Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotiaan kova ruokahalu, millä hillitä ?

Vierailija
23.06.2011 |

Lapsi syö suuria määriä ja usein, pelkään että hän alkaa lihota vaikka harrastaakin liikuntaa. Millä tuota kovaa ruokahalua voisi hillitä ?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuu paljon,mutta syökin aivan järjettömästi.

Ei ole ruokaa jonka jälkeen ei kuuluisi "Vielä nälkä,mitä saa lisää?"

Olen ottanut periaatteen et täysruisleipää ja salaatteja popsii sit sen "yli" menevän osan,eli kun on "vielä nälkä" :) ja hedelmiä :)

Vierailija
2/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vaikka murrosikä ja kasvupyrähdys tulossa, niin kroppa huutaa energiaa. Huolestuisin vasta kun oikeasti ylipainoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon proteiinia, ei "tyhjiä" hiilareita. Ei välttämättä hedelmiäkään ihan kilokaupalla, mutta kasvikset on ok.

Vierailija
4/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kuinka raskasta liikuntaharrastus on?

- onko harrastuksen lisäksi muutenkin aktiivinen, riehuva jne?

- voisiko olla kasvupyrähdys tulossa?

- onko hänellä muuten kaikki ok, eli syö tosiaan nälkäänsä eikä mistään muusta syystä?

Periaatteenahan lasten kanssa on, että jos ei liho (voit kysyä asiaa vaikka joltain läheiseltä ystävältä, lapselle ei asiasta kannata puhua jos kyse on vasta epäilyksestä) niin melko varmasti ruokahalu johtuu kasvuvauhdista.

Proteiini pitää nälkää paremmin kuin hiilihydraatit, ja tietysti kasviksilla ja hedelmillä saa myös tehtyä täyttävää ja terveellistä. Myös syömisen hidastaminen voi auttaa, mikäli hotkii ruokaansa. Eli esimerkiksi haarukalla ja veitsellä syöminen voi hidastaa hieman. Vatsasta menee aivoihin pienellä viiveellä signaali siitä, että on tullut kylläiseksi, joten sen takia kannattaa syödä vähän hitaammin, niin ei helpommin kuitenkaan syö enempää kuin on tarve.

Vierailija
5/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi noin hyvä ruokahalu. On supernirso ja -20 käyrillä menevä laiheliini. Herkut kelpaa, ei kunnon ruoka. Mikä ongelma siinä on jos oikea ruoka maistuu.

Vierailija
6/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee ohitse normaalilla pituuskasvulla.

Tuossa iässä lapset syö paljon, varsinkin jos kuluttaa niin mitä ihmeen väliä?

Mitä jos lopettaisit ongelmien keräämiset etukäteen ja palaat aiheeseen kun lapsi on pullea?

Vierailija
7/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä rasvoja, kasviksia, täysjyvätuotteita. Vähemmän tyhjiä hiilihydraattipommeja (valkea riisi, peruna, vaalea makaroni, sokerituotteet), jotka pelkästään lihottavat ja sekoittavat insuliininerityksen ja rasvatasapainon. Myös pelkän leivän mussuttaminen jatkuvasti lihottaa. Lisää kananmunia, kalaa, lihaa (ilman marinadeja), raejuustoa, rahkoja, loraus oliivi/rypsiöljyä, syötä kasviksia kypsänä ja raakana.

Vierailija
8/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen 8v. syö ku hevonen. jotenkin tuntuu, että toisessa kodissaan ihannoidaan sitä, miten paljon lapsi syö! nythän tuo vielä liikkuu, mutta entä sitten kun se liikunta loppuu ja ruokamäärät pysyy samana? :(

kyllä musta on vähän hölmöä olla puuttumatta jos ongelman tiedostaa ja vasta sitten kun lapsi on lopputeinari ja lihava niin koitetaan saada muutosta aikaan. ei se enää siinä vaiheessa onnistu.

syökö lapsi ähkyyn asti? ettei tunnista sitä tunnetta laisinkaan, ettei oo enää nälkä? vaan pitää tunkea safkaa suuhun siihen asti, että tuntuu jotta naparatkeaa?

Vierailija
9/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ateriarytmi kunnossa ts. saako ruokaa riittävän usein? 3-4 tunnin välein kun syö, niin ei pitäisi nälän yllättää. Jos joku väli uhkaa venyä liian pitkäksi,niin sinne joku terveellinen välipala tarjolle. Nyt esimerkiksi kesällä saa hyviä tuoreita porkkanoita, retiisejä yms.

Itse myös suosisin tuota jonkun vastaajan taktiikkaa, että salaattia ja täysjyväleipää saa lisää jos jäi nälkä, ei mitään herkkuja.

Vierailija
10/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se nyt vaan on niin että kasvupyrähdykseen toi on yhteydessä.

Jos lapsi liikkuu eikä vedä mäkkäreitä joka päivä niin kyllä se pituuskasvu pitää huolen että hoikistuu

Vierailija
11/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi liikkuu eikä vedä mäkkäreitä joka päivä niin kyllä se pituuskasvu pitää huolen että hoikistuu

mut sit kun se pituuskasvu loppuu ja sama syömistahti jatkuu..

Vierailija
12/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksa syödä niin paljoa, että pitäisi rajoittaa.

Siis porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia?

Vierailija
13/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaaleaa leipää, karkkia, pizzaa, hamppareita ja ranskiksia, vanukkaita, makeita jugurtteja, sokerilimsaa ym.

Vierailija
14/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi kieltää syöminen, ettei sitten joskus pituuskasvun loputtua vain syö liikaa? Kyllä sen ruuan määrän pitää olla suhteessa kulutukseen, ja kasvaessa lapsi nyt kuluttaa enemmän. Sitten kun ei enää kasva, niin pitää kiinnittää huomiota tietysti ruuan määrään ja laatuun eri tavalla.

Vierailija
15/22 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiinnittää huomiota, että jos on nälkä, toki saa syödä niin, että nälkä lähtee. Mutta huvin vuoksi syömistä ei kannata opetella eikä myöskään paikkaamaan tylsyyttä tai mielipahaa herkuilla (sipsit, limsa, suklaa, jätski...). Tai istua lukemassa Aku Ankaa ja syödä samalla kuusi tai seitsemän ruisleipää ajankulukseen.

Ruuat ruoka-aikoina, silloin saa syödä niin paljon kunnollista, terveellistä ruokaa, että nälkä lähtee. Aamupala, kaksi lämmintä ruokaa, välipala ja iltapala. Ei pitäisi olla väliajoilla nälkä.

Vierailija
16/22 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 12-vuotias tyttö ja harrastan päivittäin juoksua ja lihastreeniä. Tuntuu,että miten ne muut pärjää sellasilla hiiren annoksilla,kun minä en meinaa tulla edes täyteen täydestä lautasesta. Vaikka syön ihan hirveästi,niin ei kyllä tunnu tosiaankaan ylimääräistä olevan. Olen 160 cm pitkä ja painan n.46 kg. Varmaan kasvupyrähdys päällä ja harrastuksiin menee päivässä varmaan 500 kaloria. Käyn siis 6,5km juoksemassa päivittäin reipasta tahtia. Olen lisäksi vegaani. Huolehdin kuitenkin riittävästä proteiinin saannista syömällä päivittäin linssejä,papuja ja soijaa eri muodoissa ja proteiinijauheella. Magnesiumia otan purkista ja kaurajuomaan jota juon on lisätty kalsiumia ja vitamiineistä E, B6, B2, A, B9, D2 ja B12. Ei siis pitäisi puutoksia tulla,vaikka te aikuiset olette aina niin lapsien kasvissyöntiä vastaan. Kyllä on tietty syytäkin,jos lapsi ei tiedä asiasta mitään ja päättää: "Minäpä rupean nyt tästä kasvissyöjäksi." Ja sitten tulee kaiken maailman vitamiini- ja proteiinipuutokset ym. 

