Mitäs nettishoppailijat tykkäätte tästä. Suomessakin tuotteiden palautus tulee maksulliseksi
Netistä ostettujen tuotteiden palautus muuttuu maksulliseksi
21.6.2011 14:07 | Kommentit
A A
STT
Netistä ostetun tuotteen palautus on muuttumassa maksulliseksi Suomessa. Suomi joutuu tekemään muutoksen, koska etämyynnin käytäntöjä yhtenäistetään Euroopan unionissa.
Verkosta ostetun tuotteen on aiemmin voinut palauttaa maksutta. Etämyynnissä on 14 päivän palautusoikeus.
Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jani Perko kertoo, että tietyissä kuluttajaryhmissä palautusoikeutta on käytetty usein väärin.
"Esimerkiksi MM-kilpailujen ajaksi on tilattu 50-tuumainen televisio. Kisojen jälkeen televisio on palautettu maksamatta euron euroa."
Hänen mukaansa väärinkäytöksiä on vaikea todistaa jälkeenpäin.
Verkkokauppaa ja etämyyntiä koskeva uusi direktiivi hyväksytään alkusyksyllä. Suomella on sen jälkeen kaksi vuotta aikaa muuttaa lainsäädäntöä.
Käytäntö on jo ollut yleinen monessa muussa Euroopan unionin maassa.
Kommentit (41)
on ihan hirveän hyvä asia. Hintoja voi tiputtaa jA loppuu tuotteiden hamstraus. Eli ostetaan vaikka takkia kaikissa eri koissa, sovitetaan ja palautetaan sopimattomat. Tuollaisesta syntyy postikulujen takia 20 e kulut, lisäksi kirjanpitokuluja yms. eli yksi palautus voi maksaa kokonaisuudessa 30 e kauppiaalle.
t verkkokauppias
Tuo on juurikin verkkokaupan idea, että koska et voi sovittaa tuoteta paikan päällä ja valita niin sopivaa, on sinun pakko tilata useampi koko/väri ja valita sitten kotona niistä.
Sinun taas tulee hinnoitella tuotteesi valmiiksi niin, että pystyt "kärsimään" nuo palautuksista aiheutuvat postikulut nahoissasi.
Ja ne jotka väittää, että se joka tilaa useampaa kokoa, ei ole tutustunut tuotteisiin tarpeeksi hyvin etukäteen, on todella omituinen. Jos tuotteesta ei ole annettu kunnolla mittoja ja mielellään myös vaatetta kantavat mallin mittoja (kuten www.asos.com lähes kaikissa), niin ei voi millään tietää minkä kokoinen tuote on todellisuudessa.
Verkkokauppiaan etuhan nimenomaan pitäisi olla se, että asiakkaalle oikeasti myös jää joku tuote, eikä se, että asiakas tilaa yhden paidan, se on väärän kokoinen, mutta asiakas ei jaksa palauttaa ja odottaa toisen koon saapumista. Niinpä tuote palaa kauppiaalle, eikä asiakas todellisuudessa osta mitään. Luulisi noiden postikulujen kanssa jäävän silti kauppiaalle kalliimmaksi.
eli asiakas siis palauttaa paidan, mutta ei jaksa tilata ja odottaa toisen koon saapumista. Asiakas ei siis lopulta osta mitään.
Joten ei varmaan kauheasti tule haittaa.
vaan toimi niin. esim. takin myyntihinta 70 e ja jos varaudun palautuksiin niin takin hinta 100 e. ei kukaan osta. hinnat ovat kohtuulliset kun onneksi suurin osa ostaa vain sen mitä haluaa. vaihto ei paljoa maksa yhdelle tuotteelle mutta useammalle maksaa kun menee sitten pakettina.
siellä on tähänkin asti joutunut maksamaan palautuskulut, joten olen sitten tilannut vain niin edullisia tuotteita, että olen voinut ottaa riskin siitä, ettei olisikaan sopiva. Tai sitten tuotteita, joitten mitoitus ym. ominaisuudet ovat jo ennestään tuttuja.
Ehkä koko-ongelman sijaan tämä on ongelmallinen siksi, että joskus tuotteesta ei saa kuvien perusteella tarkkaa kuvaa. Tämä jättää myös myyjälle mahdollisuuden jättää kuviin pieniä epätarkkuuksia. Varsinkin materiaalin laatu, paksuus tai ohuus ovat asioita, joita ei aina näy kuvissa, mutta ne muuttavat vaatteen olemusta sekä tietysti sitä, kuinka paljon olisi valmis maksamaan vaatteesta. Itse olen tähän asti palauttanut eniten juuri vaatteita, joiden materiaali on ollut todella ohutta ja halvan tuntuista, eikä tämä ole näkynyt verkkokaupan kuvista.
Varmaan tulevaisuudessa keskitän ainakin isommat ostot niille myyjille, joilla on edelleen ilmaiset palautuskulut. Tai sitten ostan entistä enemmän ulkomailta. Pieni hinta palautuksesta ei haittaisi, mutta Postin hinnat ovat ihan liian korkeat.
Jos haluaa kokeilla ja sovitella, niin menee kivijalkakauppaan testailemaan, mikä mahtaa mahtua. Verkkokaupasta ostaessa pitää tutustua tuotteen mittataulukoihin ja omaan kroppaansa.
Tuo on juurikin verkkokaupan idea, että koska et voi sovittaa tuoteta paikan päällä ja valita niin sopivaa, on sinun pakko tilata useampi koko/väri ja valita sitten kotona niistä.
Olemme kaksi kertaa palauttaneet taulutv:n, ekalla kerralla siinä oli kuolleita pikseleitä muutama, tokalla kerralla valovuotoa kulmissa niin paljon että oikeasti häiritsi. eka oli Gigantisata, toka Verkkokaupasta. Niitä virheitä ei hyväksytä reklamoinnin aiheeksi mutta onneksi nettikaupan kautta tilatessa sai palauttaa selittelemättä.
noita ei olisi ollut pakko ottaa enää vastaan lain etämyynnille määräämän 14 vrk palautusoikeuden puitteissa, sillä kuvauksen perusteella laitteet on otettu käyttöön, näin ollen automaattista palautusoikeutta ei enää ole.
Olemme kaksi kertaa palauttaneet taulutv:n, ekalla kerralla siinä oli kuolleita pikseleitä muutama, tokalla kerralla valovuotoa kulmissa niin paljon että oikeasti häiritsi. eka oli Gigantisata, toka Verkkokaupasta. Niitä virheitä ei hyväksytä reklamoinnin aiheeksi mutta onneksi nettikaupan kautta tilatessa sai palauttaa selittelemättä.
noita ei olisi ollut pakko ottaa enää vastaan lain etämyynnille määräämän 14 vrk palautusoikeuden puitteissa, sillä kuvauksen perusteella laitteet on otettu käyttöön, näin ollen automaattista palautusoikeutta ei enää ole.
saa katsoa mutta vaatteita ei saa käyttää yhtään. Olen joutunut tähän lakiin perehtymään tarkasti ja telkkua tosiaan saa katsoa.
vaan toimi niin. esim. takin myyntihinta 70 e ja jos varaudun palautuksiin niin takin hinta 100 e.
Ootko peruskoulupohjalla? Kato ei niitä yhden tuotteen palautuskuluja lisätä yhden tuotteen hintaan, vai onko tarkoitus, että jotain aina palautetaan ennen ostamista?
vaan toimi niin. esim. takin myyntihinta 70 e ja jos varaudun palautuksiin niin takin hinta 100 e.
Ootko peruskoulupohjalla? Kato ei niitä yhden tuotteen palautuskuluja lisätä yhden tuotteen hintaan, vai onko tarkoitus, että jotain aina palautetaan ennen ostamista?
mutta viimeistä lausetta en kyllä ymmärrä = )
Kato ei niitä yhden tuotteen palautuskuluja lisätä yhden tuotteen hintaan, vai onko tarkoitus, että jotain aina palautetaan ennen ostamista?
mutta viimeistä lausetta en kyllä ymmärrä = )
Eiväthän kaikki asiakkaat palauta takkejaan. Eli jos 50 % palauttaa, niin takin hintaan lisätään 50 % eli 15 euroa siitä yhden takin postitushinnasta. Ja niin edelleen.
Toisekseen, niin kauan kuin kaikki muutkin varautuvat palautuksiin, ei siitä pitäisi tulla kilpailuetua suuntaan eikä toiseen.
tilausvekslausta harrastaa. Ehkäpä jopa tuotteet halpenee, kun ei ole sisään hintaan leivottu mahdollisia palautuskuluja!
Esim. Elloksen, Anttilan, H&M:n jne on merkittävä vaatteistaan mitat myynti-ilmoituksiin! Vaaditaan ostajat tämä ennenkuin ostetaan! Siellä kun on kysymys/palauteosio, niin aina kysytte mittoja ennekuin ostatte, jookos? Oppivat sitten parantamaan sivustoaan.
Asun jenkeissa ja taalla esim. kenkien tilaus ja palautus on ilmaista JA tuotteet voi palauttaa 365 paivaaa ostoksen jalkeen eika mitaan syita kysella. Itse en ikina ostais esim. lasten kenkia jos en vois sovittaa niita.
Tietysti siita tulee kuluja myyjalle mutta niin tulee liikehuoneiston pitamisestakin ym.
Nain taas tapetaan uusia verkkokauppoja!!
oikein. Jengi käyttää noita palautusoikeuksia niin paljon väärin, ettei tuossa ole mitään mieltä. Tilataan videokameroita ja vaatteita hetken tarpeisiin jne.
yrityksen kustannuksellakin tuotteet. Sitä ei kielletä jatkossakaan, mutta ei myöskään pakoteta.
taalla esim. kenkien tilaus ja palautus on ilmaista
Tietenkin edelleen yritys saa myöntää oikeuden palauttaa
yrityksen kustannuksellakin tuotteet. Sitä ei kielletä jatkossakaan, mutta ei myöskään pakoteta.
Tietenkin. Samoinhan toimivat nytkin jotkut kivijalkakaupat, antavat palauttaa tuotteita vaikkei niissä olekaan vikaa. Vaikkei tarvitsisi.
On aika vaikea tutustua esim. kenkien tarkkaan kokoon kun ei lue muuta kuin kokonumero. Ei ole pohjan pituutta tms. ja kuten sanoin niin eri kengistä minulle käy eri koot. Niin ja ne postimyyntiyritysten kokotaulukot ei esim. kenkien kohdalla pidä aina paikkaansa vaan ovat vain keskimääräisiä mittoja. Kun niitä kenkiähän on monelta eri valmistajalta myynnissä.
En voi tietää etukäteen käykö juuri tuosta itselleni tuntemattomasta merkistä koko 40 jne.
Sitten joskus Adidaksen kenkiä myydään koossa 40 ja se voikin olla joko Adidaksen koko 40 tai 40 2/3. Miten tiedän tämänkään etukäteen?
Nytkin tilasin erään takin ja nettisivuilla oli vain takin pituuden mitta. No oli sopivan pituinen mutta liian leveä. Tämäkään ei selviä netistä kun ei ole mitään leveyden mittoja ja kuvista ei tällaisia näe koska paksu toppatakki kyseessä.
Samoin ne Espritin paidat, eri mallit on ihan eri kokoisia, ei siis voi aina tietää että se M on sopiva kun jossain toisessa mallissa onkin liian iso/pieni.
Farkut on myös vaikea tilata netin kautta kun ei yhtään tiedä millaiset on jalassa. Vaikka koon osaisi valita oikein niin voi olla sellaiset ettei sovikaan itselle tai on epämukavat. Espritiltä minulla on useita farkkuja ja kaikista malleista ei netin perusteella näe että onko nuo mukavat jalassa. Vaan pitää siis itse kokeilla ensin.
ju juuri tuollaisen ostoskäyttäytymisen yhteydessä palautusmaksu on paikallaan.
Kengissä on vaikea tietää etukäteen että käykö 39 vai 40 kun ei tiedä minkälaista mallia ovat. Poikkeuksena Adidaksen, Niken ym. kengät joista tiedän tarkan kokoni.
Samoin vaatteet, ei tiedä etukäteen onko reilua mallia vai ei niin on otettava useampi koko. Itse tilaan paljon Espritin vaatteita ja niissäkin paidoissa koot vaihtelee, joistain käy M ja joistain L.
Hankalampaa olisi tilata ensin yksi koko, palauttaa se kun olikin väärää kokoa ja tilata sitten toinen koko samaa vaatetta. Menee aikaa ja tuotteetkin voi loppua ennen kuin ehtii tehdä uuden tilauksen.
