Miten joillekin voi tulla painoa raskausaikana 20+kg?!
Kommentit (60)
Normaali painonlisäys voi olla nestekertymineen kohtuineen ja vauvoineen n. 12 kiloa... ja kerrankos sitä nyt ihminen lihoaa 8+ kiloa yhdeksässä kuukaudessa.
Minä lihosin eka raskaudessa hurjasti, kun söin mitä ennenkin (ei terveellisesti) ja sen päälle toisen, terveellisen ruokavalion!
Toisessa raskaudessa söin jo valmiiksi terveellisesti eikä tullutkaan painoa kuin 9 kiloa joka lähti sitten hetikohta pois.
Ja kiloja on edelleen kahdeksan vuodenkin jälkeen.
Mies oli laivalla töissä,minä olin yksinäinen ja lohdutin itseäni syömällä
Mulla nousi paino 9,6kg viimeisellä raskausviikolla.Toksemian vuoksi jouduin sairaalaan 3 päivää ennen laskettua aikaa ja siellä sit palloilin ja odottelin synnytystä kun lääkäreiden mielestä ei tarttenut onneksi käynnistää kun tilaani seurattiin.Viikkoa myöhemmin painosta oli pudonnut yhteensä 17 kiloa eli nestettä tais olla suurin osa vauvelin lisäksi.
ja ainakin itsellani oli ekassa raskaudessa hilliton turvotus lopussa, katosi muutamassa viikossa synnytyksen jalkeen (myohemmin paljastui myos, etta munuaisissani oli vikaa, joten siitakin siis johtui tuo nesteen keraantyminen).
lopetin tupakanpolton ja söin :) kaikkia herkkuja :)
lopetin tupakanpolton ja söin :) kaikkia herkkuja :)
Reilu kaksi kuukautta synnytyksestä ja kiloja jäljellä 4. Jälkitarkastuksen jälkeen (2 vkoa sitten)pudonnut 2 kiloa vaikken ole juuri liikkunut ja olen syönyt paljon jäätelöä ja muita herkkuja. Vasen jalka tuntuu kerryttäneen raskausaikana läskiä eniten, ei mahdu entiset kengät niin hyvin vasempaan jalkaan kuin oikeaan. Vai uskaltaisinko jopa väittää, että kehoni yksinkertaisesti kerrytti raskausaikana huomattavan määrän nestettä?
Nyt rv 21 ja painoa tullut 2 kg :) Se on kyllä kiva että neuvolassa tarkkaillaan paino, niin tietää että paino lisääntyy normaalisti, koska olen muutenkin aika huono lihomaan. Nyt saan välillä syödä enemmän herkkujakin ilman että lihon, vauvalla on näköjään kasvuvaihe päällä. Tärkeintä on se että vauvasta kasvaa iso ja terve, mutta itse en halua turhan isoksi :P
Söin tavallista ruokaa suuria annoksia. Herkutellut en enempää kuin tavallisestikaan. Ennen raskautta olin normaalipainoinen. Loppuraskaudessa kertyi paljon nestettä. Synnytyksen jälkeen kotona paino putosi yön aikana 2 kg. Imetyksen jälkeen jäi n.6 kg varsinaista läskiä pudotettavaksi. Vuosi synnytyksen jälkeen olin lähtöpainossa.
Itselle tuli 27 kiloa ja lähtöpainoakin oli jo hieman yli normaalipainon. Alkupahoinvointiin auttoi syöminen, joten söin ja söin. Ja otin vuosien lapsettomuushoitojen jälkeen kaiken irti raskaudesta eli tyhmänä söin sitten kaikkea mitä halusin. Painoa on vieläkin noin 7 kiloa jäljellä. Toisaalta myös äitiys on antanut uutta perspektiiviä omaan kehoon eikä painontarkkailu ole enää yhtä neuroottista. Oma itsetunto ei enää ole kiinni omassa ulkonäössä.
eikä koskaan ole tullut tuollaisia painomääriä. Ennen ekaa lasta painoin 62 kg (pituutta 172 cm) ja nyt painan 64 kg, väliin mahtuu vuosia kaikkiaan 16.
Eniten ihmetyttää kyllä se miten jotkut vielä syyttävät läskeistään raskautta. Sanovat että raskauskilot jotenkin muka jäävät. Pöh, ei ne jää! Kilothan tulee samalla pois kun vauva syntyy. Kaikki muu onkin sitten ihan omaa vikaa kun istua plösötetään tietokoneella ja syödään aamusta iltaan.
painoa tuli 20kg ja kaikki kilot lähtivät 4kk aikana :-) olinkin silloin 24v...
Toista nyt 10v myöhemmin. Kilot eivät lähde vaikken edes ole raskaana!!!
Ja painoa tuli lisää yli 18 kg. Helposti olisi tullut vielä lisääkin, jos olisi raskaus mennyt yliaikaiseksi.
t:
ekassa 7 kg
tokassa 21 kg
kolmannessa 5 kg
neljännessa 14 kg
mulla lähtöpaino 49kg ja ekassa raskaudessa painoa tuli 9kg, tokassa 12kg ja 8kg.
kolmen raskauden jälkeen paino nyt 52kg.
Nuorin nyt 3v ja vanhin 8v.
Mutta ei missään tapauksessa siitä mitä suuhunsa pistää ja miten liikkuu!
Ruokahalua riitti raskausaikana :) Onneksi sain raskauskilot tiputettua raskauden jälkeen ja muutenkin opeteltua järkevämmät ruokailutavat. En usko että mahdollisessa toisessa raskaudessa lihoisin 20 kiloa, kun järkevämmin syö nykyään ja on normaalipainoinen.
Mitä te oikein syötte?
+20kg on ihan normaalia.
En syönyt mitään normaalista poikkeavaa.
Painoin ennen raskautta 52kg/170cm. Ekan 5kk aikana paino nousi vain 3kg. Hetkeä ennen synnytystä painoin 76kg. Viikko synnytyksen jälkeen 62kg
ja nyt 6kk myöhemmin 55kg.
Se on ihan sopiva paino minulle.
Ihmettelen, että jollekin vielä nykysuomessa on yllätys, että jotkut lihovat. Ei varmaan sellainen ole paljon ympärilleen katsonut. Yhdeksän kuukautta on pitkä aika, etenkin, kun minulla oli niin kovia liitoskipuja, etten pystynyt harrastamaan pientä kävelyä lukuunottamatta mitään liikuntaa enkä lopussa edes sitä. Ruokahalu oli tosi kova, söin paljon suklaata, mitä yleensä ei edes mieli tee eli iso osa painonnoususta selittyy silläkin.
Turvotusta oli lopussa ihan kamalasti. Mulla ei erottanut viimeisillä viikoilla enää nilkkoja ollenkaan ja jalan päällä oli niin isot nestepahkulat, että jouduin käyttämään mieheni kokoa 42 olevia kenkiä, sitä ennen jalankoko oli 36 ja jäi pysyvästi kokoon 38.
No, ihmettelinhän omaa ulkonäköäni tuossa kohtaa myös itsekin. Tosin tämä ihmettely taitaa olla provosointia, onhan painonnousu niin äitiä syyllistävää, että tuskin kukaan ihmettelee ihan tosissaan vain ruuan määrää.