Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsoin elokuvan "Aavikon kukka" ja kyllä alkoi ahdistaa nuo lasten silpomiset.

Vierailija
25.06.2011 |

Ajatelkaa, että päivittäin 6000 pientä tyttöä silvotaan julmasti aiheuttaen heille usein kuolema tai vähintäänkin loppuelämän kestävä kipu ja traumat. Ja mamut sitten levittävät tätä ihanaa traditiota Eurooppaankin tänne tullessaan. Ahdistaa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että ei voi sanoa niin, että jokainen somali hyväksyy silpomisen. Ymmärrätkö, että somalialaisia asuu ulkomaillakin? Tilastoissa ei ole mukana kaikki ulkomaillakin asuvat. En ole sanonut, että asia ei olisi ongelma. Olen vain sanonut, että kaikki somalit EIVÄT hyväksy ympärileikkauksia. Enkö olisi saanut sanoa niin? Pitäisikö minun väittää kaikkien silpovan lapsiaan?

Vierailija
22/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että ei voi sanoa niin, että jokainen somali hyväksyy silpomisen. Ymmärrätkö, että somalialaisia asuu ulkomaillakin? Tilastoissa ei ole mukana kaikki ulkomaillakin asuvat. En ole sanonut, että asia ei olisi ongelma. Olen vain sanonut, että kaikki somalit EIVÄT hyväksy ympärileikkauksia. Enkö olisi saanut sanoa niin? Pitäisikö minun väittää kaikkien silpovan lapsiaan?

Miksi korostat, että kaikki eivät tee, kun ei kukaan ole sellaista väittänytkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsestäänselvyyden hokeminen on sinusta jotenkin relevanttia tämän aiheen kannalta? Kiellätkö siis ongelman laajuuden? Kukaan täällä ei ole väittänyt, että "jokainen somali tekisi yhtään mitään", mutta jokainen faktat tunteva myöntää, että kyse on erittäin yleisestä ilmiöstä Somaliassa. Sitä tukee selvät tilastot asiasta.

Vierailija
24/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Siitä, että 90 prosenttia Somalian tyttölapsista silvotaan, ei johda siihen päätelmään, että "kaikki somalialaiset silpovat lapsiaan". Muuta kuin ilmeisesti sinun päässäsi. Suosittelen sinulle logiikan peruskurssia.

Vierailija
25/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kiitos vihjeestä.

Mitä jos itse opettelisit lukemaan, koska minä kirjoitin, että KUKAAN ei väitä, että kaikki somalialaiset silpovat lapsiaan. Ei kukaan tässä ketjussa ainakaan. Siksi sen hokeminen, että eivät kaikki silvo, on täydellisen turhaa.

Sen sijaan voisi keskittyä sen miettimiseen, miten voisimme pelastaa ne tytöt, jotka aiotaan silpoa, tai jopa tappaa.

Vierailija
26/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silpovatko vanhemmat tytön itse vai antavatko he jonkin sukulaisen tai kyläpuoskarin tehdä sen. Vanhempien vastuulla se joka tapauksessa on. En käsitä, miten kukaan voi löytää mitään oikeutusta vanhemmille, joiden tytöille tuo silvonta tehdään.

Vierailija
27/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse 25.

Vierailija
28/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä saa kyllä kuvan, että somalialaisista tai heidän kulttuuristaan ei saa sanoa mitään hyvää. Mutta niinhän se tällä palstalla on. Somaleita pitäisi haukkua yksissä tuumin.

Vierailija
29/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita Somalian kulttuurista, niin kehutaan niitä yhdessä. Itselleni nyt ei tosiaan tule äkkisältään mieleen yhtään. Tämä perustuu siihen, että työskentelen somaleiden kanssa, eikä heidän kanssaan puhuessaan ole tullut esiin muuta kuin sota (eli väkivalta), köyhyys, lasten silpominen, huumeiden käyttö, heikko koulutustaso, lukutaidottomuus, naisten alistaminen jne.

Mutta kerrohan nyt niitä hyviä asioita, niin voin sitten kertoa heillekin.

Vierailija
30/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muistaakseni täällä käytiin leffasta sen ilmestyttyä samankaltainen keskustelu :D

Järkytyksekseni olen myöhemmin kuullut, että myös suomessa asuvista somalitytöitä monet viedään silpomista varten lomilla pois suomesta. JA tämä tieto tuli terveydenhuollon ammattilaiselta.

Vierailija
31/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä puolia, kun pitäisi mennä hommiin, mutta haluaisin vielä lukea niistä ensin.

Ja ei sitten riitä se, että tunnette mukavia somalialaisia. Niin tunnen minäkin eivätkä he pidä Somalian kulttuuria arvossa.

Vierailija
32/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän kulttuurissaan arvostetaan vanhempia ja vanhoja ihmisiä. Vanhuksia ei ikinä laitettaisi vanhainkotiin tai jätettäisi yksin. Vanhusten viisautta arvostetaan, esim. kun vanha ihminen kuolee sanotaan, että kirjasto palaa.

Ruokakulttuuri on myös yksi hyvä asia. Ruoka on aina ollut maittavaa, kun olen somalialaisen perheen luona käynyt. Vieraanvaraisuus on myös yksi mainittava asia. Ikinä en ole ollut tekemisissä somalialaisen kanssa, joka ei tarjoaisi omastaan muille. Se tapa opitaan kotona jo lapsena, koska aina pitää jakaa sisarusten kanssa.

Naisten pukeutuminen esim. häihin on upeaa. Kauniita värikkäitä asuja. Häissä naiset tanssivat myös näyttäviä tansseja, joita en itse ainakaan ikipäivänä oppisi.

Siinä muutamia hyviä puolia.

Vierailija
33/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän kulttuurissaan arvostetaan vanhempia ja vanhoja ihmisiä. Vanhuksia ei ikinä laitettaisi vanhainkotiin tai jätettäisi yksin. Vanhusten viisautta arvostetaan, esim. kun vanha ihminen kuolee sanotaan, että kirjasto palaa.

Vanhempien kunnioitus on myös sitä, että kun vanhempi suvun jäsen päättää esim. tyttöjen silpomisesta, niin se se silloin tehdään. vaikka nuoremmat eivät haluaisikaan. Sama minkä tahansa asian suhteen. Kulttuuri ei pääse uudistumaan.

Kun vanhus ei ole vanhainkodissa, sen hoitaa silloin perheen naiset, uran ja koulunkäynnin kustannnuksella. Riippumatta siitä, jaksetaanko, osataanko tai halutaanko.

Jos viisaus on vain suullista muistitietoa, eikä sitä toisinneta kirjallisesti, niin siitä ei korkeakulttuuria synny.

Vierailija
34/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia ei ole. Lapsiahan siellä - kuten todettu on - kidutetaan julmasti. Mä sitä paitsi arvostan suomalaista vanhustenhoitojärjestelmää (vaikka toki siinä on paljon parannettavaa, mutta periaatteessa). En haluaisi omien lasteni vaihtelevan vaippojani yms. kun olen siinä kunnossa. Toisekseen vanhusten hyysäyksen mahdollistaa naisten työssäkäymättömyys.

Musta somalialainen ruoka sekä haisee että maistuu kamalalle.

Joku hääpukeutuminen ei kyllä mulle edusta mitään "hyvää puolta" kulttuurissa. On sen verran vähäpätöinen asia.

Vieraanvaraisuus pitää ehkä paikkansa. Tosin en nyt ole kyllä tavannut suomalaistakaan, joka "ei tarjoaisi omasta muille eli käytännössä, kun kylään mennään, niin on ruokaa ja juomaa tarjolla. Lisäksi tavaroita kierrätetään ahkerasti tuttujen kesken jne." Entisessä asuinpaikassani afrikkalaiset (eivät somaleita) eivät kyllä tuoneet yhteiselle hiekkalaatikolle yhtään mitään, mutta käyttivät (ja rikkoivat) muiden tavaroita sitäkin hanakammin. Kaipa sekin on sitten sitä yhteisen jakamista.

Vierailija
35/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somalialaiset itse ovat etunenässä muuttamassa tätä julmaa tapaa. Lääkäri Mulki Mölsä ja sairaanhoitaja Saido Mohammed kouluttavat ja valistavat ympärileikkauksen vaaroista.

Mutta joo, eihän tää rasisteille tietty riitä, kun aina pitää yrittää ettiä jotain jolla pääsee lyömään.

Vierailija
36/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiduttamista ei saa tuomita. Minä tuomitsen ja jos se tekee minusta rasistin, niin asia sitten sillä selvä. Muuta en sitten haluakaan olla.

Vierailija
37/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä. Se nyt vielä puuttuisi, että jatkaisivat kidutuksia täällä.

Vierailija
38/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, että päivittäin 6000 pientä tyttöä silvotaan julmasti aiheuttaen heille usein kuolema tai vähintäänkin loppuelämän kestävä kipu ja traumat. Ja mamut sitten levittävät tätä ihanaa traditiota Eurooppaankin tänne tullessaan. Ahdistaa.

mamut todennäköisemmin EIVÄT silvo tyttäriään täällä kuin kotimaassaan. Täällä suojelee lasta laki, siellä ei. Eli muutto toiseen maahan suojelee hyvin usein tyttöjä ympärileikkaukselta.

Vierailija
39/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on parempi vanhukset hoitaa kotona kuin sysätä vanhainkotiin.

Vierailija
40/57 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en enää pysty asumaan yksin - menisin vanhainkotiin, kun asumaan lasteni perheen kotiin esim. johonkin kerrostaloaneliöön. Ehdottomasti. Parasta tietysti onkin kaikenlaiset välimuotoasumukset, kuten palvelutalot, missä vanhuksella on itsenäisyys, mutta myös palveluita.