Miten pelkän kuvan perusteella voi tietää, onko tuote edes hyvä? Itse olen palauttanut sellaisia vaatteita, joiden laatu ei ole vastannutkaan esitteessä/netissä annettua mielikuvaa. Minusta se on ostajien huijaamista ja on ihan oikein, että sellaiset saa palauttaa ilmaiseksi.
Mutta olen kyllä ihmetellyt niitä mammoja, jotka tälläkin palstalla pokkana kertovat tilaavansa samaa tuotetta esim. useampaa eri kokoa tai väriä, ihan vaan kokeillakseen.
ja luulen kyllä että nämä postimyyntiyritykset on iloisia siitä, että tilaa edes jotakin. Parempi sekin kuin se että jättäisi tilaukset tekemättä kokonaan.
Jos saisi tilata vain yhtä kokoa, niin siinä kävisi ainakin minun kohdallani niin että jos ne vaatteet eivät olisi sopivia, niin tilaus palautuisi ja en viitsisi enää tehdä uutta tilausta.
Kyllä minä tilaan usein samaa tuotetta kahta kokoa Kengissä on vaikea tietää etukäteen että käykö 39 vai 40 kun ei tiedä minkälaista mallia ovat. Poikkeuksena Adidaksen, Niken ym. kengät joista tiedän tarkan kokoni. Samoin vaatteet, ei tiedä etukäteen onko reilua mallia vai ei niin on otettava useampi koko. Itse tilaan paljon Espritin vaatteita ja niissäkin paidoissa koot vaihtelee, joistain käy M ja joistain L. Hankalampaa olisi tilata ensin yksi koko, palauttaa se kun olikin väärää kokoa ja tilata sitten toinen koko samaa vaatetta. Menee aikaa ja tuotteetkin voi loppua ennen kuin ehtii tehdä uuden tilauksen.
Tarpeeksi monta palautusta tai noutamattomuutta kun tekee niin jotkut kauppiaat laittaa myyntikieltolistalle. Mikä on mielestäni ihan oikein.
Ei niitä palautettuja tuotteita voi enää uutena myydä vaan ne menevät poistomyyntiin. Ajattelepa niinpäin, että siellä kivijalkakaupassa kauppias ei saisi myydä tuotetta enää normaalilla hinnalla kun yksikin henkilö on sitä sovittanut.
Ei kai kukaan kulje vaatteissa, joissa on laput kiinni? Kengistä näkee heti jos niitä on käytetty. Televisiot ym. elektroniikka pitää palauttaa avaamattomana, jos esim. tietokone tai puhelin on ollut päällä niin lasku tulee kotiin.
ketään pakoteta muuttamaan palauttamista maksulliseksi -ei vain ole pakko antaa huijareiden tilata, käyttää ja palauttaa ilmaiseksi enää. Kauppojen kannaltahan tilanne on hyvä, kun jokainen saa itse valita. Asiakkaille tilanne on myös hyvä, kauppoja riittää ja itse tilaan jatkossa vain niistä joissa virheellisten tuotteiden palautus/vaihto on edelleen maksutonta.
Sinun taas tulee hinnoitella tuotteesi valmiiksi niin, että pystyt "kärsimään" nuo palautuksista aiheutuvat postikulut nahoissasi.
Ja ne jotka väittää, että se joka tilaa useampaa kokoa, ei ole tutustunut tuotteisiin tarpeeksi hyvin etukäteen, on todella omituinen. Jos tuotteesta ei ole annettu kunnolla mittoja ja mielellään myös vaatetta kantavat mallin mittoja (kuten www.asos.com lähes kaikissa), niin ei voi millään tietää minkä kokoinen tuote on todellisuudessa.
Verkkokauppiaan etuhan nimenomaan pitäisi olla se, että asiakkaalle oikeasti myös jää joku tuote, eikä se, että asiakas tilaa yhden paidan, se on väärän kokoinen, mutta asiakas ei jaksa palauttaa ja odottaa toisen koon saapumista. Niinpä tuote palaa kauppiaalle, eikä asiakas todellisuudessa osta mitään. Luulisi noiden postikulujen kanssa jäävän silti kauppiaalle kalliimmaksi.