Rintojen palautuminen raskauden/imetyksen jälkeen
Sain esikoisen 23-vuotiaana, imetin 1v5kk. Rinnat oli tuon jakson jälkeen ihan littanat, mutta yllätyksekseni palautuivat neljässä vuodessa lähes alkuperäiseen olomuotoonsa.
Nyt neljä vuotta myöhemmin odotan taas lasta ja mietin, että voiko käydä vielä uudestaan yhtä hyvin, että rinnat tosiaan vielä "toipuisivat" uudesta raskaudesta ja imetyksestä... Onko kellään kokemuksia.
BMI mulla ennen raskauksia 20-21, ja raskauden aikana kiloja tuli ekalla kerralla 9kg, nyt tullut viikolle 25 mennessä 4kg.
Kommentit (3)
Ihan samat kilot ja bmi, nyt toista odotan. Ekasta rinnat ei ihan palautuneet, tosin raskauksien väissäkään ei ollut kuin 1,5 v. Mulla a-kupin kiinteistä rinnoista tuli aika littanat, jännä nähdä miten toisen kanssa menee.
Eipä asia mua niin vaivaa, kroppa nyt muuttuu raskauden myötä eikä sille oikein voi mitään...eniten mua jännittää imetys ja sen onnistuminen, eikä sekään ole nyt toisen lapsen kohdalle mikään katastrofi jos se ei onnistu.
Mulla käynyt samalla tavalla, pitkä imetys on suojannut rintoja. Ehkä enemmän aikaa palautua ja iholle sopeutua.
Rinnat rakentuvat raskauden ja ensimmäisten synnytyksen jälkeisten viikkojen aikana imetystä varten: niihin muodostuu lisää rauhaskudosta ja maitotiehyitä joissa maito varastoituu ja kulkee kohti nänniä.
Kun imetys päättyy, nämä kudokset osin näivettyvät ja katoavat, siksi rinta jää litteäksi, kunnes sitten rasvakudos (rinnan normaali pulleuden luoja) taas täyttää paikat.
Tietysti ajan mittaa tapahtuu myös ihon venymistä niin että rinnat alkavat osoittaa enemmän alaspäin kuin terhakasti kohti taivasta. Tätä tapahtuu imettämättömillekin.
Jos sinulla rinnat palautuivat ensimmäisestä imetyksestä hyvin, luultavasti palautuvat toisestakin. Tämä on yksilöllistä.... joillain naisilla nuoruuden kukkeus on kerralla menetetty eikä enää koskaan tule takaisin ;-)