Miten joillekin voi tulla painoa raskausaikana 20+kg?!
Kommentit (60)
eikä koskaan ole tullut tuollaisia painomääriä. Ennen ekaa lasta painoin 62 kg (pituutta 172 cm) ja nyt painan 64 kg, väliin mahtuu vuosia kaikkiaan 16.
Eniten ihmetyttää kyllä se miten jotkut vielä syyttävät läskeistään raskautta. Sanovat että raskauskilot jotenkin muka jäävät. Pöh, ei ne jää! Kilothan tulee samalla pois kun vauva syntyy. Kaikki muu onkin sitten ihan omaa vikaa kun istua plösötetään tietokoneella ja syödään aamusta iltaan.
mulla itse lapsi painoi reilun kolme kiloa ja mulla ei synnärille jäänyt KILOAKAAN! oli niin järkyt turvotukset ympäri kehoa, että kun jalat nosti ylös, kudosnesteet tulivat ihon läpi -niinkuin olisin hikoillut. ihoon tuli pieni reikä, josta alkoi valua vettä ja kun sitä oli valunut aikansa, reikä meni kiinni. vasta 2vk synnytyksen jälkeen alkoi paino tippua ja sitten se tippuikin kunnolla. ja minä liikuin ja liikuin, en todellakaan olisi käyttänyt vauvan ensimmäisiä päiviä tietokoneella istumiseen tai herkutteluun. jokaisen keho nyt vaan sattuu olemaan erilainen. itselläni painoa tuli 31 kiloa ja vauvan ollessa 1,5kk kiloja oli jäljellä kaksi. että näinkin voi käydä. ihmettelyistänne huolimatta.
eikä koskaan ole tullut tuollaisia painomääriä. Ennen ekaa lasta painoin 62 kg (pituutta 172 cm) ja nyt painan 64 kg, väliin mahtuu vuosia kaikkiaan 16.
Eniten ihmetyttää kyllä se miten jotkut vielä syyttävät läskeistään raskautta. Sanovat että raskauskilot jotenkin muka jäävät. Pöh, ei ne jää! Kilothan tulee samalla pois kun vauva syntyy. Kaikki muu onkin sitten ihan omaa vikaa kun istua plösötetään tietokoneella ja syödään aamusta iltaan.
mulla itse lapsi painoi reilun kolme kiloa ja mulla ei synnärille jäänyt KILOAKAAN! oli niin järkyt turvotukset ympäri kehoa, että kun jalat nosti ylös, kudosnesteet tulivat ihon läpi -niinkuin olisin hikoillut. ihoon tuli pieni reikä, josta alkoi valua vettä ja kun sitä oli valunut aikansa, reikä meni kiinni. vasta 2vk synnytyksen jälkeen alkoi paino tippua ja sitten se tippuikin kunnolla. ja minä liikuin ja liikuin, en todellakaan olisi käyttänyt vauvan ensimmäisiä päiviä tietokoneella istumiseen tai herkutteluun. jokaisen keho nyt vaan sattuu olemaan erilainen. itselläni painoa tuli 31 kiloa ja vauvan ollessa 1,5kk kiloja oli jäljellä kaksi. että näinkin voi käydä. ihmettelyistänne huolimatta.
RAskauden aikanakin voi muuten harrastaa liikuntaa.
Joillekin ei kerry kiloja kuin vauvan ym. tarpeellisten verran, mutta toisille niitä kiloja tulee, vaikka söisi ja liikkuisi normaalisti.
Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Olen ollut kolmesti raskaana ja joka kerta on kiloja tullut 20 ja rapiat. Ja ihan samaa ruokavaliota olen noudattanut kuin normaalitilassakin ja liikuntaakin olen harrastanut ihan loppumetreille asti. Olen aina ollut normaalipainoinen.
Se on helppo sanoa, että ei raskaus lihota, jos oma elimistö toimii niin. Minä olisin joutunut elämään laihdutuskuurilla, jotta painoa olisi tullut alle 20 kg. Eikä se ymmärtääkseni ole kovin suositeltavaa.
Mutta ei missään tapauksessa siitä mitä suuhunsa pistää ja miten liikkuu!
voin sanoa että kakkosraskaudessa esim selkäni rupes kukkimaan ihan hullun tavalla ja imetysaikana maito lensi samalla kun selästä katos kaikki näppylät taivaan tuuliin...
Mutta ymmärrän toki jos joku ei ymmärrä että toisella voi hormonitoiminta olla ihan toista kuin itsellä.
Mulla on lääkärin paperikin vielä tallella jossa mulla todettiin runsas nesteenkertyminen toksemiasta eli raskausmyrkytyksestä johtuva.Paino nousi useita kiloja viikossa riippumatta ruokailusta.Ennen synnytystä paino nousi vielä sairaalassakin melkein 3 kiloa.
