Suomessa OLI hyvinvointivaltio n. 1977-1992.
Suom on ollut kahtiajkautunut valtio aina, köyhät saivat kouluvaateavustusta 50-luvun malliin vielä 70-luvullakin. Sitten hetken aikaa oli kouluissa tarpeeksi terveydenhoitajia, sairaalaan pääsi suht helposti jne. mutta lama ja sen nousu muutti tilanteen. Laman jälkeen leikkaamiset ja säästöt jatkui ja nyt on köyhiä taas ennätysmäärä. Rikkaat porskuttaa ja kansa on taas jakautunut kahtia.
Kommentit (15)
ollut kokoomuslainen valtiovarainministeri. Se selittää sen miksi kunnille ei ole ollut antaa rahaa ja on leikattu ja säästetty...
Itse valmistunut -93 jouluna ja kyllä 92 oli jo lama ja tiedossa että ei ole leveää leipää odottamassa kun valmistuu.
Suomi on kuitenkin edelleen maa, jossa liikkuminen sosiaaliluokasta toiseen on erittäin helppoa, käytännössä mahdollista ihan jokaiselle.
Itse olen syntynyt -78 ja muistan todella hyvin lama-ajan. Kas kun meidän perheeltä meni kaikki omaisuus, velat jäi, pankki myi talon ja vanhemmat erosi+ varsinkin äidille tuli mt-ongelmia. Lukiossa koko ajan sössötettiin, että voivoi teitä, ei varmaan huvita opiskella, kun ette te tule töitä saamaan jne.
Pääsin lukiosta -97, ja sen jälkeen olen opiskellut ja tehnyt töitä, rakentanut itselleni ja perheelleni oikein hyvän elämän, ja tällä hetkellä talouskin on ihan hyvässä kunnossa. Tienaan kaksi kertaa enemmän kuin äitini koskaan.
Se mitä mä en ymmärrä, on tämä jatkuva nitinä, natina ja voivottelu. Ihminen voi myös kantaa vastuuta itsestään eikä vaan marmattaa. Mä olen edelleen oikein tyytyväinen julkiseen terveydenhuoltoon, ja ne päiväkodit ja koulut, joissa lapseni ovat käyneet, ovat järjestäen olleet hyviä, henkilökuntaa on täysin riittävästi jne. Luokkakoosta marmatusta olen myös ihmetellyt, kun itse kävin kouluni 32 oppilaan luokassa ja hyvin onnistui. Lapseni luokalla on 19 oppilasta, ihan tavallinen koulu ympäryskunnassa.
Että en mä oikein jaksa. Ja nykypäivän köyhä versus 70-luvun köyhä on edelleen pikkasen eri mittapuulla köyhiä. Nykyään ei kenenkään tarvitse nälkää nähdä tai asua röttelöissä tai kulkea rievuissa, jos YHTÄÄN pitää asioistaan huolta. Sitten on toki niitä, joita ei mikään apu auta, vaan kaikki asiat sössitään esim. päihteiden takia.
mutta tuolloin hyvinvoinivaltion määritelmäksi taidetaan asettaa, että tuloerot pienenevät ja sosiaaliluokkien väliset erot vähenevät.
Osa asioista, joita pidämme kertakaikkisen keskeisinä hyvinvointivaltiolle - esim. kaikille taattu päivähoito, tulivat vasta aivan tuon kultakauden loppusuoralla ja osaa palveluista on kehitetty laman jälkeen ajalla, jolloin tuloerot ovat olleet kasvussa.
Jos ihan rehellisesti muistelee synnytyssaleja, koululuokkien varustusta, liikennepalveluita jne, 80-luvun lopulla, niin ovathan ne aivan eri luokkaa nykyään. Kiitos teknologian, joo, mutta kiitos hyvinvointivaltion näitä palveluita on pyritty ja mun mielestä aika hyvin myös onnistuttu kohdistamaan koko kansalle. Mun vinkkeli asioihin on pääkaupunkiseudulta, en sitten tiedä, onko muualla Suomessa tapahtunut joku totaalinen romahdus.
siis tarkoitan, että taso on paranutunut sitten 80-luvun lopun, ei huonontunut.
Toki ruuhkautuneet palvelut ovat ongelma. Mutta esim lapsille olen AINA saanut lääkäriajan parin tunnin päähän julkiselta puolelta. Toisella lapsella on vakava sairaus ja hän saa aivan erinomaista hoitoa julkisella puolella. En voisi toivoa mitään parempaa. Päivähoidossa ryhmäkoot ovat liian isoja, mutta muuten hoito on erinomaista. Lähikoulu on mitä parhain. Leikkipuistot ovat hyviä, kirjasto toimii loistavasti... niin ja julkinen liikenne Helsingissä toimii minusta todella hyvin.
