Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

100 euron korotus perusturvaan olikin huijaus

Vierailija
24.06.2011 |

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2011/06/24/100-euron-korotus-per…

tuolla on oikeat summat. Kyllä vasemmisto ja vihreät saisi olla noloina! Onneksi en niitä äänestänytkään. Niin ja kokoomus ja sosdem myös!

Sitä en tiennyt että työtön ei saa lapsilisiä. Onko totta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkin järkyttynyt siitä että korotus tuli :/. Itse pienipalkkaisena saan maksimissaan saman kuin työtön plus maksan lastenhoidosta kun lapset on vietävä hoitoon että sinne töihin pääsee. Jo nyt tuet ovat niin hyvät ettei juurikaan töihin kannusta ainakaan pienipalkkaisilla aloilla.

Työtön saa kyllä lapsilisät mutta ne vähennetään sossussa siitä toimeentulotuesta.

Tässä siis vielä faktaa. http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-ka…

Vierailija
2/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis saat saman verran rahaa kuukaudessa kuin työtön (ilmeisesti tarkoitat tässä sossun tuilla elävää työtöntä)

Olinkin järkyttynyt siitä että korotus tuli :/. Itse pienipalkkaisena saan maksimissaan saman kuin työtön plus maksan lastenhoidosta kun lapset on vietävä hoitoon että sinne töihin pääsee. Jo nyt tuet ovat niin hyvät ettei juurikaan töihin kannusta ainakaan pienipalkkaisilla aloilla.

Työtön saa kyllä lapsilisät mutta ne vähennetään sossussa siitä toimeentulotuesta.

Tässä siis vielä faktaa. <a href="http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-ka…" alt="http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-ka…">http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-ka…;

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinelävä työtön joka saa pelkän työmarkkinatuen ja asuntotuen saa bruttona kyllä sen 100 euroa, mutta siitä otetaan tietenkin verot n. 20 % pois.

Vierailija
4/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis saat saman verran rahaa kuukaudessa kuin työtön (ilmeisesti tarkoitat tässä sossun tuilla elävää työtöntä)

jos sulla jää käteen alle 500, niin mars sossuun.

Kateus se vie kalatkin vedestä..

Vierailija
5/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikset hae sossusta toimeentulotukea

Vierailija - 24.06.11 06:44 (ID 12920979)

Jos siis saat saman verran rahaa kuukaudessa kuin työtön (ilmeisesti tarkoitat tässä sossun tuilla elävää työtöntä)"

Mulla on mies joka myös käy töissä, hänkin pienipalkkainen, tuskin saatais sossusta mitään kun nettotulot ovat 2700e yhteensä (meillä on kaksi lasta). Elämme todella kitsaasti ja säästöönkin on mukavasti jäänyt. Mutta lokoisasti eläisimme työttöminäkin, eikä tarvitsisi maksaa sähkölaskuja ja hammaslääkäriä itse. Nythän sitä maksetaan kaikki itse pienistä palkoista.

Mun kaveripariskunta elelee mukavasti työttöminä samankokoisessa asunnossa kuin mekin ja rahaa jää jopa matkusteluun. Ja vapaa-aikaa on mielinmäärin toki.

Vierailija
6/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis saat saman verran rahaa kuukaudessa kuin työtön (ilmeisesti tarkoitat tässä sossun tuilla elävää työtöntä)"

Mulla on mies joka myös käy töissä, hänkin pienipalkkainen, tuskin saatais sossusta mitään kun nettotulot ovat 2700e yhteensä (meillä on kaksi lasta). Elämme todella kitsaasti ja säästöönkin on mukavasti jäänyt. Mutta lokoisasti eläisimme työttöminäkin, eikä tarvitsisi maksaa sähkölaskuja ja hammaslääkäriä itse. Nythän sitä maksetaan kaikki itse pienistä palkoista.

Mun kaveripariskunta elelee mukavasti työttöminä samankokoisessa asunnossa kuin mekin ja rahaa jää jopa matkusteluun. Ja vapaa-aikaa on mielinmäärin toki.

sen perusturvan varassa ei tasan jää rahaa matkustella.. Sä et taida tietää koko totuutta heidän raha-asioistaan.

Vierailija
7/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kunnilta säästyy toimeentulotukimenoja, kun valtio maksaa isomman osan työttömyysturvasta ym. Eihän tässä nyt sinänsä yritetä kenenkään yksittäisen ihmisen asemaa parantaa, vaan enemmän ohjata tulonsiirtoja siten, että sossun tuet siirtyisivät jälleen viimesijaisiksi etuuksiksi. Ja siinä tuo korotus toimii. Kunnat säästää sitten toimeentulotuessa ja palkkakustannuksissa.

Ja tietysti työtön saa lapsilisiä, ne ovat universaali etuus, joka kuuluu kaikille. Mutta jos hakee sossusta tukea, niin lapsilisät lasketaan tuloksi, eli käytännössä tukea saa lapsilisien verran vähemmän.

Vierailija
8/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pienimpiin työttömyys- ja sairauspäivärahoihin tulee (onko minimi sairauspäiväraha jotain 300 ja risat) korotus, onpa tuo nyt kauhean väärin..

Vierailija
9/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi etsiä töitä jos haaveilee paremmasta elämästä. Tai kouluttautua alalle jolta saa töitä paremmin.

Monissa maissa perusturva on paljon huonompi ja työn teko on ainut tapa pysyä hengissä ja saada itselleen rahaa ja omaisuutta... Ihme että kehdataan edes valittaa kun Suomessa sentään pyritään pitämään kaikista huolta, vaikka nytkin ei riitä verovarat esim. riittävään vanhusten hoitoon.

Vierailija
10/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä siis vielä faktaa. <a href="http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-ka…" alt="http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-ka…">http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/11/hs-tyoton-saa-ka…;

alemmassa kerrot saavasi n. 1350e/kk, joka mielestäni on hiukan toista kuin 400e/kk... (toimeentulotuen määrä yksinasuvalle, ns perusturva, joka tutkimuksissa on todettu riittämättömäksi). sanot että teillä on joskus tiukkaa, koita edes kuvitella mitä noilla "tuloilla" eläminen on....

ystäväsi tilanteesta et voi titää. heillä on joko muita tuloja (jotka eivät kuulu sinulle), tai kenties he tinkivät muusta voidakseen matkustaa.

Olen aikoinani joutunut elämään perusturvan varassa, joten olen hyvin kiitollinen tämänhetkisestä tilanteestani :) ja korotus olisi oikeasti ollut juuri noille köyhimmille ryhmille tarpeen ja oikein!

Vierailija
11/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi etsiä töitä jos haaveilee paremmasta elämästä. Tai kouluttautua alalle jolta saa töitä paremmin.

Monissa maissa perusturva on paljon huonompi ja työn teko on ainut tapa pysyä hengissä ja saada itselleen rahaa ja omaisuutta... Ihme että kehdataan edes valittaa kun Suomessa sentään pyritään pitämään kaikista huolta, vaikka nytkin ei riitä verovarat esim. riittävään vanhusten hoitoon.

Paitsi Kreikassa!!

Vierailija
12/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(miinus verot) sillä en saa peruspäivärahan lisäksi muuta.

Vierailija
13/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tt-tuella elävä saa 400 euroa kuussa vaan hänelle jää 400 euroa vuokran, sähkön, lääkkeiden jne jälkeen. Eli todellisuudessa jos jonkun nettotulot on 1300 ja hän maksaa siitä itse nuo kulut niin lopputulos on sama.

ja tt-tuki nousee jos perheessä on alpsia, palkka sen sijaan ei.

Vierailija
14/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista huijausta kuin takuueläke.

Vierailija
15/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tt-tuella elävä saa 400 euroa kuussa vaan hänelle jää 400 euroa vuokran, sähkön, lääkkeiden jne jälkeen. Eli todellisuudessa jos jonkun nettotulot on 1300 ja hän maksaa siitä itse nuo kulut niin lopputulos on sama.

ja tt-tuki nousee jos perheessä on alpsia, palkka sen sijaan ei.

todennäköisesti tuo korotus ei sossun rajaa muuttaisikaan? Vai onko joku lukenut muuta?

Eli se köyhin ei saa yhtään enempää, tuleepa vain eri "luukulta".

Ja edelleen, jos tuossa sun esimerkissä siitä palkasta jää se 400 asumiskulujen jälkeen, ja hänellä on lapsia, saa hän sitä tt-tukea myös..

Vierailija
16/25 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sä (tai miehesi) jäätkin työttömäksi, etkä lopulta saa ansiosidonnaista enää?

Taitais muuttua ääni kellossa, ja yhtäkkiä olis vain oikeus ja kohtuus, että olisi joku perusturva, joku edes kohtuullinen työttömyyspäivärahan taso..

Vierailija
17/25 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tartte enää mennä sinne sossuun. Hirveä paikka!

Vierailija
18/25 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku päättäjä sitä sanoikin,että tarkoitus on saada ihmisiä pois tttuen piiristä.

Itse sain viellä viime vuonna tttukea,nyt en ole enään hakenut,en tiedä saisinko edes mitään, mutta olen niin lopen kyllästynyt siihen paperisotaan ja tää 100e korotus on todella hyvä juttu,nyt pärjään ilman sossuakin ja pystyn maksamaan myös omat sähkölaskuni.

Ennen sain sossusta n. 40e + sähkölaskut,lääkkeet yms.

Tuntui todella inhalta lähetellä iso läjä paperia joka kuukausi 40e takia,mutta oli pakko,koska muuten en olisi saanut sähkölaskuihinkaan rahaa,nyt onneksi pärjään ilman tttukea.

Vierailija
19/25 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko laskelman tuosta

Vierailija
20/25 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt, että mikä mättää. Olen toista ammattia opiskeleva yhden ala-asteikäisen yh ja saan nyt opiskeluaikana kuukausittain tt-tukea.

Pari kk sitten eräs tilanne yllätti. Sain tuolloin 6 päivän ruoka- ja päivittäistavaramenoihin 76e maksusitoumusten muodossa.

Käyttävätkö ihmiset ruokaan ja päivittäistavaroihin tällaisia summia? Meillä menee yleensä max. n.30-40e/vko, emmekä näe nälkää tai syö huonosti (seuraan tarjouksia ja käytän -30% -tuotteita, myönnän...)

Saamme tt-tukea n.650e/kk. Tuolla laskutavalla suunnilleen puolet menisi vaan ruokaan.

Toisaalta me molemmat syömme arkisin ilmaisen lounaan oppilaitoksissamme eikä vuokrasta, sähköstä tai terveydenhoitomenoista/lääkkeistä tms. tarvitse huolehtia. Lisäksi voin matkustaa opiskelijahinnalla ja saan muutkin opsikelijaetuudet. Niukkaa mutta huoletonta elämää toistaiseksi.