Pohdintaa lapsen ylisuojelemisesta
Nyt av-mammat, tahtoisin tietää, ylisuojelenko lapsiani vai en. Meillä on nimittäin suvussa hiukan erilaisia tapoja lasten vahtimisen suhteen ja haluaisin nyt ensin varmistaa täältä, kuinka ylisuojeleva olen, ennen kuin menen aukomaan tänä kesänä päätäni esim. anopille (jonka kanssa siis minulla on hyvät välit ja pidän hänestä kovasti).
Ensinnäkin oma 5-vuotiaani saa olla omakotitalon pihallamme yksin. Kun hän menee serkkujen luokse, saa olla kerrostaloalueella serkkujen kanssa itsenäisesti. Jostain syystä se minua pelottaa, mutta en ole miehen siskolle tästä sanonut, koska tiedän, että hänen 5- ja 7-vuotiaat lapsensa ovat saaneet jo vähintään vuoden ellei kaksikin olla itsenäisesti pihalla ja että muutkin lapset tältä alueelta ovat ilman valvontaa kerrostaloalueella.
Toiseksi anoppini pihalla on pieni koristelampi, siis sellainen todella pieni. 5-vuotiaani on siitä kiinnostunut, käy hakemassa sieltä vettä omiin leikkeihinsä. Minä en siitä pidä, pelkään, että tipahtaa ja lyö päänsä, mutta anoppi ei vahdi lasta pihalla ja antaa hänen leikkiä lammella, vaikka olisikin pihalla. Olen asiasta sanonut, mutta ei ole tehoa.
Kolmanneksi anopillani on uima-allas, jossa lapsetkin uivat. Viimeksi kun lapseni oli anopilla tunnin hoidossa, oli hän mennyt 7-vuotiaan serkkunsa kanssa uimaan. Lapseni ei osaa uida ja hänellä oli kellukkeet. 7-vuotias osaa uida, mutta hän on oppinut sen vasta nyt reilu kuukausi sitten. Lapset uivat keskenään. Ovi ulos oli auki, ja anoppi siitä sitten töiden lomassa muka vahti, mutta kun tulin, ovi oli kiinni ja lapset keskenään altaassa, jonka pohjaan oma lapseni ei yllä (isompi yltää varpaillaan). Olin jotenkin niin shokissa tilanteesta, että en edes kommentoinut, komensin vain lapset saunaan.
Neljänneksi miehen siskon mökillä on ihana lapsiystävällinen ranta. 50 metrin kahlaamisen jälkeen vettä on vain polveen. Siskon lapset saavat oleskella rannassa ihan mielin määrin ja näin myös oma lapseni tekee, vaikka minua pelottaa ja yritän kovasti seurata hänen tekemisiään läheltä. Lapseni haluaisi kovasti mökille yöksi ilman meitä vanhempia mutta pelottaa tuo ranta, kun se on niin turvallinen, että ei tarvitse vahtia...
Pitkän jutun idea. Anopillani ja hänen tyttärellään on erilaiset käsitykset lasten turvallisuuden vahtimisesta kuin minulla. Yritän kovasti sopeutua ja rentoutua, mutta pelkään koko ajan ja ahdistun ajatuksestakin jättää lapseni hoitoon. Nämä tapaukset ovat tulleet ilmi viime kesänä ja tänä kesänä. Hoitoon jättäminen on tavallaan ollut meillä puolin ja toisin tapana, ollaan paljon tekemisissä ja lapset yökyläilevät toisillaan. Nyt vain on alkanut nämä erot turvallisuudessa korostua. Tähän asti olemme olleet aika lailla samoilla linjoilla. Olenko siis ylisuojelevainen, kun näitä asioita mietin?
Kommentit (39)
todellakaan ole ylisuojeleva! sen nyt pitäisi jokaisen tajuta,että yhdistelmä lapsi plus vesi plus valvomattomuus saattaa olla kuolema.
ton takia niitä lapsia hukkuukin,kun ei viitsitä vahtia.
Mulla ainakin nousi niskakarvat pystyyn kun luki tätä, ei ihme että lapsia hukkuu.
Voisitko asiallisesti keskustella anoppisi kanssa? Ottaa vaikka paperille ylös noi seikat ja käydä ne läpi, pistää vähän faktoja pöytään kuinka nopsaan se hukkuminen voi käydä.
Mä en laskisi omaa lastani tuonne.
Et ole, mä en just nyt päästä lastani anopille hoitoon kun sillä on KAIKKI LÄÄKKEET pöydällä lasten ulottuvissa. Lapsen serkut saa mun puolestani olla siellä, mutta omaani en laske, se käy niin nopsaan kun jotain sattuu.
Se koristeallasjuttu on vähän överiä, mutta muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi.
Suosittelen, että laitat lapset saman tien uimakouluun, kunnon uimataito kuitenkin vähän helpottaa noita pelkoja.
Eikä minun äitinikään, joka on sentään vanhempaa sukupolvea ja työuransa perhepäivähoitajana tehnyt, jättäisi uimataidotonta hetkeksikään ilman valvontaa.
Et ylireagoi. Ainoa turvallinen toimintatapa on siis, että et jätä hoitoon, jos ja kun et voi luottaa heidän arviointikykyynsä ja esim lupaukseen valvoa koko ajan.
Sun täytyy kuitenkin tehdä niin kun sinusta tuntuu eli lapsi ei vielä voi jäädä serkuille yökylään.
Ensinnäkään yhdessä noista esimerkeissä mielestäni ei ole kyse hysteerisestä tai epärealistisesta ylisuojelusta.
Mielestäni sukulaisesi ottavat senkaltaisia riskejä, jotka siis sisältävät riskin enkä itse ainakaan tuollaista hyväksy.
Mutta miten ottaa asia puheeksi ilman että menee sukset ristiin. Minusta tuo uiminen on noista prioriteetti ykkönen. Eli sanot nätisti, että lastani ei saa viedä uimaan ellei aikuinen ole koko ajan rannalla ja vedessä itse mukana, eli anoppi ei saa olla sisällä. Näytä vaikka anopille se netissä pyörinyt hukkuminen ei näytä hukkumiselta eli siinä ei lapsi huuda.
Toiseksi "pahin" on kerrostalon piha MIKÄLI siinä on riski että lapset jää auton alle. Mikäli piha on suojainen sisäpiha, sitten annat olla vannottaen että tietyltä rajatulta alueelta ei saa poistua KUKAAN lapsista, isommatkaan. Käytte vaikka yhdessä piirtämässä näkymättömän aidan.
Antoipa kuka muu mitä muuta lupaa tahansa, sinä et voi tehdä ohi oman vakaumuksesi, silloin kun olet realistisesti pohtinut (kuten nyt olet) onko huoli ylikorostunut vai aiheellinen. Sillä ei ole väliä, pitääkö muut sua ylisuojelevana. Vain sinä valitset lapsesi rajat.
Tavallaan kyllä tiedän, että ainakin tuon uima-allasjutun suhteen ei minussa ole vikaa, mutta mietityttää nämä valvomisasiat ihan jopa tuon pihavalvomisen suhteen. Miten muilla on pihavalvominen? Kuinka paljon 5-vuotiaat saavat esim. kerrostaloalueella liikkua yksin ja onko tilanne eri, jos kyseessä on vieras 5-vuotias, joka ei tunne paikkoja? Annatteko siis lapsivieraidenkin olla valvomatta kerrostalojen piha-alueella?
toi lapset + vesi on sen verran vaarallinen kombo. se kun ei oikeesti paljoa vaadi, että liukastuu/lyö päänsä, tönästään leikissa tms. eikä se vaadi kun muutaman sekunnin, että koko loppu elämä on pilalla.
määrin kuin itse haluat ja sen mukaisesti tietysti teet myös päätökset mahdollisista yökyläilyistä.
Minusta viisivuotias on sen verran iso jo, että joku matala koristelampi ei ole vaarallinen. Ilmeisesti se ei ole syväkään? Jos alat sitä pelätä, että lapsi kaatuu ja lyö päänsä, niin se voi sattua vaikka sinulle itsellesi ja sentin syvyiseen veteen voi aikuinenkin silloin hukkua... eli ihan kaikkein todennäköisin mahdollisuus siihen koristelampeen hukkuminen ei ole.
MUTTA uima-allas on jo vakavampi riski. Missään nimessä siellä ei saa uimataidoton uida ilman valvojaa altaan reunalla! Seitsenvuotias ei pysty lastasi sieltä pelastamaan, jos jotain sattuu - kun hädin tuskin itsekään osaa uida, eikä pohjaan yllä kuin varpaat. Uimakellukkeet eivät ole mikään turvalaite, ei niiden varaan voi laskea yhtään mitään.
Samaten minusta ei uimaranta kuulosta niin turvalliselta, etteikö siellä pidä olla valvojaa. Kai se vesi nyt sielläkin jossakin vaiheessa syvenee, ja lapset tuskin pysyvät vain siinä matalassa kahluuosassa.
Joten niissä nyt ainakin minusta on aikuisen syytä olla likellä. Ja voit vallan hyvin joko itse tai miehesi kanssa se valvonnan järjestää olemalla itse paikalla. Tai sitten juttelette vakavasti anoppisi ja kälysi kanssa ja selvitätte, miksi haluatte, että lapsia valvotaan.
Tosi on, että ihan pieniä lapsia valvotaan toki automaattisesti, mutta ns. rajanveto Pienten ja Isojen välillä onkin sitten tulkintakysymys. Minusta viisivuotiaat ovat sikäli jopa aika vaarallisessa iässä, että heillä on jo tosi paljon toimintatarmoa ja uskallusta ja kokeilemisen halua - mutta aitoa varomisen taitoa todella aika vähän!
Uimataidotonta lasta ei missään nimessä saa jättää rantaan/ uima-altaalle valvomatta. Lapsia on hukkunut jopa kylpyammeeseen.
Mielestäni on täysin päiväselvää, että lasta ei jätetä minkään veden lähelle yksin. Hukkuminen tapahtuu nopeasti ja huomaamatta, ei lapsi siinä mitään apua kykene pyytämään.
Itse en varmaan jättäisi kerrostalon pihallekaan, mutta en oikein osaa arvioida, kun oma lapsi vasta 3v.
"mutta mietityttää nämä valvomisasiat ihan jopa tuon pihavalvomisen suhteen. Miten muilla on pihavalvominen? Kuinka paljon 5-vuotiaat saavat esim. kerrostaloalueella liikkua yksin ja onko tilanne eri, jos kyseessä on vieras 5-vuotias, joka ei tunne paikkoja?"
On eri asia, onko vieras vai "oman talon" lapsi. Meillä 5,5 vuotias lapsi sai olla yksin kerrostalon pihalla 5 minuuttia. Nykyisin ei saa olla sitäkään. On huomattu lapsen kanssa ulkoillessa, ettei hän vielä riittävästi osaa esim. varoa autoja. Riippuu toki lapsesta ja pihasta, mutta me on tehty se ratkaisu, että 5,5 vuotias ei ulkoile yksin ollenkaan. Lastentarhanopettaja oli samaa mieltä, kun kysyimme hänen mielipidettään tästä asiasta.
kuin vasta kouluiässä. Pihassa kuitenkin kulkee sivullisia ja välillä autojakin.
Mutta kälysi pihaa en tunne, joten sinun on se ratkaisu parasta tehdä itse. Seitsenvuotias ei kuitenkaan - se kannattaa muistaa - ole mikään kaitsija sen viisivuotiaan suhteen eli häntä ei voi vastuuttaa vahtimaan lasta.
-13-
mutta veden äärellä on aina oltava aikuisen valvonnassa!
Jos siis lapsi ei osaa uida ja/tai sukeltaa.
eivätkä olleet valvomatta veden lähellä vaikka osasivatkin uida. Ja samoilla linjoilla mennään nuorempienkin kanssa.
ja todella niljakas eli jos sinne kaatuu, niin jalat lipeävät kyllä. Siinä on reunoilla sellainen matalampi osa ja pohja sitten syvempää. Lapseni on siis 108 cm pitkä eli naama jää kyllä pinnalle. Lapseni siis leikkii koristelammen reunalla ja kauhoo sieltä vettä ja pelkäänkin siis, että luiskahtaa pää edellä veteen eikä osaa nousta pintaan/lyö päänsä. Uimataitoa hänellä ei ole, vaikka uimakoulu onkin varattu elokuulle.
Meidän 5-vuotiaallamme todella on juuri tuota toimintatarmoa ja uskallusta aivan eri tasolla kuin esim. samanikäisellä serkullaan, ja toki mieheni sisko ja anoppi sen tietää. Välillä vain on alkanut tuntua, että kun lapset ovat kasvaneet, kaikkea on alettu mitata isomman lapsen taitojen mukaan, joka siis nyt on 7-vuotias ja melko varovainen. Oma lapseni ei varo mitään mutta tutkii ihan kaikkea.
Aiemmin siis kaikkia lapsia on vahdittu kaikilla pihoilla, uima-altaalla ja rannassa mutta viime kesänä tuo kesämökin ranta oli heistä niin turvallinen, että siellä ei tarvitse vahtia kuin terassilta puiden lomasta satunnaisesti katsomalla. Tänä kesänä ei varmaan sitten senkään vertaa.
Ap
Kaikkein vaarallisin paikka on anopin luona.
Antaisin olla omakotitalon pihalla ja siinä matalassa rannassa, koska ei siihen huku, jos jalat osuu pohjaan, vaikka haukkoisi vettäkin suuhunsa.
Mun pojalle kävi niin, että kakosi vettä suuhunsa, mutta vaaraa ei ole, jos jalat osuu pohjaan.
Kyllä mä huolissani olen koristealtaastakin jos lapsi sinne humahtaa jalat pystyssä. Siinä kun yrittää vain käsivoimin työntää itseään pintaa eikä tajua vetää jalkoja sinne mukaan että pääsisi ylös. Lapsia on hukkunut kaikenlaisiin saaveihin ja ämpäreihinkin. Se todennäköisyys on tosin pieni, mutta myös vältettävissä suht helpolla.
Minä olen pitkälle sitä mieltä että joka kodissa on säännöt joilla mennään ja toisen kodin sääntöihin ei puututa ellei ole tosi tärkeä asia. Ensi kerralla kun viet hoitoon niin sano että sinua huolestuttaa asia X niin paljon että ajattelet sitä koko ajan kun lapsi on hoidossa ja voisiko asiassa toimia toisin. Jos se ei sovi niin sitten on parempi että viet lapsen jonnekin muualle hoitoon. Tuskin mitään sattuisi, mutta JOS sattuisi niin siinä voidaan menettää pieni ihmiselämä. Ei ole iso asia toimia toisin.
Meillä on vähän sama juttu, tosin lapsi on vasta taaperoikäinen. Heidänkin pihassaan on koristelampi, mutta anopin mielestä 1,5-vuotias voi silti olla vahtimatta pihalla.
Siksi emme jätä ainakaan toistaiseksi lastamme sinne hoitoon.