Ruokahygienia ja ihmissuhteet....
oletteko törmänneet tilanteisiin, missä joissain perheissä ruuan säilytys toimii ihan eri lailla kuin olisi suositus, ja on vaikea tietää, miten siitä sanoisi.
Ex-anoppini oli tapana esimerkiksi juhannukseksi kun porukat kokoontui mökille, leipoa "märkä" leivonnainen, vaikkapa pellillinen mustikkapiirakka, ja se jätettiin sitten pöydälle koko viikonlopuksi... Jääkaappi oli pieni, mutta ei hän edes mitenkään sitä harmitellut, sen piirakan kuului olla pöydällä. Sitä sitten tarjottiin kaikilla päiväkahveilla yms ja minä en tiennyt miten kiemurrella ja sanoa, että se ei ole oikea säilytystapa. En ottanut tekosyihin vedoten enää seuraavana päivänä, kun ajattelin miten kuumassa ja kärpästen armoilla se oli ollut.
Muitakin vastaavia tilanteita on. Eräs ystäväni säilyttää kiisseliä ja vispipuuroa myöskin pöydällä viikonlopun, tarjoillen sitä ihan pokkana vielä sunnuntainakin. Vaikeaa, kun muuten ovat erinomaisia kokkeja. Paha mennä neuvomaankaan, loukkaantuisivat takuulla.
Kommentit (28)
Minäkin säilytän marjapiirakan, kiisselit ja vispipuuron pöydällä - lapsuuden kodista opittua, eikä ole ruokamyrkytyksiä tullut.
MUTTA: Samalla olen kaveripiirissäni se, joka kännissäkin huolehtii illanistujaisissa, että kaikkia dippejä ja esim tuorejuustoja ei oteta kerralla pöydälle lämpenemään, vaan pari kerrallaan ja lämmenneet heitetään pois ja otetaan uudet tilalle.
Mutta jos kärpäsiä / kuivumista pelkää niin kannattaa laittaa peite päälle :)
huoneenlämmössä. Jääkaapissa sen koostumus jotenkin muuttuu.
Mä säilytän kiisselin aina huoneenlämmössä, ei tosin säily kun päivän tai pari, mutta sillain mä aina teen ja hyvin maistuu :)
Lapsuudenkodissa myös marjapiirakat (ei tietenkään mitkään maitopohjaiset) säilytettiin aina huoneenlämmössä. Itse teen myös niin.
Mulla ei ole ikinä ollu mitään ruokamyrkytystä tai meidän perheellä.
Aloittaja on varmaan huomannut, että ex-anopin tai mainitun ystävän ruokaporukoissa ei ole tavallista enempää ruokamyrkytyksiä, vatsavaivoja tai muitakaan sairauksia?
Onkohan ne hygieniaohjeet vähän ylimitoitettuja? Kumma kyllä, Suomen suuret ikäluokat viime vuosisadan puolivälissä pysyivät yllättävän hyvin hengissä sen aikaisissa olosuhteissa, kun jääkaappi vasta teki tuloaan kotikeittiöihin.
Todelliset elintarvikkeisiin liittyvät riskit johtuivat siihenkin aikaan aivan muusta kuin puutteellisista kylmäsäilytystiloista.
kun monessa paikassa ei pestä käsiä välillä vaan ruvetaan tekemään salaattia ja välillä naputellaan läppäriä ja jatketaan salaatin tekoa...
Tämä tiedoksi "pöpökammosta" riehuvalle: vanha ihminen on ikänsä syönyt homeesta kuorittuja hilloja, sulanutta voita ja lämmintä maitoa, mutta nuorempi ei eikä hänen suolistonsa edes voi kestää tuollaisia myrkkyjä.
Itse olen hygieeninen ruoanlaitossa ja pesen käsiäni aina, kun käsittelen raakaa lihaa/kanaa/kalaa/kananmunia. Ihmettelen kun joka vuosi usemmassa paikassa on ruokamyrkytysepidemia päällä, itse olen kys. myrkytyksen saanut kahdesti eläessäni ja silloinkin ravintolasta...eivätkö alan ihmiset osaa hommiaan, vai mistä on kyse?
En kuitenkaan päivätolkulla. Mun lapsuuden perheessä oli tapana jättää esim. makaroonilaatikko uuniin odottamaan seuraavan päivän lämmitystä, jos kaikki ei mennyt yhdellä aterialla. Ne laitettiin sit seuraavana päivänä jääkaappiin jos niitä vielä jäi. Yhtään kertaa ei meidän kymmenlapsisessa perheessä ollut ruokamyrkytystä tms.