Mulla on lääkärin paperikin vielä tallella jossa mulla todettiin runsas nesteenkertyminen toksemiasta eli raskausmyrkytyksestä johtuva.Paino nousi useita kiloja viikossa riippumatta ruokailusta.Ennen synnytystä paino nousi vielä sairaalassakin melkein 3 kiloa.
lääkärin tai lääkkeisiin perustuva syy läskeilleen? Hohhhoijaa, ei mitään uutta palstalla tämän suhteen. Ja mitä lihavampi palstalainen, sitä pahemmin se kilahtaa muille palstalaisille.
Menikö juhannus pieleen, pettikö mies? Pitää kettuilla muille, kun on paha olo, vai?
lääkärin tai lääkkeisiin perustuva syy läskeilleen? Hohhhoijaa, ei mitään uutta palstalla tämän suhteen. Ja mitä lihavampi palstalainen, sitä pahemmin se kilahtaa muille palstalaisille.
mutta jos et, niin ehka sinakin yksinkertaisena ihmisena jopa ymmarrat, etta nesteen aiheuttama painonnousu katoaa kylla ihan paivissa ellei viikoissa synnytyksen jalkeen, eika todellakaan ole samaa kuin rasva. Toksemiassa ja muissa munuaissairauksissa (kylla, toksemiakin on munuaissairaus) nestetta kertyy elimistoon jopa kymmenia kiloja koska munuaiset eivat pysty tekemaan tehtavaansa.
Minulle tullut nyt 20,5 kg. Olen viikolla 40+5. Painonnousu masentaa ihan sikana, sillä olen ennen ollut hoikka. Nyt viimeisten puolentoista kuukauden aikana on tullut kiloa-kahta viikossa! Luulisin kyllä, että suurin osa tästä loppuajan painonnoususta on turvotusta, eli nestettä. Jalat on isot pallot. Jos jotain kohtaa jalassa painaa, se jää minuuteiksi kuopalle, kunnes taas turpoaa palloksi. Silti masentaa!
Ruokavalioni on pitkin raskautta ollut salaatti- ja keittopainoitteista, kuten ennen raskauttakin. Hedelmiä on tullut syötyä paljon. Ja myös herkkuja, mutta ei kuitenkaan arkena.
Eniten vaikuttaa ehkä se, että en jaksa käydä enää rääkkiliikunnassa (spinning, bodypump), vaan niiden sijaan kävelylenkeillä.
Masentaa tällaiset viestiketjut, joissa muut korostavat omaa erinomaisuuttaan vähäisellä painonnousullaan. Ei se ole mikään huonon ihmisen merkki, jos kiloja tulee vähän enemmänkin. Eikä välttämättä merkki siitä, että vetää pitsaa ja hampparia navan täyteen.
RAskauden aikanakin voi muuten harrastaa liikuntaa.
..harrastin liikuntaa raskausaikana, ihan normaalisti. ja mitä ruokailuihin tulee, niin söin tarkalleen 2,5-3tunnin välein jokaikinen päivä ja raskausdiabetikon ruokavalio oli käytössä siitä päivästä lähtien kun painoa alkoi tulla 3,4kg/vko. tosin 10 viimistä viikkoa meni aika pitkälti lepäillessä, kun en runsaan painonnousun vuoksi päässyt enää liikkeelle. en puolustele itseäni yhtään mitenkään, totean vain että näinkin voi käydä. tosiaan lähtöpainona oli 64kg ja sairaalaan mennessä painoa oli 95kg. rv 20 lähtien painoa alkoi tulla tosi reippaasti. ainoa, mikä meni kunnolla överiksi oli tuo kun joka paikassa paasattiin veden juomisesta..lopulta join sitä sitten lähemmäs 5litraa päivässä. se ilmeisesti sitten imeytyi hormonien vuoksi kudoksiin ja aiheutti tuon nesteen nousun.. tai jotain.. en tiedä, kun ei kukaan ole tätä mystisyyttä pystynyt koskaan selvittämään. ainoa, mikä on varma, on se että nestettä tuosta suurin osa oli, koska hormonien tasoituttua paino lähti yhtä hurjaa vauhtia, mitä alkujaan tulikin.
lähtöpainoon 24kg lisää, söin kaikkea raikasta ja terveellistä, ihan normaalia ruokaa. Makeata en hirveemmin syönyt kuten en roskaruokaakaan, kun ei tehnyt mieli. Luulen että kun muutenkin ruoka ongelmainen olen ja tuli syötyä ennen raskautta hirvittävän vähän niin taisi raskauden aikana tulla muutenkin painoa :)turvotusta kun ei ollut. harmillisesti kaikki saadut kilot on menneet ja enemmänkin :/
"kun mulla ei tullut painoa, niin ei muillakaan voi tulla tai ne on kaikki syöneet itsensä läskiksi"
Hohhoijaa...
Ihmiset nyt sattuvat olemaan erilaisia ja hormonitasojen muutokset vaikuttavat eri tavoin eri ihmisiin. Lisäksi voi olla raskausdiabetes, raskausmyrkytys etc.
Itsellä kaksi raskautta, molemmissa tullut n34kg.
Jo ensimmäisellä keralla olin suht tarkka syömisissäni, siis söin kuten ennenkin raskautta eli terveellisesti ja kohtuudella.
Tokassa raskaudessa olin vielä tarkempi, söin alusta asti dietin mukaisesti, koska toivoin ettei sama kilomäärä toistuisi.
Normaalia tiukemmasta ruokavaliosta ja täydellisesti herkkujen välttelystä huolimatta myös tokassa raskaudessa kiloja tuli sama 34kg.
Kummallakin kerralla laitokselle jäänyt n.12kg, muutama kuukausi synnytyksen jälkeen ollut jäljellä enää n. 5kg ja sitten puolen vuoden kuluttua synnytyksestä normi painossa.
Joka siis minulla on 53kg (olen 165cm) synnytysten jälkeen olen syönyt taas normaalisti ja syönyt lisäksi myös herkkuja ja SILTI paino pudonnut huimaa vauhtia takaisin normaaliin.
Joten teille idiooteille tiedoksi, ihmiset ovat erilaisia.
Mua ärsyttää suunnattomasti tälläiset aloitukset, koska muistan itse sen ahdistuksen kun painoa vaan tulee ja tulee, vaikka kuinka teet kaikkesi, ettei tulisi.
Tälläiset "mitä sä oikein oot SYÖNYT" kommentit tuntuivat silloin todella pahoilta ja lisäsivät vaan ahdistusta. Joten lopettakaa muiden arvostelu, kun ette tiedä mikä siihen painon nousuun on syynä.
Mitä te oikein syötte?
+20kg on ihan normaalia.
En syönyt mitään normaalista poikkeavaa.
Painoin ennen raskautta 52kg/170cm. Ekan 5kk aikana paino nousi vain 3kg. Hetkeä ennen synnytystä painoin 76kg. Viikko synnytyksen jälkeen 62kg
ja nyt 6kk myöhemmin 55kg.Se on ihan sopiva paino minulle.
Viittaa kyllä johonkin sairaalloiseen tilaan. Eikö neuvolassa puututtu asiaan ollankaan?
Mulla lähtöpaino 57kg pituutta 170 cm. Kohta 2 vuotta ollut vähähiilarinen ruokavalio. Raskauden aikana olen jatkanut samaa liikuntaa kuin ennen raskauttakin: 4 punttitreeniä viikossa ja 5 pvnä viikossa crosstrainerillä 40 min /kerta siihen päälle. Nameja en juurikaan syö. 20 kiloo on lävähtänyt silti lisää.
lopetin tupakanpolton ja söin :) kaikkia herkkuja :)
No 6 kuukauden päästä synnytyksestä paino oli jo 2 kg alempana kuin lähtöpaino oli, joten eipä haitannut se painonnousu.
Soi ihan mitä huvitti ja milloinkin teki mieli. Painoa ei tullut ihan 20 kg, vaan 18 kg mutta sekin oli ihan riittävästi.
Onneksi synnärille jäi 8 kg ja loput sain 1,5 kk pois.
Mutta ei missään tapauksessa siitä mitä suuhunsa pistää ja miten liikkuu!
se 28kg painoa saanut raskauden aikana. Syy, tupakanpolton lopettaminen ja siihen mässyttäminen. Liikkumattomuus.syy selkä meni loppuraskaudesta niin, että pari viime kuukautta piti kävellä kyynärsauvojen kanssa, koska hermo oli pinteessä.
Mikä nyppii? Olen silti ihan normaalipainoinen tällä hetkellä ja olin muutenkin jo 6 kuukautta raskauden jälkeen. Toisaalta en kyllä ymmärrä, olisiko se ollut sinulta pois jos en olisi ollutkaan. Meneekö sinulla yleisesti ottaen nyt niin huonosti ja joku vituttaa, että täytyy vittuilla täällä pahaa oloasi pois.
Tai sitten turvotus voi johtua raskaasta seisomatyöstä. Pääsin kerran päivässä puolen tunnin ajaksi istumaan ja jalat turposivat aivan muodottomiksi.
No jäin vk enne ä-loman alkua saikulle ja kappas vaan kun sain pitää päivisin jalkoja ylhäällä= turvotus laski. Viikossa oli paino tippunut 2kg.
22kg tuli painoa ja kaksi vk syntymästä oli tippunut 15 pois.
Minulla raskausaika hidastaa aineenvaihdunnan todella hitaaksi. Söin sitä mitä neuvola neuvoi, kävin painokontrolleissa, loppuajasta söin lähinnä omenoita ja silti lihoin jopa 1,6kg viikossa!
Onneksi elimistö palautui nopeasti vauvan syntymän jälkeen, ja 7kk synnytyksestä olin entisissä mitoissani.