Rahastoni on ollut koko kaksivuotisen säästöaikani miinuksella.
Tarkoitus on säästää rahaa seuraavat 25v. Onko tällä miinusmerkkisyydellä mitään väliä?
Kommentit (8)
näitä miinusmerkkisiä kausia? Ja eikö sillä kuukausittaisella säästämisellä nimenomaan osteta osuuksia rahastosta? Eli kun rahastolla menee nyt huonosti, niin saan pienemmällä rahalla suurempia osuuksia?
En tiedä. Itse halusin laittaa rahaa pelkästään säästötilille, mutta pankissa naurettiin ja lätkäistiin inflaatiokortti naamalle.
ap
että sijoitukset pidemmän päälle tuottavat voittoa. Tosin olisin huolestunut jos viimeisen vuoden tulos on miinuksella. Mun rahasto-osuus tuotti viime tilikaudella 8 prosentin koron. Mulla ei siellä hirveitä summia ole, nyt on 16 000 ja rapiat.
Meillä on pojalle kolme rahastoa, joista 4 vuoden aikana vain yksi on plussalla. Mutta totta on, että nyt monia rahasto-osuuksia saa samalla rahalla enemmän. Emme ainakaan vielä tee radikaaleja muutoksia...
näitä miinusmerkkisiä kausia? Ja eikö sillä kuukausittaisella säästämisellä nimenomaan osteta osuuksia rahastosta? Eli kun rahastolla menee nyt huonosti, niin saan pienemmällä rahalla suurempia osuuksia?
En tiedä. Itse halusin laittaa rahaa pelkästään säästötilille, mutta pankissa naurettiin ja lätkäistiin inflaatiokortti naamalle.
ap
suosittelen pörssiosakkeita, mutta vain sillä ehdolla, että joko itse hoidat salkkuasi aktiivisesti tai sitten hankit aktiivisen salkunhoitajan. Jos aikoo tienata, reaktioiden on nykyisin oltava nopeita.
Miehellä toinen rahasto, jossa suurempi riski ja se on 8-12% plussan puolella.
Blaah. Taidan vetää kaikki säästöt pois pankista ja alkaa kerätä seteleitä johonkin keksipurkkiin. Haluan säästää, en kikkailla.
ap
Eli 25-vuodessa ehtii tapahtumaan vaikka mitä. Rahastoilla saa tällä hetkellä tosi huonosti, jos ollenkaan tuottoa. Suosittelen korkorahastoja, niissä on ollut viime vuosina tosi hyvä tuotto, tosin senkin oletetaan laskevan... Mutta siis jos ei ole tarvetta kotiuttaa rahoja, niin eihän tuolla ole sinänsä väliä. Mukavampaahan se tietenkin olisi, jos olisivat plussalla :-D
Ja tuon kakkosen kommentti oli aika ala-arvoinen...
Kannattaa muistaa että isommat riskit =isommat voitot TAI tappiot, pienemmällä riskillä saa kohtuullisen varmaa tuottoa (eikä ainakaan häviä paljoa).
Oleellista on se, että missä vaiheessa realisoi rahastot. Jos ajattelit säätää niihin esim. 20 vuotta, niin ehkä kannaattaa lunastaa ne ulos jos paria vuotta aiemmin/paria vuotta myöhemmin jos ne ovat +/- tuolloin.
Ja jos rahaa ei tarvitse, niin loppupeleissä on aika turhaa edes kytätä missä mennään koko ajan, sillä välillä mennään alas ja välillä noustaa ylös. Nyt EU:ssa tapahtuu jänniä juttuja kun Kreikan ym. talous on "kaatumassa" jne. joten pakka mennee aika lailla sekaisin jossain vaiheessa. Kun hinnat matalalla kannaattaa ostaa entistä enemmän, koska nusun ollessa päällä saa taas voittoja.
Ihan kaikella ystävyydellä; oletko idiootti? Tai sitten olet vain tyypillinen pankin kusettama suomalainen joka ei tiedä rahastosäästämisestä mitään mutta uskoo että se pankin täti tietää.