Vierailija
17/22 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna syödä mutta panosta laatuun.

Vierailija
18/22 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2011 klo 15:10"]

mut sit kun se pituuskasvu loppuu ja sama syömistahti jatkuu..

Et sä voi sitä syömistahtia etukäteen tietää. Mun poika ahmi hurjat määrät ruokaa ( ja herkkuja) tuossa 11v:n tienoilla. Vuodessa alipainoinen poika lihos suorastaan läskiksi. Sit alkoi pituuskasvu ja samassa se syöminen väheni. Nyt 13v on hoikka ja normaalilla ruokahalulla varustettu. Kasvu jatkuu edelleen melkoista vauhtia.

Vierailija
19/22 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 17:30"]

Mä olen 12-vuotias tyttö ja harrastan päivittäin juoksua ja lihastreeniä. Tuntuu,että miten ne muut pärjää sellasilla hiiren annoksilla,kun minä en meinaa tulla edes täyteen täydestä lautasesta. Vaikka syön ihan hirveästi,niin ei kyllä tunnu tosiaankaan ylimääräistä olevan. Olen 160 cm pitkä ja painan n.46 kg. Varmaan kasvupyrähdys päällä ja harrastuksiin menee päivässä varmaan 500 kaloria. Käyn siis 6,5km juoksemassa päivittäin reipasta tahtia. Olen lisäksi vegaani. Huolehdin kuitenkin riittävästä proteiinin saannista syömällä päivittäin linssejä,papuja ja soijaa eri muodoissa ja proteiinijauheella. Magnesiumia otan purkista ja kaurajuomaan jota juon on lisätty kalsiumia ja vitamiineistä E, B6, B2, A, B9, D2 ja B12. Ei siis pitäisi puutoksia tulla,vaikka te aikuiset olette aina niin lapsien kasvissyöntiä vastaan. Kyllä on tietty syytäkin,jos lapsi ei tiedä asiasta mitään ja päättää: "Minäpä rupean nyt tästä kasvissyöjäksi." Ja sitten tulee kaiken maailman vitamiini- ja proteiinipuutokset ym. 

[/quote]

vai käyttää 12 vuotias snaa "jos lapsi ei tiedä asiasta" :D heh oot hupaisa provo

Vierailija
20/22 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamat teistä valittavat, että 8-12-vuotiaat lapsenne (pojat) syövät niin paljon, mutta kukaan teistä ei kerro, millaisia annoksia lapsenne syövät. Siis ihan yksinkertaisesti: montako perunaa / ateria, montako lihapullaa tai muuta lihaa, paljonko kasviksia, juureksia, salaattia? Mitä juomana? Paljonko ja millaista leipää? Onko joka päivä tarjolla jälkiruokaa? Jos on, niin mitä? Syökö koulussa kunnolla? Entä välipalat. Mitä syö, kun tulee koulusta, mitä iltapalaksi?

Monet äidit ovat itse ikuisella laihdutuskuurilla ja syövät minimaalisia annoksia. Jos vertaatte omiin annoksiinne, niin pojan annos näyttää suurelta ihan varmasti. Onko perheessä isä? Millaista työtä hän tekee? Jos on fyysisesti raskaassa työssä, niin syö varmasti paljon, varsinkin jos on päivät pelkkien eväsvoileipien varassa. Pojat haluavat jäljitellä isäänsä ja syövät myös isoja annoksia. Kasvupyrähdys ja runsas liikunta verottavat tietysti energiaa. Olkaa muuten onnellisia, jos poijat harrastavat paljon liikuntaa. Eivätpä ainakaan silloin istu passiivisena telkkarin tai tietsikan ääressä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä