imettää?

Vierailija
27.06.2011 |

Kysyn vaan! Kun tuntuu olevan niin helvetin kiellettyä ja omituista!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hakeudu sellaisiin keskuteluihin missä sitä paheksutaan. Minä oon imettänyt kahta lastani vähän yli 1-vuotiaaksi. Ja kun meillä ei silloin ollut nettiä, niin se ei ollut mitenkään outoa vaan ihan luonnollista ja itsestäänselvää mulle. Itse asiassa kun tulin raskaaksi toiselle ja ensimmäinen lapsi alkoi vähentää imemistä 1 v 3 kk:n iässä, niin se tuntui minusta jopa vähän aikaiselta.

Vierailija
2/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen imettänyt kaikkia kolmea lastani vähän vajaa 2v asti ja niin on molemmat siskonikin imettäneet omia lapsiaan noin 1,5v asti.

Lisäksi täällä meillä päin (pk-seutu) on paljon lapsiperheitä, joissa on harvinaista, että imetys on lopetettu alle 1v. Suurin osa äidestä on imettänyt lapsiaan 1,5v - 2v asti. Eli riippuu varmasti ympäristöstä, että missä asuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuli vaan mieleen,kun pojalla oli 8kk ikäisenä hampaidenhoitokeskustelu,niin siellä sanottiin,että imemisen tarve häviää,kun vuoden ikä häämöttää ja olisi hyvä luopua tuttipullosta ja tutistakin mahdollisimman aikaisin...että usein näkee 2-vuotiaita,jotka ovat pitkään juoneet tuttipullosta ja imeneet tuttia,niin heillä on yläikenessä jotain häikkää.. Et eikö se tissin imeminen sit oo sama asia..?

Vierailija
4/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin ainoaa tytärtäni yli kolmevuotiaaksi!

Kysyin hampaista kolmelta eri hammaslääkäriltä, joista yksi on hammaslääketieteen professori ja kaksi muuta erikoishammaslääkäreitä ja kaikki sanoivat ettei äidinmaito edes reikiinnytä hampaita, kunhan pesee hampaat illalla ja vasta hampaiden pesun JÄLKEEN imettää viimeiset maidot.

Äidin maito yksinään ei reikiinnytä, mutta muussa ruuassa olevat sokerit reikiinnyttävät.

Et imetä menemään! Maidon ravinteet säilyvät jättipitkässäkin imetyksessä, maito ei muutu VEDEKSI kuten minulle eräs miespuolinen lastenlääkärierikoistuja väitti :D

No, lääkäri olen itsekin että siinäpä väittävät! :D :D

Vierailija
5/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäinen voi jo syödä ihan kaikkea mitä aikuinenkin ja saada kaiken tarvitsemansa ruoasta. Miten imetys tuon ikäisellä on parempi kuin monipuolinen tavallinen ravinto?

Vierailija
6/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuli vaan mieleen,kun pojalla oli 8kk ikäisenä hampaidenhoitokeskustelu,niin siellä sanottiin,että imemisen tarve häviää,kun vuoden ikä häämöttää ja olisi hyvä luopua tuttipullosta ja tutistakin mahdollisimman aikaisin...että usein näkee 2-vuotiaita,jotka ovat pitkään juoneet tuttipullosta ja imeneet tuttia,niin heillä on yläikenessä jotain häikkää.. Et eikö se tissin imeminen sit oo sama asia..?

Nänniä imetään ihan toisella tekniikalla kuin tuttia! Nännin imeminen kehittää alaleuan kasvua ja vahvistaa suun lihaksiston kehittymistä. Tutin imeminen taas heikentää alaleukaa ja saa pitkään jatkuessaan aikaan purentavirheitä.

Eli tissin imentä on ok myös purennan puolesta niin pitkään kuin haluaa. Tämänkin olen tarkistanut luotettavilta tahoilta, en omiani jorise.

T: lääkäri-äiti joka imetti yli 3v tytärtä

PS. Tyttäreni on nyt 7v ja ei reikiä ja purenta ok. Itselläni on ollut purentavirhe, oijottu ja reikiäkin oli jo lapsena, mutta minä olinkin täysin pullolapsi.

Vierailija
7/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäinen voi jo syödä ihan kaikkea mitä aikuinenkin ja saada kaiken tarvitsemansa ruoasta. Miten imetys tuon ikäisellä on parempi kuin monipuolinen tavallinen ravinto?

Mitä haittaa siitä on?

Minun lapseni oli ja on allerginen lehmänmaidolle, soijalle ja kaikille viljoille, riisille jne... että ravitsemusterapeutti oikein KEHOITTI jatkamaan niin pitkään imetystä kuin vain jaksan.

Mutta mitä haittaa ihan kaikkiruokaisellekaan lapselle pitkästä imetyksestä olisi? Onhan imetyksellä myös perusturvallisuutta lisäävä psyykkinenkin ulottuvuus, ei se pelkkää ruokaa ole.

