Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohdintaa lapsen ylisuojelemisesta

Vierailija
23.06.2011 |

Nyt av-mammat, tahtoisin tietää, ylisuojelenko lapsiani vai en. Meillä on nimittäin suvussa hiukan erilaisia tapoja lasten vahtimisen suhteen ja haluaisin nyt ensin varmistaa täältä, kuinka ylisuojeleva olen, ennen kuin menen aukomaan tänä kesänä päätäni esim. anopille (jonka kanssa siis minulla on hyvät välit ja pidän hänestä kovasti).

Ensinnäkin oma 5-vuotiaani saa olla omakotitalon pihallamme yksin. Kun hän menee serkkujen luokse, saa olla kerrostaloalueella serkkujen kanssa itsenäisesti. Jostain syystä se minua pelottaa, mutta en ole miehen siskolle tästä sanonut, koska tiedän, että hänen 5- ja 7-vuotiaat lapsensa ovat saaneet jo vähintään vuoden ellei kaksikin olla itsenäisesti pihalla ja että muutkin lapset tältä alueelta ovat ilman valvontaa kerrostaloalueella.

Toiseksi anoppini pihalla on pieni koristelampi, siis sellainen todella pieni. 5-vuotiaani on siitä kiinnostunut, käy hakemassa sieltä vettä omiin leikkeihinsä. Minä en siitä pidä, pelkään, että tipahtaa ja lyö päänsä, mutta anoppi ei vahdi lasta pihalla ja antaa hänen leikkiä lammella, vaikka olisikin pihalla. Olen asiasta sanonut, mutta ei ole tehoa.

Kolmanneksi anopillani on uima-allas, jossa lapsetkin uivat. Viimeksi kun lapseni oli anopilla tunnin hoidossa, oli hän mennyt 7-vuotiaan serkkunsa kanssa uimaan. Lapseni ei osaa uida ja hänellä oli kellukkeet. 7-vuotias osaa uida, mutta hän on oppinut sen vasta nyt reilu kuukausi sitten. Lapset uivat keskenään. Ovi ulos oli auki, ja anoppi siitä sitten töiden lomassa muka vahti, mutta kun tulin, ovi oli kiinni ja lapset keskenään altaassa, jonka pohjaan oma lapseni ei yllä (isompi yltää varpaillaan). Olin jotenkin niin shokissa tilanteesta, että en edes kommentoinut, komensin vain lapset saunaan.

Neljänneksi miehen siskon mökillä on ihana lapsiystävällinen ranta. 50 metrin kahlaamisen jälkeen vettä on vain polveen. Siskon lapset saavat oleskella rannassa ihan mielin määrin ja näin myös oma lapseni tekee, vaikka minua pelottaa ja yritän kovasti seurata hänen tekemisiään läheltä. Lapseni haluaisi kovasti mökille yöksi ilman meitä vanhempia mutta pelottaa tuo ranta, kun se on niin turvallinen, että ei tarvitse vahtia...

Pitkän jutun idea. Anopillani ja hänen tyttärellään on erilaiset käsitykset lasten turvallisuuden vahtimisesta kuin minulla. Yritän kovasti sopeutua ja rentoutua, mutta pelkään koko ajan ja ahdistun ajatuksestakin jättää lapseni hoitoon. Nämä tapaukset ovat tulleet ilmi viime kesänä ja tänä kesänä. Hoitoon jättäminen on tavallaan ollut meillä puolin ja toisin tapana, ollaan paljon tekemisissä ja lapset yökyläilevät toisillaan. Nyt vain on alkanut nämä erot turvallisuudessa korostua. Tähän asti olemme olleet aika lailla samoilla linjoilla. Olenko siis ylisuojelevainen, kun näitä asioita mietin?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä missään tapauksessa saa olla vedessä ilman aikuista vieressä! Annan mennä muutaman metrin uimarenkaan kanssa minusta poispäin, mutta niin, että seison itse vedessä ja pääsen nopeasti apuun, jos tarvitsee.

Omalle kerrostalopihallekaan ei saa vielä yksin mennä (eikä meilläpäin kukaan muukaan samanikäinen). Olen harkinnut, että ensi kesänä saisi mennä pihalle itsekseen, mutta se harkitaan vielä uudelleen sitten. Enkä mielestäni ole ylisuojeleva. Meidän 4,5-vuotiaamme on ainakin ihan arvaamaton vielä: yleensä käyttäytyy fiksusti ja luotettavasti, mutta ihan yhtäkkiä saattaakin lähteä juoksemaan autotien yli, jos leikit vievät mennessään.

