Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapselle laittaa lisää kummeja?

Vierailija
24.06.2011 |

Tyttömme täyttää syyskuussa 2 vuotta ja minulla on jäänyt harmittamaan hänen kumminsa. Olemme vastikään eronneet mieheni kanssa ja toivoisin lapselle lisää kummeja, jotka ovat oikeasti kiinnostuneet lapsesta. Miehen valitsemat kummit muistaa jouluna ja syntymäpäivänä muttei muuten ole kiinnostuneet lapsesta. Itselläni on ystäviä, jotka ovat paljon lapsen kanssa tekemisissä ja hänelle tärkeitä ja joita toivoin jo alunperin kummeiksi, mutta mies ei suostunut.

Onko siis mahdollista "kastaa" lapselle lisää kummeja jälkeenpäin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessa kyllä voi, mutta ei noilla perusteilla.

Lainattu ev.lut. sivuilta:

"Kummeja ei voi vaihtaa eikä ottaa pois tehtävästään kastetoimituksen jälkeen.

Joskus elämäntilanteen muutos voi aiheuttaa sen, ettei kummi voikaan pitää lapseen yhteyttä. Erityisistä syistä (esim kummin kuolema, eroaminen kirkosta tai lapsen adoptio) voidaan lapselle kasteen jälkeen listätä kummi. "

Vierailija
2/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat läsnä lapsen elämässä muutenkin, miksi heille tarvitaan joku nimetty asema? Voithan muuten yrittää huolehtia, että tuo suhde pysyisi yllä tulevaisuudessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans jo nykyään niin ärsyttää koko kummi-titteli, kun tuntuu että jotkut vanhemmat siitä vouhkaavat ihan mielettömästi; vaativat kalliita lahjoja lapsilleen ja jatkuvaa huomiota ja aikaa kummilapsen kanssa, vaikka itsellänikin on lapsia. Sitten yrittävät vängätä, että lapsen parastahan minä. Oman lapseni elämässä on tärkeitä ihmisiä aivan riittämiin, osa kummeja, osa ei. Mieleenikään ei tulisi alkaa miettimään, toimiiko nyt joku kummi-tittelin vaatimalla tavalla. tää älytön vouhkaus on kyllä meidän suvussa tuttua, tuntuu että kummin täytyy olla kuin joku jumala.

Vierailija
4/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta poistaminen onkin eri juttu. En tiedä, onko olemassa jotain maksimimäärää, minkä kummeja saa olla... se voi tulla esteeksi tuossa lisäämisessä.

Mun mies lisättiin mun kummilapsen kummiksi lapsen ollessa 2-vuotias koska lapsen vanhemmat näin tahtoivat.

Vierailija
5/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans jo nykyään niin ärsyttää koko kummi-titteli, kun tuntuu että jotkut vanhemmat siitä vouhkaavat ihan mielettömästi; vaativat kalliita lahjoja lapsilleen ja jatkuvaa huomiota ja aikaa kummilapsen kanssa, vaikka itsellänikin on lapsia. Sitten yrittävät vängätä, että lapsen parastahan minä. Oman lapseni elämässä on tärkeitä ihmisiä aivan riittämiin, osa kummeja, osa ei. Mieleenikään ei tulisi alkaa miettimään, toimiiko nyt joku kummi-tittelin vaatimalla tavalla. tää älytön vouhkaus on kyllä meidän suvussa tuttua, tuntuu että kummin täytyy olla kuin joku jumala.

Vierailija
6/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei noilla ap:n perusteilla.

Vierailija
7/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meidän tapauksessa, jossa mieheni lisättiin lapsen kummiksi, kyselty sen kummemmin syitä. Perusteluksi riitti vanhempien halu lisätä hänet kummiksi.

Netistä löysin myös tiedon, että kummien määrää ei ole laissa rajoitettu eli niitä voi periaatteessa olla vaikka kuinka monta.

Vierailija
9/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tapauksessa peruste oli se, että lapsen kummi oli mennyt naimisiin ja hänen puolisonsakin haluttiin kummiksi.

MIkään noi kummit nyt vaan ei oo kivoja -peruste ei riitä.

Vierailija
10/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yhdelle lapselle nimennyt yhden kummin lisää. Perusteet eivät olleet kovin ihmeelliset. Semmoiset vaan, että tämä ko. ihminen on tullut todella läheiseksi ko. lapselle ja haluamme sen hänen kummikseen. Sitten tuli vaan tieto, että lisätty on ja Kummitodistus uudelle kummille :)

Ei sen monimutkaisempaa.

Vierailija
11/11 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä voi. Itse olemme kaikille lapsille lisäilleet sitä mukaan kun tuttavat ovat edenneet urillaan ja saaneet paksummat tilipussit. Tai kun on selvinnyt ketkä eivät voi omia lapsia saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi