Mitäs nettishoppailijat tykkäätte tästä. Suomessakin tuotteiden palautus tulee maksulliseksi
Netistä ostettujen tuotteiden palautus muuttuu maksulliseksi
21.6.2011 14:07 | Kommentit
A A
STT
Netistä ostetun tuotteen palautus on muuttumassa maksulliseksi Suomessa. Suomi joutuu tekemään muutoksen, koska etämyynnin käytäntöjä yhtenäistetään Euroopan unionissa.
Verkosta ostetun tuotteen on aiemmin voinut palauttaa maksutta. Etämyynnissä on 14 päivän palautusoikeus.
Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jani Perko kertoo, että tietyissä kuluttajaryhmissä palautusoikeutta on käytetty usein väärin.
"Esimerkiksi MM-kilpailujen ajaksi on tilattu 50-tuumainen televisio. Kisojen jälkeen televisio on palautettu maksamatta euron euroa."
Hänen mukaansa väärinkäytöksiä on vaikea todistaa jälkeenpäin.
Verkkokauppaa ja etämyyntiä koskeva uusi direktiivi hyväksytään alkusyksyllä. Suomella on sen jälkeen kaksi vuotta aikaa muuttaa lainsäädäntöä.
Käytäntö on jo ollut yleinen monessa muussa Euroopan unionin maassa.
Kommentit (41)
Jos palautuksesta tulee maksullista, ainakin itse alan keskittymään paikallisista myymälöistä ostamiseen. Nettikaupat kuolevat, jos tuotteita ei saa palauttaa ilmaiseksi. Totta ihmeessä joku tv:n palauttaminen on eri asia, mutta esim. vaatteet - kuka viitsii tilata vaatteita, joiden palauttamisesta joutuu maksamaan, kun sovittaminen on hankalaa ruudun välityksellä?
Eivät nuo ole näyttäneet muuallakaan maailmalla kuolleen, vaikka palautuksista on joutunut maksamaan aina (jotain yksittäisiä, lähinnä amerikkalaisia firmoja lukuun ottamatta, kuten täälläkin on mainittu). Ja itsekin tilaan edelleen esim. USA:sta ja Isosta-Britanniasta, vaikka palautus maksaakin pitkän pennin. Valitsen ja tutkin tuotteiden kuvaukset vaan sen verran huolellisesti, ettei palautuksia juuri joudu tekemään. Useimmissa nettikaupoissa onkin tuotteista hyvät kuvat, zoomausmahdollisuus jne.
Isompi ongelma tämä on mielestäni postimyyntikuvastoille, joissa yleensä esitetään tuotteesta tasan yksi kuva ja mitta- ja materiaalitiedot eivät aina ole riittäviä. En enää tilaisi kuvastosta, jos palautuksista pitäisi maksaa.
Kengissä on vaikea tietää etukäteen että käykö 39 vai 40 kun ei tiedä minkälaista mallia ovat. Poikkeuksena Adidaksen, Niken ym. kengät joista tiedän tarkan kokoni.
Samoin vaatteet, ei tiedä etukäteen onko reilua mallia vai ei niin on otettava useampi koko. Itse tilaan paljon Espritin vaatteita ja niissäkin paidoissa koot vaihtelee, joistain käy M ja joistain L.
Hankalampaa olisi tilata ensin yksi koko, palauttaa se kun olikin väärää kokoa ja tilata sitten toinen koko samaa vaatetta. Menee aikaa ja tuotteetkin voi loppua ennen kuin ehtii tehdä uuden tilauksen.
Miten pelkän kuvan perusteella voi tietää, onko tuote edes hyvä? Itse olen palauttanut sellaisia vaatteita, joiden laatu ei ole vastannutkaan esitteessä/netissä annettua mielikuvaa. Minusta se on ostajien huijaamista ja on ihan oikein, että sellaiset saa palauttaa ilmaiseksi.
Mutta olen kyllä ihmetellyt niitä mammoja, jotka tälläkin palstalla pokkana kertovat tilaavansa samaa tuotetta esim. useampaa eri kokoa tai väriä, ihan vaan kokeillakseen.
Kyllä minä tilaan usein samaa tuotetta kahta kokoa Kengissä on vaikea tietää etukäteen että käykö 39 vai 40 kun ei tiedä minkälaista mallia ovat. Poikkeuksena Adidaksen, Niken ym. kengät joista tiedän tarkan kokoni. Samoin vaatteet, ei tiedä etukäteen onko reilua mallia vai ei niin on otettava useampi koko. Itse tilaan paljon Espritin vaatteita ja niissäkin paidoissa koot vaihtelee, joistain käy M ja joistain L. Hankalampaa olisi tilata ensin yksi koko, palauttaa se kun olikin väärää kokoa ja tilata sitten toinen koko samaa vaatetta. Menee aikaa ja tuotteetkin voi loppua ennen kuin ehtii tehdä uuden tilauksen.
Tarpeeksi monta palautusta tai noutamattomuutta kun tekee niin jotkut kauppiaat laittaa myyntikieltolistalle. Mikä on mielestäni ihan oikein.
Ei niitä palautettuja tuotteita voi enää uutena myydä vaan ne menevät poistomyyntiin. Ajattelepa niinpäin, että siellä kivijalkakaupassa kauppias ei saisi myydä tuotetta enää normaalilla hinnalla kun yksikin henkilö on sitä sovittanut.
Muutenkaan osta enää esim. Ellokselta kun laatu on niin huonoa ja matkahuollon kautta palauttaminen on minulle liian hankalaa, koska se sijaitsee niin kaukana.
Olemme kaksi kertaa palauttaneet taulutv:n, ekalla kerralla siinä oli kuolleita pikseleitä muutama, tokalla kerralla valovuotoa kulmissa niin paljon että oikeasti häiritsi. eka oli Gigantisata, toka Verkkokaupasta. Niitä virheitä ei hyväksytä reklamoinnin aiheeksi mutta onneksi nettikaupan kautta tilatessa sai palauttaa selittelemättä.
Ymmärrän että jotkut käyttää palautusoikeutta väärin, mutta kyllähän tuo sääntö vähentää netin kautta ostamistakin, joten kumpikin osapuoli häviää.
Kyllä minä tilaan usein samaa tuotetta kahta kokoa Kengissä on vaikea tietää etukäteen että käykö 39 vai 40 kun ei tiedä minkälaista mallia ovat. Poikkeuksena Adidaksen, Niken ym. kengät joista tiedän tarkan kokoni. Samoin vaatteet, ei tiedä etukäteen onko reilua mallia vai ei niin on otettava useampi koko. Itse tilaan paljon Espritin vaatteita ja niissäkin paidoissa koot vaihtelee, joistain käy M ja joistain L. Hankalampaa olisi tilata ensin yksi koko, palauttaa se kun olikin väärää kokoa ja tilata sitten toinen koko samaa vaatetta. Menee aikaa ja tuotteetkin voi loppua ennen kuin ehtii tehdä uuden tilauksen.
Tarpeeksi monta palautusta tai noutamattomuutta kun tekee niin jotkut kauppiaat laittaa myyntikieltolistalle. Mikä on mielestäni ihan oikein.
Ei niitä palautettuja tuotteita voi enää uutena myydä vaan ne menevät poistomyyntiin. Ajattelepa niinpäin, että siellä kivijalkakaupassa kauppias ei saisi myydä tuotetta enää normaalilla hinnalla kun yksikin henkilö on sitä sovittanut.
Höpö höpö, kyllä ne palautetut vaatteet myydään uudestaan, jos vaan ovat kunnossa! :D
Itse tilaan lähes kaiken netistä Englannista, Saksasta ja Ranskasta erityisesti. Suomesta en osta koskaan netistä vaan aina liikkeestä. Ulkomailta tilatesssa on ennenkin joutunut maksamaan palautuksista. Mikään ei siis (mun osalta) muutu.
Tietenkin edelleen yritys saa myöntää oikeuden palautuksiin yrityksen kustannuksellakin tuotteet. Sitä ei kielletä jatkossakaan, mutta ei myöskään pakoteta.
taalla esim. kenkien tilaus ja palautus on ilmaista
Monilla yrityksillä on kanta-asiakasrekisteri. Hyvät asiakkaat voivat saada palautusoikeuden, mutta joillakin sitä ei välttämättä ole.
ju juuri tuollaisen ostoskäyttäytymisen yhteydessä palautusmaksu on paikallaan.
Kengissä on vaikea tietää etukäteen että käykö 39 vai 40 kun ei tiedä minkälaista mallia ovat. Poikkeuksena Adidaksen, Niken ym. kengät joista tiedän tarkan kokoni.
Samoin vaatteet, ei tiedä etukäteen onko reilua mallia vai ei niin on otettava useampi koko. Itse tilaan paljon Espritin vaatteita ja niissäkin paidoissa koot vaihtelee, joistain käy M ja joistain L.
Hankalampaa olisi tilata ensin yksi koko, palauttaa se kun olikin väärää kokoa ja tilata sitten toinen koko samaa vaatetta. Menee aikaa ja tuotteetkin voi loppua ennen kuin ehtii tehdä uuden tilauksen.
Miten pelkän kuvan perusteella voi tietää, onko tuote edes hyvä? Itse olen palauttanut sellaisia vaatteita, joiden laatu ei ole vastannutkaan esitteessä/netissä annettua mielikuvaa. Minusta se on ostajien huijaamista ja on ihan oikein, että sellaiset saa palauttaa ilmaiseksi.
Mutta olen kyllä ihmetellyt niitä mammoja, jotka tälläkin palstalla pokkana kertovat tilaavansa samaa tuotetta esim. useampaa eri kokoa tai väriä, ihan vaan kokeillakseen.
netin hinnat täytyy muuttaa todella alas, muuten en osta sikaa säkis.
vaikka nyt H&M:n nettituotteita. Postikulut nyt 8e ja jos palauttaa, joutuu maksamaan lisää. Ei kannata tilata pienempiä ostoksia lainkaan. Kurjaa, jos haluaa vain muutaman netissä myytävän tuotteen ja ne eivät sovi/ovat rikki/väärä koko tms.
ketään pakoteta muuttamaan palauttamista maksulliseksi -ei vain ole pakko antaa huijareiden tilata, käyttää ja palauttaa ilmaiseksi enää. Kauppojen kannaltahan tilanne on hyvä, kun jokainen saa itse valita. Asiakkaille tilanne on myös hyvä, kauppoja riittää ja itse tilaan jatkossa vain niistä joissa virheellisten tuotteiden palautus/vaihto on edelleen maksutonta.
niin palautuspaketille tulee helposti enemmän hintaa kuin siellä olleille tuotteille :O Pakettimaksuthan on ihan törkeitä.
ainakin vaatteiden osalta.
En tosiaan osta vaatteen vaatetta jos sitä ei myös ilmaiseksi saa palauttaa. Eihän sitä voi kuvan perusteella mitenkään tietää miltä se näyttää päällä vaikka olisi kuinka tarkat mitatkin esitetty.
mielikuvia postimyynnistä. Esim. Esprit suorastaan kehottaa tilaamaan kaksi kokoa ja palauttamaan toisen, samoin palvelee moni muu iso liike. Nuivasti palauttamiseen suhtautuvat kokemukseni mukaan sellaiset pikkuliikkeet, joilla on myös kivijalkakauppa, ja joille palattaminen on ollut lain mukanaan tuoma pakollinen paha.
Kyllä elloksen tuotteissa on aina mitat. sieltä olen tilannut paljonkin vaatteita. Tosin aina espritiä. tyytyväinen olen ollut.
Hennesin tai vilan sivuilla ei ole läheskään kaikissa tuotteissa mittaa. Muutenkin huonot kuvat. Noista en ole koskaan mitään tilannut.
on ihan hirveän hyvä asia. Hintoja voi tiputtaa jA loppuu tuotteiden hamstraus. Eli ostetaan vaikka takkia kaikissa eri koissa, sovitetaan ja palautetaan sopimattomat. Tuollaisesta syntyy postikulujen takia 20 e kulut, lisäksi kirjanpitokuluja yms. eli yksi palautus voi maksaa kokonaisuudessa 30 e kauppiaalle.
t verkkokauppias
Asun jenkeissa ja taalla esim. kenkien tilaus ja palautus on ilmaista JA tuotteet voi palauttaa 365 paivaaa ostoksen jalkeen eika mitaan syita kysella. Itse en ikina ostais esim. lasten kenkia jos en vois sovittaa niita.
Tietysti siita tulee kuluja myyjalle mutta niin tulee liikehuoneiston pitamisestakin ym.
Nain taas tapetaan uusia verkkokauppoja!!
suomalaiset ei voi palauttaa ilmaiseksi ulkomaille.
näin toimitaan muissakin maissa joissa verkkokauppa kukoistaa. tuo lisää merkittävästi netin kautta ostamista kun hinnat laskee ja uskoisin että toimituksiin tulee postikuluttomuus. itse ainakin otan pois postikulut kokonaan kun ei tarvitse enää varautua palautuksiin.
verkkokauppiad