Ja noin pitkään kun imettää, niin maidontulo ei lopu, vaikkei imettäisi edes joka päivä. Minulla kului vuosi lopettamisesta, ennenkuin maidontulo täysin loppui.

Vierailija
8/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mua ihmetyttää, mikä se HYÖTY on. Ei varmasti haittaa ole. Mutta mitä hyötyä on imetyksestä verrattuna tavalliseen monipuoliseen terveelliseen ruokavalioon?

Ja jos lapsella on allergioita, niin eikö silloin imettävän äidin tule välttää noita allergisoivia aineita, joten lapse voisi syödä samaa ruokaa, jota äiti syö.

En halua mitenkään provosoida tai esittää mitään mielipidettä imetyksen puolesta tai vastaan. Ihan tietämättömyyttäni kysyn, että mitä HYÖTYÄ noin ison lapsen imetyksestä on.

Vierailija
9/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilun vuoden ikään ja lääkärin ja ravitsemusterapeutin kehoituksesta... Ja toki siinä kohtaa olikin lapsen paras kun ei vielä sopivaa korviketta ollut löytynyt ja ruokavaliokin vielä hakusessa, siis helpoin tapa taata lapsellee tarvittavat ravintoaineet - toki muullakin tapaa olisi onnistunut jos en olisi enää imettänyt mutta lapselle paras ja kaikille helpompi oli kuitenkin jatkaa niin jatkoin. Meillä minä pystyin syömään melkein kaikkea mille lapsi oli allerginen, ei reagoinut äidinmaidon kautta kuin ohraan. Eli minun ruokavalio ei olisi lapselle käynyt. Toisaalta vaikka jossain tapauksessa äitikin joutuu tiukalle dieetille ja silloin sama ruoka periaatteessa kävisi lapselle niin se äidinmaito kuitenkin takaa ne ravintoaineet paremmin, eli vaikka äiti ei yksipuolisesta ruoasta saisikaan kaikkea tarvittavaa niin lapsi kuitenkin maidosta saa.

Meilä sitten kun saatiin lapselle sopiva ruokavalio kuntoon ja sitä kautta taattua kaikki ravintoaineet lopetin imetyksen ilomielin. Ei ollut minusta enää mitenkään miellyttävää puuhaa enää niinkin ison lapsen kanssa. Tuskin jatkamisesta mitään haittaa olisi ollut, mutta ei nähdäkseni kovin suurta hyötyäkään.

Vierailija
10/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mua ihmetyttää, mikä se HYÖTY on. Ei varmasti haittaa ole. Mutta mitä hyötyä on imetyksestä verrattuna tavalliseen monipuoliseen terveelliseen ruokavalioon?

Ja jos lapsella on allergioita, niin eikö silloin imettävän äidin tule välttää noita allergisoivia aineita, joten lapse voisi syödä samaa ruokaa, jota äiti syö.

En halua mitenkään provosoida tai esittää mitään mielipidettä imetyksen puolesta tai vastaan. Ihan tietämättömyyttäni kysyn, että mitä HYÖTYÄ noin ison lapsen imetyksestä on.

Kaikki allergikot eivät ole niin herkkiä, että myös imettävän äidin pitää välttää lapselle allergiaoireita aiheuttavia ruoka-aineita ruokavaliossaan. Mutta minun lapseni oli näin herkkä ja minä söin vain sitä mitä hänkin söi. Ja vältin niitä muita.

Esimerkiksi leipä on meillä ollut siitä lähtien Vuohelan herkkupuodin tattarileipää enkä edes enää ruisleipää tai vehnäleipää meille osta vaikka itse voisinkin sitä syödä. Helpompi kun kaikki syövät samaa ruokaa niin ei tarvitse huolehtiä murusista ym.

Minulle sanottiin ihan yliopistosairaalan ravitsemusterapeutin taholta, että äidinmaidossa on edelleen loppuun asti hyvät rasvat, ym. ravintoaineet ja koska lapsen ruokavalio oli hyvinkin yksipuolista siinä vaiheessa kun testattiin mikä hänelle sopii ja mikä ei niin ihan ravitsemussyistä käskettiin imettää. Ja minä olen senverran periksiantamaton, että minähän imetin enkä kokenut ruokarajoituksia itselläni liian suurena "uhrauksena".

Muita hyötyjä mitä huomasin oli nukttamisen helppous ja aina kun lapsi alkoi kiukutella, hän sukelsikin kohta T-paitani alle ja imi ja rauhoittui ihan itsekseen. Ei tarvinnut uhmaikäisen kanssa vääntää. Imetyksen loputtua olen toki saanut sitäkin vääntöä ihan kyllikseni jo kokea. Sen puoleen olisi pitänyt imettää kouluikään saakka tai yliopillaaksi asti :D

Vierailija
11/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen minulle ei sen kolmen vuoden aikana kun imetin sanonut kukaan poikkipuolista sanaa.

Jos olisi sanonut, olisin kyllä keksinyt mojovat vastakommentit. Mutta ei sanonut eikä edes kukaan katsonut pahasti, vaikka uimahallissakin vielä hyvinkin yli 2-vuotiasta julkisesti imetin suihkussa.

Vierailija
12/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi imettää noin isoa lasta. Muuta haittaa en ole havainnut vaikka kolmea lasta olen yli yksi-vuotiaaksi imettänyt.

Vierailija
13/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellasi on luxuselämä!!!

Vierailija
14/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidimaidossa on NIIN KAUAN KUIN IMETYSTÄ KESTÄÄ:

- ruoansulatusta auttavia aineita (eli muukin ruoka imeytyy paremmin)

- vitamiineja ja hivenaineita, energiaa (ihan ilmaiseksi ja hyvälaatuisia)

- vasta-aineita joita äidin elimistö valmistaa (eli esimerkiksi perheessä kiertävään flunssaan)

- yleisesti elimistön puolustusjärjestelmää tukevia vasta-aineita

Itse asiassa näitä vasta-aineita on vieroittuvan lapsen maidossa suhteessa enemmän kuin silloin kun imetyksellä on vielä suuri merkitys ruokavaliossa.

Lisäksi imetyksellä voi vielä kolmivuotiaallekin olle psyykkistä merkitystä. Ilmankin varmasti pärjäisi lämpimässä kiintymyssuhteessa vanhempiin, mutta on se keino tasata tunteiden heilahteluita, rentoutua, nauttia läheisyydestä, ehkä nukahtaa...

Ei siis voi sanoa että ei olisi mitään hyötyä pitkästäkään imetyksestä, vaikka tietysti hyöty on suhteessa sitä suurempi mitä nuorempi lapsi.

Vierailija
15/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi saa ihanaa läheisyyttä ja hyvää ravintoa.

Vierailija
16/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta joista kahta imetin pari vuotiaaksi ja kolmatta "vain" vuoden. Tällä kolmannella on tosi paha purentaongelma ja leuka selvästi pienempi/liki olematon kuin sisaruksillaan mikä ei nyt niin kiva pojalla. En koskaan ajatellut että kyse voisi olla tästä. Hän myös alkoi imetyksen jälkeen syömään peukkua ilmeisesti juuri siksi että imemistarvetta oli edelleen. Kyllähän se turvallisuuden tunnetta tuo lapselle ja usein sitten oma peukku/tutti auttaa siihen. Pari vuotiaana onneksi saimme peukun imemisen kitkettyä pois. Ilmeisesti peukun imeminen ja imetyksen aikaisempi lopetus aiheutti sen että leuka ei päässyt kehittymään tarpeeksi ja aiheuttivat leuan pienen koon. Jos olisin imettänyt 2v ongelmaa ei ehkä olisi. Jouduin silloin kun lapsi oli 1v tosi rajulle lääkekuurille jonka aikana ei saanut imettää ja maidon tuotanto loppui kuurin myötä :(.

Vierailija
17/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen nyt järkikin sanoo että ihmisen maito on parempaa ihmisen lapselle eikä lehmän maito joka on tarkoitettu vasikan tarpeisiin. Maitohan on todella tärkeää kasvamiselle.

Vierailija
18/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joutuu selittelemään joillekin, miksi imettää vielä yli vuoden ikäistä. Lapselle pitkästä imetyksestä ei ole mitään haittaa, vaan päinvastoin monia hyötyjä - niin fyysiseltä kuin psyykkiseltäkin kannalta.

Itse imetin lasta vähän alle kaksivuotiaaksi, jolloin lapsi itse menetti mielenkiinnon rintaan. Mun puolesta imetys olisi saanut vielä jatkuakin, jos lapsi olisi halunnut, mutta olin kyllä hirmu iloinen siitä, että lapsi vieroittautui itse, eikä mun tarvinut häneltä "riistää" tissiä :)

Vierailija
19/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä menee nyt kyllä ihan ohi aiheen mutta miten teillä on taaperot syöneet kun olette vielä imettäneet?

Meillä on 1,5v tyttö joka on hyvin pienisyömäinen. Olen joutunut toppuuttelemaan tissittelyä toivossa että tyttö alkaisi syömään runsaammin. Olen nyt kahden vaiheella että täytyykö minun nyt tehdä "väkivaltainen loppu" tälle meidän imetykselle että tyttö alkaisi syödä paremmin vai jatketaanko samaan malliin... Tyttö kasvaa pitkänä ja hoikkana niin kuin isänsä.

Vierailija
20/36 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa puolitoistavuotisneuvolassa tyttö nousi painokäyrällä -15:sta (jossa se pahimoilleen käävi) -9:ään. Joten siinä mielessä en ole niin huolissani tuosta painosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän