Häälahja rahana: paljonko antaisit?
Hääpari toivoo lahjan rahana, joka on mielestäni ihan ok. Helppoa! Mutta mikä mahtaisi olla sopiva summa? Kyse on ystävästäni, joka menee naimisiin. Entä laitanko lahjan setelinä kuoreen vai onko vieläkin tapana hankkia lahjashekki? Lahjakorttia en ajatellut antaa, koska puhdas raha ei ole sidottu minnekään ja siksi helpompi saajalle.
Kommentit (26)
Sen, minkä tarjoilut maksaa plus 10 e osallistuva henkilö. Esim. 50 +10 e eli 60 e/hlö.
Usein nuo häät on budjetoitu niin, että ruoka ja tarjoilut maksetaan häälahjarahoilla. Ihan siis, kuin menisi ravintolaan syömään, annoshinta ja rippiä....
Annoshinta ja tippiä, korjaus edelliseen.
Kauhea ajatus että vieraat olettavat minun haluavan rahaa kattamaan tarjoilut! Itsellä siis häät syksyllä ja nykyisen tavan mukaan toivottiin rahaa JOS vieraat jollakin tapaa haluavat muistaa meitä. Jos eivät anna mitään niin sekin on ok, tärkeintä että pääsee paikalle. Häät ovat vieraille muutenkin jo kalliit, pitää ostaa mekkoa ja matkustaa juhlapaikalle jne.
Jos sitä rahaa kuitenkin haluaa antaa, niin tietenkin ihan sen mukaan mitä itse haluaa ja voi antaa. Ystäväni sai kerran 5e lahjana silloiselta opiskelukaverilta koska ei pystynyt antamaan enemmän, mutta kirjoitti kylkeen kauniin tekstin siitä, kuinka toivoi hääparin häämatkalla ostavan itselleen tällä rahalla hodarit New Yorkista ja toivotti ihania hodaritreffejä paikallisen kulttuurin mukaisesti😊 Kun lahjassa on ajatusta ei hinnalla ole väliä!
Mä en tajua sellaista, että olisi muka joku etiketinmukainen minimiraja lahjasummalle. Minusta lahjasumman pitää olla suhteutettu vieraan taloudelliseen tilanteeseen, olkoon sitten vaikka 5 tai 50 euroa. Monesti kutsussa voi myös lukea, että minkäänlaista lahjaa ei tarvitse tuoda vaan vieraan läsnäolo on se mitä toivotaan. Ja silloin ihan oikeasti ei tarvitse antaa mitään, jos ei ole varaa. Kyllähän juhliin osallistuminenkin maksaa aina jotain, ainakin matkat sekä mahdollinen yöpyminen tai juhlavaatteet.
Minusta juhlabudjetti ei saa olla riippuvainen lahjarahoista, vaan ihmisten tulisi järjestää sellaiset juhlat, joihin heillä on joka tapauksessa varaa.
Yleensä viedään vaimon kanssa 200€. Vaimon parhaalle ystävälle annettiin 500€. Oman varallisuuden mukaan voinee antaa. Jos on tiukkaa niin itse tehty korttikin on kiva lahja. Ei välttämättä tarvitse muuta lahjaa. Itse laitettiin hääkutsuun, että toivotaan korttia jokaiselta osallistujalta, koska se on pysyvä muisto.