Ja olen välillä ollut ilman työterveyshuoltoa ja ihan hyvin sain lääkäriaikoja. Yksityisellä puolella olisin saanut osan hoidoista nopeammin, mutta jos ne eivät ole kiireisiä, miksi en voisi hieman odottaa, kun saan käytännössä liki ilmaiseksi hoidon.
Ennen 92 lamaa Suomi oli sekä hyvinvoin tivaltio myös velaton! Miten tämä on mahdollista?
Kokoomus, vihreät, demarit ja muu koko tämä elättiporukka on jakanut rahat itselleen, rikkaille ja mamuille ja ulkomaille, myynyt valtion omaisuuden, joka on kovalla työllä saatu rakennettua.
Ja lisäksi ennen lamaa oli varaa rakentaa infraakin, teitä, rautateitä, siltoja. Nyt niissä on kymmenien milöjardien korjausvelka. Miettikääpä tätä!!!!!!!
ja hei, minäkin olen syntynyt 70-luvun lopulla. Mun luokalla oli myös 32 oppilasta. Oman lapseni luokalla 19 ja paljon tunteja, joissa luokka on jaettu kahtia. Omana aikanani mitään iltapäiväkerhoja ei ollut, ainakaan meillä päin. Omalla lapsella on varaa valita, mitä tekee iltapäivisin. Kerhoja on moneen lähtöön.
Vanhustenhoito on iso ongelma, mutta jotenkaan en jaksa uskoa, että sekään asia olisi ollut 80-luvullakaan kovin hyvällä tolalla.
nuo mainitsemasi puolueet? Ai niin, persut joilla meni heti pupu pöksyyn eivätkä kyenneet tulemaan edes hallitukseen.
Ennen 92 lamaa Suomi oli sekä hyvinvoin tivaltio myös velaton! Miten tämä on mahdollista?
Kokoomus, vihreät, demarit ja muu koko tämä elättiporukka on jakanut rahat itselleen, rikkaille ja mamuille ja ulkomaille, myynyt valtion omaisuuden, joka on kovalla työllä saatu rakennettua.
Ja lisäksi ennen lamaa oli varaa rakentaa infraakin, teitä, rautateitä, siltoja. Nyt niissä on kymmenien milöjardien korjausvelka. Miettikääpä tätä!!!!!!!
Kun tietotekniikka on kehittynyt, niin sen kaiken rakentaminen on myös infraa. Minusta on ainakin kiva hoitaa asiat Kelaan, verottajaan, väestöreksiteriin jne. netin kautta. Ei niitä ilmaiseksi ole rakennettu. Tosin minun havaintokykyni mukaan on myös rakennettu teitä ja ihan "näkyvääkin" infraa.
Minusta Suomi on pärjännyt todella hyvin muuttuvassa maailmassa enkä oikeasti ymmärrä, miksi niin moni kaihoaa niin valtavasti takaisin jonnekin Kekkosen aikaa. Luulen, että meistä nuorista aikuisista yhdelle jos toiselle olisi aikamoinen kulttuurisokki, jos oikeasti joutuisi sinne lapsuutemme hyvinvointivaltion kulta-aikaan takaisin.
"Vanhustenhoito on iso ongelma, mutta jotenkaan en jaksa uskoa, että sekään asia olisi ollut 80-luvullakaan kovin hyvällä tolalla."
Entäs kun suuret ikäluokat tulee 5-10 vuoden sisällä vanhustenhoitoon? Siitä se ilo repeää, nythän nuo alle 70 v ei ole edes vanhuspalvelujen asiakkaina...
taitaa olla kyse siitä että ihmisten vaatimukset ovat kasvaneet 80-luvulta aika hemmetin paljon. Nykyajan köyhäkin kaihoaa esim. kodinviihde-elektroniikkaa, muodikkaita vaatteita, menevää autoa, kaunista sisustusta, hienoja harrastuksia ym.ym. Nykyään näitä oikein tyrkytetään joka tuutista ja jos et pysy mukana, olet out. Kuka tarvitsi esim. ripsenpidennyksiä 80-luvulla ja niiden jatkuvaa huoltoa? Lukekaa tätäkin palstaa miten joidenkin naisten elämänsisältö on kodinsisustus ja lasten merkkivaatettaminen, siihenkin sitä rahaa uppoaa jonkinverran.. 70-80-luvulla riitti vähempi materia ja saavutukset pätemiseen, siksi ehkä niin moni koki enemmän tyytyväisyyttä elämäänsä silloin kuin nyt. 80-luvulla käytettiin huomattavasti enemmän aikaa mm. kyläilyyn, joka on lähes ilmaista ja terapeuttistakin, tavata ja jutella muiden kanssa naamatusten.
käytännössä 1992 vuoden tasolla?
Ns. vaippakorotus oli kosmeettinen.
aika oikeaan kyllä osut noissa vuosissa. Näin se oli.