Lähihoitajaksi vai kasvatustiedettä yliopistoon?
Arvoisa AV-raati! Nyt tarvitsen kärkkäitä mielipiteitänne. En ole työllistynyt omalla alallani (IT) mielekkäisiin hommiin, oikeastaan mihinkään. Haluan vaihtaa alaa. Valitsisinko työvoimakoulutuksen lähihoitajaksi, kestää noin 450 päivää ja toimeentulo tuona aikana välttävä mutta riittävä? En ole koskaan aikaisemmin ajatellutkaan hoitoalan töitä tai koulutusta, mutta työllistymisen vuoksi aloin harkita. Toinen vaihtoehto minulla on opiskelu kasvatustieteen tiedekunnassa, jolloin toimeentulo olisi opiskeluajan heikompaa kuin edellisessä vaihtoehdossa. Opiskelu kestäisikin kauemmin ja opiskelun ohessa työllistyminen on epävarmaa. Yliopistossa voisin ehkä kuitenkin hyödyntää paremmin tämän hetkistä koulutustani.
Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (30)
Jos yliopistossa ottaisin sivuaineeksi vaikka laskentatoimen (ehtisin perusopinnot varmaan vuodessa) niin voisiko sillä työllistyä opintojen ohella esim palkanlaskentaan tai johonkin muihin talousalan töihin?
Miksi et vahvista nykyistä osaamistasi, vaan hankit jotain ihan uutta?
olen ajatellut vaihtaa toiseen alaan... En enää jaksa tätä mun työtä (myynti) koska olen aina asiakkaiden käytettävissä eikä mun perhe-elämä enää kestä sitä. Olen ajatellut hakeutua lähihoitajan koulutukseen. Haluan selkeän ammatin ja mahdollisuuden tehdä normaalia työpäivää tai jopa osapäiväistä työtä.
Ajattelin tuossa, että voisin jo opiskeluaikana työllistyä johonkin osa-aikaisesti, pelkkä opintotuki kun ei riitä elämiseen. Minulla on pientä kokemusta kirjanpidosta ja taloushallinnon töistä vapaaehtoistoiminnan puolelta, joten ihan täysin uutta se ei olisi. En toki väitä, että olisin mikään kirjanpitäjä ja uskon, että taloushallinnon työt muutenkin vaativat suurempaa osaamista kuin minulla tällä hetkellä on.
Elän tällä hetkellä Pohjois-Suomessa, enkä haluaisi kovin kauaksi täältä muuttaa, mutta ehkä sekin jossain vaiheessa pakko ottaa vakavaan harkintaan, jos töitä ei saa.
Joku ehdotti opetushommia ja ne kyllä minua kiinnostaisivat. Niissäkin vain tökkää tuo työkokemuksen puute. Eikö ammattikouluissakin opettajilta juuri edellytetä työelämässä hankittuja käytännöntaitoja?
Sinne ei vain mennä.
kasvatustiedettä opiskelemaan. Pääsykokeen kautta siis, tiedän, ettei sinne noin vain mennnä. Avoimessaha voi kuka tahansa opiskella.
Työkkärin koulutuksiin on vaikea päästä. Todella paljon hakijoita. Sama koskee lähärin koulutusta.
Työkokemus on välttämätön.
Itselläni oli työharjoittelu keväällä ja nyt haen koulutukseen toista kertaa.
Mikäli en pääse koulutukseen, niin lähden avoimeen yliopistoon lukemaan kasvatutieteiden perusteet.
Koulussa työskentely on ainakin 60% kasvatusta, valitettavaa, mutta totta.
Hoitotyö on rankkaa, palkka on pieni, joten jos et edes työstä tykkää ei ole mitään syytä siksi opiskella. Opiskelukin on yhteiskunnalle kallista ja jos lähtökohdat on nuo et viihdy siinäkään työssä kauaakaan.
Mikäli työkokemusta ei ollut, niin ei päässyt edes haastatteluun.
Työkkärin lähäri koulutukseen on varmasti vielä enemmän hakijoita ja sinne todella vaikea päästä.
Minä asun siis Tampereella.
Mulla kaveri, joka tehnyt 3v. lähärin töitä ja ei ole koulutukseen päässyt ja on aika hyväkin alalla.
kuin lähihoitajaksi.
Mikäli työkokemusta ei ollut, niin ei päässyt edes haastatteluun.
Työkkärin lähäri koulutukseen on varmasti vielä enemmän hakijoita ja sinne todella vaikea päästä.
Minä asun siis Tampereella.
Mulla kaveri, joka tehnyt 3v. lähärin töitä ja ei ole koulutukseen päässyt ja on aika hyväkin alalla.
Ei pääse lähäriksi, vaikka se kutsumus olisikin.
Työharjoittelua arvostetaan ja se vie eteenpäin, koska silloin tietää mitä kyseinen ala on.
T.25
aika helposti voisit suorittaa jonkun toisen alan insinööritutkinnon. Sellaisen alan, jolla työllisyys paikkakuunnallasi on parempi.
Miten olis sairaanhoitaja?
Oletko tyypiltäsi enemmän käytännön tekijä vai teetkö mieluummin jotain teoreettista?
Mieti, mikä sinua oikeasti kiinnostaa. Lähihoitajat voi tehdä aika monenlaista (päiväkodit, sairaalat, vahnaikodit, hammahoitolat...) suuntauksesta riippuen ja työllistyminen varmasti aika helppoa. Olisiko se sellainen työ, joka sinua kiinnostaisi?
kaupallista osaamista, esim. tradenomi, jolloin sinulla olisi hyvät valmiudet toimia teknisellä alalla myyntipuolella.
Ehkä jotain tällaisia vastauksia kaipasinkin, jotta voi sulkea pois ainakin tuon hoitoalan kokonaan.
Jotenkin sitä tuntee itsensä niin huonoksi ihmiseksi, kun täytyy itsensä koittaa tyrkyttää työhön. Lähärinä olisi ainakin oikeasti tarpeellinen ja tekisi tärkeää työtä. Toistaitoista insinööriä ei tarvitse kukaan. ;)
Sain juuri hetki sitten haastattelukutsun myyjän työhön. Toivottavasti tärppää, mielelläni tekisin kuitenkin työtä, vaikkei se oman alan olisikaan. Ehkä voisi samalla koittaa vähän opiskellakin.
viime syksystä opiskelin avoimessa yliopistossa kasvatustieteen perus- ja aineopinnot, sosiologian ja psykologian perusopinnot. Nyt pääsin avoimen väylän kautta opiskelemaan kasvatustieteitä. Syksyllä alkaa koulu..
Hyvä toisaalta ku on lähihoitajan tutkinto pohjalla!
Jos yliopistossa ottaisin sivuaineeksi vaikka laskentatoimen (ehtisin perusopinnot varmaan vuodessa) niin voisiko sillä työllistyä opintojen ohella esim palkanlaskentaan tai johonkin muihin talousalan töihin?
[/quote]
opiskelen taloustieteitä yliopistossa ja laskentatoimeakin luettuna. avoimiin työpaikkoihiin löytyy aina myös valmistuneita hakijoita, joten pitäisi olla reilusti työkokemusta, jotta pelkillä perusopinnoilla pärjäisi kilpailussa.
ja mitä paskoihin palkkoihin tulee, minä ja todella moni muukin opiskelija joutuu tyytymään "kesä harjoitteluun" eli käytännössä tehdään samoja hommia kuin muutkin työntekijät, mutta palkka on 1100€/kk (täysi toimistotyöaika).
tai et haluaisi työllistyä. Jos työpaikalla ei ole mitään väliä, niin sitten lähihoitaja, jos taas haluat välttää tietyntyyppisiä töitä, niin sitten yliopisto.
sillä lähihoitajana palkkasi on välttävä koko urasi ajan.
T: Lähihoitaja
Itse lähihoitaja, ja kaipaan jotenkin vieläkin haastavampaa työtä. Kun sulla kerran on jo joku tutkinto, niin kasvatustieteitä lukemalla, voit hakeutua vaikka kouluttajaksi tms. opiskeluaikana voit varmasti tehdä esim. opettajien lyhytaikaisia sijaisuuksia tai päiväkodissa lto:n sijaisuuksia (jos siis lasten parissa työskentely yhtään kiinnostaa..)
Paljon olet valmis panostamaan koulutukseesi.
Saat amk-tutkinnosta sivuaineita ja kieli- ja viestintäopintoja kuitatuksi, joten sulle jää lähinnä kasvatustieteen opinnot suoritettavaksi. Toki voit ottaa rinnalle jotain muutakin. Kasvatustieteiden opinnot ovat ihan höpö-höpö -opintoja, joten ne suorittaa helposti. (olen itsekin opettaja)
Toinen vaihtoehto voisi olla se, että menisit ammatilliseen opettajankoulutukseen. Tällöin opinnot kestäisivät työn ohessakin about 1,5 vuotta ja voisit opettaa tietotekniikkaa ammatillisissa oppilaitoksissa yms.