Onko täällä muita allergisia AIKUISIA? Oletko ollut lapsesta asti allerginen? Entä lapsesi?
Itselläni oli lapsena paha atooppinen iho ja jos ala-aste (tai siis alakoulu, sori) ikäisenä mahani meni sekaisin omenasta (ihan yks haukku vaan riitti) ja tomaatti kutitti kurkkua, mutta ei noihin kiinnitetty huomiota, koska, kuten äitini asian mainitsi, on ihan normaalia, että omenoista menee maha ripaskalle..
Seiskalla puhkesi astma ja siitepöly allergiat ja niiden ohessa puhkesi myös nuo ruoka-aine allergiat (tai tarkemmin sanottuna, todettiin).
Olen koko kevään ja kesän ihan tukossa; pujo, paju ja heinät on ne pahimmat, koivu ja leppä tulee hyvänä kakkosena.
Eläimistä olen allerginen vaan hevosille ja deguille.
Ja ruoka-aine lista on pitkä ;( Löytyy hedelmistä mausteisiin ja kaikkea siltä väliltä. Pari todella pahaakin joukossa ;(
Mutta ainakin atooppinen iho ja vatsavaivat loppuivat kuin seinään, kun oppi olemaan syömättä tiettyjä ruokia.
Kommentit (3)
Olen kyllä omannut atooppisen ihon jo lapsena ja kärsinyt eläinallergioista jo silloin.
Siitepöly- ja ruoka-aineallergiani ovat alkaneet vasta aikuisiällä. Ja koko ajan tulee näitä ruoka-aineita lisää. Jopa niin, että olen joutunut sairaalaan ambulanssilla, kun hengitystiet ovat menneet tukkoon ihan uusille ruoka-aineille.
nipottaja, kun en suostu syömään siskoni luona paria ruokaa. Siskoni tunkee currya joka paikkaan ja se ei mulle käy. Olen asiasta jo viissataa kertaa maininnut, mutta kun ei mee perille, niin ei mee. Ja sitten istutaan naama norsun vitulla, kun ei tarjoomukset kelpaa.
Mielummin olen syömättä ruokaa kuin istuisin sitten loppu päivän vessassa..
Äitini uskoo kyllä nykyisin ja joskus jopa kysyy, että voitko syödä jouluna rosollia (ja loppu lause kuuluu välittömästi, ai juu, mutta ethän sä voi syödä omenaa) tai käykö sulle tää tai tää.
Meillä tuo atopia kulkee suvussa; enoni oli vauvana todella atooppinen, taipeet ja jalat oli välillä ihan vereslihalla ja isompanakin iho oli huono (en tiedä olisiko hän "parantunut" aikuisena, koska hän kuoli kuusivuotiaana verenmyrkytykseen).
Äidilläni on puolestaan ollut lapsesta asti astma, jota luultiin koko ajan sydänviaksi (diagnoosi tuli vasta aikuisena).
Meillä esikoisella on siitepöly allergioita.
Kahdella keskimmäisellä ei ole mitään allergioita.
Kuopuksella onkin sitten kaiken maailman allergiat ja tällä hetkellä sopivia ruoka-aineita on 5 (ikää pikku ukolla on nyt 1v3kk).
ap
Yläasteella sain kamalt ihottumat joita siten hoidettiin kortisonilla. Johtuivat ruuista, esim omppu,kala tekivät ihon ihankamalaksi. Kutina oli hirveä ja olin ihan arvilla selästä ja vatsasta. Eipä sitten lääkärille tullut mieleen esim atarax tms.Allergisoiduin myös koivulle, eläimille, erityisesti kissoille ja monet ruoka-aineet pahentavat "tilaani". Nyt olen keuhkopolilla astmatutkimuksissa jatkuvan hengenahdistuksen takia. lapsilla on kaikilla astma ja pahoja ruoka-aineallergioita. Itse siis allergisoiduin vasta murkkuna mutta lapseni ovat olleet jo vauvana tosi allergisia ja reagoivat anafylaksialla. Aika hankalaa on joskus elämä jos pitää syödä muualla kuin kotona. Joskus tuntuu myös että pidetään turhasta nipottajana ja myös eläinperheiden kanssa tapailu on jäänyt :(