Haluaisin viedä "suomi tuliaisia"..
..ulkomaalaisille ystävilleni, mutta pää lyö iha tyhjää? Mitä se voisi olla?
Ainoa mikä tulee mieleen suomalaisesta kulttuurista on pullo kossua! :D Mutta herraje, en minä sellaista tuliasta voi viedä absolutisteille.. :D
Ideoita kaipaan! Auttakkee!
Kommentit (53)
curryn makuisia, vein myös opettajalleen. Ope on Kanadan suomalaisten siirtolaiset jälkeläinen, ja siellä juhlitaan Pyhää Urhoa, joka karkoitti heinäsirkat Suomesta :-)
Salmiakkia, ei suklaata. Minusta ainakin Espanjassa suklaa oli parempaa kuin Suomessa. :)
Hmm...ulkomailla ei kossua tosiaan kaipaa kun kaikki muu fiinimpikin alkoholi niin edullista.
Villasukkia kaipasimme kun asunnot ovat kylmiä ilman eristeitä eikä 100% villalankaa meinaa löytää mistään!
Vitamiinit oli ainakin Espanjassa kalliita verrattuna Suomen hintoihin. :)
Kirjoja tai lehtiä tai joku leffa, lapset ainakin tykkää.
Suomalaisia sipsejä ei voita mikään, sour&creamia ei löydy.
Hih ja yksi mitä minä kaipasin oli ripsien ja kulmien kestoväri, sellainen kotivärjäys-pkt. =D
Piimää tuskin saa kuljetettua juomakelpoisena.
Mutta tuossa siis jotain. Aku Ankkaa kaipailimme myös, vaikka Suomesta lehti tulikin joka viikko niin taskareita kaipasimme.
voisi ehkä viedä jotain Lumenen Arctic-sarjan kosmetiikkaa??
Tietysti riippuu kuinka paljon on rahaa käytettävissä.
Korkealaatuista designia voi tosiaan viedä, varsinkin jos ajattelee vastapuolen siitä tykkäävän. Mä olen yleensä vienyt enemmän käyttöesineitä (esim. laseja). Mutta jos saaja ei ole koristeihminen, niin ei hän ilahdu sen kummemmin koriste-esineestä siksi, että se on suomalainen.
Valokuvakirja Suomesta on ihan hyvä lahja, tosin asteen persoonaton. Jos sitten haluaa, niin voi valita esim. keittokirjatyyppisen tai design-aiheisen. Tai historiaa. Niitä löytyy kirjakaupoista eri kielillä. Vuodenvaihteen aikaan myös valokuvaseinäkalenteri voi olla ihan kiva, siis sellainen jossa on joku maisemavalokuva joka sivulla.
Mä olen monesti vienyt myös joulukoristeita, esim. Weisteen lasiset tai Aarikan puiset ovat ihan tyylikkäitä.
Ruoasta hyviä vaihtoehtoja on karjalanpiirakat, varsinkin jos on itse leivottuja. Niistä on yleensä tykätty ja jos sulla on mahdollisuus tarjoilla ne paikan päällä munavoin kanssa, niin aina paranee. Jotkut marjahillot ja marjaliköörit voi olla hyviä valintoja.
* Marjahillot ja -likoorit
* Kuivatut sienet (pirun kalliita taalla)
* Iittalan tuotteet ("")
* Ruisleipa (hapankorppuja saa taaltakin)
* Fazerin "lajitelma"
Fazerin sininen ei ole maailman parasta suklaata. Tyopaikalla olen kuitenkin huomannut, etta paljon huonompaakin suklaata on olemassa (mm. perusjenkki ja kanadalainen suklaa, eika paikallisessakaan ole kehumista). Toihin ostan usein pari pakettia Fazerin sinista-minttua-geishaa-dacapoa konvehteina ja nama katoavat alta aikayksikon. Omille kavereilleni tuon sitten marjahilloja, sienia (itse tai vanhempieni poimimia) ja ruisleipaa. Lapsille muumimukeja ja aikuisille toiveiden mukaan Iittalan sarjoja.
- kotimaisia hilloja ja liköörejä
- kirjoja ja musiikkia
- tekstiilejä
- puuesineitä
- lasia ja keramiikkaa
Ei:
- salmiakkia. Todella outoa.
- Fazerin suklaata. Mautonta, hajutonta ja väritöntä.
- muumitavaraa tai yleensä mitään missä on hauskoja sarjakuvahahmoja tms. Ne harvoin käy kenenkään sisustukseen eikä niissä nähdä mitään söpöä kun ei tunneta koko juttua.
- tervatuotteita
Jos ystavapiirissasi on innokkaita kokkaajia, niin Nordic Bakery-kirja voisi olla mieleinen. Sen ovat kirjoittaneet Lontoossa sijaitsevan, samannimisen kahvilan perustaneet Miisa ja Marianna. Herkullisia ohjeita muunnettuna brittimittoihin :)
Jotain poronihasäilykkeitä tms,metsäsieniä säilöttynä.
Tykkäisivätkö marimekosta tai iittalan jostain tuotteista? Tai sitten vaikka finlaysonin puuvillasatiinilakanat/pyyhkeitä?
Olisiko muita ideoita? Ehkä jotain mikä saisi nämä ulkomaalaiset nauramaan! :D
AP
Marimekko jakaa mielipiteitä,sikäli mieluummin ehkä iittalaa..
Olisiko muita ideoita? Ehkä jotain mikä saisi nämä ulkomaalaiset nauramaan! :D AP
https://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789511221883
- Sauvakävelysauvat ( teleskooppiset, niin meni matkalaukkuun)
- käsinkudutut villasukat (irlanti, britannia)
- sykemittari
- Tove Janssonin kirjat
- poronliha
- Lakkalikööri
- suomalainen kahvi (!!)
- pantteri-salmiakit
- Fazerin Geishasuklaat
- suomalaisit elokuvat englanninkielisin tekstein
- Sofi Oksasen Puhdistus englanniksi
- Suomen kultakauden taidetta käsittelevä kirja (taiteen ystävälle)
- suomalaiset joulukoristeet (puusta tehdyt, varsinkin käsinveistetty Tuomaan risti)
- Juustohöylät