Pidä ihmeessä pääsi, äläkä anna lastasi hoitoon vielä tuollaisiin paikkoihin.

Vierailija
22/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole edes paikkaa mistä hypätä sinne matalaan veteen, niin ei voi päätänsäkään lyödä mihinkään, ellei sitten kopauta päätänsä toisen lapsen kalloon ja hupsahda veteen.

Oliko se numero 21!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuurilla on lapsesi selvinnyt hengissä tuon lammen veden partaalla.

Vierailija
24/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on tullut ajattelemisen arvoista.

Itse olen eniten huolissani näistä vesiesimerkeistä. Miehen siskon piha-alue on osittain suojaisa mutta siinä on isot parkkipaikat, jotka tekevät alueesta turvattoman. Periaatteessa jos lapset eivät mene parkkipaikoille, on pelkkiä pihateitä. Ja lapsia on siellä tosiaan paljon ilman valvontaa. Asia vaivaa minua mutta ei niin paljon, että vaatisin lapselleni erityiskohtelua. Täytyy nyt miettiä, että jos menee kesän jälkeen yökylään, sanonko jotain vai en. En halua puuttua toisten kasvatukseen, ja heidän omat lapsensa tosiaan ovat jo pitkään ulkoilleet keskenään/toisten pihalasten kanssa.

Tuosta uima-allasjutusta toki sanon anopille heti, kun olemme rauhallisesti kahden kesken. Olen siitä jopa sen verran järkyttynyt, että sanon senkin. Asia on vain siinä mielessä nolo, että anoppi hoiti lapsiani sen tunnin (myös pienempää) ja tuntuu pahalta arvostella sen takia. Myös tuosta koristealtaasta olen sanonut ja tulen sanomaan vastedeskin. Ainoa, josta en ole sanonut enkä tiedä oikein ratkaisua, on taas tuo miehen siskon kesämökin ranta. Kun en millään haluaisi arvostella toisten äitien kasvatusta ja pelkään, että sanomiseni otetaan sellaisena. Oma lapseni on kuitenkin sen verran huimapäinen, että se asia on otettava huomioon.

Ap, joka jää miettimään

Vierailija
25/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran uimista nähnyt, kun asutaan järven rannalla, että jos jalat menee automaattisesti pohjaan.

Tässä on kyse 5v. ei 4v. ja eikä taaperosta.

Kumma vaan, kun omani on uimataidoton ja ne jalat kyllä aina saavuttaa sen pohjan ja silloinkin, kun kahmi vettä henkeensä, kun tippui uimapatjalta veteen.

Vierailija
26/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät siis jaksa sitä tehdä 100% huolellisesti.

Omani 7v. ja enään en ottaisi pienempiä vahdittavaksi.

Joudut itse vahtimaan tai pitämään lapsesi kotona.

Vierailija
27/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hukkuminen on äänekästä, ja että kyllä sen sisälle kuulee, jos jotain tapahtuu. Oikeasti se on lähes äänetöntä.

Vierailija
28/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v osaa jo leikkiä kerrostalonkin pihalla itsenäisesti ja ottaa koristelammesta leikkeihin vettä. Näissä kohdissa mun mielestä sinulla pipo puristaa liikaa.

Mutta uima-altaassa täytyy uimataidotonta lasta ehdottomasti vahtia, eikä voi jättää isomman lapsen vastuulle.

Ranta taas... 5v osaa kyllä nousta ylös, jos vaikka kaatuisikin, siinä mielessä vaikutat vähän hysteeriseltä. Mutta yleensä ottaen en päästäisi uimtaidottomia lapsia yksin veteen, jonkinlainen näköyhteys pitäisi olla.

5v alkaa olla jo aika itsenäinen, et voi pitää koko ajan käsipuolesta kiinni ja vahdata haukkana jokaista liikettä. Pitää antaa lapselle myös omaa tilaa olla ja mennä.

Vierailija
29/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta mitään, jos motkotat anopille ilman että kukaan varoittaa lastasi koristealtaasta.

Minä olen ainakin suoraan kertonut omille lapsilleni, kuinka vaarallista on autotiellä, laiturilla jne, missä nyt vaaranpaikkoja meidän kotiympäristössä onkin. 5-vuotias ymmärtää kyllä ja kun annat vähän löysiä liekaan, osaa myös itse ottaa vähän vastuuta itsestään.

Olisiko esimerkiksi sellainen kompromissi mahdollinen, että et suosittele lastasi hakemaan vettä koristealtaasta ja selität sen vaarallisuuden, ja tilalle lapsi saa vaikka jonkun ämpärin vettä täyteen leikkejä varten.

Vierailija
30/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä päin (helsingissä rauhallinen rivarialue) ei 5-vuotiaat ulkoile ihan sen minipienen oman rivaripihan lisäksi yksin ulkona.

Mä en myöskään näe mitään tarvetta yksin ulkoilulle. Vaikka kuolemanriski olisi pieni, niin en näe mitään syytä miksi lapsen pitäisi pärjätä yksin.

Jos koristeallas on metriä syvä, niin se on kyllä ihan yhtä vaarallinen kuin uima-allas. Varsinkin jos vesi seisoo ja se on vähän kaareva. Sieltä voi olla tosi vaikea päästä ylös.

Mä ajattelin jotain sellaista lintujen juoma-allasta, jossa on 10 senttiä vettä.

Vierailija
31/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jättäisi juuri 5v täyttänyttä (uimataidotonta) enkä 6v (uimataitoista) lastani valvomatta uima-altaaseen. En minkäänlaiseen. Tuo meidän 6v on juuri ap kuvailemasi kaltainen kokeilunhaluinen vauhtityttö.

Älä päästä anopille jos tuohon uintiasiaan ei tule jotain rotia.

En jättäisi myöskään järvenrantaan valvomatta, en missään olosuhteissa.

Enkä jättäisi kyllä täysin valvomatta kerrostalon pihaankaan korttelin lasten kanssa tunneiksi.

t. villikoiden äiti

Vierailija
32/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pienempänä pelkäsikin sitä ja uskoi hyvin eli vaikka itse olin pihalla häntä vahtimassa, ei todellakaan mennyt sinne lähellekään. Vielä viime kesänä (4-vuotiaana) ei mennyt sinne, mutta nyt ei millään usko ja pysy poissa. Olen siis siitä sanonut, mutta kun mummi ei sano mitään, kun olen poissa, niin käytännössä siis lapsi leikkii siinä koristealtaan reunalla aina kun vain en näe.

Koristeallas pelottaa enemmän kuin esim. se matala ranta, koska siitä voi pudota veteen, ja se putoaminen on minusta pelottavampaa kuin esim. kaatuminen. Pudotessa pää menee veden alle ja jalat jäävät esim. siihen matalampaan reunustaan. Miten 5-vuotias saa itsensä sellaisesta asennosta ylös?

Mutta totta on se, että pelkään sitä vettä ehkä siksikin enemmän kuin moni muu, koska lapseni ei pelkää sitä lainkaan. Hän on todella sinut veden kanssa esim. sukeltelee kellukkeillaan ja hyppää uima-altaan laidalta veteen yms.

Niin, tuo pihahomma on vähän sellaista omaa hysteriaani. Olen miettinyt sitäkin, että kun lapset ovat täällä meillä, ovat he keskenään pääasiassa ulkona (välillä olen pihalla heidän kanssaan, välillä teen ruokaa ja kurkin parvekkeelta ja ikkunoista). Meilläkin on vaarallisia asioita, joita heidän vanhempansa saattavat pelätä esim. vilkas tie, jolla autot ajavat lujaa. Vaikka lapsille on alusta asti opetettu, että sinne ei saa mennä ja heille on ihan näytetty, miten lujaa autot siinä ajavat, ei sekään olisi mahdotonta, että pihalta sitten lähtisivät - vaikka se aika teoreettinen mahdollisuus onkin. Vaaroja on kaikkialla, ja paras keino olisikin aina itse varmistaa, että mitään ei käy.

Vielä sille yhdelle, joka sanoi, että ei ole kiva pieniä hoitaa. Siis lapseni serkut ovat 7- ja 5-vuotiaat ja oma lapseni on 5-vuotias. Pienin on 1-vuotias eikä ole yökyläillyt tai ollut hoidossa serkuilla, mummillaan kyllä sen tunnin, minkä olin poissa. Ei siis kyse ole siitä, että oma 5-vuotiaani olisi aivan eri ikäinen kuin serkkunsa, onhan nuorempi serkuista saman ikäinen. Mutta jos nyt jotenkin tuo 5-vuotiaani rasittaa, niin miksi turhaan ottaa hoitoon, jos ei jaksa valvoa tai katsoa perään. Me emme siis pyydä hoitoa vaan lastamme pyydetään yökyläilemään serkuillensa muutaman kerran vuodessa, ja me pyydämme heitä meille vastavuoroisesti.

Mutta se uima-allasjuttu on siinä mielessä kiusallinen, että itse olin sen tunnin kosmetologilla ja olin siis ihan pyytänyt hoitoa lapsilleni. En oikein keksi muuta ratkaisua kuin että en enää pyydä. Ei se ole mahdottomuus. Olen paljon käyttänyt anoppiani hoitoapuna, koska hän niin auliisti aina tarjoutuu, mutta voihan olla, että häntä on nyt alkanut tympiä. Toukokuusta lähtien lapset ovat olleet anoppilassa hoidossa muutamia tunteja kerrallaan jo viisi kertaa (normaalisti koko vuonna olisivat tuon verran).

Minua harmittaa vielä tuossa koristealtaassa sekin, että pienin on jo tajunnut, että siellä on jotain kivaa, kun isompi nököttää siellä aina. En halua, että hän lähtee sinne tutkimusretkelle, ja siksi koko koristealtaan (joka onkin kukkien ympäröimä) pitäisi olla kielletty kaikille lapsille.

Ap

Vierailija
33/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskaltaisi jättää hoitoon jos eivät valvo. Noin pieniä pitää aina valvoa jos on vettä mihin voi hukkua! Pitäisi nyt järjen sanoa...Mutta näköjään ei kaikilla sano. Että et todellakaan ole liian ylisuojeleva, vaan juuri oikealla tavalla omasta lapsestaan huolen pitävä.

Vierailija
34/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kuvitellaan, että hukkuminen on äänekästä, ja että kyllä sen sisälle kuulee, jos jotain tapahtuu. Oikeasti se on lähes äänetöntä.

Ehkä anoppisi on ajatellut, että hän kyllä kuulee, jos on jotain hätänä. Mutta kun se hukkuva ei huuda apua! Eikä edes läiski vettä.

Minä olen sitä mieltä, että hössömammojen lapset jäävät todennäköisemmin henkiin. Ja olen siis hössö. En tosin mielestäni kovin hössö, sillä 4v saa leikkiä yksin rivitaloyhtiön pihalla (ei autoja).

Noi sinun esimerkit vedestä olivat suoraan sanoen järkyttäviä. Kerrostalon pihasta en sano mitään, kun en ole sitä nähnyt. Se riippuu myös lapsesta: pysyykö lapsi sovitulla alueella vai lähteekö parkkipaikoille.

Sinähän sitä lasta surisit eniten jos jotain sattuisi, joten sinä sanot, missä menee rajat.

Vierailija
35/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeesti.mulla on erittäin vilkas 5v. lapsi eikä saa olla kerrostalon pihalla hetkeäkään yksin,vaikka isoveljensä on ollut yksin ulkona 4v. asti(pojilla 8v. ikäeroa ja silloin asuttiin rivarissa)mutta nää pojat on niin erilaisia kuin vain voi!ja 5v. tosiaan voi hukkua koristealtaaseen.tuo uima-allas episodi on melkein heitteille jättämistä,mä oisin sun tilassa nostanu siitä aika metelin,mut taidanki olla paljon ylisuojelevaisempi,lähes hysteerinen varsinki ton vesi jutun kaa.

Vierailija
36/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hukkumisesta ja se on tosiaan äänetöntä puuhaa, eikä sitä välttämättä tajua edes katselevansa jonkun hukkumista. :(

olis kyllä ihan painajainen jos oma lapsi pääsis anoppilareissulla hukkumaan. huh.

kivaahan se on, että pääsee mummolaan jne, mutta kyllä sen mummonkin on otettava lapsenlapsen vanhempien kasvatustoiveet huomioon ja etenki turvallisuutta koskevat asiat. tosi harve isovanhempi vaan ei tajua ulkoistavansa itteään lastenlastensa elämästä olemalla itsepäinen.

Vierailija
37/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin vanhin lapsista oli aluerajojen suhteen tosi tottelevainen ja hänet uskalsin aiemmin päästää valvomattakin vähäksi aikaa. Mutta nämä 5v ja 6v tytöt.. Aluerajatkin unohtuu kun selkänsä kääntää ja jos jotain mielenkiintoista jossain on, niin eiku mennään.

Tästä syystä en kerrostalon pihaankaan vieraassa paikassa varmaan uskaltaisi täysin ilman valvontaa jättää. Tuo vanhempi karkaisi ehkä Inariin jo muutamasa tunnissa.

t. se villikoiden äiti

Vierailija
38/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 5-vuotias lapsi hukkui UIMAKOULUSSA lastenaltaaseen, jossa siis jalat osuivat pohjaan. Iso ryhmä oli kyseessä ja vain yksi opettaja, ei huomannut, että yksi oppilaista oli painunut pinnan alle :(

Vierailija
39/39 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini oli siis se, että altaan mataluus ei välttämättä takaa turvallisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi