Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pitäisikö lapsia lihottaa?

Vierailija
23.06.2011 |

Meillä on 3 lasta ja kaikki ovat kulkeneet neuvolassa miinuskäyrillä, pituus keskivertoa. Itse olen kurvikas, mutta vielä normaalipainoinen, mieheni on hoikka. Nyt minulle on ruvettu huomauttelemaan, että ei saisi lapsia ylipainon pelossa pitää alipainoisenakaan. Lapsemme syövät perusterveellistä ruokaa ja kohtuudella herkkuja.

Mutta nyt ystävieni mielestä pitäisi siis antaa mitä tahansa ruokaa ja herkkuja, jotta paino kasvaisi. Ja olen nipo, kun rajoitan lasten herkuttelua, vaikkei ole ylipaino-ongelmaa. Ei kai lapsia nyt pidä ruveta varsinaisesti lihottamaankaan, jos syövät kuitenkin ihan hyvin? ja kai terveelliset ruokatottumukset ovat hyväksi kaikille?

Tässä lapsieni mitat, kun joku sitä kuitenkin kysyy:

75cm/7,6kg

100cm/11kg

115cm/14kg

Omaan silmiini lapset näyttävät ihan sopusuhtaisilta, mutta en sitten tiedä. Mitä mieltä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolimatta painoindeksistä. Ihan tavallisia siroja lapsia sinulla.

Vierailija
2/5 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan käyrien takiako?! sinä sen ratkaisun teet, alatko syöttää lapsillesi herkkuja vai et. jos normaali ruoka ei lihota, niin lapsesi ovat luonnostaan hoikkia ja ehkä liikkuvaisiakin!

myöhemmällä iällä voi olla vaikeaa karsia lapsena opittuja epäterveellisiä ruokailutapoja. en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitäisi "lihottaa" lapsi joka syö normaalia ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamatta kantaa sen enempää lastesi painoindekseihin (hoikkia taitavat olla), haluan kysyä miksi herkuttelu/hyvin syöminen olisi jotenkin kiellettyä? En oikein ymmärrä sellaista kieltäytymismentaliteettia mikä monissa perheissä on lasten herkkujen suhteen. Tiedän monia tapauksia, joissa vanhemmat itse syövät herkkuja pieniltä lapsilta salaa. Meillä kyllä lapsetkin saavat "kohtuudella" jälkiruokia, jäätelöä, suklaata...Sehän on kuitenkin tosi suuri nautinto elämässä, enkä oikein ymmärrä, miksi herkuttelun pitäisi olla kiellettyä? Kai elämästä saa nauttiakin, myös lapset?

Vierailija
4/5 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan käyrien takiako?! sinä sen ratkaisun teet, alatko syöttää lapsillesi herkkuja vai et. jos normaali ruoka ei lihota, niin lapsesi ovat luonnostaan hoikkia ja ehkä liikkuvaisiakin!

myöhemmällä iällä voi olla vaikeaa karsia lapsena opittuja epäterveellisiä ruokailutapoja. en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitäisi "lihottaa" lapsi joka syö normaalia ruokaa.

Näin minäkin olen ajatellut. Että jos lapsena oppii huonoille tavoille, on sitten hankalaa niitä muuttaa. Eikä kenellekään kai yltiöpäinen sokerin syöminen tee hyvää. Keskustelu alkoi siitä, kun mielestäni jälkiruuaksi riittää yksi tuutti vaikka lapsi (6-vuotias) esitti että voisi ottaa toisenkin. Ystävieni mielestä olin melkoinen nipo ja ihmettelivät että enkö tajua että kyllä lapsillani olisi vähän varaa herkutella enemmänkin.. ettei ole hyvä olla niin laihakaan..

Vierailija
5/5 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin siis nro 6.

Kyllä meillä herkutellaan. Mutta minusta yksi tuutti ruuan jälkeen on ihan riittävää. Varsinkin kun oli tarkoitus illalla vielä paistaa lettuja (hillon kanssa, tietysti). Tarkemmin ajatellen meillä syödään jäätelöä vähintään 3-4 kertaa viikossa, kesällä mökillä joskus joka päiväkin. Silti yritän jotain kohtuutta pitää. Patistan lapsiani syömään kasviksia, juomme ruuan kanssa kevytmaitoa tai piimää, emme juurikaan juo limua/mehua jne..

Ja jos neuvolasta ohjestettaisiin "lihotuskuurille" tuskin sitä jäätelöstä ja karkista aloitettaisiin.

Niin, meidän nuorimmainen on vielä vauva, mutta kasvaa samansuuntaisesti, kun kaksi vanhempaa lastanikin. Ovat aktiivisia liikkujia, trampoliini on ahkerassa käytössä ja muutenkin liikkuvat jollain tavoin lähes koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi